Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernstyring/tidsur på webasto og vifte - Saxo

Startet av Askergutt, torsdag 09. desember 2010, klokken 20:30

« forrige - neste »

Askergutt

Hei! Jeg erfarer at jeg for andre gang etter 2 år må bytte batterier. Første gang var det en garantisak. Nå er jeg skeptisk til å beholde bilen. Skal en måtte bytte batteri årlig? Det var da virkelig angitt fra 2 til 5 år mellom skift av pakken. kjører tilsammen i overkant av 40 km daglig til og fra jobb. Problemet er varmgang i batteriene ved lading. HAR NOEN ANDRE REVA-EIERE ERFART DETTE?
Reva m/blybatteri. Ny november 2008

bosonic

Det høres ut som om du har en feil på bilen. Varmgang i batteriene ved lading kommer av for mye lading. Jeg trodde at Reva hadde en brukbar BMS (Battery Managment System) som sørger for at batterienes ve og vel ivaretas på best mulig måte  ???
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Askergutt

I mitt innspill til Reva Norge har jeg påpekt at bilens varsellampe for temperatur i følge manualen skal lyse stabilt ved varmt batteri. I min bil har jeg erfart at den begynner å blunke når den opplagt må være varm, ikke kald. - Dersom ladeprosessen mottar tilsvarende gale signaler ser jeg for meg at varmeelement skrus på og det pøses på med ladespenning når den burde roe det hele ned.
Selv om dette bare skjer ved enkelte anledninger kan det forklare de ødelagte batteriene.   
Reva m/blybatteri. Ny november 2008

bosonic

Har du kjennskap til om det lagres data i et internminne slik at  Reva forhandler kan inn og lese av eventuelle avvik?
Dersom varmeelementet på batteriet ligger inne når det ikke skal, vil dette være svært forkortende for levetiden på batteriene.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

Monter en elektronisk termometer med externe sensledning ned i batteripakken og soerge for god kontakt med blutack. Foelg med temp. under lading og helst har en med max-min temp.

Batterilevetid er problematisk med disse biler har jeg oppfattet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

bosonic

Det er synd at ikke flere Reva eiere med blybatterier besøker forumet  :-\
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ken

Noe dritt med 5 aars garanti vet du. Det kommer nok flere etter hvert.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Tommy

Hei

EMS i Reva loggfører alle sykler, så det burde være enkelt å finne ut.
I loggen vil det vises om det er temperatur over 45 grader som leses eller om den er under 10 grader.
Varmeelementet slår inn om batteriene havner under 10 grader.

Håper dette hjalp litt.

Forøvrig 2 år batterigaranti.
Der siste året er en del garanti.
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

commiesoft

Har bare erfaring med en elektrisk sykkel med SLA batterier, og de var utslitt på kort tid.

Sjekk ut Buddy tråden om du lurer på dette, samme problematikken.

Min mening er at blybatterier er en ubrukelig teknologi i denne sammenhengen.

Det er ikke meningen å være uhøflig, men det er nok best å være litt faktabasert i det lange løp.

elektrolux

Sitat fra: commiesoft på onsdag 24. november 2010, klokken 21:28
Min mening er at blybatterier er en ubrukelig teknologi i denne sammenhengen.

Det er nesten aldri batterienes feil, men måten de brukes og lades.

Se f.eks SAM tråden min under Motorsykler.

Blybatterier som blir ladet og brukt etter hensikten varer veldig lenge. Et bevis på dette er det 15 år gamle batteriet i BMW motorsykkelen min.

Problemet med lange serier av blybaytterier er at de dårligste blokkene blir overladet da de oppnår maks spenning for tidlig, mens de gode blokkene får for lite lading og sulfaterer da de dårlige batteriene får laderen til å stoppe.

Løsningen er bedre ballansering enten med seperatladere, eller f.eks shunting av for høye spenninger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: commiesoft på onsdag 24. november 2010, klokken 21:28
Har bare erfaring med en elektrisk sykkel med SLA batterier, og de var utslitt på kort tid.
Sjekk ut Buddy tråden om du lurer på dette, samme problematikken.
Min mening er at blybatterier er en ubrukelig teknologi i denne sammenhengen.
Det er ikke meningen å være uhøflig, men det er nok best å være litt faktabasert i det lange løp.

Er det kun din egen erfaring du bygger denne meningen på, eller har du virkelig satt deg inn i saken?
Blybatteriene har hatt en formidabel utvikling de siste årene og er forbedret på mange punkter.
Men hva hjelper det når man gir blaffen i å følge opp med riktig ladeteknikk og BMS (battery managment system). Det er i det hele tatt tragisk å være vitne til det misbruk som florerer.

Det er meget enkelt å behandle tradisjonelle "våte" blybatterier riktig slik at de varer lenge.
Mer krevende er det å tilpasse BMS til moderne AGM, Gel og Spiracell batterier.
All den viten som trengs kan du finne hos batterileverandørene samt uavhengige kilder(på nettet) Det har tross alt akkumulert seg opp enorme mengder med kunnskap om blybatterier fra 1859 da det ble oppfunnet av Gaston Planté,og til dagens dato.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Carl Anton Stenling

Tradisjonelle blybatterier kan ha lang levetid hvis de lades og behandles riktig, jfr. erfaringer med bruk i truck-drift.
Imidlertid har vel både Reva og Buddy i praksis svakheter som gjør at man fort får kort levetid på blybatterier.
For vanlige brukere er det nok greiest å holde seg unna blybatterivarianter. Nyere teknologier som Zebra, NiMH og litium krever mindre spesialbehandling for å oppnå akseptabel levetid. Imidlertid er vi jo alle pionerer i den forstand at få batteriteknologier er velutprøvde i de utførelser som er aktuelle for elbiler. I tillegg til batterikjemien så vil også teknikken rundt mekanisk/elektrisk sammenstilling til batteripakker samt batteristyringssystemer være avgjørende for levetid.

For blybatterivarianter av elbiler så må man ta høyde for utskifting av batteripakken ca. annethvert år eller hver 15.000 km. Er man heldig kan pakken vare vesentlig lenger - er man uheldig så må pakken byttes etter 8.000 km.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

commiesoft

Problemene med blybatterier er at de ikke duger til noe som helst (i sammenhengen elektrsik bil).

Ref Carl Anton sin post over, og min egen.

Bare glem det. Ikke kast bort penger på en elektrisk bil med blybatterier.

Batteriene i en industri-truck er dritdyre traction-batterier, og de som bruker
disse truckene skifter dem ut altfor ofte som det er.






bosonic

Jeg sporer et snev at trollvirksomhet her nå. :o

Sitat fra: commiesoft på fredag 26. november 2010, klokken 22:47
Batteriene i en industri-truck er dritdyre traction-batterier, og de som bruker
disse truckene skifter dem ut altfor ofte som det er.

Dersom truckeier/operatør gidder å gjøre det lille ettersyn som de skal, så varer truckbatterier uten problemer 15-20år, ofte lenger også.
I eltrucker er ikke vekta på batteriene noen bakdel, snarere tvert imot.
Jeg har skiftet ut en del batteripakker på eltrucker, og i alle tilfellene er det operatørfeil som er årsaken. De gidder ikke å etterfylle vann og unnlater å følge laderutiner.
Sitat fra: commiesoft på fredag 26. november 2010, klokken 22:47

Problemene med blybatterier er at de ikke duger til noe som helst (i sammenhengen elektrsik bil).
Bare glem det. Ikke kast bort penger på en elektrisk bil med blybatterier.

Når Buddy og Reva med blybatterier er så "dårlige", så sier det mest om produsentene og ikke så mye om batteriene.

Du kan ikke bare slenge ut disse påstander uten å underbygge med fakta, det blir bare for dumt.


Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

commiesoft

#14
Som jeg sa, sjekk ut Buddy seksjonen. Det er noen der som opplever at blybatterier
ïkke har lang levetid. 20000km ser ut til å være normalen, og det er ikke brukanes sånn jeg ser det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA