Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vindusviskertype

Startet av Go-carter, onsdag 08. desember 2010, klokken 17:42

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: 2EL på onsdag 17. november 2010, klokken 17:18
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 17. november 2010, klokken 16:59
I danske medier er Nissan og ombygget kjøretøy nevnt. Kan det være en Quasqai ?


Er ikke de to bilene ute på tur rundt jorden? Lurer på den ene ble sendt hjem igjen til Danmark etter at den stoppet.

Det var på ingen måte meningen å antyde at det kanskje kunne være deg, 2EL, for det trodde jeg altså ikke. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rav4_EV

Kortsluttning som følge av bruk av feil ladekontakt ?
Mere informert her:

http://ekstrabladet.dk/112/article1453404.ece
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

PerBear

Nå er det viktig å ikke forhåndsdømme, slik at fakta, når det ser dagens lys, blir tatt vel imot.

"Av erfaring blir man klok, dog sjelden rik."
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

edyrli

Det er blitt bekreftet at det er en ombygd Nissan Qashqai som har vært på besøk hos NoFuel i Drammen.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10019045
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

cra

Sitat fra: edyrli på torsdag 18. november 2010, klokken 00:56
Det er blitt bekreftet at det er en ombygd Nissan Qashqai som har vært på besøk hos NoFuel i Drammen.

Noen vil nok bruke dette for det det er verdt, men det har vært litt rart å se hvor flatt avisene har presentert dette. Bare nevnt uten å bli hausset opp på noen måte slik vi kanskje ville forventet, i alle fall for et år siden. I den danske artikkelen klarte de sågar å nærmest gjøre det om til markedsføring for den elektriske quasqaien!  8)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: PerBear på onsdag 17. november 2010, klokken 23:35
"Av erfaring blir man klok, dog sjelden rik."

"Erfaring av summen av de dumheter man ikke fortsetter med" sa min gamle far ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hkaspenberg

Sitat fra: cra på torsdag 18. november 2010, klokken 09:24
Sitat fra: edyrli på torsdag 18. november 2010, klokken 00:56
Det er blitt bekreftet at det er en ombygd Nissan Qashqai som har vært på besøk hos NoFuel i Drammen.

Noen vil nok bruke dette for det det er verdt, men det har vært litt rart å se hvor flatt avisene har presentert dette. Bare nevnt uten å bli hausset opp på noen måte slik vi kanskje ville forventet, i alle fall for et år siden. I den danske artikkelen klarte de sågar å nærmest gjøre det om til markedsføring for den elektriske quasqaien!  8)

Hyggelig det. Noen skriver at den tekniske feilen ikke lå i bilen, men i ladeopplegget/kabler etc. som fergeselskapet står for. Noen som vet sikkert?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Go-carter

De har iallefall lagt ned midlertidig forbud mot elbillading på ferger nå:

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7386759

Men hadde vært veldig interessant å vite hvor/hvordan den starta ja.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

el nino

Sitat fra: adda på onsdag 17. november 2010, klokken 18:12
Reiste med Elvis (THink) på DFDS for noen uker siden. Utover hyggelig service og ladeplass gjorde jeg meg noen refleksjoner om hvordan "ladepunktet" så ut. Et "juletre" uten like med ett uttak og veldig mange forgreninger/koblinger. Kunne fått plass til en drøss elbiler til lading på ett uttak.

Samme erfaring med Color Line da de gikk fra Oslo til Fredrikshavn. Det lå ledninger "strødd" bortover dekket og de kom fra et tvilsomt sikringsskap på veggen. Tydelig at mannskapet som ordnet med lading ikke hadde erfaring og kunnskaper om el-sikkerhet.
Så selvom den tragiske hendelsen på DFDS kom av en ombygging av bil og feil stikkontakt, må også opplegget på fergene bli bedre (hvis lademuligheten blir gjeninnført, noe som nå synes usannsynlig, desverre :(

Griffel

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 18. november 2010, klokken 10:13

Hyggelig det. Noen skriver at den tekniske feilen ikke lå i bilen, men i ladeopplegget/kabler etc. som fergeselskapet står for. Noen som vet sikkert?

;-D Hans

Uetn å vite sikkert, men slik jeg oppfattet det når jeg leste artikklen antok jeg at dette var bileierens "uautoriserte" adapter for kobling mellom uttak og lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

snovan

Synes man er veldig raske til å skylde på ombygging her. Her er det veldig mange ting som kan være en årsak og en bør vente til årsaken er klarlagt. En ombygd bil behøver ikke å være noe dårligere enn en fabrikkbygd bil og brannen behøver ikke å ha noe med ombyggingen som sådan å gjøre i det hele tatt. Synes også at det er beklagelig at leder for Norstart går ut så sterkt mot ombygginger på VG-nett. Norstart er vel for alle elbileiere også de med ombygd bil? Dersom det finnes statistikk som viser at ombygde biler er overrepresentert i brannstatistikken bør dette være en sak som frontes internt i Norstart for å forebygge slike saker.
2006 Buddy

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: snovan på torsdag 18. november 2010, klokken 13:05
Synes også at det er beklagelig at leder for Norstart går ut så sterkt mot ombygginger på VG-nett. Norstart er vel for alle elbileiere også de med ombygd bil? Dersom det finnes statistikk som viser at ombygde biler er overrepresentert i brannstatistikken bør dette være en sak som frontes internt i Norstart for å forebygge slike saker.

Norstart er for alle som har "energieffektive, ladbare kjøretøy som helt eller delvis er drevet av elektrisitet".
Denne formålsparagrafen sier ingenting om de er ombygd eller ei, om de har 1 eller 8 hjul.

Vi ønsker så inderlig at også de som bygger om og gjør endringer på elbiler forstår konsekvensene av dette, og sørger for at konverteringene foregår innenfor trygge rammer. Vi har så langt hatt fornuftige diskusjoner om dette intent på elbilforumet. Og vi har frontet saken overfor myndighetene for å få i gang positive tiltak for å unngå katastrofale hendelser. Dette arbeidet vil vi fortsette med. Men da kan vi heller ikke feie under et teppe at enkeltvis, ombygde kjøretøy har vist seg å ha en større brannrisiko enn typegodkjente, serieproduserte kjøretøy. Det er derfor det nå er viktig å gripe an dette på en konstruktiv måte.
St.Hanshaugen

Go-carter

Brannårsaken var en skjøtekabel, mellom den originale ladekabelen og skipets kontakt. Antakeligvis ligget i sørpe/saltvann fra bilene, tenker jeg. Så da kunne det vel strengt talt likesågodt skjedd med en ny Tesla, som Qasqaien. Men burde ikke sikringen på båten stoppet det hele, før brannutvikling skjedde?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

bosonic

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 18. november 2010, klokken 14:49
Sitat fra: snovan på torsdag 18. november 2010, klokken 13:05
Synes også at det er beklagelig at leder for Norstart går ut så sterkt mot ombygginger på VG-nett. Norstart er vel for alle elbileiere også de med ombygd bil? Dersom det finnes statistikk som viser at ombygde biler er overrepresentert i brannstatistikken bør dette være en sak som frontes internt i Norstart for å forebygge slike saker.

Norstart er for alle som har "energieffektive, ladbare kjøretøy som helt eller delvis er drevet av elektrisitet".
Denne formålsparagrafen sier ingenting om de er ombygd eller ei, om de har 1 eller 8 hjul.

Vi ønsker så inderlig at også de som bygger om og gjør endringer på elbiler forstår konsekvensene av dette, og sørger for at konverteringene foregår innenfor trygge rammer. Vi har så langt hatt fornuftige diskusjoner om dette intent på elbilforumet. Og vi har frontet saken overfor myndighetene for å få i gang positive tiltak for å unngå katastrofale hendelser. Dette arbeidet vil vi fortsette med. Men da kan vi heller ikke feie under et teppe at enkeltvis, ombygde kjøretøy har vist seg å ha en større brannrisiko enn typegodkjente, serieproduserte kjøretøy. Det er derfor det nå er viktig å gripe an dette på en konstruktiv måte.

Medlemskap i Norstart burde vært et minimum for å "få lov til" å foreta en egenkonvertering.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Helge

Sitat fra: Go-carter på torsdag 18. november 2010, klokken 14:57Men burde ikke sikringen på båten stoppet det hele, før brannutvikling skjedde?

Når man har kortslutning mellom to eller flere faser (parallellfeil) skal sikringene løse ut og det er relativt sjelden at man har feil mellom fasene som begrenser strømmen til under sikringsstørrelsen. Det farligste mht brann/branntilløp i ledningsnett er dårlig kontakt (seriefeil/serielysbue).
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA