Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kule dingser til bilen?

Startet av sven erik, fredag 06. januar 2017, klokken 11:34

« forrige - neste »

sven erik

er det noen som har testa tiden på hurtiglading ?

HPSE


Mener de brukte 30 min på å lade fra 0-80% på testen de hadde i tyskland. ca -2-3 grader
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Ipadjove

Fikk ikke prøve hurtiglading da det var kø, men her er bilen sine beregninger på nesten tomt batteri.

knut.aulie

Poenget er vel at Ioniq (som potensielt kan lade med 70 kw) får samme ladefart som Soul (som potensielt kan lade med 100 kw) siden hurtigladerne gir ca 45 kw i snitt og maks 62,5 kw

sven erik

tkk men det er 30 min til 80% på denne og

zbk

Hverken Grønn Kontakt eller Fortum har ladere med mer enn 50kW effekt ihht eget svar på mail. Såvidt jeg vet er det bare noen få punkter hos Arctic Roads (tvi vøre) som har mer.

Litt tvilsomt av Huyndai å presentere ladetider for 70kW (23min), når 50kW (ca 30min) er det man kan forvente i praksis.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

sven erik

Sitat fra: zbk på mandag 14. november 2016, klokken 22:43
Hverken Grønn Kontakt eller Fortum har ladere med mer enn 50kW effekt ihht eget svar på mail. Såvidt jeg vet er det bare noen få punkter hos Arctic Roads (tvi vøre) som har mer.

Litt tvilsomt av Huyndai å presentere ladetider for 70kW (23min), når 50kW (ca 30min) er det man kan forvente i praksis.

fra 8% til 94% tar 40 min

HPSE

Men å hurtiglade til mer enn 80% er vel ikke lurt? fordi den lader mye treigere fra 80-100%?

Om ikke man gjør det fordi man skal reise et stykke og vet at man MÅ lade mer enn 80% for å unngå å stoppe et sted til for å lade?
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

sven erik

Sitat fra: HPSE på torsdag 17. november 2016, klokken 23:27
Men å hurtiglade til mer enn 80% er vel ikke lurt? fordi den lader mye treigere fra 80-100%?

Om ikke man gjør det fordi man skal reise et stykke og vet at man MÅ lade mer enn 80% for å unngå å stoppe et sted til for å lade?


på de andre stemmer det men ikke på denne   er ca samme farten hele veien  i dag ladet jeg fra  4% til 55% på 20 min  for jeg trenkte kunn  10 mil    men da ser man og forskellen  de resterende på 20 min til det er ikke galt

Jorgen86

Den lader mye saktere fra 80% og popover, jeg koblet på lader når jeg skulle inn å handle ca 50% strøm, sto 17 min I display, kom ut etter 12 min da skulle det ikke være lange reisa igjen tenkte jeg, da sto den på 84% og fortsatt 12 min igjen, so 80-100% tar lengere tid uten tvil.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

sven erik

Sitat fra: Jorgen86 på fredag 18. november 2016, klokken 07:45
Den lader mye saktere fra 80% og popover, jeg koblet på lader når jeg skulle inn å handle ca 50% strøm, sto 17 min I display, kom ut etter 12 min da skulle det ikke være lange reisa igjen tenkte jeg, da sto den på 84% og fortsatt 12 min igjen, so 80-100% tar lengere tid uten tvil.


oen lader er mindre efekt  og om du har kalt batteri så tar det  lener tid men ja det tar noe lenger tid fra 80  til 94  en lavere men  når jeg ladet tokk  det 40 min fra  oen få prosent til 94  så  ca 10 min fra 80 til 94   eller ca 20 min fra halv

Saigbear

Tar opp denne tråden igjen, siden jeg fikk testa hurtiglading i dag. Var alt i alt veldig fornøyd, tipper dette er noe jeg kommer til å benytte meg mye av på langturer. :) Men noen som vet om den automatisk stopper på 96 prosent? Jeg ladet mens jeg var på butikken (startet på rundt 50) og da jeg kom ut var den på 95 prosent eller noe sånt. Det stod at det skulle ta 5 minutter til, og jeg gikk en liten runde. Da jeg kom tilbake noen minutter senere var ladekabelen løs og ladingen avslutta. Og bilen var 96 prosent ladet. Er det sånn hurtiglading funker, at den slutter på 96 prosent? Eller skjedde det noe feil her? :)

moby666

Fantastisk bra at den går til 96. Soul går til 83, men 2017 soul går til 93.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Elmo

Sitat fra: Saigbear på lørdag 03. desember 2016, klokken 16:00
Er det sånn hurtiglading funker, at den slutter på 96 prosent? Eller skjedde det noe feil her? :)
Sitat fra: moby666 på lørdag 03. desember 2016, klokken 17:19
Fantastisk bra at den går til 96. Soul går til 83, men 2017 soul går til 93.

Mange (de fleste) biltypene stopper hurtigladingen på en gitt %. I tillegg til de moby666 nevner så stopper Leaf på rundt 80-82.  eUp  derimot, stopper såvidt jeg har erfart ikke før 100%.
Du kan (må) starte på nytt hvis du ønsker å lade lenger på hurtiglader. Det er ikke særlig og således dyrt siden du betaler pr tidsenhet og ikke pr mottatt strøm/kapasitet..
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

400VDC

Ioniq skal stoppe hurtiglading på 94% i følge manualen. Det er også det jeg har erfart de to gangene jeg så langt har benyttet QC.
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA