Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endelig! De to første bildene av bagasjeromet til 5 seteren

Startet av jonihler, tirsdag 10. januar 2017, klokken 03:26

« forrige - neste »

Usikker på detta

Sitat fra: LMOR på fredag 18. november 2016, klokken 08:08
Enten overdriver noen her, eller så er det stor forskjell. Har 3stk i3 rundt meg alle med nyere software og ingen støyer som en lastebil på tomgang.
Det er ellers 2 nivå på støyen. Den høyeste "viftestøyen" kommer også enkelte ganger når jeg har parkert.
Hadde samme type lyd i passaten for noen år siden og Saab hadde også en lyd som kunne minne om dette. Mener å huske at den slo seg på lenge etter at du hadde parkert også.

Tenker at det er stor forskjell. :)
Jeg sitter i stua, 10m unna utgangsdøra - Videre står bilen 5m unna døra. Alle vinduer lukket, inkludert døra.
Hører den tydelig.

LMOR

#16
Det høres ufattelig ut for meg. Da må du bo på en ekstremt stille plass, der det ikke finnes andre lyder. Jeg sitter mye nærmere og hører den svake lyden av den roterende harddisken som alltid står på under TV, men hører ikke bilen.
65dB som flere nevner, tilsvarer en normal samtale. En over gjennomsnittet bråkete støvsuger ligger på 70db. En passerende lastebil ligger på 70dB på 10m avstand ute. Det hører jeg fint på 30m avstand inne med lukkede vinduer og dører. De 3 stk i3 jeg har hatt utenfor huset er ikke i nærheten av det, og jeg har testet alle SW versjoner bortsett fra den som kom nå i november  8)

Tok opp lyden av bilen ca 2m fra panser, samtidig som det kjørte 2 biler forbi forbi 30m borte 10-15s ut i opptaket. Vet ikke hvordan en publiserer det, men lyden fra bilene som passerer er høyere enn fra i3. Hvis vi regner worst case, så laget bilene som passerte nesten like mye lyd som en lastebil, så da er lydnivået ca 55db når det kom til meg. Definitivt mye lavere enn om jeg hadde satt på en støvsuger ved siden av meg. Altså er støyen fra min bil maks 55db 2m fra panseret.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Siden støvsuger nevnes så "bråker" bilen endel mindre enn vår Dyson i alle fall. Man oppfatter kanskje lyden på bilen som høyere fordi man ikke forventer slikt på i3.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Usikker på detta

Sitat fra: LMOR på fredag 18. november 2016, klokken 13:52
Det høres ufattelig ut for meg. .[/i]

Kaffen er klar - kom så skal du få høre selv :)

LMOR

Sitat fra: JorgenM på fredag 18. november 2016, klokken 14:18
Siden støvsuger nevnes så "bråker" bilen endel mindre enn vår Dyson i alle fall. Man oppfatter kanskje lyden på bilen som høyere fordi man ikke forventer slikt på i3.
Tror nok det er en god forklaring. Den er normalt så stille. En bør sammenligne lydbilde med noe. Min db app på iPhone målte i3 i eksempelet over til 84db..., men min egen normalstemme påstod den var over 90..., og da jeg lukket døren, (som ikke er spesielt høy lyd), så gikk maks opp til 101. (altså tilsvarende støy som på et diskotek). Vanlig støy i f.eks. avgangshallen på Oslo S ligger rundt 60-70 dB.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: Usikker på detta på fredag 18. november 2016, klokken 14:31
Sitat fra: LMOR på fredag 18. november 2016, klokken 13:52
Det høres ufattelig ut for meg. .[/i]
Kaffen er klar - kom så skal du få høre selv :)
Skal sette på klimatisering når jeg er der, så hører du at jeg er kommet  ;D
Du bor nok for langt unna meg, fordi jeg har et bakgrunnstøybilde som tydeligvis er høyere enn ditt. Det kan jo være en feil dette? Ta det opp med verksted neste gang?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

OlafGTE

Sitat fra: LMOR på fredag 18. november 2016, klokken 14:33Min db app på iPhone målte i3 i eksempelet over til 84db..., men min egen normalstemme påstod den var over 90..., og da jeg lukket døren, (som ikke er spesielt høy lyd), så gikk maks opp til 101. (altså tilsvarende støy som på et diskotek). Vanlig støy i f.eks. avgangshallen på Oslo S ligger rundt 60-70 dB.
Å måle lydnivå med app på smarttelefon er håpløst med mindre man kan kalibrere appen mot en skikkelig decibel-måler. De som lagde appen kjenner ikke til karakteristikken på mikrofonen som sitter i din telefon, så standardverdiene er rene gjetninger fra deres side. Man skulle jo tro at iPhone-mikrofoner var enklere å forutsi enn Android-mikrofoner, siden variasjonene er mindre, men man kommer nok uansett ikke unna at hver telefon må kalibreres for seg for å kompensere for individuelle produksjonsforskjeller, rusk i mikrofon-hullet, mikrofonens alder, osv. osv. Alt i alt, decibel-apper kan være greie for å måle differanser i støynivå når man ikke trenger spesielt stor presisjon, men de er helt ubrukelige til å måle absolutte støynivåer.

02jan

Skjønner jo det at slik måler ikke er 100%, men den måler 40db inne i huset, 72 på landevei i 80 km/t på norsk asfalt med i3. Når Diverse støy er ubehagelig ( høy kinolyd, bakerst i bussen på motorvei etc)  så viser den 90.

Ja det er stille ute hos meg , spesielt kl 05.30. ( mulig et og annet rådyr eller ekorn kan lage litt leven)

Men å måle 65db rett utenfor soveromsvindu til nabo ( 10 meter fra bilen), tenker jeg at han er snill som ikke har spurt meg hva som bråker om morgenen. 
Klimariseringen i min 20 År gamle a6 går omtrent lydløst utenfor bilen med defa systemet.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

#23
Gitt at du har rett i dette, så vil det altså være vanskelig for 2 personer å snakke med normal stemme og høre hverandre uten problem 10m fra bilen din. Det er mildt sagt merkelig når jeg knapt hører min bil 10m borte. Jeg kan uten problem stå rett ved siden av bilen å snakke med en person når det er på det verste. (men da snakker vi riktignok gjerne om av bilen bråker mye  ;))
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

KapteinLefso

Nå må jeg le her, dette illustrerer hvor totalt unyttige slike apper er. Den måler din normalstemme til 90db, da er du rimelig høyrøstet for å si det slik... Et vanlig rop kommer gjerne opp i 80db, og tre db økning tilsvarer en dobling i effekt. Arbeidstagere skal for eksempel ikke utsettes for mer enn 85 db i snitt, så jeg håper ikke du snakker med noen på jobben...
2017 BMW i3

LMOR

Sitat fra: Leif Erik Gullanger på fredag 18. november 2016, klokken 17:21
Nå må jeg le her, dette illustrerer hvor totalt unyttige slike apper er. Den måler din normalstemme til 90db, da er du rimelig høyrøstet for å si det slik... Et vanlig rop kommer gjerne opp i 80db, og tre db økning tilsvarer en dobling i effekt. Arbeidstagere skal for eksempel ikke utsettes for mer enn 85 db i snitt, så jeg håper ikke du snakker med noen på jobben...
Nei, alt må gå via email, og det er derfor jeg er her inne på forumet. Så slipper noen å høre stemmen  ;D
Alle typer målinger og påstander burde gjennom sunn fornuft filteret først. Så slipper vi å diskutere helt urimelige poster. Hvis noen leser slike tråder kan i3 bli valgt bort fordi deres referanse i dette tilfelle kanskje er god. De vet hva 65-90db faktisk betyr. Selv med godt utstyr, så vil litt vind kunne skape falsk støy i mikrofonen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

KapteinLefso

Hehe! Ja, for de som snakker på 90 db, så vil nok epost og forum være svært gode HMS-tiltak. :)

Og ja, enig med at man sjekke litt før man presenterer målinger. De bør jo helst stemme om de skal ha verdi og ikke bare generere forvirring.

Tallene her er jo garanter feil,så enkelt er det. Det blir jo samenlignbart med at jeg sa at jeg har målt at min i3 bruker 5kWt per mil. Feilen er sannsynligvis ca like grov.
2017 BMW i3

02jan

Er dette forsøk på å snakke vekk problemstillingen tydeligvis flere har opplevd med varmepumpe systemet ? Før oppgraderingen nov15, var det ikke snakk om noe støy .
Jeg har selvfølgelig ikke bevis for dette , da jeg ikke til en hver tid flyr rundt med et faglig godkjend decibel måle apperatt godkjent av EU kommisjonen og ukentlig kalibrert hus justervesenet.

Diskusjonen er for  min del over og ut her ,jeg tar det opp direkte med forhandler og hører om de mener det skal være slik.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

KapteinLefso

Nei, overhodet ikke er forsøk på å snakke bort problemstillingen. Men vi påpeker at tallene enkelt og greit ikke kan stemme. Da hadde naboen ringt politiet eller satt fyr på bilen avhengig av hvilken type det er snakk om.

Det betyr ikke at bilen din ikke kan være irriterende støyende. Men for å sammenligne med andre eiere,for å kunne finne ut om bilen din har et problem eller ikke, så nytter det ikke med målinger fra mobilapp. Som vi prøver å påpeke så er det så stor feilmargin at du like gjerne kunne brukt terningkast eller loddtrekning for å bestemme lydnivået.

Direkte sammenligning med en annen bil vil si svært mye mer, eller en tur innom forhandler som du nevner.

Husk også på at en enkel måling av lydnivå, selv om den er korrekt, ikke vil fortelle deg hvor irriterende en lyd er. Noen lyder dempes bedre av vegger og vindu enn andre, og noen oppfattes som mer irriterende enn andre.
2017 BMW i3

LMOR

#29
Har prøvd å si at det kan være en feil 02jan, i så fall vil ikke verkstedet ha noe problem med å gjenskape den feilen.

Regner med at du mener 15nov i fjor. Det er riktig at støyen steg betraktelig etter den oppgraderingen, det var da de tok i bruk varmepumpen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA