Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gulvmatter

Startet av HHPedersen, søndag 08. januar 2017, klokken 22:28

« forrige - neste »

HHPedersen

Skal kjøre Kristiansand-oslo til helgen, noen som har noen erfaringer og tips om ladestasjoner og hastighet på qc på motorvei? Også da hvor langt man kommer på 80% på denne årstiden med 2015 leaf?

Arha

Her er ei liste jeg laget meg tidligere i år, mulig det har kommet til noen nye siden da.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

HHPedersen

Tusen takk! Lista er helt ypperlig!  :D

Electrix

Det har i tillegg kommet en lader i Larvik, Møllegata 1B, denne kan være grei å få med i lista siden det tidligere var et litt langt strekk der.

Jeg har kjørt dette strekket noen ganger, med forskjellig taktikk, men jeg har helt sluttet å kjøre sent for å strekke rekkevidden. Og jeg planlegger ikke nøyaktig hvilke ladestasjoner jeg skal bruke. Forbruket, spesielt på denne tiden varierer mye avhengig av føre, temperatur ute, temperatur på batteriet, trafikk, osv, og hurtigladerne står nå såpass tett at jeg vurderer underveis hvor mye jeg skal lade og hvor langt jeg rekker.

Det er mange meninger om hva som er den beste måten å kjøre langtur med leaf på, men selv gidder jeg ikke fryse og jeg gidder heller ikke å bruke mye ekstra tid på å spare noen få kroner i hurtiglading, jeg sparer uansett mye på å kjøre elbilen, og så går jo hurtigladepengene til en god sak, flere hurtigladere  ;)

Jeg vet nå ca hvor hurtigladerne ligger, og bruker appene til Grønn Kontakt og Fortum for å planlegge neste lader mens jeg hurtiglader. Da sjekker jeg også hvor mye det skiller i avstand til den som kommer før og etter, slik at jeg kan vurdere underveis om jeg må stoppe tidligere eller om jeg kan kjøre videre til neste.

Sist brukte jeg 5 timer og 5 min på returen fra Oslo til Kristiansand, og betalte for 51 minutter med hurtiglading til Fortum og Grønn Kontakt fordelt på 4 hurtigladinger. En vei brukte jeg 132 kr i hurtiglading og sparte 211 kr i diesel og 142 kr i bompenger, totalt "tjente" jeg altså 221 kr etter skatt på den timen jeg brukte på lading. Regn med noe mer strømforbruk og ladetid nå på vinteren.


Siden det er ganske kaldt nå ville jeg kjørt på med høy fart (111kmt på speedometeret tilsvarer 100kmt reelt) og grei varme i bilen. Ved høy fart og høy effekt varmes batteriet fortere opp og det blir dermed "større" og hurtigladingene går fortere. Totalt sett sparer du tid selv om du bruker litt mer strøm. Jeg avslutter gjerne hurtigladingen når farta begynner å dale og drar videre til neste hurtiglader. Derfor blir mine hurtigladinger gjerne rundt 15 min i snitt, og etter et par slike hurtigladinger er gjerne batteriet kommet opp i bedre driftstemperatur.

I tillegg er det lurt å følge etter andre i stedet for å kjøre alene, luftmotstanden er det som betyr mest på motorvei, og kan du følge etter en varebil, bobil eller stor suv i 110kmt med 3 sek marginen så vil det bli omtrent som å kjøre alene i 80 eller 90 kmt, men du kommer fortere fram og varmer batteriet mer opp pga du bruker samme energimengde på kortere tid.

Her er link til turen min, og noen diskusjoner rundt fart.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29645.0.html
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trekkoppbil

Kjørte her på helgetur i september da det var så fint vær, og i helgetrafikken var fartsetappene sjeldne.

Den gangen anslo jeg ca 8 min, eller 8-10 min lading hver 50-ende km.  Jeg pleide å lade til i overkant av 12kwt, og jeg fikk som regel rundt 47 kw.  Enkelte ladestasjoner har litt avstand til E18.

Forholda kan være helt annerledes nå. Kjører du på våte veier i kulda, og hvis du kommer opp i fart, blir forbruket helt annerledes.  Ladefarta kan også være litt uforutsigbar.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA