Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Får ikke lov av gårdeier å lade på jobb

Startet av MrBacardi, fredag 06. januar 2017, klokken 13:10

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Tellus på søndag 27. november 2016, klokken 23:54
Regner med at Tesla må ned på samme nivå får å kunne konkurrere.

Du mener Tesla Model Y da? Dvs. den som er i I-Pace segmentet?
Model Y kan nok komme inn under 600K med 90kWh batteri.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Dexter


turfsurf

Hvorfor er de overpriset? Like for like ellers ville jeg gitt mere for en elbil enn en fossil, gitt alle fordelene. De har en ulempe, og en haug med fordeler.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. november 2016, klokken 08:09
Du mener Tesla Model Y da? Dvs. den som er i I-Pace segmentet?
Model Y kan nok komme inn under 600K med 90kWh batteri.
Vil tro Model Y vil legge seg enda lavere. Den blir nok ikke mye dyrere en M3. Men man kan sikkert komme over 600k fully loaded. Model X er i ett helt annet segment, men må nok og ned i pris for å være konkuransedyktig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Dexter

Sitat fra: turfsurf på mandag 28. november 2016, klokken 14:15
Hvorfor er de overpriset? Like for like ellers ville jeg gitt mere for en elbil enn en fossil, gitt alle fordelene. De har en ulempe, og en haug med fordeler.

ikke mva eller avgifter, og enda koster de såpass. det er en el motor og litt batteri. ikke rare greiene.

turfsurf

Economies of scale. Mye mere produsert av fossiler, og mye mere strømlinjet produksjon. Ellers så er ikke produksjonspris så veldig relevant m.t.p. overpriset, det som betyr noe er hva man får for pengene i.f.h.t. konkurerende produkt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på mandag 28. november 2016, klokken 14:19
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. november 2016, klokken 08:09
Du mener Tesla Model Y da? Dvs. den som er i I-Pace segmentet?
Model Y kan nok komme inn under 600K med 90kWh batteri.
Vil tro Model Y vil legge seg enda lavere. Den blir nok ikke mye dyrere en M3. Men man kan sikkert komme over 600k fully loaded. Model X er i ett helt annet segment, men må nok og ned i pris for å være konkuransedyktig.

Audi Q6 e-Tron er vel den første konkurrenten til Model X. Men usikker på om den kommer med mer enn 5 seter? Prisen blir nok ikke ulik Model X.

Når det gjelder prisfall - straks GF1 begynner å levere celler til biler kommer nok prisjustering. Her i Norge er dog dollaren en viktig joker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tellus

Blir litt galt å plassere Model X i et spesielt segment nå i 2016. Det finnes per i dag kun en konkurrent i segmentet elbil med god rekkevidde og det er Model S. Alle som ønsker seg elbil med rekkevidde må i dag velge mellom disse to.

Mange som i dag kjøper en Tesla ville seriøst vurdert en Audi eller Mercedes hvis de kunne tilby biler med normal familiebil størrelse. Hvis prisen i tillegg havner 1-200K under teslamodellen tipper jeg markedsandelen for Tesla i dette segmentet faller fra 100% til under 25 % ganske raskt.

Tesla har i dag ganske gode marginer på bilene sine og med gigafactory står de godt rustet i en kommende priskonkurranse.

En annen sak er at det nå begynner å bli svært mange Tesla på veiene. Det blir fort litt ukult i enkelte kretser å kjøre rundt i en bil alle snart har.

turfsurf

#83
Elbil med god rekkevidde er ikke ett segment. Snakker om tradisjonelle segmenter, der X konkurrerer med XC90, X5/6,  Q7, MB GLE osv. Hvis det kommer elbiler i segmentet rett under, dvs Q5, X3 osv, så er det nok mange som kunne strekt seg til X som heller velger disse fordi de rett og slett ikke trenger så stor bil. Og det er jo nettopp elbiler i denne klassen som ser ut til å komme i 2018 fra Jaguar, MB, Audi og kanskje BMW. Så jeg tipper at når salget av M3 er godt i gang, kommer Tesla til å droppe prisene på X og S for å møte konkurransen.

Må tilstå et jeg er selv veldig fristet av I-pace nettopp av risikoen for prisnedgang på X ganske fort, og p.g.a. kvalitetsproblemene til Tesla. Men er redd for at den blir for liten (innvendig bredde), og SC nettverket veier tungt. I tillegg til AP funksjonalitet da. Og så frister det ikke å kjøpe ventebil eller styre med leiebil ett år til.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

model3citizen

I følge informasjon fra Jaguar så skal motorene i I-Pace veie omlag 38kg, dette skal være omlag 30kg mindre enn motorene Tesla benytter. Det benyttes også konsentrisk layout hvor drivakslingen til den ene siden går tvers gjennom motoren og differensialen sitter på ene enden av denne. Så vidt jeg vet, benytter også Chevrolet samme layout på sin Bolt.

Det nevnes også at modellvarianter på sikt kommer, rimeligere med 300hk, og mer kostbar med 500hk.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

turfsurf

30kg mindre enn hvilken av Tesla motorene? Tesla har en "liten" som er foran på alle, og en "stor" som er bak på alle P og ikke D modellene.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Tellus

Siste utgave av CAR bruker hele forsiden pluss 12 sider inne inne i bladet på I-Pace. De har gått gjennom prototypen sammen med Ian Callum (sjefsdesigner) samt to andre fremstående jaguarsjefer. En god del ny informasjon kommer frem. Estimert pris GBP 55K høres litt for billig ut dog :)

model3citizen

Sitat fra: turfsurf på søndag 11. desember 2016, klokken 08:24
30kg mindre enn hvilken av Tesla motorene? Tesla har en "liten" som er foran på alle, og en "stor" som er bak på alle P og ikke D modellene.

Det vil jeg anta er snakk om en sammenligning med den største, det ville i alle fall jeg gjort.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Stikkkontakt

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. november 2016, klokken 16:17
Sitat fra: turfsurf på mandag 28. november 2016, klokken 14:19
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. november 2016, klokken 08:09
Du mener Tesla Model Y da? Dvs. den som er i I-Pace segmentet?
Model Y kan nok komme inn under 600K med 90kWh batteri.
Vil tro Model Y vil legge seg enda lavere. Den blir nok ikke mye dyrere en M3. Men man kan sikkert komme over 600k fully loaded. Model X er i ett helt annet segment, men må nok og ned i pris for å være konkuransedyktig.

Audi Q6 e-Tron er vel den første konkurrenten til Model X. Men usikker på om den kommer med mer enn 5 seter? Prisen blir nok ikke ulik Model X.

Både Audi Q6 e-Tron og MB EQ er estimert til å starte på 60-65000 Euro. MB har vel sågar uttalt at det blir startprisen. I Tyskland inkl mwst. Audi har sagt at Q6 skal koste det samme som en velutstyrt A6.
Til sammenligning starter Model X på 102.500 Euro.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Dexter

Skjønner jo at Tesla melker kundene for det det er verdt mens de ikke har konkurrenter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA