Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til første elbil

Startet av sylwester, søndag 08. januar 2017, klokken 20:54

« forrige - neste »

Kavorka

Sitat fra: Sele på mandag 21. november 2016, klokken 07:48
Finansdepartementet har regnet ut at man ved å fjerne fordelene, i stedet kan gi alle som kjøper elbil 140.000 kroner i kontanter.

Hvis alle som kjøper elbil i fremtiden får 140.000 kroner som en kontantutbetaling fra staten, i stedet for dagens elbilfordeler, så vil statens utgifter til elbiler gå i tilnærmet null.
(...)
Tviler på Finansedepartementet har gått inn på detaljene, og gjort en grundig vurdering. Det er lett å vise hva slags tap man har i avgifter med utgangspunkt i at alle bilene selges. Å gå inn i en vurdering av hva det reelle salget av Tesla vil være, dersom man hadde innført modellen du skisserer, er betydelig vanskeligere. Basert på spørreundersøkelse til Elbilforening ville bare 10% kjøpt den med fulle avgifter. Med den valutakursen vi har hatt i det siste, og avgift på toppen hadde salget vært redusert ytterligere. Så det reelle avgiftstapet på en solgt Tesla er utrolig mye mindre enn det som man prøver å skape et bilde av.

Jeg forstår godt at det er statens penger, og at det skal forvaltes best mulig. Men dette har da ingen sammenheng med å avgiftslegge en bil til et nivå som fjerner den fra markedet.

De 140 kNOK'ene (bruker samme beløp som deg, selv om dette anslaget er for høyt) du har lyst til å legge i hanskerommet på andre bilene vil ødelegge for intensjonen, da det blir en fin eksportartikkel. At den norske stat skal finansiere elbiler i andre land er nobelt, men lite hensiktsmessig for eget utslipp. Det blir også en forskyvning  av salg mot de rimeligste elbilene, som bidrar minst i avgifter, noe som reduserer de 140' betraktelig.

Forslaget høres kanskje fornuftig ut for noen, mens det i realiteten ville sabotere systemet totalt.

Sele

Sitat fra: cra på mandag 21. november 2016, klokken 11:35
Sitat fra: Sele på søndag 20. november 2016, klokken 21:13
Og jeg som trodde elbilfordelene var skapt for at folk skulle bytte ut dieseldyret sitt. Da blir det helt feil at antall liter diesel solgt stiger år for år.

Det er de, og det gjør de! Du kan da umulig mene at de som har kjøpt Tesla (eller andre elbiler for den del) har noen skyld i at dieselforbruket går opp??

Hvor har jeg skrevet at Tesla eierne skyld i at dieselforbruket har gått opp?

automat

Sitat fra: Sele på mandag 21. november 2016, klokken 07:48

Finansdepartementet har regnet ut at man ved å fjerne fordelene, i stedet kan gi alle som kjøper elbil 140.000 kroner i kontanter.

Hvis alle som kjøper elbil i fremtiden får 140.000 kroner som en kontantutbetaling fra staten, i stedet for dagens elbilfordeler, så vil statens utgifter til elbiler gå i tilnærmet null.

For de som ikke har forstått det så handler det om statens penger,og da burde det ikke være så vanskelig og forstå at de bør forvaltes på korrekt måte.
Kan man få mer igjen for pengene og miljøet ved og endre tilskuddsordningene så bør man jo gjøre det.

Når elbilfordelene koster 4 milliarder i året så er det jo bedre med en ordning som går i tilnærmet null.

Hvor reelle er de 4 milliardene, eller 140.000  pr elbil, i inntektstap for staten?

Selv om huset mitt har steget 1 million i verdi siden jeg kjøpte det, så har ikke jeg fått noen million ekstra jeg kan bruke. Det er først når jeg skal selge at jeg reelt sitter igjen med fortjeneste eller tap.

Det er helt sikkert korrekt når finansdep sier at kroneverdien på avgiftslettelsene er 4 milliarder. Men det er ikke det samme som at staten vil dra inn 4 milliarder hvis elbiler avgiftslegges. For salget vil stupe. Det er bare å se på Danmark.

140.000 pr elbil vil selvfølgelig bidra til at salget ikke går i null, men vil gi en kraftig vridning mot billige biler, som gir staten mindre avgiftsinntekter.

En trilling vil få en nybilpris på rundt 50.000 kr, og staten vil få en utgift på rundt 100.000kr på hver trilling som selges. Er det dette man ønsker? Og er det flere billige kortrekkeviddebiler vi ønsker å stimulere til? Jeg mener vi heller burde stimulere til biler med et bredere bruksområde.

Så vidt jeg kan se er det heller ikke finansdep som har forslått avgiftsomlegging til 140.000kr pr bil. Dette er smørt i sammen av en avis, som har spurt finansdep om ikke tallene er riktige. Og det er de jo, isolert sett. Så har avisa presentert dette for noen mediekåte politikere, som gladelig hopper på. Og vipps, så har man en story.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sele

Sitat fra: cra på mandag 21. november 2016, klokken 11:40
Sitat fra: Sele på mandag 21. november 2016, klokken 11:20
Skulle det være en unnskyldning for bruk av piggdekk at man hadde kjørt med det uansett? Les alt jeg skrev,valg av elbil ut i fra miljøhensyn da velger man ikke piggdekk!

Er det fortsatt noen som ikke har skjønt at alle incentivene er for at andre enn de fem som kjøpte elbil først og som bryr seg om miljøet også skal finne det hensiktsmessig å kjøpe elbil, og som tror det er forskjell på utstlippet til bilen om man kjøpte den av miljøhensyn kontra kjøpt pga gunstige avgifter? (Det finnes også folk som fortsatt tror at jorda er flat, så jeg antar at svaret er ja.  ::) )

Klart man kan velge elbil av miljøhensyn og likevel kjøre med piggdekk! Bilen kan man velge av miljøhensyn, men dekk velger man av sikerhetshensyn. Om du ikke vil skjønne det får det stå for din egen regning.

Du tar ting ut av sin sammenheng og leser antakelig ikke tråden plukker kun ut det som passer/passer ikke. Når folk argumenterer for kjøp av elbil med miljøhensyn og tanken på astmatikere da velger du ikke piggdekk.



Sele

Sitat fra: automat på mandag 21. november 2016, klokken 12:37
Sitat fra: Sele på mandag 21. november 2016, klokken 07:48

Finansdepartementet har regnet ut at man ved å fjerne fordelene, i stedet kan gi alle som kjøper elbil 140.000 kroner i kontanter.

Hvis alle som kjøper elbil i fremtiden får 140.000 kroner som en kontantutbetaling fra staten, i stedet for dagens elbilfordeler, så vil statens utgifter til elbiler gå i tilnærmet null.

For de som ikke har forstått det så handler det om statens penger,og da burde det ikke være så vanskelig og forstå at de bør forvaltes på korrekt måte.
Kan man få mer igjen for pengene og miljøet ved og endre tilskuddsordningene så bør man jo gjøre det.

Når elbilfordelene koster 4 milliarder i året så er det jo bedre med en ordning som går i tilnærmet null.

Hvor reelle er de 4 milliardene, eller 140.000  pr elbil, i inntektstap for staten?

Selv om huset mitt har steget 1 million i verdi siden jeg kjøpte det, så har ikke jeg fått noen million ekstra jeg kan bruke. Det er først når jeg skal selge at jeg reelt sitter igjen med fortjeneste eller tap.

Det er helt sikkert korrekt når finansdep sier at kroneverdien på avgiftslettelsene er 4 milliarder. Men det er ikke det samme som at staten vil dra inn 4 milliarder hvis elbiler avgiftslegges. For salget vil stupe. Det er bare å se på Danmark.

140.000 pr elbil vil selvfølgelig bidra til at salget ikke går i null, men vil gi en kraftig vridning mot billige biler, som gir staten mindre avgiftsinntekter.

En trilling vil få en nybilpris på rundt 50.000 kr, og staten vil få en utgift på rundt 100.000kr på hver trilling som selges. Er det dette man ønsker? Og er det flere billige kortrekkeviddebiler vi ønsker å stimulere til? Jeg mener vi heller burde stimulere til biler med et bredere bruksområde.

Så vidt jeg kan se er det heller ikke finansdep som har forslått avgiftsomlegging til 140.000kr pr bil. Dette er smørt i sammen av en avis, som har spurt finansdep om ikke tallene er riktige. Og det er de jo, isolert sett. Så har avisa presentert dette for noen mediekåte politikere, som gladelig hopper på. Og vipps, så har man en story.

Finansdepartementet ble bedt om og regne på hva elbilfordelene koster i dag og hva det ville koste hvis alle elbilfordelene ble skrotet og man i stede ga et fast beløp.

Jeg synes dagens regler er for dyre og ser ikke noe i veien for og endre til en billigere løsning. Det er tross alt en del av mitt bidrag til statskassen det er snakk om.


Porsgrunn

Fra forslag til statsbudsjett for 2017

SitatRegjeringens helhetlige gjennomgang av bilavgiftene ble presentert i Revidert nasjonalbudsjett 2015. Målsettingen er å legge om engangsavgiften slik at den stimulerer til en nyere, sikrere og mer miljøvennlig bilpark. Omleggingen ble startet i 2016-budsjettet, med økt avgift på utslipp av CO2 og NOX, redusert avgift på vekt og halvering av avgiften på effekt. I statsbudsjettet for 2017 foreslår regjeringen at omleggingen for biler fortsetter med økt avgift på utslipp og redusert avgift på vekt og utfasing av avgiften på effekt. De foreslåtte endringene er samlet anslått å være om lag provenynøytrale.

En betydelig dreining fra å skattelegge effekt og vekt startet allerede i inneværende år, det er tverrpolitisk enighet om at dette skal videreføres og forsterkes. Engangsavgiftene skal over på utslipp.

Om vi sier at elbiler ikke fritas men beregnes som alle andre biler så får den etter det nye forslaget 2400 kr i avgift(vrakpant) dersom den veier 2160 kg eller mindre. Veier den f eks 2500 kg blir avgiften 64 213 kr. Effekt gir ingen avgift på noen elbiler i salg. Det er selvfølgelig mulig å være uredelig med tallene å bruke satsene for diesel/bensin biler istedet for satsene for ladbarhybrid slik enkelte aviser gjør.

En flat støtte på 140 000 kr ville da faktisk gjøre også Tesla sine biler billigere. Mva da holdt utenfor regnestykket.



Amoss

#126
Sitat fra: Sele på mandag 21. november 2016, klokken 12:48
Du tar ting ut av sin sammenheng og leser antakelig ikke tråden plukker kun ut det som passer/passer ikke. Når folk argumenterer for kjøp av elbil med miljøhensyn og tanken på astmatikere da velger du ikke piggdekk.

Så, forklar meg da hva som er best for f.eks. astmatikerne av disse to alternativene: Å kjøre elbil med piggdekk eller å kjøre dieselbil med piggdekk?

Er svaret "Å kjøre elbil med piggdekk" så har du alt vist at du innser at man tar miljøhensyn når man går over til elbil selv om man fortsetter å bruke piggdekk. Svarer du noe annet - vel, da behøver jeg ikke gå inn på hva du ikke har innsett...

Merk: for en som mener piggdekk er nødvendig er ikke alternativet "elbil med piggfrie dekk" aktuelt.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

Sitat fra: Sele på mandag 21. november 2016, klokken 12:48
Når folk argumenterer for kjøp av elbil med miljøhensyn og tanken på astmatikere da velger du ikke piggdekk.

Er det evnen eller viljen du mangler for å forstå at å sikre veigrep der man ferdes kan veie tyngre enn miljøhensynet? Jeg begynner å mistenke et alternativ C.  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sele

#128
Sitat fra: Amoss på mandag 21. november 2016, klokken 13:15
Sitat fra: Sele på mandag 21. november 2016, klokken 12:48
Du tar ting ut av sin sammenheng og leser antakelig ikke tråden plukker kun ut det som passer/passer ikke. Når folk argumenterer for kjøp av elbil med miljøhensyn og tanken på astmatikere da velger du ikke piggdekk.

Så, forklar meg da hva som er best for f.eks. astmatikerne av disse to alternativene: Å kjøre elbil med piggdekk eller å kjøre dieselbil med piggdekk?

Er svaret "Å kjøre elbil med piggdekk" så har du alt vist at du innser at man tar miljøhensyn når man går over til elbil selv om man fortsetter å bruke piggdekk. Svarer du noe annet - vel, da behøver jeg ikke gå inn på hva du ikke har innsett...

Merk: for en som mener piggdekk er nødvendig er ikke alternativet "elbil med piggfrie dekk" aktuelt.
Nå har jeg lagt inn sitat av hva jeg har sagt om piggdekk i denne tråden. Hvis man ikke er så oppegående og forstår intensjonen min rundt piggdekk så kan jeg faktisk ikke hjelpe.

"Enkelt? Hvis motivet er miljø så kjøper du ikke en nullutslippsbil og utstyrer den med piggdekk. Vil påstå at for de fleste som kjøper elbil så er ikke miljø tanke nr en i hode,da tror jeg snarere det er penger du slipper og betale. Dette i form av avgifter ved kjøp og bruk."

"Hvis du hadde lest innleggene så fremkommer miljøet og vern om asmatikere som en årsak til at folk kjøper elbil. Og hvis så var tilfelle så hadde jo ikke dem som kjøper elbiler utstyrt de med piggdekk."


OlafGTE


Sele

Sitat fra: cra på mandag 21. november 2016, klokken 13:18
Sitat fra: Sele på mandag 21. november 2016, klokken 12:48
Når folk argumenterer for kjøp av elbil med miljøhensyn og tanken på astmatikere da velger du ikke piggdekk.

Er det evnen eller viljen du mangler for å forstå at å sikre veigrep der man ferdes kan veie tyngre enn miljøhensynet? Jeg begynner å mistenke et alternativ C.  :P

Er det evnen eller viljen du mangler for å forstå? Må faktisk stille deg det samme spørsmålet.

Amoss

Sitat fra: Sele på mandag 21. november 2016, klokken 14:14
Nå har jeg lagt inn sitat av hva jeg har sagt om piggdekk i denne tråden. Hvis man ikke er så oppegående og forstår intensjonen min rundt piggdekk så kan jeg faktisk ikke hjelpe.

Jeg har lest hva du har skrevet tidligere, og noterer meg at du ikke hadde evne til å svare på ett enkelt spørsmål. Og det i seg selv er ett godt nok svar...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Carl Anton Stenling

Når det gjelder piggdekk (temmelig off-topic) så er min oppfordring til alle som har elbil at man så langt som mulig forsøker å unngå piggdekk. Både for å skjerme miljøet, men også for å ivareta omdømmet til elbileiere.

Imidlertid har jeg kjørt såpass mye på nord-norske veier at jeg vet at under vekslende forhold mellom is, snø og bare veier så er piggdekk noen ganger på sin plass. Men piggdekk bør være forbeholdt for de som har denne type vanskelige kjøreforhold der de bor.

Så får heller vi som bor i Oslo-området bruke piggfritt og kjøre noe saktere de gangene vi skal til hytta.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Sele

Fullstendig enig men det var ikke ditt jeg ville med mitt poeng..

GOLF-raider

#134
Sitat fra: OlafGTE på mandag 21. november 2016, klokken 14:17
Piggdekkpartiet vil innføre pigg på dekkfordelene?
Elbilene i Norge har kostet «Den Norske Stat»   (Deg / Meg & Co)
14 milliarder kroner; dersom Finansdepartementet  (F.D.)
sier at gjennomsnittlig avgiftsfordel pr. elbil er 140.000,- kroner,
ganger med 100.000 biler = 14 000 000 000 kroner
(?) Kommentar til det?
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA