Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endelig! De to første bildene av bagasjeromet til 5 seteren

Startet av kjølholdt, tirsdag 10. januar 2017, klokken 12:46

« forrige - neste »

Kanutten

Sitat fra: hnrk på mandag 21. november 2016, klokken 22:10
Og, kjenner jeg Tesla rett, det øyeblikket andre ladestasjoner begynner å nærme seg 100kW lading, så blir det fort vekk mer effekt i SC for de Teslaene som takler det. SC har tross alt hatt 100-120kW effekt i noen år nå, jeg sliter med å se for meg at de ikke har lekt med høyere ladeeffekt på pauserommet hos Tesla ;)

Det gir ingen mening for meg. Hos veldig mange jeg snakker med er ladehastigheten det aller største argumentet mot elbiler, så dersom Tesla har muligheten til å halvere ladetiden burde de definitivt gjøre det umiddelbart.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

turfsurf

#31
Hos Tesla er det nå bilen som setter begrensing på ladehastigheten (mye av tiden). På CCS blir det flere biler som kan lade med mere enn 50kW, men det tar tid å oppgradere nettverket til høyere hastighet. De skal jo ha tilbake noe av investeringen.

Men den store fordelen med SC for oss som beveger oss utenom landet, er hvor enkelt det er å lade. Bare å plugge i, og slippe å rote med alskens RFID brikker, kort osv.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

hnrk

Sitat fra: Kanutten på mandag 21. november 2016, klokken 23:10
Sitat fra: hnrk på mandag 21. november 2016, klokken 22:10
Og, kjenner jeg Tesla rett, det øyeblikket andre ladestasjoner begynner å nærme seg 100kW lading, så blir det fort vekk mer effekt i SC for de Teslaene som takler det. SC har tross alt hatt 100-120kW effekt i noen år nå, jeg sliter med å se for meg at de ikke har lekt med høyere ladeeffekt på pauserommet hos Tesla ;)

Det gir ingen mening for meg. Hos veldig mange jeg snakker med er ladehastigheten det aller største argumentet mot elbiler, så dersom Tesla har muligheten til å halvere ladetiden burde de definitivt gjøre det umiddelbart.
Det gjør jo ikke det fra et økonomisk perspektiv? Dersom Tesla nå tilbyr den _dobbelte_ effekten enn konkurrentene, så gir det jo ikke mening å øke før konkurrentene nærmer seg. Da har Tesla god tid til å forbedre bilene sine så de kan ta imot høyere effekt slik at du får 120kW over en lengre periode.

Det største argumentet jeg hører mot elbiler er forøvrig ikke ladetid, men rekkevidde på vinteren - noe jeg føler ganske tydelig i en MiEV nå vinterstid. I det daglige så rekker du fint å lade nok over natten gitt at du har tilgang på strøm der bilen står - gitt at batteriet er stort nok :)
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

Kanutten

Sitat fra: hnrk på tirsdag 22. november 2016, klokken 07:06
Det gjør jo ikke det fra et økonomisk perspektiv? Dersom Tesla nå tilbyr den _dobbelte_ effekten enn konkurrentene, så gir det jo ikke mening å øke før konkurrentene nærmer seg. Da har Tesla god tid til å forbedre bilene sine så de kan ta imot høyere effekt slik at du får 120kW over en lengre periode.

Det største argumentet jeg hører mot elbiler er forøvrig ikke ladetid, men rekkevidde på vinteren - noe jeg føler ganske tydelig i en MiEV nå vinterstid. I det daglige så rekker du fint å lade nok over natten gitt at du har tilgang på strøm der bilen står - gitt at batteriet er stort nok :)

Jo, jeg synes absolutt det gir mening å gjøre det nå. Da vil man kunne overbevise de som ikke vil kjøpe elbil fordi det tar så mye lenger tid å lade enn å fylle diesel.

Rekkevidde er nok som du sier det største problemet med elbiler generelt, men for Tesla tror jeg det er ladetiden, så dersom de faktisk har muligheten til å redusere den burde de gjøre det - spesielt nå etter at lading ikke lenger blir gratis.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Øyvind.h

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 22. november 2016, klokken 08:01
Rekkevidde er nok som du sier det største problemet med elbiler generelt, men for Tesla tror jeg det er ladetiden, så dersom de faktisk har muligheten til å redusere den burde de gjøre det - spesielt nå etter at lading ikke lenger blir gratis.

Det er ikke så lenge siden Tesla satt ladehastigheten på 90-pakkene opp. Når man lader i intervallet 10-50%. Dvs. ikke veldig langt ned eller veldig høyt opp får man rundt 105-110kW i snitthastighet. På drøye 20 minutter kan man forvente nærmere 50%. Jeg vet det ikke kan konkurrere med dieselpumpen, men jeg opplever kun tidsulempe nå på svært lange turer (type 7-800km+).

Skikkelig revolusjon krever ganske store endringer både på bilsiden og på nettverkssiden. 800V 350kW ladere høres spennende ut. Men tidsbruken gjennom året er faktisk lavere på lading enn på dieselfylling fordi tidsulempen kun rammer svært lange turer. Alle andre turer har man en tidsfordel fordi man lader hjemme og på destinasjoner.


For øvrig er supercharger-nettverket fortsatt helt gratis i bruk for folk flest.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eha

Sitat fra: Kanutten på mandag 21. november 2016, klokken 23:10
Sitat fra: hnrk på mandag 21. november 2016, klokken 22:10
Og, kjenner jeg Tesla rett, det øyeblikket andre ladestasjoner begynner å nærme seg 100kW lading, så blir det fort vekk mer effekt i SC for de Teslaene som takler det. SC har tross alt hatt 100-120kW effekt i noen år nå, jeg sliter med å se for meg at de ikke har lekt med høyere ladeeffekt på pauserommet hos Tesla ;)

Det gir ingen mening for meg. Hos veldig mange jeg snakker med er ladehastigheten det aller største argumentet mot elbiler, så dersom Tesla har muligheten til å halvere ladetiden burde de definitivt gjøre det umiddelbart.

Du gjør det helt klart at Tesla konkurrerer mot bilen, og ikke bare mot elbilen. Dette har da også Elon Musk fremholdt ved gjentatte anledninger.

Derimot glemmer du at Tesla er utsolgt på ordrer. De har lært seg å balansere tilbud og etterspørsel. De produserer så mange biler de overhodet klarer, men de forsøker samtidig å klare å selge absolutt alle. Slik har det vært til nå.

Om Tesla over natten skulle få dobbelt så raske ladere så ville det ikke gjøre noenting for salget til Tesla fordi Tesla allerede selger alt de produserer. Det ville derimot ha ført til store kostnader for selskapet.

Tesla er heller ikke truet av noen andre elbiler for øyeblikket mtp. lading, og i hele bilmarkedet har de nå en unik fordel med sin selvkjøringsteknologi.

På sikt tror jeg Tesla vil komme med raskere ladere, men siden utbygging er såpass kostbart vil jeg anta at de venter til de kommer opp på et nivå hvor forskjellen fra dagens superchargere blir nokså stor. En ladeeffekt på 2-3 ganger dagens vil nok kunne representere et slikt hopp.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Cirion

Når det gjelder raskere ladere, så er det en ting som taler imot å øke hastigheten på dagens biler. Det er batteriet.

Det er stor forskjell på 60 og 100kWh batteriene i dag, og maks hastigheten varer ikke så lenge på de minste batteriene. Men det er siste 50% som tar lang tid og da er det ingen av batteriene som lader med maks hastighet.

Større batterier eller ny batterikjemi som lades raskere er det som vil øke behovet for raskere ladere.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA