Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vindusviskertype

Startet av Go-carter, onsdag 08. desember 2010, klokken 17:42

« forrige - neste »

Elmo

Interessant.  Blir IR-kamera årets julegave for alle elbileieres julegave tro 8) ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Denne må det da være noe galt med? Jeg lader på 10A (aldri 16A) med min biltema-ekvivalent til defa (kostet 1/4 av defa sin da jeg måtte bytte), og har ikke merket noe til varmgang i det heletatt. DEFA-pluggen min derimot var så varm at den satt fast etter vher lading, pga en dårlig kontakt; en av pinnene hadde løsnet i kontakten på Think'en.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Min har blitt så varm i de tre årene jeg har hatt den.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PerBear

Sitat fra: hens på søndag 21. november 2010, klokken 13:39
Løsningen som Baltor legger frem, med 16A sprutsikker kontakt, ble foreslått allerede i 1999 da vi oppdaget varmgang i defainntaket. Dette hadde også vært et problem på prototypebilene som ble prøvet i 1996-97.   Forslaget ble stoppet av designavdelingen!

Du sier altså at Thinkfabrikken visste at det var fare for varmgang, og muligens fare for brann, i de originale ladekontaktene til Think og allikevel lot fabrikken design gå foran sikkerhet og installerte et produkt som de var klar over kunne skape brann, f.eks. på ei ferje?

Etter min mening er dette blårusstenking av verste sort med fullstendig feil fokus!  >:(

Forestill deg en tilsvarende ferjebrann som ikke ble slukket tidsnok, og det hadde blitt like mange drept som i Scandinavian Star ulykken, med strøminntak på en Think classic som årsak. Det er faktisk et fullt mulig utfall!
Alle de som ikke har gjort som Baltor og oppgradert ladeinntaket bør øyeblikkelikkelig koble ut mulighet for å lade med mer enn 10A inntil ladeinntaket er oppgradert. Hvis jeg var ansvarlig myndighet i Norge ville jeg gitt alle Think Classic med DEFA inntak kjøreforbud inntil dette var utført.

Jeg har selv mistet alt jeg eide i en husbrann forårsaket av en vedovn/koksovn som ikke var i forskriftsmessig stand. Den brannen kunne lett ha tatt livet av meg og min bror. Vi hadde ikke tilstrekkelig respekt for faren og fortsatte å bruke ovnen selv om den ikke var vedlikeholdt.

Det samme gjelder elbil. Er det en farlig svakhet/mangel må det utbedres omgående. Jeg mener en elbil må bygges og behandles like nøye som om det f.eks. var en gassbil. Tenk deg når du kobler til lader at batteriet består av hydrogen under 700 bars trykk som kan brenne ned garasje, hus, bilferje - først da vil vi få elbilene sikre nok!



Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Så så Per.

Hvorfor ikke bare bytte ut Defa kontakten med en ny en, inkludert ny ladekabel, slik jeg gjorde på fatterens bil. Kontaktene blir sotete, og ladekabelen mister klemkraft. dermed øker motstanden, og varmgangen.

Etter 10 år uten brann på 1000 biler har den vel bevist at den tross alt fungerer. Den må bare betraktes som en forbruksdel, ikke noe evigvarende. Nytt sett med ladeinntak, og ladekabel koster ikke mer enn et sett med spesial tennplugger til en fossilbil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

#65
Sitat fra: Lynet på søndag 28. november 2010, klokken 20:33
Her er et IR-bilde av Defa-pluggen på Think etter 1 time lading med 10A. Høyste utvendig temp er allerede ca 40 grader. Starttempen var på ca 5 grader.
Heldigvis ser det ut til at dette problemet kommer gradvis, og det er vel det som har forskånet oss fra branner. Men det er viktig å sjekke denne pluggen og schuko kontakten MENS man lader. Blir den bare litt mer enn lunken må kabelen byttes. Det ser ut til at de grønne kablene ikke holder like lenge som de svarte. De svarte er litt kraftigere i pluggen.
Men anbefaler altså alle Thinkeiere å oppgradere til blå 16A kontakt og 2,5mm2, denne kontakten kan enkelt plasseres på samme sted som Defa kontakten. Etter at jeg gjorde det på begge Thinkene mine har det ikke vært den minste antydning til varmgang hverken på 10A eller 15A lading.
Denne løsningen vil sannsynligvis vare hele bilens levetid, så det er faktisk også penger å spare.

Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ladefabrikken

Er det noen som vet noe nytt om denne saken? Har de kommet fram til hva brann årsaken var?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Thomas Parsli

Sitat fra: 2EL på torsdag 23. desember 2010, klokken 09:13
Er det noen som vet noe nytt om denne saken? Har de kommet fram til hva brann årsaken var?

Det er fortsatt intet nytt...
Når rapporten er ferdig skal den i utgangspunktet publiseres her:
http://www.sofartsstyrelsen.dk/Nyheder/Sider/Nyhedsarkiv.aspx

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Lynet

Tar utrolig lang tid å finne ut hva som egentlig skjedde i denne saken....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Hans Håvard Kvisle

Tja, om det tar lang tid å finne det ut, er jeg ikke så sikker på. Men at det tar lang tid å fortelle det til allmenheten, er det ingen tvil om  ;)
St.Hanshaugen

elektrolux

Inntil videre "vet" vi vel allerede at det sannsynligvis ikke var bilen i det hele tatt, men en tvilsom skjøteledning til bilen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

electromax


El rayo

Nei, der er de like kloke som oss, innlegg bare 17. og 18. november i fjor. Her er link til tråden
http://www.stp-norway.com/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=16475
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

#73
"Siste nytt" er lagt ut på elbl.no

(Takk Baltor, nå er linken rette opp)

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Bosonic: denne lenken var ikke helt komplett.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA