Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av elektrolux, fredag 06. januar 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: arthur på onsdag 16. november 2016, klokken 08:45
Jeg har barndomsminner med folkevogn boble med fem i familien pluss en hund på diverse ferieturer (også med ski) uten at jeg kan huske at disse feriene var annet enn vellykkete, men klart kravene til comfort i hue og raua har endret seg så kanskje lastebil er løsningen.

Orkelborg? Er det deg?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

JorgenM

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. november 2016, klokken 07:57
Før man setter seg inn i detaljene kan det virke absurd med to nybilkjøp i løpet av tre år
Må presisere at jeg synes det er kjempebra at de med økonomisk mulighet for det kjøper ny Tesla ofte, det kommer alle oss andre til gode :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

arthur

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 16. november 2016, klokken 08:50
Arthur, når du var barn og kjørte familietur med boble hvis det var stv typen kunne man jo legge barna oppe på bagasjen og la de sove.!! ikke rart det huskes som lykkelig:-)

Boble som stasjonsvogn?

Forøvrig vil noen hevde at Tesla er subsidiert, sterkt subsidiert, allerede i USA; http://dailysignal.com/2016/11/13/its-time-to-stop-spending-taxpayer-dollars-on-elon-musk-and-cronyism/

og deretter gitt et meget stort konkurransefortrinn i Norge når man sammenligner med hva en tilsvarende fossilbil koster i skatter og avgifter?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

kjølholdt

det er alle som har kjøpt model s som gjør at andre får lov til å kjøpe model 3. Uten salg av model s ingen model 3 , men arthur/orkelbog du vil kanskje at jeg kjøper bensinbil isteden. Ps boble ja men du slapp fortsatt bilbelte så det var mulig å ligge slik som man ville.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cowboystrekk

Helt enig i at dyre Teslaer til over millionen bør betale avgift. Slik forslagene fra flere er utforma vil basismodellene som 60 og 75 få marginalt med avgifter og P100D og X100D får noen hundretusener oppå. Helt greit og rettferdig spør du meg.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Trond.Strom

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 16. november 2016, klokken 10:04
Helt enig i at dyre Teslaer til over millionen bør betale avgift. Slik forslagene fra flere er utforma vil basismodellene som 60 og 75 få marginalt med avgifter og P100D og X100D får noen hundretusener oppå. Helt greit og rettferdig spør du meg.

Det hadde vært hyggelig om man definerte målet med avgiftsletten. Jeg tror fortsatt meningen er/var å ha avgiftslette for å nå et utslippsmål. Dersom dette fortsatt er tilfellet er det skivebom å bruke det samme virkemiddelet til å oppnå sosial utjevning.

Sist jeg sjekket hadde staten opptil flere andre avgifter som kan brukes til å ta fra de rike for å gi til de fattige

Amoss

Sitat fra: Sele på onsdag 16. november 2016, klokken 08:04
Jeg synes at tak på avgiftsfritaket er en god ide. Ps jeg er ikke AP velger men det hender at andre partier har gode ideer.

http://www.nettavisen.no/na24/vil-gjre-tesla-200000-kroner-dyrere/3423283422.html

Og dette skulle man tro var lett og gjennomføre..

Nå er ikke jeg prinsipielt motstander av dette og ser egentlig ikke noe galt i at f.eks. P*DL utgavene får noe avgift.  Men nei, dette er slett ikke "lett å gjennomføre". Skal man beholde MVA sats på 0% på elbiler, så må det være for alle elbiler, og samme med fritaket for engangsavgiften. Noe annet vil ikke bli akseptert av EU.

Så for å få til en slik løsning med ett tak på hvor mye incentiv en bil kan få, så må alle betale samme MVA sats, og så må det søkes om å få tilbakebetalt den delen av avgiften som skulle have under dette taket. Og med det alle de problemene jeg pekte på tidligere i tråden.

En av de store fordelene med dagens løsning er hvor enkel den er, hvor lett den er å forstå for publikum og hvor billig den er å administrere. Kostnaden med administreringen av en tilbakebetalingsordning kan fort koste like mye eller mer enn det man får inn i avgifter over taket - dersom taket ikke settes så lavt at så å si alle elbiler blir berørte. Og det går jo imot det man ønsker å oppnå med ordningen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

ganton

Det beste forslaget hittil var avgiftslette ift. batteristørrelse (sier noe om i hvilken grad bilen kan erstatte en fossilbil).

Hadde ikke tenkt å hive mer "bensin" (fysj  :-) ) på kranglingen om bruk av ordet subsidier, men Store Norske har  vel en grei definisjon ? https://snl.no/subsidier , ifølge logikken til noen burde det da hete elbilstønad :-) , noe som høres akkurat like merkelig ut som subsidier i mine ører.


BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Amoss

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 16. november 2016, klokken 09:26
Ps boble ja men du slapp fortsatt bilbelte så det var mulig å ligge slik som man ville.

OT:
Vel.... ligge i baksetet på en boble? :O

Var en gang en vandrehistorie - aner ikke om den er noe sant i historien - om en som ble frikjent for voldtekt, da jenta påsto det skjedde i baksetet på en boble, og retten fant det bevist at det ikke var mulig ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: ganton på onsdag 16. november 2016, klokken 10:21
... ifølge logikken til noen burde det da hete elbilstønad :-) , noe som høres akkurat like merkelig ut som subsidier i mine ører.

Nei, det er fortsatt ikke noen "overføringer, ensidige eller vederlagsfrie ytelser". Men helt rett så langt som at dette skulle hatt vært en stønad om det hadde vært noen slike ensidige overføringer til kundene, eller subsidie dersom overføringene hadde vært til importører/bil-utsalgene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cowboystrekk

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 16. november 2016, klokken 10:12
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 16. november 2016, klokken 10:04
Helt enig i at dyre Teslaer til over millionen bør betale avgift. Slik forslagene fra flere er utforma vil basismodellene som 60 og 75 få marginalt med avgifter og P100D og X100D får noen hundretusener oppå. Helt greit og rettferdig spør du meg.

Det hadde vært hyggelig om man definerte målet med avgiftsletten. Jeg tror fortsatt meningen er/var å ha avgiftslette for å nå et utslippsmål. Dersom dette fortsatt er tilfellet er det skivebom å bruke det samme virkemiddelet til å oppnå sosial utjevning.

Sist jeg sjekket hadde staten opptil flere andre avgifter som kan brukes til å ta fra de rike for å gi til de fattige
Det er nok veldig mye annet i samfunnet som burde vært endra når det gjelder fordelingspolitikk, men å gi avgiftsfritak for utvida autopilot, vinterdekk til 65k, sommerdekk til 50k osv synes jeg er idiotisk. En måte man kunne gjort det på var å legge mva på alt ekstrautstyr unntatt vinterdekk.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Sele

Sitat fra: Amoss på onsdag 16. november 2016, klokken 10:21
Sitat fra: Sele på onsdag 16. november 2016, klokken 08:04
Jeg synes at tak på avgiftsfritaket er en god ide. Ps jeg er ikke AP velger men det hender at andre partier har gode ideer.

http://www.nettavisen.no/na24/vil-gjre-tesla-200000-kroner-dyrere/3423283422.html

Og dette skulle man tro var lett og gjennomføre..

Nå er ikke jeg prinsipielt motstander av dette og ser egentlig ikke noe galt i at f.eks. P*DL utgavene får noe avgift.  Men nei, dette er slett ikke "lett å gjennomføre". Skal man beholde MVA sats på 0% på elbiler, så må det være for alle elbiler, og samme med fritaket for engangsavgiften. Noe annet vil ikke bli akseptert av EU.

Så for å få til en slik løsning med ett tak på hvor mye incentiv en bil kan få, så må alle betale samme MVA sats, og så må det søkes om å få tilbakebetalt den delen av avgiften som skulle have under dette taket. Og med det alle de problemene jeg pekte på tidligere i tråden.

En av de store fordelene med dagens løsning er hvor enkel den er, hvor lett den er å forstå for publikum og hvor billig den er å administrere. Kostnaden med administreringen av en tilbakebetalingsordning kan fort koste like mye eller mer enn det man får inn i avgifter over taket - dersom taket ikke settes så lavt at så å si alle elbiler blir berørte. Og det går jo imot det man ønsker å oppnå med ordningen.

Hvis dette er så vanskelig og dyrt og gjennomføre hvorfor i alle dager kommer forslaget opp? For øvrig så tror jeg du kun har skumlest linken jeg la ut.

Begrunnelsen for avgiftsfritaket for de dyreste bilene er ikke lenger til stede. Det som er viktig nå, er å få opp volumet, å få flest mulig elbiler inn. Derfor vil vi beholde den sterke avgiftssubsidieringen av elbiler, bare ikke de dyreste, sier Marthinsen.

Tesla-eiere får milliarder i avgiftsfritak, samtidig som den gjennomsnittlige Tesla-eieren tjener mer enn tre ganger så mye som snittet i Norge.

Ferry

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 16. november 2016, klokken 10:36
men å gi avgiftsfritak for utvida autopilot, vinterdekk til 65k, sommerdekk til 50k osv synes jeg er idiotisk. En måte man kunne gjort det på var å legge mva på alt ekstrautstyr unntatt vinterdekk.

Og øyeblikket etter er alt slikt ekstrautstyr inkludert. Hvis noe slikt skal fungere må de som lager lovverket være mer kreative enn alle de tusener som skal forholde seg til det. Og det skjer aldri.
Alt ekstrautstyr bringer kr. 0,- i avgifter, uavhengig av pris.

Amoss

Sitat fra: Sele på onsdag 16. november 2016, klokken 10:45
Hvis dette er så vanskelig og dyrt og gjennomføre hvorfor i alle dager kommer forslaget opp?

Fordi det er valg til neste år, og partiene begynner å posisjonere seg. Partiene vil komme med utspill som får gehør i den velgermassen de mener de har håp om å lure til seg som stemmekveg. Dette spesifikke forslaget frir til massen av misunnelige mennesker som dekker misunnelsen under en "sosial rettferdighets" paraply.

... og merk, jeg er ikke en nåværende tidligere Teslaeier, og nei, tjener på ingen måte over snittet. Så egentlig burde jeg vært midt i den velgergruppen de her frir til...


Sitat fra: Sele på onsdag 16. november 2016, klokken 10:45
Begrunnelsen for avgiftsfritaket for de dyreste bilene er ikke lenger til stede.

Ja, jeg så de skrev det. Men de "glemte" å begrunne det. Hva er det som gjør det ikke lengre er grunnlag for å gi avgiftsfritak *kun* for de dyreste bilene? Enten så er det nå blitt så mange elbiler på veiene at begrunnelsen for fritaket er borte (noe de forsåvidt kan påstå siden det opprinnelige målet på 50.000 elbiler forlengst er oppnådd), eller så er det fortsatt grunnlag til å gi avgiftslette for elbiler.

Sier ikke at det ikke kan finnes gode grunner, men ikke noe jeg så i den artikkelen pekte på at de hadde det. Eneste er som nevnt misunnelsen.

Merk også at jeg ikke påstår at dagens ordning er den eneste mulige eller korrekte, helt greit å prøve å tenke nytt. Men bare å snakke om at "de rike" ikke skal få samme fordeler som "de fattige" (en fattig nybilkjøper?!?) er og blir sprøyt og valgflesk.

Men ja, forslaget tidligere her i tråden om å henge incentivene på batteristørrelse var slett ikke dumt, og er etter min mening å tenke nytt uten å prøve å mele misunnelseskaka.


Sitat fra: Sele på onsdag 16. november 2016, klokken 10:45
Det som er viktig nå, er å få opp volumet, å få flest mulig elbiler inn. Derfor vil vi beholde den sterke avgiftssubsidieringen av elbiler, bare ikke de dyreste, sier Marthinsen.

Så "de dyreste" bilene teller ikke i volumet med elbiler man får inn? Tesla har lenge ligget i salgstoppen for elbiler (og noen ganger også for "biler" uavhengig av drivstoff) i Norge og har gjort mye for å få opp antallet elbiler vi har på veiene i dag. Og det kommer de antagelig til å fortsette med så fremt en stupid politiker ikke kaster babyen ut med badevannet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cowboystrekk

Sitat fra: Ferry på onsdag 16. november 2016, klokken 11:16
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 16. november 2016, klokken 10:36
men å gi avgiftsfritak for utvida autopilot, vinterdekk til 65k, sommerdekk til 50k osv synes jeg er idiotisk. En måte man kunne gjort det på var å legge mva på alt ekstrautstyr unntatt vinterdekk.

Og øyeblikket etter er alt slikt ekstrautstyr inkludert. Hvis noe slikt skal fungere må de som lager lovverket være mer kreative enn alle de tusener som skal forholde seg til det. Og det skjer aldri.
Alt ekstrautstyr bringer kr. 0,- i avgifter, uavhengig av pris.
Nei, jeg tror ikke de vil inkludere dette da startprisen ville økt noe enormt. Det skremmer bort mange kjøpere som ikke ønsker alt dette utstyret. Den mulig mest treffsikre løsninga er vell rett og slett å legge på mva over et gitt pris, når markedet er modent og folk kan få tak i rimelige alternativer. Det mener jeg er det klart mest rettferdige tiltaket.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

 
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA