Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til første elbil

Startet av sylwester, søndag 08. januar 2017, klokken 20:54

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Gardin på lørdag 19. november 2016, klokken 19:52
Sitat fra: arthur på lørdag 19. november 2016, klokken 19:24
Er en kjøper av en Tesla til rundt en million like priviligert som en kjøper av en ny Mitsubishi Miev til 150.000?
Ingen av dem lider noen nød. Man får ikke så veldig mye solidaritetskreditt fra meg gjennom å ta fra de rike og gi til de velstående.

Noe kan tyde på at begrepet "velstående" oppfattes noe forskjellig, men klart sammenligner man med de som bor i slummen i India så er vi jo alle ikke bare velstående, men ufyselig rike!.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Kavorka

Elbilinsentiver ble innført, og er opprettholdt, på grunn av et ønske om å redusere klimagassutslipp. Høres ut som Ap, og noen på forumet, ønsker sterkt at Tesla skal gjøres dyrere og selges i mindre antall.

Det var vel 10% av kjøperne som hadde valgt Tesla uten fordeler. Med en gradvis reduksjon av fordeler, vil forståelig nok antall solgte biler gå ned. Disse kjøperne har gjerne en betydelig kjørelengde, så det kan bli to utfall: de kjøper en annen elbil og lader ofte på langtur, kanskje to elbiler hvis familien er stor. Eller man går for stor fossilbil. Det første gir ingen klingende mynt i statskassen, det andre går i feil retning ift klimamål.

Men det kan de vel leve med så lenge de slipper å se flere Teslaer enn de som allerede er på veiene :P

Sele

Må ta en tur innom igjen fordi Tesla eierne så hardnakket forsvarer fordelene med at uten så når vi ikke klimamålet. Når dieselsalget øker så viser det at fordelene fungerer dårlig.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/klimatrusselen/selger-diesel-saa-spruten-staar-og-utslippene-oeker-aar-for-aar/a/23849719/

Amoss

Sitat fra: Sele på søndag 20. november 2016, klokken 11:38
Må ta en tur innom igjen fordi Tesla eierne så hardnakket forsvarer fordelene med at uten så når vi ikke klimamålet. Når dieselsalget øker så viser det at fordelene fungerer dårlig.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/klimatrusselen/selger-diesel-saa-spruten-staar-og-utslippene-oeker-aar-for-aar/a/23849719/

Og her viser du med all tydelighet at de har rett. Når vi ikke har kommet lengre selv med dagens system, hvordan mener du at man hadde kommet lengre ved å amputere systemet? Ser mer ut som om man burde styrke dagens løsning enda mer.

... Men siden det også hører med til saken at det fortsatt er ett svært begrenset modellutvalg å velge mellom når man ser på elbil, og INGEN utenom Tesla som tilbyr noen lengre kjørelengde pr. lading så langt (Ampera-e kommer visstnok ikke til norske kunder før neste sommer). Så å da utelukke/begrense incentivene for de eneste bilene som for mange fullt ut kan erstatte fossilbilene for svært mange i dag virker på meg veldig contra-produktivt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Hvorfor er ideer om endringer av et system som ikke virker etter sin hensikt amputering? Er det fordi man selv blir rammet av endringer? Elbilen må ut til den store massen av befolkningen og eneste måten er at fordelene styrkes her og svekkes for de dyreste bilene som uansett ikke retter seg inn mot massen av befolkningen.

Hvis målet er endringer så må massen endres ikke en liten gruppe som i den store sammenheng ikke viser igjen. Økte salgstall for diesel bekrefter min påstand men jeg vil jo merkelig nok bare ødelegge for elbilen,eller var det Teslaen..

Rio

Sitat fra: Amoss på søndag 20. november 2016, klokken 12:26
Ser mer ut som om man burde styrke dagens løsning enda mer.


Vel, det betyr at man må forsterke insentivene, men det betyr ikke at man skal ha akkurat dagens system.

Man kunne, for eksempel (det er et eksempel (!)) tenke seg at man begrenset avgiftsfritaket til x hundre tusen per bil, og så brukte pengene til å gi en subsidie til de minde bilene i tillegg eksisterende avgiftsfritak.

Det vil altså tilrettelegge for langt flere mindre biler (type e-GOLF, Leaf, osv.).

(Igjen, jeg sier ikke at man SKAL gjøre dette, men at det er en mulig måte å legge om politikken på.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ferry

Naboen min har både Tesla og e-Golf stående utenfor det flunkende nye huset sitt. Så den løsningen ville bli akkurat like urettferdig!  ::) For rikingene spiller det jo ingen rolle om Tesla koster mer, så da spiller det heller ingen rolle om de kjøper en liten elbil attpå for å få ytterligere subsidier.

/trolling

automat

Sitat fra: Sele på søndag 20. november 2016, klokken 12:47
Hvorfor er ideer om endringer av et system som ikke virker etter sin hensikt amputering? Er det fordi man selv blir rammet av endringer? Elbilen må ut til den store massen av befolkningen og eneste måten er at fordelene styrkes her og svekkes for de dyreste bilene som uansett ikke retter seg inn mot massen av befolkningen.

Hvis målet er endringer så må massen endres ikke en liten gruppe som i den store sammenheng ikke viser igjen. Økte salgstall for diesel bekrefter min påstand men jeg vil jo merkelig nok bare ødelegge for elbilen,eller var det Teslaen..

Men vil det selges flere e-Golfer om man struper salget av riking-Tesla'er. Det er rekkevidde, ikke pris, som er e-Golf sitt problem. El-versjonen er allerede billigere enn fossil.


Jeg kan se at å gi de feteste P-modellene av Tesla store avgiftslettelser ikke er optimalt. Spesielt fordi det trigger så mye misunnelse. Normale Tesla'er fortjener derimot subsidiene fullt ut, fordi disse bilene utgjør det eneste reelle elektriske alternativ som familiebil.

Jeg syns ikke man skal tukle med et stort sett velfungerende avgiftssystem for elbiler. Frykten er at man i sin iver etter å skape mer sosial rettferdighet kaster babyen ut med badevannet, og ender totalt sett med et dårlig system.

Salget av Tesla P-modeller er ikke stort nok til å utgjøre noe avgiftsmessig problem for staten. Men det trigger som sagt endel misunnelse.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sele

Det fungerer jo ikke når det gjelder klimamålet. Og da er det uforståelig for meg at man ikke kan være åpen for nye ideer. Misunnelseskortet bør man nå droppe for det handler ikke om det men og få flere elbiler på veiene. Jeg er villig til og endre så lenge dagens system ikke virker.

turfsurf

Det hjelper jo ikke å senke prisen på Golf, når folk vil ha Passat med hengerfeste. Rekkevidde begynner å hjelpe på, det største problemet nå er mangelen på modellutvalg. MPVer, folkesuver, stasjonsvogner m.m.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

zyp

Sitat fra: Sele på søndag 20. november 2016, klokken 13:59
Misunnelseskortet bør man nå droppe for det handler ikke om det men og få flere elbiler på veiene.

Målet burde jo ikke være antallet elbiler men antallet kilometer kjørt med elbil.

Øystein16

Sitat fra: turfsurf på søndag 20. november 2016, klokken 14:06
Det hjelper jo ikke å senke prisen på Golf, når folk vil ha Passat med hengerfeste. Rekkevidde begynner å hjelpe på, det største problemet nå er mangelen på modellutvalg. MPVer, folkesuver, stasjonsvogner m.m.

Passat GTE - sedan eller stasjonsvogn - er eit brukbart alternativ men elektrisk drift og hengerfeste.

Leaf_2014

Sitat
Målet burde jo ikke være antallet elbiler men antallet kilometer kjørt med elbil.

Hjelper lite med mange el-kilometre hvis vedkommende skiftet fra tog til elbil.
Leaf 2014

automat

Sitat fra: Sele på søndag 20. november 2016, klokken 13:59
Det fungerer jo ikke når det gjelder klimamålet. Og da er det uforståelig for meg at man ikke kan være åpen for nye ideer. Misunnelseskortet bør man nå droppe for det handler ikke om det men og få flere elbiler på veiene. Jeg er villig til og endre så lenge dagens system ikke virker.

Jeg er ikke enig i at kjøpsinsentivene i dag fungerer dårlig. Og tror ikke noe annet avgiftsregime vil bedre salgstallene i særlig grad. Problemet er at modellutvalget er for dårlig. Utenom Tesla så finnes det ikke biler som folk flest vil akseptere som eneste bil. Kjøperne sitter på gjerdet og venter på lenger rekkevidde.

I tillegg er det mye vingling og usikkerhet om bruksfordelene. En nasjonal avklaring, f.eks. at elbiler aldri skal betale mer enn 50% av fossilbilsats for parkering, ferge og bom hadde hjulpet. (Så får heller den generelle fossilbilsatsen øke, etterhvert som elbilandelen øker.)
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sele

#89
Det argumentet holder ikke fordi folk flest kjøper ikke Tesla. Fordelene må være slik at mengden elbiler øker. Salget av diesel har økt år for år siden år 2000. Det er et godt bevis på at fordelene fungerer dårlig. Jeg er villig til og prøve noe nytt. Jeg er ikke så konservativ at jeg stenger alle dører.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA