Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vindusviskertype

Startet av Go-carter, onsdag 08. desember 2010, klokken 17:42

« forrige - neste »

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Helge

...og dette hjelper på omdømmet til elbilen i samfunnet? :-\ :-[

Vi får håpe det ikke stemmer og blir dementert senere...
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Go-carter

#2
Håper det. Selv om jeg har tenkt tanken mange ganger, oppsettet mitt med 6 ladere blir så varmt under maks lading at enkelte ladere slår over i fault-mode pga. temperatur. Risky business, med stor ladekapasitet?

EDIT:
Allerede begynner det å tordne...
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/11/17/133453.htm
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elmo

Hvordan går det da med avtalen om gratis overfart ??? :(

Tilbudet om å lade underveis henger kanskje i enda tynnere tråd >:(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: Helge på onsdag 17. november 2010, klokken 14:02
...og dette hjelper på omdømmet til elbilen i samfunnet? :-\ :-[

Vi får håpe det ikke stemmer og blir dementert senere...

Det er vel dessverre ingen grunn til å tro at ikke skulle stemme. Men det veldig interesant å få vite hva slags bil det er og om det er slik artiklen http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/11/17/133453.htm indikerer at det kan være snakk om en "hjemme konvertering".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Go-carter

Ja, det blir spennende å se. Når "elbil" og "plastlukt" ble nevnt dro jeg umiddelbart en paralell til Think, og dens karosseri, men det er vel lite sannsynlig at den skulle selvantenne.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Hans Håvard Kvisle

Vi er på saken og følger den godt sammen med andre elbilvenner.

Frykten for brann på ladestasjon har vært tilstede etterhvert som vi har oppdaget litt for mange branner i andre sammenhenger. Norstart jobber med dette overfor myndighetene for å få kontroll på situasjonen. Spør du meg, har myndighetsorganer vært alt for tilbakelente og toet sine hender. Istedenfor å bidra positivt til at situasjonen blir tryggere.

Underlig nok forberedte jeg igår kveld en nyhetssak om elbilbrann til elbil.no, men utsatte den fordi Think ønsket litt Jay-Leno-propaganda. Denne artikkelen fikk da heller komme parallelt med som nyhetene begynte å snike seg ut om DFDS-hendelsen.

Vi trekker noen linjer fra hva som skjedde med LincVolt til hva vi risikerer i Norge. Til nå har elbilbrannene vært knytta til modifiseringer/ombygginger. Ikke usannsynlig igjen at dette er årsaken. Derfor hadde jeg allerede skrevet en advarsel til dem som undervurderer sikkerhetsrisikoen.

Jeg ser det vanskelig å insistere på fergelading så lenge vi ikke har kontroll på teknologien i elbilene. Dumskapen til noen få, rammer alle. Men la oss ikke dømme noen eller noe før vi faktisk veit hva som har skjedd, elbil eller ei, ombygd eller ei. Mye er fortsatt ubesvart.

Jeg bekymrer meg mer for folks liv og helse. Dette er mer utsatt enn elbilsaken som nok er så robust at den greit overlever dette. Vi må bare innrette oss på en forsvarlig måte.
St.Hanshaugen

El rayo

Sitat fra: Go-carter på onsdag 17. november 2010, klokken 14:44
Ja, det blir spennende å se. Når "elbil" og "plastlukt" ble nevnt dro jeg umiddelbart en paralell til Think, og dens karosseri, men det er vel lite sannsynlig at den skulle selvantenne.
Hører akkurat på nyhetene at brannen spredte seg fra en elpersonbil til en annen personbil og en lastebil. Hvis disse opplysningene er korrekte kan vi utelukke Berlingo og Partner. Det er flere elbiler enn Th!nk som har plastkarosseri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

#8
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 17. november 2010, klokken 14:49
Til nå har elbilbrannene vært knytta til modifiseringer/ombygginger.
Vel, denne http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2448.msg19745#msg19745 var vel en ny type Kangoo eid av Enviro, og den er vel ikke ombygget - iallefall ikke av privatperson.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Er det virkelig så mange privatombygde elbiler "der ute" at det er et problem? Av det jeg har fulgt med på furumet her om f.eks. 2CV sitt prosjekt så er det ikke bare å bygge om og ta seg en tur.  ???
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rav4_EV

I danske medier er Nissan og ombygget kjøretøy nevnt. Kan det være en Quasqai ?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Ladefabrikken

Sitat fra: cra på onsdag 17. november 2010, klokken 16:08
Er det virkelig så mange privatombygde elbiler "der ute" at det er et problem? Av det jeg har fulgt med på furumet her om f.eks. 2CV sitt prosjekt så er det ikke bare å bygge om og ta seg en tur.  ???

Jeg har ikke vært på båten med 2EL. Har faktisk planer om å ta meg en tur over til Danmark men da hadde jeg aldri satt 2EL på lading i båten. Men nå tror jeg det ser mørkt ut for elbil tilbudet på danskebåten :(
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 17. november 2010, klokken 16:59
I danske medier er Nissan og ombygget kjøretøy nevnt. Kan det være en Quasqai ?


Er ikke de to bilene ute på tur rundt jorden? Lurer på den ene ble sendt hjem igjen til Danmark etter at den stoppet.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Griffel

#13
Sitat fra: Elmo på onsdag 17. november 2010, klokken 15:48
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 17. november 2010, klokken 14:49
Til nå har elbilbrannene vært knytta til modifiseringer/ombygginger.
Vel, denne http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2448.msg19745#msg19745 var vel en ny type Kangoo eid av Enviro, og den er vel ikke ombygget - iallefall ikke av privatperson.

Dette var nok prøveprosjektet som ble utført av samarbeidspartneren til enviro. Ombygging til Li-ion. Denne hendelsen var det nok som forårsaket terminering av sammarbeidet, og i at envoro nå anbefaler alternativ energi og ikke vil stå som garantist for resultatet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El-vis

Reiste med Elvis (THink) på DFDS for noen uker siden. Utover hyggelig service og ladeplass gjorde jeg meg noen refleksjoner om hvordan "ladepunktet" så ut. Et "juletre" uten like med ett uttak og veldig mange forgreninger/koblinger. Kunne fått plass til en drøss elbiler til lading på ett uttak.

Ikke så sikker på at det er en måte brannvesenet er begeistret for. Selv om det ikke trenger å ha å gjøre med brannårsaken denne gangen håper jeg det blir tatt med i videre vurdering av brann- og elsikkerhet ombord.
Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA