Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernstyring/tidsur på webasto og vifte - Saxo

Startet av Askergutt, torsdag 09. desember 2010, klokken 20:30

« forrige - neste »

Rav4_EV

SitatAt Rav4_EV går så sterkt ut her får en jo til å lure på om det er vikarierende motiv inne i bildet.
Og det skulle være?
Hva går jeg sterkt ut med ?
Mitt motiv er at alle aktører i markedet leverer systemer som sikre nok. Dersom biler tar fyr vil det gå utover alle, leverandører og brukere.

Hva er ditt motiv ?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Bly

kommentar til RaV4.
Jeg syns du går sterkt ut og kommenterer ting du tydeligvis ikke har satt deg nok inn i.
Rart at ikke vi har fått beskjed om at eier av denne Thinken hadde problemer med feil i systemet forledendag. Det er en stund siden den ble reparert for feil i systemet.

Ved å misbruke resetknapp kan man kjøre lengre. (Nesten alle bilene har denne knappen under panseret, det er ikke greit i en Think.) Å kjøre mens man holder knappen inne vil i værste fall kunne føre til et ødelagt batteri. Det er ingen annen fare med det, du sørger da bare for at det ikke går an å lade bilen før skaden du eventuellt påfører er reparert. Sikkerheten er fortsatt fullt ut tilstede. Alle skader på det nye BMS systemet, eller på batterier enten de er påført ved slik uvettig bruk som du beskriver eller en tilfeldighet vil føre til at bilen ikke kan kjøres normalt, og heller ikke kan lades før det er reparert.
Når det gjelder presiseringen fra vegdirektoratet, så er den satt på feil grunnlag. Norstart er bedt om å ta opp det. " Det er kun store endringer, og endringer som forandrer opplysningene i vognkortet som må dokumenteres, vises, og godkjennes"
Vegdirektoratet setter som en forutsetning i skrivet at man forandrer på data /opplysninger i vognkortet. Det er ikke riktig.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Ladefabrikken

Helt enig med Balter. Utrolig skremende at de tidligere har levert et system uten ladestopp.
Det vil jeg si er amatør mesig og ekstremt farlig. Er nok bare flaks at ikke fler av disse bilene ikke har  brent opp.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Rav4_EV

SitatJeg syns du går sterkt ut og kommenterer ting du tydeligvis ikke har satt deg nok inn i.
Hva her jeg ikke satt meg nok inn i? Lithium-ion batterisystemer ? Batteriovervåkingssystemer ?
Sikkerhet rundt dette?

Først har AE solgt ombygginger uten overvåkingssystemer. En av disse brant i Stavanger.
Deretter har man innført overvåkingssystemer, og ettermontert dette i tidligere biler.

Når man er så kunnskapsløs om sikkerhet og overvåking at man leverer ombygging av biler UTEN overvåking, hvor tillitsvekkende er det da å påstå at det nye systemet er sikkert nok???

Her kreves det ekstern kompetanse til å bedømme om AE din konvertering er sikker nok.

Til din orientering er det ikke bare i ladefasen en batteribrann kan starte! Finn deg en tom celle og send 250 A strøm gjennom den. Da vil du få deg en overraskelse. Dersom en celle går tom under kjøring i en lang oppoverbakke, og du tvinger fortsatt drift, vil du kunne skape brann/eksplosjon.
Så enkelt er det!


Derfor har vi nå kommet i en situasjon at Vegdirektoratet krever at slik ombygging godkjennes. 
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Lanber

#34
Helt siden vi begynte å ta ild innendørs har hus brent ned, først i senere tid har vi utviklet og tatt ibruk røykvarslere.
Helt siden tidenes morgen har vi hatt et finansmarked, først etter en finanskrise settes det inn kontrollrutiner vdr soliditet og egenkapital til banker.

Etterpåklokskap er den eneste sikre vitenskap, å lære av egne feil derimot er det ikke alle som gjør.
Godt derfor å se at AE feier for egen dør når det gjelder overvåkningssystemer.

Ladefabrikken

Det er greit at man kan gjør feil, og veldig bra at man prøver å rette på det senere. Men feilene er helt unødvendig. Hadde man brukt litt mer tid på å lese seg opp på litium batterier hadde man ikke levert fra seg en bil uten ladestopp. Kan ikke forstå at det går ann å lever et produkt som ikke er testet fult ut først. Og da tenker jeg på i flere månder all slags vær temp og årstid.

Er spendt på hvor lenge disse cellen lever i de bilene som er byggdom.

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

hens

Overgang til lihium ser jeg som et skritt i riktig retning, og vi må godta at det ikke er nødvendig erfaring på dette foreløpig, den veien må bli til mens vi går. Jeg har sett folk montere radio i bil som har ført til brann, men forsikringen dekket allikevel brannen.
Litt rufs i denne fasen må tillates, men det er ikke det samme som at det skal leveres biler som er opplagt farlige. Her har AE vist at de er oppegående ved å kalle inn og modifisere bilene.
Jeg foreslår at vi stopper denne diskusjonen, fossilistene har allerede fått nok å meske seg med.

Tilbake til tråden.....!
Bruk av blybatterier er en brukbar løsning, forutsatt at kravet til effekt og rekkevidde er moderate. Jeg monterte en rørplatepakke i Sølvreven i 1995, og kjørte friskt 12000km. Da begynte batteriets indremotstand å stige, og batteripakken tålte tilslutt bare 40A utlading før den "tettet seg til".
Rørplatebatterier er det som vanligvis benyttes i trucker, og de fungerer bra om utladetiden er 5 timer eller mer. Kapasiteten er oftest oppgitt ved C5.
Agm batterier er bedre egnet enn rørplate, da de har betydelig mindre indre motstand.
kjører en i indre by med små krav til hastighet er dette en fullgod løsning, men det forutsetter riktig tilpasset lader, bruksmønster og lading for å fungere optimalt.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Bly

Jeg må dessverre kommentere deg Rav4. Du har noen uriktigheter i ditt forrige innlegg.
Jeg beklager det hvis mitt forrige innlegg kan tolkes slik at jeg tror du har lite greie på disse tingene. Du har sikkert veldig god greie dette. Det jeg mente var at du vet for lite om våre systemer, og jeg syntes heller ikke du har satt deg godt nok inn i skrivet fra vegdirektoratet.

Først må jeg bare si at vi har ikke bygd om eller solgt en ombygging til den bilen som brant i Stavanger. Vi solgte batterier, og et eldre bms system med mulighet for lade og motorstopp som ikke ble koblet opp, til et firma i stavanger. Disse batteriene ble ødelagt da de ble koblet med motsatt polaritet mot laderen. Nye batterier ble kjøpt hos et annet firma.

Videre har vi ikke levert noen biler uten overvåkningssystem.
For nærmere to år siden hadde vi et spleiselag med noen elbileiere hvor vi bestillte batterier, og bms. Det er disse bilene som hadde et bms system som ikke har vært godt nok. Dette var i li systemenes spede begynnelse. De fleste BMS systemer fra den tiden hadde svakheter.  Disse bilene har vi kalt inn. I tillegg har vi vært uheldig med et nytt bms system som ble levert på noen biler i vår. Dette var et avansert lade-bms system med ladestopp. Systemet viste seg allikevel å være for dårlig. Samtlige biler med dette systemet har nå fått det nye BMS systemet.

Når det gjelder å kjøre mens man konstant holder inne reset-knappen så gjør man for det første en aktiv handling for å prøve å skade batteriene. Til din informasjon så vil du ikke klare å starte en nedsmelting på den måten. Du vil heller ikke med våre celler klare å skape en brann slik fordi cellen ved lang nok slik kjøring da vil kortslutte og bli som en direkte kobling mellom de to nærmeste cellene. Den vil da legge seg som en nullvolt celle som utvikler minimalt med varme ved strømgjennomgang. Etter at du har ødelagt denne cellen vil det være umulig å få ladet pakken før cellen er byttet ut. sikkerheten er dermed ivaretatt. Våre celler er også eksplosjonssikre. De kan ikke eksplodere.

Jeg lurer ellers på hvilke biler det er som har brent. Vi har kanskje flest ombygginger i Norge men vi har ikke hatt noen branntilløp ute hos kunde på noen av de ca 30 bilene vi har bygd om.  Tilsammen har disse nå kjørt mange hundre tusen km.


Sitat fra rav4 Jeg har skrevet "FEIL" bak det som ikke stemmer:
Hva her jeg ikke satt meg nok inn i? Lithium-ion batterisystemer ? Batteriovervåkingssystemer ?
Sikkerhet rundt dette?

Først har AE solgt ombygginger uten overvåkingssystemer FEIL.
En av disse brant i Stavanger. FEIL
Deretter har man innført overvåkingssystemer,FEIL
og ettermontert dette i tidligere biler. FEIL

Når man er så kunnskapsløs om sikkerhet og overvåking at man leverer ombygging av biler UTEN overvåking, FEIL
hvor tillitsvekkende er det da å påstå at det nye systemet er sikkert nok???

Her kreves det ekstern kompetanse til å bedømme om AE din konvertering er sikker nok.

Til din orientering er det ikke bare i ladefasen en batteribrann kan starte! Finn deg en tom celle og send 250 A strøm gjennom den. Da vil du få deg en overraskelse. FEIL
Dersom en celle går tom under kjøring i en lang oppoverbakke, og du tvinger fortsatt drift, vil du kunne skape brann/eksplosjon. FEIL
Så enkelt er det! FEIL
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

Baltor

#38

edit:endrer mitt eget innlegg.

JFR hendelsen i Stavanger og rapporten som ble skrevet:
Vi har i ettertid fått overlevert den norske manualen skrevet i desember 09 og levert med systemet, og vi har også fått ekstra informasjon fra flere parter. Vi har oppdaget noen mindre unøyaktigheter i vår egen rapport, men alle  hovedkonklusjonene står vi fast ved.

For noen få uker siden skrev AE:
Det systemet vi brukte den gangen var basert på manuell overvåking. Blir det fulgt opp, så er det greit. Hvis ikke så kan ting skje

Dette er en problematisk holdning når det er snakk om ombygginger gjort for kunder. Det er også uklokt at AE starter en kampanje for å skaffe seg flere kunder akkurat nå når Vegdirektoratet har slått fast at ombygginger må godkjennes, uten at det pr i dag er bestemt hvordan dette skal skje.



Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Lanber

Litt temperatur skader ikke en diskusjon, jeg henter popcorn og setter meg tilrette for å bli underholdt :-)

Rav4_EV

Du har selv sagt at dere har byttet ut BMS uten ladestopp.
En BMS uten ladestopp er vel neppe noe overvåkingssystem. (En fallskjerm UTEN skjerm!)
Trygge BMS systemer har vært på markedet i mange år. Pioneer arbeidet var 6 år siden.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Ken

Like godt at diskusjonen skjuler seg i Reva seksjonen.

Er det mulig at slike diskusjoner kan flyttes til et tråd hvor bare medlemmer har tilgang. Litt som "Avansert reparasjoner" i de gode gamle dager?

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Bly

Gode og dårlige BMS systemer.
De siste tre årene har dårlige BMS systemer ødelagt flere li celler enn de har berget. Det har ikke vært mange gode BMS systemer på markedet, men det er mange BMS systemer som produsentene påstår er sikre. Vi har brukt mye tid på å sjekke ut BMS systemer både ved å forhøre oss med andre som har prøvd systemer, og ved å teste systemer selv. De fleste som har bygd om endel biler har erfart dette. Det systemet vi har nå er det eneste systemet vi kjenner til som aldri har ødelagt en celle, og som alltid har beskyttet på en sikker måte. Det går nå ca 150 biler på veiene med dette systemet. 30 av disse i Norge.  Det er ikke meldt om ett eneste tilfelle med sikkerhetssvikt.
At vi som flere andre i startfasen har vært ute for dårlige systemer, og brukt dårlige løsninger må vi bare beklage, og ordne opp i så godt som mulig.

Godkjenning:
Vegdirektoratet har ikke slått fast at ombygginger må godkjennes. De har kommet med noen betraktninger. Konklusjonen er at hvis ombyggingen er av en slik art at opplysningene i vognkortet ikke stemmer lengre, så må den godkjennes.
De fleste som bygger om til Li forandrer ikke på annet enn bilens vekt. Dette har vært godkjent som en mindre ombygging som ikke skal vises (under 10% vektreduksjon og fortsatt tyngre enn tilsvarende biler med bensinmotor) Vektfordelingen er ivaretatt. Det er heller ikke vanskelig å øke vekta hvis det blir krav til det.  La oss nå bruke kreftene på å bevare de gamle bilene på veiene ved å gi dem nytt liv istedenfor å krangle om dette. Nå har vi både gode batterier, og gode BMS systemer. Systemene er nå sikrere enn de gamle Ni-Cd systemene.  Kveldens hilsen fra meg blir:"Stå på, ikke gi opp" til alle som bygger om til sikre systemer.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

El rayo

Sitat fra: Bly på mandag 20. desember 2010, klokken 00:03
Godkjenning:
Vegdirektoratet har ikke slått fast at ombygginger må godkjennes. De har kommet med noen betraktninger. Konklusjonen er at hvis ombyggingen er av en slik art at opplysningene i vognkortet ikke stemmer lengre, så må den godkjennes.
De fleste som bygger om til Li forandrer ikke på annet enn bilens vekt. Dette har vært godkjent som en mindre ombygging som ikke skal vises (under 10% vektreduksjon og fortsatt tyngre enn tilsvarende biler med bensinmotor) Vektfordelingen er ivaretatt. Det er heller ikke vanskelig å øke vekta hvis det blir krav til det.  La oss nå bruke kreftene på å bevare de gamle bilene på veiene ved å gi dem nytt liv istedenfor å krangle om dette. Nå har vi både gode batterier, og gode BMS systemer. Systemene er nå sikrere enn de gamle Ni-Cd systemene.  Kveldens hilsen fra meg blir:"Stå på, ikke gi opp" til alle som bygger om til sikre systemer.
Takk, Bly! Det er slik jeg tolker skrivet fra Veidirektoratet også. Det står "Drivstoff: 05 elektrisk" i mitt vognkort. Ikke noe er nevnt om at det kun er NiCd batteri som er godkjent. Dermed blir det ingen uoverenstemmelse med vognkortet om jeg bytter til litium batteri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Hans Håvard Kvisle

Jeg har opprettet en helt ny tråd som omhandler nettopp hva vi diskuterer om "Forskrifter som berører endring av batterikjemi". Mulig jeg har betydelige problemer med å uttrykke meg klart. Det har sikkert også Vegdirektoratet. Men gi meg igjen en sjanse til å bli forstått. Det kan være fornuftig. Les derfor den nye tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3196.0
St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA