Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan skal dere finansiere deres Model 3?

Startet av Arnt Kristian Bore, mandag 09. januar 2017, klokken 18:12

« forrige - neste »

Arnt Kristian Bore

Hei, når jeg kjører bilen i automode for regenerering så bremser/regenererer den jo selv ved hjelp av en avstandsholder når en nærmer seg en bil bakfra. Jeg sitter imidlertid med hjertet i halsen hele tiden når jeg kjører slik fordi jeg syns systemet reagerer for sent dvs holder for kort avstand til forankjørende, spesielt når en kjører i 50-60 eller mer. Er det noen som vet om en kan justere dette noe sted (altså avstand til forankjørende) i menyen, slik som en kan gjøre med en adaptiv cruisekontroll?

PaulusA

Hei,

ja, bilen vil ligge for nærme hvis du bruker Auto modus. Tror ikke det finnes noen metode for å justere dette. Selv bruker jeg kun D og D- ved vanlig kjøring+ vanlig cruise control, mens ved slapseføre eller løs snø bruker jeg auto eller D+ da jeg synes den bremser for mye på hjulene ved redusert feste.
Anbefaler å bruke D/D- + cruise control, da får du bedre kontroll mot kryss og rundkjøringer.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

breitling

Det er riktig. Dauto kan ikke justeres. Og du har rett; det er skummelt! Jeg som en vane fra Peugeot iON kjører i D-. Det er såkalt "en pedal kjøring". Man har bedre kontroll på avstand og bremser brukes kun ved stopp eller nødbremsing. Dauto eller D+ bruker jeg på åpen vei.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

b250e

#3
Jeg syns den virker fint jeg, men i høyere hastighet foretrekker jeg D+ for å beholde mest mulig kinetisk energi. Jeg ser ikke på Dauto som en automatisk avstandsholder for det er jo ikke meningen heller slik jeg ser det--Dauto er ment å hjelpe til å regenerere tidlig ved nedbremsninger i trafikken, og den fjerner noe av behovet for å bremse ned manuelt. Men... om jeg hadde tenkt på Dauto som en avstandsholder slik man har på en adaptiv cruiskontroll så hadde jeg nok også syns den var skummel.

Jeg bruker Dauto til bykjøring og D+ (eller Dauto) på motorvei. D+ i tett trafikk på motorvei, ellers bremser den ned bilen når jeg ikke vil...  D- har jeg ikke prøvd enda :-)

PaulusA

Du har helt rett, den fungerer heller ikke som radarbasert cruisecontrol, jeg bruker også dette kun manuelt
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

TerjeV

Jeg opplever at den bremser tidligere / holder større avstand når du kjører i E+.

Ellers burde det være enkelt for MB å programmere denne funksjonen sammen med CC. Dette ville jo gitt ACC som er sårt savnet!
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

Softblue

Jeg tror at grunnen til at det ikke er ACC er at gassing og bremsing fra forankjørende bil som kjører ujevnt ville tømme batteriet raskere.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

b250e

Har kjørt bilen mye mer nå, og nå bruker jeg bare D-auto.

De gangene det er "trangt" i trafikken og bilen vil auto-bremse uten at jeg vil, så opphever jeg bare det med gasspedalen.

Ellers syns jeg dette er en fin-fin funksjon, nesten som en-pedal-kjøring, men kun ved behov. Føles litt som å ha en usynlig "pute" foran bilen. Men det krever jo tilvenning, som med det meste annet. Det føles litt merkelig nå å kjøre min andre bil, som ikke har noen radar i det hele tatt.

PaulusA

Min erfaring er at automodus gjør at bilen kommer for nærme bilen foran før den bremser, men som noen nevnte en gang, så er den vel tidligere ute i øko+ modus. Øko+ modus er for meg kun en vintermodus, når det er skikkelig glatt eller mye slaps/snø.
Bruker derfor padler aktivt, når jeg en sjelden gang kjører denne herlige bilen, da jeg siden 6 mnd tilbake primært kjører firmabilen.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA