Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjelp til første elbil

Startet av sylwester, søndag 08. januar 2017, klokken 20:54

« forrige - neste »

NilsG

Kan ikke annet enn å bli litt forundret på dette fokuset mot det partiet som i sin tid innførte avgiftsfritaket på elbiler, finner heller ikke noe i farten som tilsier at de vil innføre det igjen med det første. Ja, jeg vet det er "enkeltindivider" som har kommet med noen ikke helt gode tanker om dette og at "dyre" biler ikke skal ha fullt fritak.
Følgende er sakset ut fra deres hjemmeside:

"Arbeiderpartiets forslag til endringer i bilavgiftene

Arbeiderpartiet foreslår å øke CO2-komponenten i engangsavgiften med 120 kroner per gram for alle biler med utslipp over 85 gram.

NOx-komponenten foreslås økt med 10 prosent. Med disse endringene følges Stoltenberg II-regjeringens grønne omlegging av engangsavgiften opp.

2025-målet forutsetter klare fordeler ved å ha nullutslippsbil foran fossilbiler.

Arbeiderpartiet støtter derfor ikke Høyre/FrP-regjeringens forslag om redusert årsavgift for fossilbiler og innføring av halv årsavgift for elbiler.

Det kan ikke være rimeligere å eie forurensende biler og dyrere å eie nullutslippsbiler."


I mitt hode betyr dette at de ønsker å fortsette med en politikk som favoriserer elbil??
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Espen Hugaas Andersen

Ingen av partiene i Norge er i mot elbiler. Men noen av partiene er mer positive til elbiler enn andre partier.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

DagfinnN

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 23. august 2017, klokken 14:48
Jeg syns ikke vi bør legge ned oljesektoren, som MDG syns.
Jeg leste i dag at MDG ikke vil gå inn i en regjering som fortsatt leter etter olje. Det er mye mer edruelig enn å legge ned oljesektoren. Ingen ny leteaktivitet når er jeg helt enig i.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Burger

Dagfinn: Jeg er enig, men nesten kun pga jeg tror ikke Norge får igjen pengene som brukes å lete etter mer olje eller bygge nye plattformer fordi plattformene ikke vil være drivverdig lenge nok. Men jeg frykter det skaper kortsiktige gevinst for politikere i form av sysselsetting nå og regning om en del år. Da kunne vi like så godt ha kastet penger på å teppebombe kysten med vindmøller for å skape sysselsetting.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

stefse

15 mrd i skatteøkninger, da må nok alle med. Også elbileierne, som ofte defineres som en gruppe med god inntekt og skatteevne. Det handler om utjevning, ihvertfall for SV og AP. Med en slik regjering er "Tesla-avgiften" så å si i boks, men den trenger ikke å bli så stor til å begynne med da  ;)
Avgiftsfritaket ble innført da det var Think-tider, og har overlevd lenge nok til å sette Norge på verdenskartet. Hadde Tesla eksistert på den tiden hadde nok pipen hatt en litt annen lyd.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

fredag

Sitat fra: Tellus på onsdag 23. august 2017, klokken 14:28
Litt naivt å tro at det å avslutte virksomheten offshore vil bidra positivt til klimaproblematikken. Olje/gass fra norsk sektor er klimamessige langt renere enn utradisjonell olje/gass (skifer, oljessand osv).

Selvbedrag å tro at vi er så mye bedre enn alle andre. Problemet er selve produktet.

At vi klarer å pumpe hydrokarboner opp fra bakken mye renere enn alle andre er irrelevant når vi alle vet at vi må slutte å pumpe opp hydrokarboner opp fra bakken for å kunne ha en fremtid på den eneste kloden vi har.

Vår olje og gass bidrar til den værste økologiske katastrofen verden har sett siden dinosaurene døde ut.

Da er det et spørsmål om moral om man ønsker å delta i det eller ikke.

Sitat fra: Tellus på onsdag 23. august 2017, klokken 14:28
Stenger vi ned vår oljeproduksjon så erstattes denne av mer skitten olje/gass .

All olje og gass er skitten.

Sitat fra: Tellus på onsdag 23. august 2017, klokken 14:28
Løsningen ligger i å gjøre hydrokarbonbasert energi dyrere enn alternativene. Internasjonal enighet om innføring av klimagassavgifter må til samt satsing på forskning/utvikling av fornybar energi.

Realistisk sett: Ser du for deg noen slik enighet? Har vi tid til å vente på slik enighet?

Forskning/utvikling av fornybar energi skjer når man skaper etterspørsel og skaper et marked, feks ved å drepe eksosbiler med avgifter og dermed få folk til å etterspørre elbiler. Ikke ved å vedta at nå må satse på forskning/utvikling av fornybar energi, sette ned et utvalg, starte et 5-års forskningsprogram, osv.

Sitat fra: Tellus på onsdag 23. august 2017, klokken 14:28
Særnorske kutt i vår egen produksjon vil ikke bare være ødeleggende for vår økonomi og velferd, men også bidra negativt til verdens totalutslipp av klimagasser.

Vi kan starte med å slutte med leting etter nye felter. Økonomien i dette er uansett ekstremt tvilsom. Det er jo ikke noe vits i å drive med de skitne greiene hvis vi ikke tjener penger på det, ikke sant? Og med det vi nå vet om klimaproblemene, så kan vi jo ikke fortsette å åpne nye olje og gassfelter.

Uansett hva vi så måtte mene om produksjonen på eksisterende felter, så dabber denne produksjonen av helt av seg selv. Det er bare spørsmål om tid før Norge uansett må finne noe annet å holde på med for å sikre vår økonomi og velferd. Spørsmål er egentlig bare når. Og om vi har moral til å være med på å ødelegge kloden i mellomtiden.

Men det er mye enklere å lukke øynene for klimaproblemene, og fortsette mot stupet i samme takt som nå. Minste motstands allé.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jlan

Å lete etter olje er ikke et helt entydig begrep. Jeg synes det er fornuftig å fortsette detaljkartlegging av eksisterende felt og nærområdene rundt disse, ved hjelp av 4D seismikk mm., slik at de tømmes skikkelig før de forlates. Å gå inn i helt nye områder er noe annet, som det må gjøres grundige langsiktige vurderinger av.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

Amoss

Sitat fra: jlan på torsdag 24. august 2017, klokken 11:54
Å lete etter olje er ikke et helt entydig begrep. Jeg synes det er fornuftig å fortsette detaljkartlegging av eksisterende felt og nærområdene rundt disse, ved hjelp av 4D seismikk mm., slik at de tømmes skikkelig før de forlates. Å gå inn i helt nye områder er noe annet, som det må gjøres grundige langsiktige vurderinger av.

Langt på vei enig her. Spesielt når disse nye områdene man tenker på er spesielt sårbare, og de samme områdene der man skal kunne fiske vår største eksportartikkel både før og etter oljen...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

bno

Sitat fra: jlan på torsdag 24. august 2017, klokken 11:54
Å lete etter olje er ikke et helt entydig begrep. Jeg synes det er fornuftig å fortsette detaljkartlegging av eksisterende felt og nærområdene rundt disse, ved hjelp av 4D seismikk mm., slik at de tømmes skikkelig før de forlates. Å gå inn i helt nye områder er noe annet, som det må gjøres grundige langsiktige vurderinger av.

Enig i det i hovedsak. Vil også legge til at bransjen (Statoil) har den ypperste secondary recovery teknologi som finnes og denne videreutvikles kontinuerlig. Teknologien eksporters også. Dette som et eksempel på meravkastning teknologiutviklingen har og fortsatt representerer. Crude kan så gar konverteres til dyrefor.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA