Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vindusviskertype

Startet av Go-carter, onsdag 08. desember 2010, klokken 17:42

« forrige - neste »

hkaspenberg

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

På Stena Line blir det iallefall ikke brann i elbiler på en stund.

Jeg har tenkt meg til EV 2011 (http://www.evguide.nu/ev200x.html) og spurte StenaLine (eneste som trafikkerer Oslo-Fredrikshavn) om de har noe tilbud for elbiler.

Jeg hadde vel ikke regnet med positivt svar, men dette svaret hadde jeg ikke regnet med  :o >:( :o >:(
---------------------------------------
Hei Jørn.

Vi tillater ikke elbiler nå.
Dette på grunn av brannen som var på DFDS der brannen startet i en ombygget elbil.
Vi har da valg å ikke ha disse bilene om bord, da de ikke får tilgang til strøm.
Dette er også på grunn av sikkerhet for våre passasjerer.


Med vennlig hilsen / Kind Regards
STENA LINE NORGE AS
--------------------------------------

Hvordan skal det gå hvis ikke man får på plass regler som sikrer at slik føre-var holdninger ikke sprer seg  ??? ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

Nektes du lading, eller nektes du i det heletatt å ha en elbil om bord? Sistnevnte er jo absurd.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elmo

#78
Ingen elbiler ombord!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Er det lov å nekte en biltype på grunn av energibærer. Er ikke dette diskriminering.

Hva blir det neste. Ingen motorsykler, ingen handikapbiler. Trodde en slik befrakter hadde visse regler å forholde seg til, og ikke kan velge vekk en type passasjerer.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jornheim

#80
På Stenas norske og danske sider står der ingenting om elbiler, heller ikke i deres betingelser.
Men de skrev jo til Elmo: "Vi har da valg å ikke ha disse bilene om bord, da de ikke får tilgang til strøm."   ????

Bilen kan jo sagtens være om bord uden tilslutning (bortset fra elbiler med Zebra-batteri (?) og kølelastbiler med fisk  ;D).

Måske har medarbejderen bare misforstået det hele...
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Hans H. Kvisle i Norstart har påtatt seg å avklare med Stena hva som faktisk gjelder.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jornheim

Det bli'r spændende.

Man kunne passende spørge Stena om de vil acceptere hybridbiler, fx. en Toyota Prius, som også byder på et højspænt batteri (NiMH, Prius I ca. 270V, Prius II ca. 200V). Det rækker nok til kraftige gnister...
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Hans Håvard Kvisle

Selvfølgelig ordner jeg opp i dette.

Problemet er bare at rutedirektøren, som sist sommer så henrykt formidlet at "Stena Line gir el-bilene økt rekkevidde", har vært på et par dagers kurs.

Jeg er lovt å få svar imorra når han er tilbake. Uten at jeg er så spent på hva de kommer til å si. Det er ganske opplagt: Du kan ta med deg elbilen, men ikke lade.

Etter DFDS-brannen er det bare DSB som igjen kan åpne for lading ved å si at det utifra en risikovurdering er forsvarlig. Vi er nok ikke der ennå, nei. Noe som er beklagelig.
St.Hanshaugen

Baltor

Sitat fra: jornheim på onsdag 23. mars 2011, klokken 19:31
(NiMH, Prius I ca. 270V, Prius II ca. 200V). Det rækker nok til kraftige gnister...
12 V er rikelig til å skape brann. Det store antallet branner i bensinbiler skyldes vel stort sett enten bensinlekasjer eller overledning i 12v.
(eller at bensin renner over og ned på en varm manifold når man parkerer, som på enkelte LandRover)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Go-carter

...eller bare generelt sett morkne slanger



Brann er ikke kult  :( (denne er heldigvis ikke min, men det er enhver 928'eiers skrekk ettersom 32 år gamle bensinslanger går RETT over manifold med over 5 bars trykk  :o )
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Hans Håvard Kvisle

Vi har nå fått beskjed fra Stena Line v/rutedirektør Stein Wettergren om at alle gjerne må ta med seg elbilen på Stena Lines ferger. Det var en misforståelse som lå til grunn for eposten Elmo fikk. Nå skal det ha gått ut i hele systemet at transport av elbiler selvfølgelig er i orden. Men lading vil foreløpig ikke tilbys.

(Beklager en dags forsinkelse med få få dette avklart.)
St.Hanshaugen

jornheim

Godt nyt! Tak for undersøgelsen.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

elektrolux

#88
Fikk anledning til å lese rapporten om brannen ombord i fergen, og den avkrefter at brannen skyldes ladeledningen.

Det interresante var at det var snakk om 3,7V Litium celler, og ikke de mye tryggere 3,2 volt cellene vi bruker i PSA og Think ombygginger.

Videre la jeg merke til at bilen før turen var kjørt omtrent tom for strøm (2% ladetilstand ) og satt på svak ( 6A ) lading. Denne svake ladestrømmen tilsa ca 35% kapasitet i det brannen var et faktum, og utelukker således overlading som årsak til brannen.

Dermed lurer jeg på om en celle kan ha hatt underspenning, og at BMS'en til tross for dette tillot lading? Har en litium celle falt under en viss spenning, risikerer en at ladestrømmen går til oppvarming i stedet for opplading, og da går det mot en brann, om det heller ikke er temperaturstopp av laderen.

Så samme fenomen senest i dag, da jeg måtte avslutte ladetest av en litiumcelle som nettopp hadde underspenning, og som var oppi ca 60C da jeg avbrøt ladingen. Med andre ord like før det ble hett i garagen min. :-\
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lene Jensen

Hadde vært kult å kunne brukt elbil på en Hamburg-tur  8)

En "tank" til Oslo, lade på Kielferga, en "tank" til Hamburg, lade ved overnatting, og så samme i retur  ::)
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA