Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vindusviskertype

Startet av Go-carter, onsdag 08. desember 2010, klokken 17:42

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Ken på fredag 19. november 2010, klokken 10:39
Om en NiCd pakke hadde begynt aa brenne i en lukket bildekk vil det har vaert enda verre uten at jeg har hoert om en hel bil som tok fyr med disse batterier i.

Hvorfor det?

Har aldri hørt om en NiCd pakke som brenner. Blokkene exploderer, eller det brenner hull i blokker, men så slukker det hele av seg selv grunnet grunnet at blokkene er fulle av lut og glykol.

Litium er ikke selvslukkende, og kan ta fyr dersom ladespenningen / celle over tid er for høy. Det bør derfor være minst 2 avstengningsmekanismer som sikrer mot for høy ladespenning. F.eks slik Thundergjengen gjør. BMS overstyrer laderen, og i tillegg klarer ikke laderen å levere for høy spenning grunnet egen begrensning.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eledille

#46
Et av problemene her er vel at CEE7/4 og CEE7/7 "Schuko" ikke egentlig tåler 16 A kontinuerlig, i hvert fall ikke uten å være i topp stand.

Ville ikke IEC 60309 være bedre: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156152533, jeg skulle tro at den har mye bedre sikkerhetsmargin.

Det finnes vel støpsler med termostatstyrt utkobling?

I så fall burde man egentlig bytte ut kontakten i bilen til IEC 60309 og ha en temperaturbeskyttet CEE7/7-kontakt i den andre enden. Da ville det ikke være noe problem med skjøtekabel heller.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Elmo

#47
Sitat fra: eledille på fredag 19. november 2010, klokken 19:41
Et av problemene her er vel at CEE7/4 og CEE7/7 "Schuko" ikke egentlig tåler 16 A kontinuerlig, i hvert fall ikke uten å være i topp stand.
I Danmark er vel ikke schuko lovlig for mere enn 10A tror jeg, iallefall ikke utendørs.
EDIT: jeg skrev 10A først, men det var trykkleif :-[
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

eledille

Sitat fra: Elmo på fredag 19. november 2010, klokken 19:55
Sitat fra: eledille på fredag 19. november 2010, klokken 19:41
Et av problemene her er vel at CEE7/4 og CEE7/7 "Schuko" ikke egentlig tåler 16 A kontinuerlig, i hvert fall ikke uten å være i topp stand.
I Danmark er vel ikke schuko lovlig for mere enn 16A tror jeg, iallefall ikke utendørs.

Dette er en CEE7/7 schuko: http://en.wikipedia.org/wiki/File:CEE_7-7.jpg, det er den "vanlige" kontakten vi bruker hele tiden, har aldri sett den for mer enn 16 A her heller, men den tåler bare 16 A kontinuerlig hvis den er i tipp-topp stand.

Vi er jo nesten nødt til å bruke én sånn, ellers blir det litt vanskelig å få fatt i strøm... men jeg hadde håpet at det gikk an å få tak i en sånn med beskyttelse mot overoppheting, da hadde man kunnet bruke IEC 60309-kontakter bortsett fra den ene som skal i veggen, som hadde vært temperatursikret.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

commiesoft

Blir ikke dette for dumt? Brann i ei 16A stikkontakt kan jo oppstå når som helst om ikke utstyret er iorden.

Typisk tabloide medier som VG og andre å fokusere på at en elbil var tilkoblet i andre enden.

Om ferjeselskapene er usikre på dette burde de låse alle uttakene direkt.

Neste gang er det en gjøk med en sliten kupe varmer som er årsaken til en brann.  ???

Griffel

#50
Er det litt ønsketenkning ute og går? Etter bildet å dømme startet nok brannen i den enden av ledningen der bilen var.
Og fergeselskapet er i dette tilfelle helt uten skyld. Beskrivelsen fra eier av bilen "kortsluttning i skjøteledning" er også ganske sikkert feil (da hadde en sikring gått). Heller en dårlig kontakt i overgangen mellom skjøteledning og ladekabel som førte til overoppheting ved bilens inntak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gaute

Dreier tema litt til bake til problemer med kabel og kontakt.  I løpet av de første to årene jeg kjørte min saxo opplevde jeg at min originale ladekabel med vanlig plugg for 16 amp smeltet flere kontaktpunkter både hos meg og en i familien.  Siden dette skjedde hjemme med jordfeilbryter ble det ikke mer dramatikk av det.Tok så kostnaden med å få en av de blå en fas kontaktene (husker ikke hva de heter) montert hjemme der jeg lader og jeg har aldri hatt det problemet senere.  Har nå eid bilen åtte år og bilen er kjørt rundt 123000 km. Jeg har en overgangskabel i 2,5 mm for en sjelden gang å kunne lade i vanlig kontakt.
I en annen tråd på forumet har det også vært nevnt problemet med slitasje på original kabel der den går inn på marchall stikket til bilen.  Jeg har to ganger ooplevd brudd der pga. bevegelse  i kabel mot et fast punkt.  Heldigvis har ikke dette ført til varmgang, bare brudd.
Tror en standardisering av ladestikk med jordfeil bryter vil være det beste for oss alle, med info om hvor vi kan melde feil hvis f.eks jordfeilbryter skulle være slått ut.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Baltor

Sitat fra: eledille på fredag 19. november 2010, klokken 19:41
Ville ikke IEC 60309 være bedre: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156152533, jeg skulle tro at den har mye bedre sikkerhetsmargin.

Det finnes vel støpsler med termostatstyrt utkobling?
Denne blå kontakten er klart bedre, enig med Eledille og Gaute her. Den blå har lange og tykke pinner. Den brukes i båthavner ol.
Schuko må passes på, en bør om mulig ta turer bortom bilen og kjenne etter om det er varmgang, personlig sjekker jeg alle elbiler jeg ser står til lading.
Men Defa kontakten i Think er enda mer utsatt, den bør man aller helst modifisere seg vekk fra:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2579.msg20969#msg20969

Defa kontakten er et eksempel på at man ikke skal stole på alt som kommer fra fabrikker eller alt som blir masseprodusert. 
Lading av elbiler er i dag omtrent som bensinfyllingen var for 90 år siden, både røyking og bilkjøring var moderne, og bensinen ble dels oppbevart i åpne spann. :(
Vi trenger klart mer kunnskap blant vanlige bileiere, forhåpentligvis blir det mer kunnskap ut fra hendelser som DFDS brannen.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elmo

#53
Sitat fra: Elmo på fredag 19. november 2010, klokken 19:55
I Danmark er vel ikke schuko lovlig for mere enn 16A tror jeg, iallefall ikke utendørs.
Sitat fra: eledille på fredag 19. november 2010, klokken 20:13
..... har aldri sett schuko for mer enn 16 A her heller, men den tåler bare 16 A kontinuerlig hvis den er i tipp-topp stand.

Jeg skrev feil i mitt innlegg. Mente 10A :-[ (rettet nå). Danmark krever den blå for 16A - iallefall utendørs.
Men som jeg skrev tidligere i denne tråden har jeg nesten hatt brann i en blå en, fordi den ene ledningen ikke var ordentlig tilskrudd da jeg kjøpte bilen - fra Danmark.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

eledille

Sitat fra: Elmo på lørdag 20. november 2010, klokken 11:03
Jeg skrev feil i mitt innlegg. Mente 10A :-[ (rettet nå). Danmark krever den blå for 16A - iallefall utendørs.
Men som jeg skrev tidligere i denne tråden har jeg nesten hatt brann i en blå en, fordi den ene ledningen ikke var ordentlig tilskrudd da jeg kjøpte bilen - fra Danmark.

Aha... da er jeg med  :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

hens

Disse kontaktene er ofte merket med 10/16 A. Om en benytter en standard skjøteledning med 1,5mm kabel, vil det etter en tid bli varmgang i kaben.
Denne varmgangen forsterker seg, og etter en tid kan det bli brannfarlig.
Ved å benytte 2,5mm kabel vil varmen ledes bort fra kontakten. Jeg har laget en defakabel med 2,5mm kabel, og med originalledningen på 1,5mm på innsiden, er varmgangen betydelig redusert.

Jeg vil understreke at jeg aldri forlater bilen med 15A lading!

Posisjon 10 A = sterkt lys i bryteren. Har ikke bryteren lys med tenningen på, vipp av bryterdekselet og fjern plasthetten over pæren.

Løsningen som Baltor legger frem, med 16A sprutsikker kontakt, ble foreslått allerede i 1999 da vi oppdaget varmgang i defainntaket. Dette hadde også vært et problem på prototypebilene som ble prøvet i 1996-97.   Forslaget ble stoppet av designavdelingen!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

jornheim

#56
Tja, hvilken el-standard gælder mon på DFDS-færgerne?

Det er i hvert fald rigtigt at man i Danmark anbefaler blå CEE-16A-kontakter og stik(støpsel) til udendørs brug.

Men vi har også rigtig mange "gammeldags" udendørs-kontakter uden jord (10A). Og nye med jord, hvor de danske trebenede stik (10 eller 13A), type K, bør bruges, jfr.
http://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets

Schuko findes ikke i Danmark! Undtagelser: Nogle campingpladser, og iøvrigt er (kun!) Schuko-han-stikket lovligt, men anbefales udskiftet til jordet trebenet dansk stik.

Hvis man bruger Schuko-han i (jordede) danske kontakter får man ingen jordforbindelse!

En god kort-oversigt over danske lademuligheder (inkl. stiksystem på stedet) findes her:
http://ladestik.dk/

Foruden blå CEE 16A er der også røde CEE-400V-16A-kontakter (3P+N+PE, 6h) i brug, hvor man kan bruge en fase (fase og nul!) til elbilen:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6703&n=10
Få steder, specielt på værksteder eller bag komfurer i køkkener, finder man fortsat de specielle danske 400V-16A-fladstik, jfr.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/dansk_flerpolet_system.php
Obs.! I Danmark har vi 400V mellem faser og 230V mellem en fase og nul (TN-net). Så pas på når du laver en adapter...

Morsom (eller uhyggelig) baggrund:
I næsten 100 år havde den danske producent Laurits Knusen (LK) et de facto-monopol. De ignorerede Schuko og opfand et eget, jordet kontaktsystem.
At Schuko-han er lovlig i Danmark hænger sammen med at Schuko-forbudet blev opfattet som en handelshindring indenfor EU.
For at undgå et EU-sagsanlæg har man derfor tilladt Schuko-han. Og for ca. 2 år siden legaliserede man også det fransk-belgisk-tjekkiske kontaktsystem (type E), med jordpind i hun-kontakten. Men ingen har lyst at bruge det...

Men hvorfor ikke Schuko i Danmark, som i alle nabolande? Tja, den danske Sikkerhedsstyrelse mener officielt at gamle danske 2-ben-stik kan sidde så fast i de dybe Schuko-kontakter at man muligvis river ledningen af, og så er fanden løs.
LK er i mellemtiden blevet opkøbt af den franske koncern Schneider Electric... men det har angiveligt ikke haft indflydelse på Sikkerhedsstyrelsens afgørelse...

Der er flere eksempler på el-området hvor Danmark holder pænt afstand fra naboerne. Danske elektriske tog kører med 25.000V 50Hz som i Frankrig, ikke med 15.000V 16 2/3 Hz, som i Norge, Sverige, Tyskland og flere lande.

Heldigvis har man nu flersystemtog, inkl. Øresundstogene. Også svenskerne har ombygget nogle X2000-tog til flersystem, så det kan køre til København og videre på danske skinner.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

PerBear

Sitat fra: jornheim på søndag 21. november 2010, klokken 13:49
Der er flere eksempler på el-området hvor Danmark holder pænt afstand fra naboerne. Danske elektriske tog kører med 25.000V 50Hz som i Frankrig, ikke med 15.000Hz 16Hz, som i Norge, Sverige, Tyskland og flere lande.

Heldigvis har man nu flersystemtog, inkl. Øresundstogene. Også svenskerne har ombygget nogle X2000-tog til flersystem, så det kan køre til København og videre på danske skinner.

Det ser ut til at bilbransjen blir like forutseende som jernbanen - hvert land sitt system  :P
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Elmo

#58
Det er ikke bare elbiler som tar fyr "av seg selv"
             http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3915542.ece
             http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Bil-startet-skogbrann-1198587.html
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynet

Her er et IR-bilde av Defa-pluggen på Think etter 1 time lading med 10A. Høyste utvendig temp er allerede ca 40 grader. Starttempen var på ca 5 grader.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA