Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til første elbil

Startet av sylwester, søndag 08. januar 2017, klokken 20:54

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: GOLF-raider på tirsdag 22. november 2016, klokken 20:04
Sitat fra: OlafGTE på mandag 21. november 2016, klokken 14:17
Piggdekkpartiet vil innføre pigg på dekkfordelene?
Elbilene i Norge har kostet Den Norske Stat   (Deg & Meg)
14 milliarder kroner; dersom Finansdepartementet
sier at gjennomsnittlig avgiftsfordel pr. elbil er 140.000,- kroner,
ganger med 100.000 biler = 14 000 000 000 kroner
(?) Kommentar til det?

Du kan trekke fra mine ca 70000,- kroner i tapt mva. på Zoe'n min. Uten avgiftsfritak hadde jeg fremdeles sust rundt i min gamle Saab 95. Slik sett har jeg betalt 2400 kr i avgift (vrakpant på Zoe) som jeg ikke ville gjort uten mva. fritak for elbil. På den andre siden har staten fått inn en god del kroner i ekstra strømavgifter, og mistet mange kroner i tapte drivstoffavgifter fra meg.

Det som er sikkert er at erfaringene mine med "subsidiert" elbil fører til at jeg kommer til å kjøpe en elbil for å bytte ut dieselbilen min også når Model 3 (eller tilsvarende) kommer. Jeg synes elbil har så mange fordeler at jeg nok kommer til å kjøpe elbil med lang rekkevidde selv om mva. blir innført på elbil. Jeg hadde nok ikke vurdert å bli fullelektrisk uten gode erfaringer med kortrekkvidde-elbil. Og uten økonomiske incentiver hadde jeg nok ikke kjøpt kortrekkevidde-elbil, slik sett vil jeg si at invcentivene har fungert akkurat slik som de er tenkt i mitt tilfelle. Håper bare at de økonomiske incentivene vil bli videreført så lenge at en større del av befolkningen tør å ta steget over på elbil.

De 14 mrd i tapt inntekt til staten må man nok være økonom for å forstå. (Jeg er ingeniør, og har dermed en iboende skepsis til blåruss   8)))
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Bare å trekke ifra 140.000 x2 for de to Model S``ene jeg har kjøpt.

Det hadde blitt bruktbil eller fortsatt å beholde dieselbilen om ikke Model S hadde dukket opp. Ingen kroner inn i statskassen overhodet. Men realitetene gir ikke like flotte høye tall som tøvete skrivebordsøvelser  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: THE på onsdag 23. november 2016, klokken 09:42
De 14 mrd i tapt inntekt til staten må man nok være økonom for å forstå. (Jeg er ingeniør, og har dermed en iboende skepsis til blåruss   8)))

Slike tall er bare interessante for "den tapende part", da det reelle tallet ikke er mulig å finne (og garantert er lavere). Samme som plateselskaper som regner hver nedlasting av en låt som tapt fortjeneste, eller mitt lokale bomselskap som regner hver elbilpassering som reelt tap (Ingen av mine flere tusen passeringer er reelle, da jeg bare sparer en km eller to på å kjøre over brua heller enn rundt fjorden. Definitivt ikke verdt ~20kr pr gang.)

Og i motsatt retning har du som du påpeker "ekstra tap" på drivstoffavgifter, inntjening på elavgift, og sikkert mange andre faktorer. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arthur

Vil noen hevde at tapt inntekt for staten er null niks og ingenting eller er diskusjonen hvor stort tapet er og hvordan man regne ut dette og basert på hvilke forutsetninger? "Riktig" svar er vel at ingen vet det med særlig grad av sikkerhet, men noen tanker rundt dette er ikke helt urimelig at man gjør seg, ikke minst når man er ansvarlig for budsjettet vil jeg tro.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amoss

Sitat fra: arthur på onsdag 23. november 2016, klokken 15:57
"Riktig" svar er vel at ingen vet det med særlig grad av sikkerhet, ...

Trodde det var akkurat dette som har vært poenget til de fleste som har uttalt seg her? 

Klart at staten har en kostnad i form av redusert inngang av avgifter når de dropper å kreve inn avgifter på noen varer, men at det hefter store usikkerheter om hvor store disse kostnadene er, da hele poenget med avgiftsletten er å endre kjøpemønster, så om intet kjøpemønster er endret så er hele avgiftsfritaket mislykket.

Altså er den reelle kostnaden ifm. ett avgiftsfritak svært usikkert, selv om det sikkert finnes en rekke måter å gjette seg frem til ett tall - som garantert varierer etter hvilken metode man velger.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Carl Anton Stenling

Tapte skatteinntekter er selvfølgelig av betydning, men i praksis kan staten velge hvilke skatteobjekter man vil benytte slik at omfordeling er ikke det samme som tap. Dagens regjering har f.eks. valgt å avslutte formue som skatteobjekt.

For landet er det mer interessant hva som er den samfunnsøkonomiske konsekvensen av omlegging til elbiler. TØI har regnet litt på det: https://www.toi.no/transportmodeller/elbilpolitikken-koster-mellom-400-og-2-500-kr-pr-tonn-co2-article32702-1212.html
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 23. november 2016, klokken 17:22
Tapte skatteinntekter er selvfølgelig av betydning, men i praksis kan staten velge hvilke skatteobjekter man vil benytte slik at omfordeling er ikke det samme som tap. Dagens regjering har f.eks. valgt å avslutte formue som skatteobjekt.

For landet er det mer interessant hva som er den samfunnsøkonomiske konsekvensen av omlegging til elbiler. TØI har regnet litt på det: https://www.toi.no/transportmodeller/elbilpolitikken-koster-mellom-400-og-2-500-kr-pr-tonn-co2-article32702-1212.html

Denne artikkelen fra TØI er overraskende nok fornuftig. Den har det utgangspunkt at kostnaden ved elbiler (for staten Norge) er merprisen på elbiler i forhold til fossilbiler siste ca fem år. Staten har tatt dette mellomlegget ved bortfall av avgifter (moms og engangsavgift). En trilling har for eksempel gått ned i pris fra kr 250 k til ca 150 k og elbiler kan om få år belastes med moms og samtidig være konkurransedyktige.

Artikkelen nevner at snittforbruk for fossilbiler (eller CO2-utslipp) har gått ned med 40% siden 2006. Dette vil jeg sterkt bestride da mesteparten av nedgangen er knyttet til (lovlig/uetisk) testmanipulering!

arthur

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 23. november 2016, klokken 17:22
Dagens regjering har f.eks. valgt å avslutte formue som skatteobjekt.



Fint om du informerer skatteetaten om det siden jeg fortsatt må betale formuesskatt! Eller kanskje det var arveavgiften du tenkte på?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

elektrolux

Sitat fra: arthur på onsdag 23. november 2016, klokken 15:57
Vil noen hevde at tapt inntekt for staten er null niks og ingenting eller er diskusjonen hvor stort tapet er og hvordan man regne ut dette og basert på hvilke forutsetninger? "Riktig" svar er vel at ingen vet det med særlig grad av sikkerhet, men noen tanker rundt dette er ikke helt urimelig at man gjør seg, ikke minst når man er ansvarlig for budsjettet vil jeg tro.

Statens "tap" er nok betydelig større enn disse 14 milliardene:'

Redusert forurensing vil nemlig føre til økt levealder med påfølgende økt byrde på pensjonskassen. Selvfølgelig en del fratrekk for uføretrygd, men påslag for alle som fortsetter å jobbe slik at ungdommen må leve på sosialstønad.

Det beste for staten er uten tvil at folk fortsetter å forurense.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eivhelle

#144
Problemet når noen snakker om avgifter er at man tror det er inntekter direkte til statskassa.

Når man bruker avgifter som virkemiddel er det for å endre folks adferdsmønster for å oppnå noe. Utslipp fra bensin og dieselbiler skader ikke bare det globale miljøet i form av CO2 utslipp som gir global oppvarming. De lokale utslippene gir også helseskader for mennesker som gir samfunnet kostnader. Disse slipper man med biler som ikke har utslipp.

For eksempel har man beregnet at alkoholbruk har en årlig kostnad for samfunnet på 22 milliarder, samtidig som man tar inn 12.5 milliarder i avgifter. Tilsvarende sammenheng har man for tobakksskader. Det totale skadepotensialet for utslipp gjort av kjøretøy som bruker fossilt drivstoff er nok ikke like enkelt å dokumentere. Men det er uansett ikke bare snakk om inntekter, slik mange liker å tro.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Sele

Man må ha 17 millioner elbiler i Norge for å spare inn CO2 tilsvarende ett enkelt kullfyrt verk i Amerika eller Asia,dette i følge NTNU. Globalt en dråpe i havet lokalt mye større gevinst.

elektrolux

Sitat fra: eivhelle på torsdag 24. november 2016, klokken 09:29
For eksempel har man beregnet at alkoholbruk har en årlig kostnad for samfunnet på 22 milliarder, samtidig som man tar inn 12.5 milliarder i avgifter.

Kan man ut fra dette si at staten subsidierer polvarene med 9,5 milliarder kroner ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. november 2016, klokken 12:32
Kan man ut fra dette si at staten subsidierer polvarene med 9,5 milliarder kroner ;D

Ja. Men det er småpenger sammenlignet med alle subsidiene på vann og brus som ikke er pålagt alkoholavgift.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

eivhelle

Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. november 2016, klokken 12:32
Sitat fra: eivhelle på torsdag 24. november 2016, klokken 09:29
For eksempel har man beregnet at alkoholbruk har en årlig kostnad for samfunnet på 22 milliarder, samtidig som man tar inn 12.5 milliarder i avgifter.

Kan man ut fra dette si at staten subsidierer polvarene med 9,5 milliarder kroner ;D

Ja.

Vi kan vel egentlig si at alle aktiviteter vi gjør, som påfører samfunnet en kostnad uten at vi selv dekker kostnaden i sin helhet, er en form for sponsing. Så på mange måter kan vi sidestille det å ikke kjøpe elbil med det å ikke være alkoholiker. Så kombinasjonen av å være alkoholiker og kjøpe Tesla vil gi deg full score fra den norske stat. ;)

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: cra på torsdag 24. november 2016, klokken 12:38
Sitat fra: elektrolux på torsdag 24. november 2016, klokken 12:32
Kan man ut fra dette si at staten subsidierer polvarene med 9,5 milliarder kroner ;D

Ja. Men det er småpenger sammenlignet med alle subsidiene på vann og brus som ikke er pålagt alkoholavgift.  ;D
Hvor mye koster det egentlig for staten at du drikker vann og brus? Store inntak av sukkerholdig brus kan selvsagt påføre deg livsstilssykdommer som kan gi ekstra helseutgifter. Men jeg tror det er uansett er mye bedre balanse her mellom hvor mye staten tar inn i avgifter sammenlignet med utgiftene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA