Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av elektrolux, fredag 06. januar 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

Øyvind.h

#180
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 17. november 2016, klokken 12:59
Jeg har Tesla og er ikke blant de rikeste. Jeg skrapte dypt i kassa for å legge 200k mer på bordet i 2015 enn alternativet som var en fossil.
Uten subsidier ville det blitt en ny fossil.
To venner har/har hatt Tesla. Nøyaktig det samme der egentlig. Helt vanlige jobber/inntekter, men de strakk seg for å kjøre elektrisk familiebil. Uten incentivene kunne de ikke kjøpt Tesla.

Den i nærstående familie som kjører Model S tjener langt over snittet for Tesla-eierne, men til gjengjeld kjørte han Leaf i tre år før Model S :)

Personlig strakk jeg meg nå sist for å kjøpe ny Model S. Ikke en performance-versjon, men modellen med lengst rekkevidde og plass til alle seks i familien. Hadde det vært et par hundre K i avgifter måtte jeg kuttet i rekkevidde. Men avgiftene treffer jo åpenbart ikke de rike. De treffer hardest hos helt vanlige familier med litt over snittet inntekt.

Når bilen er så dyr er det rimelig tydelig at vi ikke er i mål. Det forstår alle som setter seg ned og går igjennom salgslistene og brutto/nettopriser. Men rundt 2020+ kommer gode familiebiler med lang rekkevidde og OK pris.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele


OlafGTE

#182
Sitat fra: Sele på torsdag 17. november 2016, klokken 14:27
Hva er en vanlig inntekt?
431 000,- i året, etter skatt, per husholdning. (kilde)

Øyvind.h

#183
Sitat fra: Sele på torsdag 17. november 2016, klokken 14:27
Hva er en vanlig inntekt?

Tja. I følge SSB er gjennomsnittlig månedsinntekt for heltidsansatte 45.000,- brutto. Altså litt over en halv million.
https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar/2016-03-03

Nyutdannede innen økonomi og administrasjon ligger på rundt 450.000,-

Snitt industriarbeiderlønn er ca 516.000,-

Butikkmedarbeider grunnlønn på 300-350 ca.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


Sele

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. november 2016, klokken 14:40
Sitat fra: Sele på torsdag 17. november 2016, klokken 14:27
Hva er en vanlig inntekt?

Tja. I følge SSB er gjennomsnittlig månedsinntekt for heltidsansatte 45.000,- brutto. Altså litt over en halv million.
https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar/2016-03-03

Hmm.. jeg med vanlig inntekt hadde ikke råd til Tesla..

Øyvind.h

#186
Sitat fra: Sele på torsdag 17. november 2016, klokken 14:42
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. november 2016, klokken 14:40
Sitat fra: Sele på torsdag 17. november 2016, klokken 14:27
Hva er en vanlig inntekt?

Tja. I følge SSB er gjennomsnittlig månedsinntekt for heltidsansatte 45.000,- brutto. Altså litt over en halv million.
https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnansatt/aar/2016-03-03

Hmm.. jeg med vanlig inntekt hadde ikke råd til Tesla..

Hva man har råd til eller tar seg råd til er veldig individuelt. Noen sløser. Noen er ekstremt sparsomme. Noen prioriterer bil. Noen ikke. Noen lever i parforhold med fordelene (eller ulempene) det kan ha for husholdningens inntekt. Noen prioriterer bolig maksimalt. Noen har vært heldige med når de gikk inn i boligmarkedet. Noen har egenkapital til bil, men ikke inntekt til kostnadene. Andre mangler egenkapitalen, men kunne fint båret kosten løpende.

Alternativt kan man trekke den konklusjonen at du pt. ikke har råd til en stor elbil med lang rekkevidde. Om du har behov for det og opplever at du er gjennomsnittlig så er vi kanskje ikke ferdig med incentivordningen helt enda? Kanskje behov for ytterligere prisfall på biler og batteriene før vi er klare for innføring av avgifter?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kavorka

Det er også forskjell på hvilket kostnadsnivå det er der man bor. Om man kjøper hus i Halden eller Oslo vil gi solid utslag på privatøkonomien.

Etterhvert blir det også et ok bruktmarked for Teslaer, slik at flere kan nyte godt av rekkevidde. Med mindre bruktbilpriser holdes høye pga innføring av avgifter.

Robert Sund

#188
Hvis problemet er at kun rikinger har råd til Tesla bør man sørge for at den koster 250.000

(BTW: Jeg har fått med meg at mange kjøpere har strekt seg)

cra

Sitat fra: Sele på torsdag 17. november 2016, klokken 08:06
Dette bidrar til misunnelse og skaper elbilhatere. Likt tilskudd så kan man selv kjøpe den elbil som lommeboken tillater.

En rik Tesla-eier betaler mye mer i skatt enn en fattig stakkar i noe annet. Skulle bare mangle om man ikke var tilgodesett innimellom. At andre blir misunnelige er ren bonus.  :P  Elbilhaterne blir uansett elbilister etterhvert.

(Joda, jeg kødder/troller/whatever)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: Sele på torsdag 17. november 2016, klokken 11:11
Eller du kan kalle det rettferdighet..
Men når subsidier i hundretusenkroner-klassen går til de rikeste, blir argumentet snudd på hodet. Det alene taler for en omlegging av elbilsubsidiene.

Da tenker jeg at det kanskje heller er fornuftig å avvikle taxfree-ordningen. Da kan rikingene som har råd til sydenturer betale full pris på spriten sin (eller de kan gå over til å kjøpe subsidiert flaskevann, som allerede er fritatt for alkoholavgifter). Bortfall av taxfree-tapet burde mer enn veie opp for det staten ikke tar inn i mva og engangsavgift på elbiler.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 17. november 2016, klokken 15:40
Hvis problemet er at kun rikinger har råd til Tesla bør man sørge for at den koster 250.000

Ja, snakker vi - endelig ett forslag jeg kan stille meg helt bak! (Selv om det betyr at man må innføre subsidier på disse ;) )
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arthur

Sitat fra: cra på torsdag 17. november 2016, klokken 15:56
Sitat fra: Sele på torsdag 17. november 2016, klokken 11:11
Eller du kan kalle det rettferdighet..
Men når subsidier i hundretusenkroner-klassen går til de rikeste, blir argumentet snudd på hodet. Det alene taler for en omlegging av elbilsubsidiene.

Da tenker jeg at det kanskje heller er fornuftig å avvikle taxfree-ordningen. Da kan rikingene som har råd til sydenturer betale full pris på spriten sin (eller de kan gå over til å kjøpe subsidiert flaskevann, som allerede er fritatt for alkoholavgifter). Bortfall av taxfree-tapet burde mer enn veie opp for det staten ikke tar inn i mva og engangsavgift på elbiler.

Det er jo stort sett bare vi nordmenn som fortsatt har denne ordningen for borgere av EU som reiser innen EU har "mistet" denne for lenge siden. For egen del benytter jeg meg av denne muligheten, men har egentlig aldri skjønt ordningen og ser heller ikke noe problem med om denne avskaffes!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

cra

Jeg faller nok inn under samme kategori. Jeg handler gjerne spriten på taxfree hvis jeg har muligheten, men drikker ikke mer hverken vin eller brennevin enn at jeg fint klarer å betale full pris. Det er kalrt det er hyggelig å kunne bruke et par hundrelapper på noe annet tull. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA