Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av elektrolux, fredag 06. januar 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 15. november 2016, klokken 21:00
Ordboken du linker til har et meget spesifikt formål som er angitt øverst på siden:
"Ordboken er først og fremst laget for å brukes på sider som handler om hvordan Norge styres og hvordan regjeringen og departementene arbeider. Vi håper at den vil gjøre det enklere for brukerne å forstå innholdet på disse sidene."

Sant nok. Men er det ikke poster i det norske statsbudsjettet vi diskuterer her da?  Finner det svært passende å bruke nettopp den definisjonen for hvordan regjering og storting legger opp elbil-politikken.

Men greit nok, du har jo googlet tidligere debatter, så da kan du finne de offisielle definisjonene fra både Norsk Ordbok og Oxford's engelske ordbok der.

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 15. november 2016, klokken 21:00
Wikipedia har en videre definisjon:Subsidie er støtte, oftest brukt om økonomisk bidrag for å opprettholde et visst produksjonsnivå, eller for å sette i gang eller vedlikeholde eksport, mest kjent i form av støtte fra staten til en bedrift. Subsidier gis som oftest i form av direkte tilskudd fra staten, men kan også gis i det skjulte, som for eksempel i form av billig strøm eller gjennom investeringstilskudd. Medieoppmerksomhet kan også virke subsidierende, ved at bestemte geografiske områder tilgodeses mer enn andre.

Er ikke uenig i noe av dette (litt usikker på det med medieoppmerksomheten, men greit nok - det er irrelevant her). Men ser ikke noen støtte for ditt syn i det du siterte her i alle fall.


Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 15. november 2016, klokken 21:00
WHO er også på kornet: "Subsidy": The definition contains three basic elements: (i) a financial contribution (ii) by a government or any public body within the territory of a Member (iii) which confers a benefit.

https://www.wto.org/english/tratop_e/scm_e/subs_e.htm

Korrekt. WHO bruker en avvikende definisjon av ordet (slik som du i starten av innlegget påpekte at regjeringen.no også gjorde), og har derfor måttet inkludere en omfattende definisjon slik at ingen skulle missforstå det slik at de brukte ordet slik det er definert i det engelske språket.

Hadde du i ditt innlegg hatt med en * bak hver gang du brukte ordet "subsidie", og hatt følgende på slutten:
*) Ordet subsidie er her brukt slik den er definert av WHO her - https://www.wto.org/english/tratop_e/scm_e/subs_e.htm

... så hadde ingen behøvd å henge seg opp i ditt bruk av en redefinert utgave av ordet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Gardin

Så og si alle som kjøper nye biler har en rimelig romslig økonomi. Nybilkjøpere trenger ikke hjelp av fattigkassa uansett om de kjøper en Leaf eller en Tesla. Hele ideen om at elbilfordelene kunne hatt en sosial profil irellevant. Den sosiale utgjevingen gjøres mye mer målrettet gjennom å øke inntektskatten, barnetrygden, minstepensjonen og sånt.

Hensikten med elbilfordelene er å gjøre utfasingen av eksosbiler mest mulig smertefri. Da må vi sørge for at de som kjøper nye biler i størst mulig grad velger elektrisk. Dette gjøres effektivt enten ved økte avgifter på eksosbiler, eller ved reduserte avgifter på elbiler. Det er hyggelig at man for en gangs skyld har valgt å bruke positive virkemidler.

Ellers er jeg enig i at tiden er inne for å begynne å fase inn moms på elbiler. Forslaget om å øke momsen med tre prosent per år virker fornuftig. Da får vi en langsom og forutsigbar overgang som er lett å forholde seg til.

ladov

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. november 2016, klokken 21:03
Og den eneste usubsidierte bilen du kan kjøpe er Bugatti Veyron. Enkelt og greit :)
Det eksempelet illustrerer godt problemet med den redefinerte definisjonen. Det er en definisjon som er så unøyaktig at den bikker greit over i det ubrukelige. Og hva skal vi med den da siden det er en definisjon du kan bruke som du lyster..

Syretesten på om en bil er subsidiert er vel uansett om den kan reeksporteres med fortjeneste til et annet land(jfr innføring av Leaf fra Frankrike til Norge). Kan den det er den sannsynligvis subsidiert.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: ladov på tirsdag 15. november 2016, klokken 22:50
Syretesten på om en bil er subsidiert er vel uansett om den kan reeksporteres med fortjeneste til et annet land(jfr innføring av Leaf fra Frankrike til Norge). Kan den det er den sannsynligvis subsidiert.

En av definisjonene av ordet jeg har sett (sorry, husker i farten ikke hvor det var) gikk på at tilskuddet skulle redusere prisen på en vare/tjeneste til under produksjonkostnaden for varen/tjenesten. Nå skal jeg ikke tvilholde på akkurat den delen, men det er i det minste en god "syretest".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

elektrolux

#79
He he. Da er vi tilbake på Thinkene mine ;D

Beste er nok å beholde de ordene vi allerede har som det meget dekkende ordet: avgiftsfritak.

Ellers ville en god sosial utjevning vært å beholde bomfriheten på elbil. Det er ofte sliterene som må kjøre både hit og dit og som betaler dette gilde, mens sosieteten gjerne bor nær arbeidstedet, eller merker ikke bomutgiftene uansett. I dag kan alle som vil kjøpe en driftsikker brukt trilling eller Leaf for rundt 100 000 kr, og etter det kjøre omtrent gratis dersom de ikke sløser vekk pengene på unødvendig service. Selv om bilen må lånefinansieres blir dette økonomisk bedre enn å fortsette å kjøre en gammel fossil. La dette bestå, og la gradvis innføring av mva stå for inntektsikring til staten.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arthur

#80
Sitat fra: Kavorka på tirsdag 15. november 2016, klokken 19:29
Om jeg kjøper en i-MiEV går ingenting i statskassen.
Om jeg kjøper Tesla går ingenting i statskassen.

Likevel mener noen det første OK, mens det siste er urettferdig. Det siste er en familiebil som ikke baserer seg på at man må ha to biler. Godt politikere ser det litt større bilde og ikke har forandret spillereglene underveis:-)

Er det kun en Tesla som vil kunne tilfredsstille kravet til en familiebil av alle el-bilene som i dag er tilgjengelig i markedet?

Forøvrig viser konkrete undersøkelser (link i innlegg fra i går) at det store flertall av de som eier en Tesla har (minst) en bil til!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

turfsurf

Hva som er en familiebil kommer jo an på familien. Men med 4 personer eller mere på tur med bagasje, om det er ski, sykler eller barnevogner, så er det vel Tesla, eNV200 og MB-B som kan duge. Og med de to siste bør ikke turen være lang...
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

JorgenM

Jeg synes det vil være greit å sette tak på avgiftsfritaket. De som har råd til ny Tesla til 800k har helt sikkert råd til å betale 900k eller 1 mill også. Snittlønn for de som kjøper ny Tesla ligger på 1,1 mill. Har jo sett flere på forumet her som allerede har kjøpt to nye Tesla'er siden 2013 også :o
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: JorgenM på onsdag 16. november 2016, klokken 07:43
Jeg synes det vil være greit å sette tak på avgiftsfritaket. De som har råd til ny Tesla til 800k har helt sikkert råd til å betale 900k eller 1 mill også. Snittlønn for de som kjøper ny Tesla ligger på 1,1 mill. Har jo sett flere på forumet her som allerede har kjøpt to nye Tesla'er siden 2013 også :o

1. Når utvalget inneholder en lang rekke kjente personer med veldig høy skattbar inntekt så blir snittet naturligvis kunstig høyt.
2. 2013-2016 har vært en veldig fin periode å veie Tesla. Før man setter seg inn i detaljene kan det virke absurd med to nybilkjøp i løpet av tre år, men en nærmere kikk på tallene viser at virkeligheten er en helt annen økonomisk enn man antar.
De første to årene tapte jeg 30.000,- i verdi per år. Samtidig sparte jeg nesten tilsvarende sum årlig på drivstoff og bom. Det er nesten komisk hvor billig det har vært. Og da har jeg ikke engang pirket i alle de som har kjøpt veldig billige demobiler hvorav en i familien fikk seg en tilnærmet ny 70D for 518.000,- for halvannet år siden. Bilen hans er fortsatt verd mye mer enn han ga for den. Utrolig gøy :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele

#84
Jeg synes at tak på avgiftsfritaket er en god ide. Ps jeg er ikke AP velger men det hender at andre partier har gode ideer.

http://www.nettavisen.no/na24/vil-gjre-tesla-200000-kroner-dyrere/3423283422.html

Og dette skulle man tro var lett og gjennomføre..

ladov

Sitat fra: JorgenM på onsdag 16. november 2016, klokken 07:43
Jeg synes det vil være greit å sette tak på avgiftsfritaket. De som har råd til ny Tesla til 800k har helt sikkert råd til å betale 900k eller 1 mill også. Snittlønn for de som kjøper ny Tesla ligger på 1,1 mill. Har jo sett flere på forumet her som allerede har kjøpt to nye Tesla'er siden 2013 også :o
Tja, de godt betalte har jo gjerne progressiv skattesats på lønna si allerede. Jeg sliter med å se hvorfor bilavgifter også skal være progressive, annet enn at det 'alltid har vært sånn'.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

kjølholdt

#86
Ser at det argumenteres for at kjøper man en bil til 800 tusen har man råd til å kjøpe en bil til 1 mill. jeg betalte i 2013 590 for en fullspekket model s85. Og jeg strakk meg langt for å gjøre det. Det har ikke falt noen her inn at enkelte velger å prioritere bil hardt.
Videre er det pr dags dato  kun tesla som duger på langtur.2 voksne 2 barn  bagasje osv, lykke til med en bolt, leaf, hyundai, osv. Ønsker man heller at jeg kjøpte en bensin eller diesel bil  istedenfor Tesla.Er det mer miljøvennlig?
Eller  er det dessverre så enkelt at siden noen på oslo vest kjøper det bør det skattelegges dyrere.Til opplysning så bor jeg i Bergen i laksevåg bydel (vi kommer alltid dårligst ut på levekårsundersøkelser.) Damn innlegg nr 1001 , jeg må få meg et liv:-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

arthur

Sitat fra: turfsurf på onsdag 16. november 2016, klokken 06:45
Hva som er en familiebil kommer jo an på familien. Men med 4 personer eller mere på tur med bagasje, om det er ski, sykler eller barnevogner, så er det vel Tesla, eNV200 og MB-B som kan duge. Og med de to siste bør ikke turen være lang...

Jeg har barndomsminner med folkevogn boble med fem i familien pluss en hund på diverse ferieturer (også med ski) uten at jeg kan huske at disse feriene var annet enn vellykkete, men klart kravene til comfort i hue og raua har endret seg så kanskje lastebil er løsningen.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Tønsberg

#88
Sitat fra: arthur på onsdag 16. november 2016, klokken 06:36
Sitat fra: Kavorka på tirsdag 15. november 2016, klokken 19:29
Om jeg kjøper en i-MiEV går ingenting i statskassen.
Om jeg kjøper Tesla går ingenting i statskassen.

Likevel mener noen det første OK, mens det siste er urettferdig. Det siste er en familiebil som ikke baserer seg på at man må ha to biler. Godt politikere ser det litt større bilde og ikke har forandret spillereglene underveis:-)

Er det kun en Tesla som vil kunne tilfredsstille kravet til en familiebil av alle el-bilene som i dag er tilgjengelig i markedet?

Forøvrig viser konkrete undersøkelser (link i innlegg fra i går) at det store flertall av de som eier en Tesla har (minst) en bil til!
Per i dag er det kun Tesla som tilfredstiller mitt/vårt kjørebehov og kravet til en familiebil (som elbil). Ikke på grunn av komfort, men pga kjørelengde og ladenettverket. Dette var enda tydligere for 2,5 år siden når jeg kjøpte bilen for 600.000, etter store vurderinger og familiebudsjett optimaliseringer.
Ja, vi har i dag en diesel bil i tillegg, men planen er å erstatte også den med en elbil - ene og alene pågrunn av at Tesla har vist vei.
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

kjølholdt

Arthur, når du var barn og kjørte familietur med boble hvis det var stv typen kunne man jo legge barna oppe på bagasjen og la de sove.!! ikke rart det huskes som lykkelig:-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA