Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Motstand mot Opel

Startet av minim, mandag 09. januar 2017, klokken 10:27

« forrige - neste »

minim

Er det vanlig at offentlige bygg legger opp tidstyring på ladepunktene sine? Da med kontaktorstyring av/på basert på et tidprogram. 
-TMS 85D
-03 VW Polo

nofuelno

Sitat fra: minim på onsdag 16. november 2016, klokken 22:41
Er det vanlig at offentlige bygg legger opp tidstyring på ladepunktene sine? Da med kontaktorstyring av/på basert på et tidprogram.
Det er ikke vanlig.
Har du hatt en opplevelse av dette ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

minim

Jeg fikk nettopp en beskrivelse på pulten min om å programmere inn en slik løsning. Har ikke opplevd dette selv nei, men ser for meg at om man planlegger en rute og baserer seg på en slik ladestolpe så er det litt kjipt å komme dit å finne den strømløs :S
-TMS 85D
-03 VW Polo

ProsjektX

Som en tjeneste til ansatte på en arbeidsplass er det jo en grei måte å hindre misbruk, ved bare å aktivere ladestasjonene nå det er folk på jobb..?
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Robert Sund

Såfremt ingen ansatte plutselig må på jobben på kvelden uten at det var planlagt på forhånd, noe som gjerne også medfører at batteriet ikke er toppet opp hjemme.

Og såfremt det ikke er noen tilstelninger på kvelden noen gang.

osv.

Da kan elbilisten plutselig bli fanget.


(Men ønsket om å forhindre misbruk ser jeg ...)

Carl Anton Stenling

#5
Tidsstyring kan nok også være relevant der man ønsker å redusere total effekt fra et anlegg, f.eks. ved at elbillading skjer om natten.
Moderne lastbalanserte løsninger kan ha mulighet for tidsstyring av effektuttak - se f.eks. Zaptec.
Uansett er det viktig med tydelig merking av tidsstyring og ladestrøm slik at brukerne har mulighet til å planlegge hvor mye og når man kan hente ut strøm.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

ProsjektX

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 17. november 2016, klokken 18:30
Såfremt ingen ansatte plutselig må på jobben på kvelden uten at det var planlagt på forhånd, noe som gjerne også medfører at batteriet ikke er toppet opp hjemme.

Og såfremt det ikke er noen tilstelninger på kvelden noen gang.

osv.

Da kan elbilisten plutselig bli fanget.


(Men ønsket om å forhindre misbruk ser jeg ...)
Skulle vel nesten anta at de nevnte her også har spec'et inn en impulsbryter eller noe en plass i lokalet som enkelt kan overstyre/forlenge påslag med f.eks et antall timer. Koblet til en PLC/PLS er det mange muligheter..!
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

nofuelno

Sitat fra: ProsjektX på torsdag 17. november 2016, klokken 20:16
Sitat fra: Robert Sund på torsdag 17. november 2016, klokken 18:30
Såfremt ingen ansatte plutselig må på jobben på kvelden uten at det var planlagt på forhånd, noe som gjerne også medfører at batteriet ikke er toppet opp hjemme.

Og såfremt det ikke er noen tilstelninger på kvelden noen gang.

osv.

Da kan elbilisten plutselig bli fanget.


(Men ønsket om å forhindre misbruk ser jeg ...)
Skulle vel nesten anta at de nevnte her også har spec'et inn en impulsbryter eller noe en plass i lokalet som enkelt kan overstyre/forlenge påslag med f.eks et antall timer. Koblet til en PLC/PLS er det mange muligheter..!
Hva med styring via microbryter i sikkerhetslåsen ? Mange muligheter...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

minim

Ingen I/Oer for dette, men ja strengt tatt kan man legge denne funksjonen på en hvilken som helst lysbryter i hele bygget, men det er ikke spesifisert. Kun tidsstyring av/på. Jeg synst egentlig dette var en god ide. F.eks ved inngangspartiet på nye bygg så er det ofte en lysbryter med scenarier eller mulighet for å montere en impulsbryter som kan starte lading i X tid utenfor ordinær arbeidstid. Da må man være ansatt/ha tilgang til bygget for å utvide tiden og man hindrer "misbruk" om man ikke vil at uvedkommende skal bruke ladestasjonene.

Alle gode innspill og forslag i denne tråden vil komme godt med senere egentlig da det ofte ikke er noe problem å bli hørt om man har gode forslag/løsninger på funksjoner som dette :)

Jeg vet at det finst fancy løsninger som lastbalanserer og med betalings løsninger, men ofte er dette ute på anbud. Om ikke slike ting er spesifikt speccet så blir aller aller rimligste løsning valgt av elektro firma for at de skal vinne anbudet. Da ender det opp med rimelig kontaktorløsning siden det koster minst..

-TMS 85D
-03 VW Polo

nofuelno

Sitat fra: minim på torsdag 17. november 2016, klokken 22:33
Ingen I/Oer for dette, men ja strengt tatt kan man legge denne funksjonen på en hvilken som helst lysbryter i hele bygget, men det er ikke spesifisert. Kun tidsstyring av/på. Jeg synst egentlig dette var en god ide. F.eks ved inngangspartiet på nye bygg så er det ofte en lysbryter med scenarier eller mulighet for å montere en impulsbryter som kan starte lading i X tid utenfor ordinær arbeidstid. Da må man være ansatt/ha tilgang til bygget for å utvide tiden og man hindrer "misbruk" om man ikke vil at uvedkommende skal bruke ladestasjonene.

Alle gode innspill og forslag i denne tråden vil komme godt med senere egentlig da det ofte ikke er noe problem å bli hørt om man har gode forslag/løsninger på funksjoner som dette :)

Jeg vet at det finst fancy løsninger som lastbalanserer og med betalings løsninger, men ofte er dette ute på anbud. Om ikke slike ting er spesifikt speccet så blir aller aller rimligste løsning valgt av elektro firma for at de skal vinne anbudet. Da ender det opp med rimelig kontaktorløsning siden det koster minst..
Om en benytter en ladeboks med I/O inngang som f.eks. KEBA, trengs det ingen ekstern kontaktor.
Da kan man til eksempel bytte ut hovedlysbryteren med en 2-polet bryter og bruke det ekstra polparet til å koble ut muligheten til å lade. Et eksternt digitalt koblingsur er også en rimelig og grei løsning. Man kan da benytte en billig totråds svakstrømskabel mellom koblingsur og ladeboks.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på torsdag 17. november 2016, klokken 23:27
Sitat fra: minim på torsdag 17. november 2016, klokken 22:33
Ingen I/Oer for dette, men ja strengt tatt kan man legge denne funksjonen på en hvilken som helst lysbryter i hele bygget, men det er ikke spesifisert. Kun tidsstyring av/på. Jeg synst egentlig dette var en god ide. F.eks ved inngangspartiet på nye bygg så er det ofte en lysbryter med scenarier eller mulighet for å montere en impulsbryter som kan starte lading i X tid utenfor ordinær arbeidstid. Da må man være ansatt/ha tilgang til bygget for å utvide tiden og man hindrer "misbruk" om man ikke vil at uvedkommende skal bruke ladestasjonene.

Alle gode innspill og forslag i denne tråden vil komme godt med senere egentlig da det ofte ikke er noe problem å bli hørt om man har gode forslag/løsninger på funksjoner som dette :)

Jeg vet at det finst fancy løsninger som lastbalanserer og med betalings løsninger, men ofte er dette ute på anbud. Om ikke slike ting er spesifikt speccet så blir aller aller rimligste løsning valgt av elektro firma for at de skal vinne anbudet. Da ender det opp med rimelig kontaktorløsning siden det koster minst..
Om en benytter en ladeboks med I/O inngang som f.eks. KEBA, trengs det ingen ekstern kontaktor.
Da kan man til eksempel bytte ut hovedlysbryteren med en 2-polet bryter og bruke det ekstra polparet til å koble ut muligheten til å lade. Et eksternt digitalt koblingsur er også en rimelig og grei løsning. Man kan da benytte en billig totråds svakstrømskabel mellom koblingsur og ladeboks.

Ja, dette er akkurat samme løsning som på Ecolite-ladestasjonene jeg selger. En port på siden kan kobles til og brukes til å styre ekstern. Kortslutning av de to pinnene som er i bruk vil stoppe lading etter 5 sekunder, mens innkobling av en motstand vil begrense lading til en verdi som tilsvarer motstanden (finnes i en tabell), f.eks vil en 191 ohms motstand begrense lading (dvs. den begrenser pilotsignalet) til 6A. Så det er mye muligheter for å lage egne eksterne styringer :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Sitat fra: minim på onsdag 16. november 2016, klokken 22:41
Er det vanlig at offentlige bygg legger opp tidstyring på ladepunktene sine? Da med kontaktorstyring av/på basert på et tidprogram.

Bedre å anskaffe ladebokser med innebygget RFID-kortleser for tilgangskontroll, og sette den opp til kun å tillate lading fra en liste over godkjente ladekort. Legg inn IDene til elbilforeningladekortene til de ansatte som har elbil, og legg igjen noen ekstra ladekort til utlån i resepsjonen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

nofuelno

Sitat fra: fredag på fredag 18. november 2016, klokken 17:01
Sitat fra: minim på onsdag 16. november 2016, klokken 22:41
Er det vanlig at offentlige bygg legger opp tidstyring på ladepunktene sine? Da med kontaktorstyring av/på basert på et tidprogram.

Bedre å anskaffe ladebokser med innebygget RFID-kortleser for tilgangskontroll, og sette den opp til kun å tillate lading fra en liste over godkjente ladekort. Legg inn IDene til elbilforeningladekortene til de ansatte som har elbil, og legg igjen noen ekstra ladekort til utlån i resepsjonen.
Da vil jo ladebokser fra KEBA vare et smart valg...
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA