Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til første elbil

Startet av sylwester, søndag 08. januar 2017, klokken 20:54

« forrige - neste »

Sele

Du glemte avgiftsletten du får avhengig av pris på bil. Det og snu noe på hode er skjelden lurt.

Gardin

Sitat fra: Sele på fredag 18. november 2016, klokken 21:47
Du glemte avgiftsletten du får avhengig av pris på bil. Det og snu noe på hode er skjelden lurt.
Du mener engangsavgiften? Opprinnelig var dette en luksusavgift, men i den senere tid har rasjonaliseringen for engangsagiften blitt vridd til å være en straffeskatt for folk som velger å kjøpe forurensende biler. Det er ikke nødvendigvis logisk at elbiler burde ha noen engangsavgift. Hvis man ser det på den måten så har ikke elbiler fritak for engangsavgift, fordi de ikke skal ha noen engangsavgift i første omgang. Det er forskjellige oppfatninger av hva som er rettferdig.

Hva er din løsning for å få folk som for eksempel trenger en sjuseter, eller tillhengerfeste, eller som gjevnlig kjører mer enn 20 mil i strekk til å bytte ut diseldyret?

Eller mener du at det er viktigere å hindre at rikinger får fordeler enn å sørge for å redusere bruken av store fossilbiler? Hvorfor skulle det i så fall være rettferdig å gi fordeler til folk som kjøper "vanlige" elbiler. Alle som kjøper nye biler er steinrike i forhold til størsteparten av verdens befolkning.


hgs

Sitat fra: Sele på fredag 18. november 2016, klokken 21:09
Hvem har sagt individ? Det handler om en gruppe i samfunnet. Og det handler svært lite om miljø mest om penger.

Denne må du forklare? Elbilincentivene er antakelig det mest troverdige og effektive virkemiddelet Norge noen gang har brukt i en miljøsak. Om dette handlet om penger og ikke miljø burde vi gjort som Danmark: Mer kortsiktige penger i form av drivstoffavgifter, og større langsiktig inntjening for oljeselskapene og dermed Norge.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Sele

Tja man kjøper dyr elbil i miljøets navn for så og utstyre den med piggdekk. Tankekors spør du meg hvis tanken var miljø og ikke penger.

Sele

Sitat fra: Gardin på fredag 18. november 2016, klokken 22:35
Sitat fra: Sele på fredag 18. november 2016, klokken 21:47
Du glemte avgiftsletten du får avhengig av pris på bil. Det og snu noe på hode er skjelden lurt.
Du mener engangsavgiften? Opprinnelig var dette en luksusavgift, men i den senere tid har rasjonaliseringen for engangsagiften blitt vridd til å være en straffeskatt for folk som velger å kjøpe forurensende biler. Det er ikke nødvendigvis logisk at elbiler burde ha noen engangsavgift. Hvis man ser det på den måten så har ikke elbiler fritak for engangsavgift, fordi de ikke skal ha noen engangsavgift i første omgang. Det er forskjellige oppfatninger av hva som er rettferdig.

Hva er din løsning for å få folk som for eksempel trenger en sjuseter, eller tillhengerfeste, eller som gjevnlig kjører mer enn 20 mil i strekk til å bytte ut diseldyret?

Eller mener du at det er viktigere å hindre at rikinger får fordeler enn å sørge for å redusere bruken av store fossilbiler? Hvorfor skulle det i så fall være rettferdig å gi fordeler til folk som kjøper "vanlige" elbiler. Alle som kjøper nye biler er steinrike i forhold til størsteparten av verdens befolkning.

Når man skal gi fordeler så er det ut i fra rettferdighetsprinsippet ikke rettferdig og gi en Tesla-eier 297.000 kroner i avgiftslette. En Nissan Leaf-eier 63.600.

hgs

Sitat fra: Sele på fredag 18. november 2016, klokken 22:54
Tja man kjøper dyr elbil i miljøets navn for så og utstyre den med piggdekk. Tankekors spør du meg hvis tanken var miljø og ikke penger.

Dette er litt vel enkelt. For det første betaler elbiler like mye i piggdekkavgift som andre biler. For det andre er det vel bedre med en elbil på piggdekk enn en fossil på piggdekk? Er enig i at piggdekk bør unngås, men innser at enkelte trenger det, uavhengig av drivstoff. For vår del er piggdekk på Teslaen uaktuelt, og skal jeg tippe vil jeg tro flere vil unngå piggdekk i en elbil enn i en fossil pga støyplagen.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Sele

Enkelt? Hvis motivet er miljø så kjøper du ikke en nullutslippsbil og utstyrer den med piggdekk. Vil påstå at for de fleste som kjøper elbil så er ikke miljø tanke nr en i hode,da tror jeg snarere det er penger du slipper og betale. Dette i form av avgifter ved kjøp og bruk.

Ferry

Sitat fra: Sele på fredag 18. november 2016, klokken 23:25
Hvis motivet er miljø så kjøper du ikke en nullutslippsbil og utstyrer den med piggdekk.

Men hva hvis du trenger piggdekk da? Er det da bortkastet med nullutslippsbil? Selvfølgelig er det ikke det. Hvis nullutslipp er bra, så er det vel bra uavhengig av hvilke dekk du setter på bilen.

Sitat
Vil påstå at for de fleste som kjøper elbil så er ikke miljø tanke nr en i hode,da tror jeg snarere det er penger du slipper og betale. Dette i form av avgifter ved kjøp og bruk.

Du kan i hvert fall sette meg opp på den lista. Jeg driter da i miljøet. Jeg har uansett ikke tenkt å være her på kloden så veldig mange tiår til. Penger derimot, det er jeg opptatt av. Faktisk så mye at jeg bruker 8-10 timer hver ukedag på å framskaffe dette syndige betalingsmiddel. Ikke røyker jeg heller, men det er "på grunn av helsefaren". (Jeg kan fortelle en hemmelighet. Jeg lar være å røyke utelukkende for å spare penger)

arthur

Sitat fra: Ferry på lørdag 19. november 2016, klokken 00:16
Sitat fra: Sele på fredag 18. november 2016, klokken 23:25
Hvis motivet er miljø så kjøper du ikke en nullutslippsbil og utstyrer den med piggdekk.

Men hva hvis du trenger piggdekk da? Er det da bortkastet med nullutslippsbil? Selvfølgelig er det ikke det. Hvis nullutslipp er bra, så er det vel bra uavhengig av hvilke dekk du setter på bilen.

Sitat
Vil påstå at for de fleste som kjøper elbil så er ikke miljø tanke nr en i hode,da tror jeg snarere det er penger du slipper og betale. Dette i form av avgifter ved kjøp og bruk.

Du kan i hvert fall sette meg opp på den lista. Jeg driter da i miljøet. Jeg har uansett ikke tenkt å være her på kloden så veldig mange tiår til. Penger derimot, det er jeg opptatt av. Faktisk så mye at jeg bruker 8-10 timer hver ukedag på å framskaffe dette syndige betalingsmiddel. Ikke røyker jeg heller, men det er "på grunn av helsefaren". (Jeg kan fortelle en hemmelighet. Jeg lar være å røyke utelukkende for å spare penger)

Hvor mange av de som kjører med piggdekk trenger egentlig piggdekk? Har ikke hatt noen bil med piggdekk på tyve år og kun en eneste gang var det et savn, men da stod faktisk også mange biler med piggdekk fast, eller kom ikke opp!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Sitat fra: Ferry på lørdag 19. november 2016, klokken 00:16
Sitat fra: Sele på fredag 18. november 2016, klokken 23:25
Hvis motivet er miljø så kjøper du ikke en nullutslippsbil og utstyrer den med piggdekk.

Men hva hvis du trenger piggdekk da? Er det da bortkastet med nullutslippsbil? Selvfølgelig er det ikke det. Hvis nullutslipp er bra, så er det vel bra uavhengig av hvilke dekk du setter på bilen.

Sitat
Vil påstå at for de fleste som kjøper elbil så er ikke miljø tanke nr en i hode,da tror jeg snarere det er penger du slipper og betale. Dette i form av avgifter ved kjøp og bruk.

Du kan i hvert fall sette meg opp på den lista. Jeg driter da i miljøet. Jeg har uansett ikke tenkt å være her på kloden så veldig mange tiår til. Penger derimot, det er jeg opptatt av. Faktisk så mye at jeg bruker 8-10 timer hver ukedag på å framskaffe dette syndige betalingsmiddel. Ikke røyker jeg heller, men det er "på grunn av helsefaren". (Jeg kan fortelle en hemmelighet. Jeg lar være å røyke utelukkende for å spare penger)

Hvis du hadde lest innleggene så fremkommer miljøet og vern om asmatikere som en årsak til at folk kjøper elbil. Og hvis så var tilfelle så hadde jo ikke dem som kjøper elbiler utstyrt de med piggdekk.

Svevestøv består av små, luftbårne partikler som er svært viktige for helseeffekter av utendørs luftforurensning. Eksponering for svevestøv leder til forverring og utvikling av luftveis- og hjertekarsykdommer, og er forbundet med økt dødelighet både ved kortvarig og langvarig eksponering. Svevestøvet kan komme fra mange forskjellige kilder og deles inn i ulike størrelsesfraksjoner.

Så hvis årsaken til kjøp av elbil er miljø så stopper du ikke ved nullutslippsbilen da tar du og ansvaret for svevestøv fra piggdekk.

Jeg skulle kun få fram at de fleste velger elbil ut ifra økonomiske motiver og ikke miljø. For øvrig så var mitt valg økonomisk. Men jeg kjører ikke med piggdekk på mine biler,det gjorde jeg som fersk sjåfør.

Gardin

Sitat fra: Sele på fredag 18. november 2016, klokken 23:11
Når man skal gi fordeler så er det ut i fra rettferdighetsprinsippet ikke rettferdig og gi en Tesla-eier 297.000 kroner i avgiftslette. En Nissan Leaf-eier 63.600.
Og en som kjøper en tråsykkel isteden får ingenting. Vi gir ikke elbilfordeler ut fra et rettferdighetsprinsipp. De er der for å oppnå klima og miljømålsetninger.

Og ja, folk flest kjøper elbiler av økonomiske grunner. Det er nettopp derfor vi gir elbilkjøpere økonomiske fordeler slik at flere skal velge elbil pga. økonomiske hensyn. Dette virker!

Å stole på at folk flest tar miljøriktige valg selv om det er økonomisk ugunstig fungerer ikke.

Sele

Og da synes du det er greit at de som har mest får mest? Jeg trenger ingen utredning kun et ja eller nei.

jkirkebo

Sitat fra: Sele på lørdag 19. november 2016, klokken 12:43
Og da synes du det er greit at de som har mest får mest? Jeg trenger ingen utredning kun et ja eller nei.

For min del er det helt greit, meningen med elbilfordelene er ikke sosial utjevning.

Det er ellers svært vanlig på mange områder at de som "har mest får mest". Jeg som eier egen bolig får f.eks store skattefradrag for rentene jeg betaler på lånet. En uføretrygdet alenemor som kun har råd til å leie får ikke noe skattefradrag for sine leieutgifter. De som har råd til å reise på ferie til utlandet med fly kan kose seg med taxfree-handel på veien hjem, den som knapt har råd til en tur til Svinesund får ikke handle taxfree. Jeg kan sikkert finne noen hundre flere eksempler om nødvendig (og gitt nok tid ;))
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

De som dytter mest penger inn i elbil-produsenter være seg kjøp av to Leaf eller en Tesla bør helt klart få størst fordeler ja. Det er en viktig del av incentivmodellen og det sørger for å få prisene ned, noe de med dårligere råd bør bejuble.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Sele på lørdag 19. november 2016, klokken 12:43
Og da synes du det er greit at de som har mest får mest? Jeg trenger ingen utredning kun et ja eller nei.

Ja.  Helt greit at de som har mest, betaler mest og også hadde betalt mest i avgift dersom de hadde kjøpt en alternativ fossilbil i samme klasse får mest avslag i kroner og øre.

Salg av frukt har vel halv MVA?  Da vil en som kjøper en hel klase med bananer spare mye mer i avgift enn meg som kun  kjøper en banan. Og det er også helt greit, selv om den som kjøpte den bananklasen skulle ha høyere inntekt enn meg.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA