Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vindusviskertype

Startet av Go-carter, onsdag 08. desember 2010, klokken 17:42

« forrige - neste »

selveste

Vi vet ikke sikkert hva som har forårsaket denne brannen, selv om den danske elbilisten mener å ha en forklaring med en skjøtekabel han kjøpte i Oslo. Proffe brannetterforskere håndterer saken, og det blir spennende å se hva som er brannårsaken og det videre forløpet. Det kan godt være at ladeopplegget på ferja ikke er godt nok. Uansett er det fornuftig å stanse videre elbillading på ferjene til årsaken er fastslått og eventuelle tiltak er gjennomført. 

Elmo

#31
Sitat fra: Helge på torsdag 18. november 2010, klokken 15:03
Det farligste mht brann/branntilløp i ledningsnett er dårlig kontakt (seriefeil/serielysbue).
Jeg kan skrive under på det.
Ladeledningen som fulgte med min første PSA (kjøpt brukt fra Danmark) var den ene ledningen i CEE-støpslet dårlig tilskrudd.  Heldigvis oppdaget jeg det ganske raskt at det var varmgang og fikk byttet kontakten før det tok fyr i kontakten på garasjeveggen.

Sitat fra: Go-carter på torsdag 18. november 2010, klokken 14:57
Brannårsaken var en skjøtekabel, mellom den originale ladekabelen og skipets kontakt.
Hvis feilen var i en sepparat skjøtekabel ville det vel ikke tatt fyr i bilen. Det å nesten ha vært problem i kontakten som er støpslet i bilen.  
Hvor mange har forresten måttet bytte/fikse ladeinntaket på Think Classic ???
Her er det vel bare flaks at ingen så langt har fått brann i bilen :o

Sitat fra: selveste på torsdag 18. november 2010, klokken 15:14
Vi vet ikke sikkert hva som har forårsaket denne brannen, selv om den danske elbilisten mener må ha en forklaring med en skjøtekabel han kjøpte i Oslo. Proffe brannetterforskere håndterer saken, og det blir spennende å se hva som er brannårsaken og det videre forløpet.
. .  det er jeg helt enig i.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Sitat fra: selveste på torsdag 18. november 2010, klokken 15:14
Uansett er det fornuftig å stanse videre elbillading på ferjene til årsaken er fastslått og eventuelle tiltak er gjennomført. 

Absolutt. DEt er jo det samme prinsippet som luftfarten kjører etter. bedre med "Litt baluba" nå, en et skikkelig h***ete hvis det ikke var et engangstilfelle med spesielle omstendigheter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo


Bildet viser at bilen er plassert i en av de midtre rekkene med skjøteledninge til kontakten i fergen.

Da jeg hadde med elbilen til Danmark under en EV-samling for noen år siden ble elbilene parkert rett ved en av kontaktene i fergen; organisert ved omordkjøringen. Original 5 meter lang ladekabel var tilstrekkelig.

Det er nok flere ting som tilsammen førte til denne brannen. En jordfeilbryter i fergens faste strømnett ville sannsynligvis hindret denne brannen.

I instruksjonsboka til Th!nk 1999 - 2002 modeller står noen enkle regler: "Nettutaket må være fastmontert på vegg eller stolpe"...
"Ikke bruk ladekabel på rull."
"Unnga bruk av skjøteledning hvis mulig og bruk aldri skjøteledning i innkapslet rull. Skjøteledningen må være uskadet og godkjent for utendørs bruk og 16A kurs."

Man ser på bildet at to av disse enkle reglene er brutt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra Ekstrabladet i Danmark: "- Jeg påtager mig personligt ansvaret for det, der er sket. Der blev brugt et uautoriseret stik til at lade bilen fra færgens strømforsyning og derfor skete der sandsynligvis en kortslutning, men det må teknikerne afgøre, siger Søren Ekelund."

La oss alle som bruker elbil ta lærdom av dette. Bruk aldri tvilsomme ladekabler.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ladefabrikken

Synes nå Norstart er litt raskt ute og kritiserer konverterte biler. Har lest om en del  elbilbranner i fabrikk byggde biler også. Tror nok vi som bygger om bilene vet alt om bilen og er ekstremt forsiktig med hvordan vi bruker bilen og hvor vi lader. Tror nok heller brukere som ikke aner hvordan bilen fungerer eller er byggd opp er en større risiko en de få selvbyggde bilene. Virker for meg at Norstart ikke er for oss som konverterer bilene sine når de kommer med sånne utalelser som de har gjort i dag.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Baltor

Sitat fra: El rayo på torsdag 18. november 2010, klokken 15:58
[Man ser på bildet at to av disse enkle reglene er brutt.
Temmelig usannsynlig om brannen startet i denne skjøtekabelen, snellen er helt uskadd. Jeg tipper denne snellen er lagt der av etterforskerne, den er ikke engang sotet. Underlyset bak og inne i bilen er midlertidige arbeidslamper, lyset i forgrunnen er fotografens blitz.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

Sitat fra: Baltor på torsdag 18. november 2010, klokken 18:31
Sitat fra: El rayo på torsdag 18. november 2010, klokken 15:58
[Man ser på bildet at to av disse enkle reglene er brutt.
Temmelig usannsynlig om brannen startet i denne skjøtekabelen, snellen er helt uskadd.
Jeg siktet da heller ikke til den røde snellen på bildet, enig i at den nok er plassert der etter brannen.

Bildet viser ingen fastmontert kontakt som kunne vært innenfor omkretsen til ladekabelen som hører til elbilen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Hvis noen er i tvil om plasten rundt en kabel brenner godt så prøv å sett fyr på den (men gjør det utendørs...). Hvis det blir varmgang i en skjøtekabel med påfølgende åpen flamme i plasten tar det ikke lang tid før hele bilen er i brann.
Med 16A belastning i mange timer blir en 2,5mm2 god skjøtekabel varm, med en 1,5mm2 billig skjøtekabel av svak kvalitet blir det fort brann.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hens

Sommeren 1999 kjørte jeg land og strand rundt med en prototype Think, og besøkte min fetter i Nes på Romerike. Der fikk jeg ladet fra en solid skjøteledning som var lagt ut til en gjerdesag.
Sikringen var 16A og det var ikke noe annet på kretsen, så velgeren ble satt på 15A. Etter en times tid, vi satt tilfeldigvis ved kjøkkenbordet og hadde utsikt til bilen som sto og ladet.
Plutselig sier min fetters kone :" Jeg syntes det ryker fra bilen din".
Og ganske riktig, det kom røyk ut av skjøtekontakten som var hengt opp på speilet for at den ikke skulle ligge i det våte gresset. Innen jeg kom ut hadde det tatt fyr i skjøteledningen, og plasten på speilet var svidd.

Denne skjøteledningen var i bruk til en snekkersag, og tålte stor belastning, men ikke kontinuerlig. Det er dette som gjør bruk av skjøteledning så farlig, ingen annen strømforbrukere trekker kontinuerlig maksimal strøm. Ladeledningen til Think er påstemplet 10/16A, det vil si at den ikke skal belastes med mer enn 10 A kontinuerlig uten tilsyn.

Ved bruk av skjøteledning er det mange ting som kan gå galt, varmgang i oppkveilet kabel, brudd i noen kordeler fordi kabelen har vært utsatt for bøying og strekk, slappe kontakter fordi kontakten har vært utsatt for korrosjon og varmgang, dårlig monterte støpsler og kontakter, klemskruer som ikke er ettertrukket osv.

I det hele tatt, skal en bruke skjøtekabel må den være minst 2.5 mm med endehylser som sikrer at alle kordelene er med i klemmen, og at den kontrolleres ofte, dvs hver gang, at kontaktene er rene og at det er godt spenn i kontaktpunktene.

Hvor får du kjøpt en skjøtekabel som er sikker? Ingen steder, fordi elektrisk materiell er masseprodusert med kontroll av at koblingen er riktig, og bare sjelden blir kontroller mht. kvalitet utført som stikkprøvekontroll.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: 2EL på torsdag 18. november 2010, klokken 18:03
Synes nå Norstart er litt raskt ute og kritiserer konverterte biler. Har lest om en del  elbilbranner i fabrikk byggde biler også. Tror nok vi som bygger om bilene vet alt om bilen og er ekstremt forsiktig med hvordan vi bruker bilen og hvor vi lader. Tror nok heller brukere som ikke aner hvordan bilen fungerer eller er byggd opp er en større risiko en de få selvbyggde bilene. Virker for meg at Norstart ikke er for oss som konverterer bilene sine når de kommer med sånne utalelser som de har gjort i dag.

Jeg har stor respekt for mange ombyggere av biler. De gjør det stort sett av idealistiske grunner, enten det er for å ta vare på gamle amerikanere eller for å lage seg en elbil. Generelt er dette et fenomen som fascinerer meg - og som jeg mener ethvert samfunn trenger! Derfor vil jeg ikke ha et forbudssamfunn.

Samtidig veit jeg at støvsuginga mi hjemme er bedre når kona mi kontrollerer meg. Sånn er det bare med oss mennesker. Vi skjerper oss når andre skal gå oss i sømmene. Dette er noe som alle produsenter av typegodkjente kjøretøy opplever. Jeg synes også det skal være en lignende ordning for konvertitter. Men selvfølgelig ikke med ønske om at noen skal tas, men som et konstruktivt bidrag til at de som ønsker det, skal få drømmen sin oppfylt - uten at det kan være til fare andre.

Sorry, forstå meg rett. Jeg har en liberal grunnholdning til det meste i samfunnet. Men når jeg ser at risiko - dvs at skade kan påføres andre - er større enn enkeltes egennytte, ønsker jeg dette diskutert og tydeliggjort.

Er det noen på forumet her som mener seg egnet til å garantere at alle endringer som nå foregår av batterikjemi i elbiler er innafor kontrollerbare og trygge rammer, med tilstrekkelig kunnskap om hva som må til for å ha et akseptabelt sikkerhetsnivå? Eller bør jeg la kona mi sjekke dette - akkurat som hun sjekker støvsuginga mi?

Vi snakker ikke om entusiaster som 2EL - og forsåvidt meg selv - som skjønner at det er viktig å kontinuerlig passe på hva som skjer i kjøretøyet. Nå har det blitt business å modifisere batterikjemi i gamle elbiler for folk som skal kjapt via kollektivfeltet til jobb. Er det noen som tror at alle disse brukerne er nær å ha følehorna sine ute?

Jeg synes det er grunnleggende at vi trenger veiledning, kompetanseheving og kontroll for å styrke hverandre.

Jeg tror heller ikke at alle overskuer hva det vil si å ha en for høy risikofaktor når det nå bygges en offentlig ladeinfrastruktur for elbiler. Og hva vi risikerer å tape hvis for mye går galt. DFDS-brannen er et varsku - og lykkeligvis ikke med fatalt resultat. Jeg synes ikke tapet av lading på ferger er stort. Men jeg frykter reaksjonene som følger i kjølvannet av dette, hvis vi ikke får bedre kontroll nå på tilstanden til elbilene som lades både ute og inne.

Er det noen som skjønner meg nå?

St.Hanshaugen

Ladefabrikken

Jeg har leset flere ganger at Norstart prøver å få statens vegvesen til å lage bedre kontroll rutiner på ombyggingen av batteri kjemi av gamle elbiler. Og det synes jeg er veldig bra tiltak, men statens vegvesen  er vel ikke kjent med å være de raskeste i gata. Jeg tenker det hadde vært lurt av Norstart hadde satt opp en gruppe som kunne lagd en mal på hvordan en trygg ombygging bør gjøres.
Da har man gjort noe konkret med problemet før myndighetene kommer på banen. Og når tilslutt myndighetene kommer på banen så pleier de ofte å komme med total forbud. Og det er ingen av oss som vil ha vil jeg tro.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Trond Arve

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 18. november 2010, klokken 23:23
Sitat fra: 2EL på torsdag 18. november 2010, klokken 18:03
Synes nå Norstart er litt raskt ute og kritiserer konverterte biler. Har lest om en del  elbilbranner i fabrikk byggde biler også. Tror nok vi som bygger om bilene vet alt om bilen og er ekstremt forsiktig med hvordan vi bruker bilen og hvor vi lader. Tror nok heller brukere som ikke aner hvordan bilen fungerer eller er byggd opp er en større risiko en de få selvbyggde bilene. Virker for meg at Norstart ikke er for oss som konverterer bilene sine når de kommer med sånne utalelser som de har gjort i dag.

Jeg har stor respekt for mange ombyggere av biler. De gjør det stort sett av idealistiske grunner, enten det er for å ta vare på gamle amerikanere eller for å lage seg en elbil. Generelt er dette et fenomen som fascinerer meg - og som jeg mener ethvert samfunn trenger! Derfor vil jeg ikke ha et forbudssamfunn.
....

Veldig bra at Norstart tar tak i dette, viktig at dette kommer inn i kontrollerte former.

Spørsmålet var imidlertid om det er grunnlag for å hevde at konverterte elbiler er mer utsatt for brann enn fabrikkproduserte elbiler? I tilfelle er det fint å legge ut statistikken slik at ikke påstanden blir hengende i løse lufta.

En relatert problemstilling er om elbiler generelt er mer utsatt for bilbrann enn andre biltyper; dette har jeg sett flere hevde. Finnes det statistikk for dette også?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Sitat fra: 2EL på fredag 19. november 2010, klokken 00:48
Jeg tenker det hadde vært lurt av Norstart hadde satt opp en gruppe som kunne lagd en mal på hvordan en trygg ombygging bør gjøres. Da har man gjort noe konkret med problemet før myndighetene kommer på banen.

Her trur jeg virkelig du er inne på  noe, 2EL! Og hvor finner man vel noen bedre egnet til å lage en slik mal enn bland tungvekterne her på forumet? Av det jeg leser er her folk med mye erfaring og lang kompetanse både på el generelt og elbiler spesielt. Vegvesenet har nok greie på biler generelt, så hva som skal til av bæreevner og bremsekraft osv kan de nok komme med innspill på. Men når det gjelder krav til det elektriske tviler jeg på at vegvesenet er noe bedre å spørre enn de som driver det lokale samfunnshuset, eller oppmennene til den lokale fotballklubben. (Faktisk ville jeg tippet sjansen større for å finne noen med peiling i en av de to siste gruppene, siden de vil kunne bestå av folk som har yrker som er relevante ;) )

Sitat fra: 2EL på fredag 19. november 2010, klokken 00:48
Og når tilslutt myndighetene kommer på banen så pleier de ofte å komme med total forbud. Og det er ingen av oss som vil ha vil jeg tro.

Ja, siden det fleste jo ikke har mer peile på "dette nye" enn Kreti og Pleti er det aller enkleste å bare komme med et forbud. Tipper det var slik det foregikk med skateboard i sin tid; ingen hadde sett slikt før, kanskje en politiker prøvde et hos nabogutten og fant ut at dette var så vanskelig at folk bare vil skade seg, så forbud er eneste løsning.

Jeg støtter i alle fall 2EL sitt forslag om at Norstart setter opp en gruppe som kan lage et slikt forslag til mal. Kanskje vil det være bortkastet arbeid den dagen myndighetene evt. kommer med forbud, men det vil være en flott tjuvstart den dagen de ikke gjør det. Jeg ønsker i alle fall at folk skal kunne konvertere bilene sine til el (drømmer om å gjøre det selv en gang, men det blir nok tidligst kanskje om 10 år), men da er det klart at det må gjøres i ordnede former. Blir det for mange cowboy-løsniger vil myndighetene bli nødt til å legge ned forbud. (Ikke at jeg sikter til at noen av de som holder på med slikt på forumet her har cowboy-løsninger, men jeg vet at om jeg skulle satt i gang nå hadde det blitt det. Og det kan jo være at noen der ute ikke klarer å holde seg selv om de er på mitt nivå.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Naa er det slutt paa lading ombord paa ferger er jeg redd.  
Ingen kan garantere at slik  ikke kan skje igjen.

Datastyring under opplading av litium celler er selvsagt viktig og helst paa celle nivaa . Back-up systemer trengs naa elektronikken svikter. Dette for aa beskytte dyre batteripakker og mennesker liv.

Om en NiCd pakke hadde begynt aa brenne i en lukket bildekk vil det har vaert enda verre uten at jeg har hoert om en hel bil som tok fyr med disse batterier i.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA