Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av elektrolux, fredag 06. januar 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: Sele på tirsdag 15. november 2016, klokken 11:18
Dette har jeg hørt før fra folk som ikke ønsker endringer som kan gå ut over dem selv..

Javel? Var det et poeng du ville fram til? Jeg viser at regelverket vil bli et ormebol av smutthull.

Amoss

Sitat fra: Sele på tirsdag 15. november 2016, klokken 11:14
Jeg likte dette bedre fra samme artikkel:

Ja, det sto mer i stil med artikkelen du linket til, så sett i sammenheng så overrasker det ikke. Støtter forøvrig Øyvind.h's respons til den linken, det er noe som ikke stemmer (i den artikkelen)... :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Staten er god til og tette smutthull så er ikke redd for det. Poenget står i teksten..

Sele

Sitat fra: Amoss på tirsdag 15. november 2016, klokken 12:23
Sitat fra: Sele på tirsdag 15. november 2016, klokken 11:14
Jeg likte dette bedre fra samme artikkel:

Ja, det sto mer i stil med artikkelen du linket til, så sett i sammenheng så overrasker det ikke. Støtter forøvrig Øyvind.h's respons til den linken, det er noe som ikke stemmer (i den artikkelen)... :p

Hvis dette er 100% feil så kom med tilbakevisningen.

Amoss

Sitat fra: Sele på tirsdag 15. november 2016, klokken 12:25
Sitat fra: Amoss på tirsdag 15. november 2016, klokken 12:23
Sitat fra: Sele på tirsdag 15. november 2016, klokken 11:14
Jeg likte dette bedre fra samme artikkel:

Ja, det sto mer i stil med artikkelen du linket til, så sett i sammenheng så overrasker det ikke. Støtter forøvrig Øyvind.h's respons til den linken, det er noe som ikke stemmer (i den artikkelen)... :p

Hvis dette er 100% feil så kom med tilbakevisningen.

Gidder ikke, siden dette er grundig tilbakevist tidligere: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19466.0.html
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Her er det ingenting som dokumenterer annet enn påstander,men forstår at jeg har tråkket i ett vepsebol..

http://www.side3.no/motor/her-slar-elbil-tilhengerne-tilbake/8539073.html

Amoss

Sitat fra: Sele på tirsdag 15. november 2016, klokken 12:55
Her er det ingenting som dokumenterer annet enn påstander,men forstår at jeg har tråkket i ett vepsebol..

http://www.side3.no/motor/her-slar-elbil-tilhengerne-tilbake/8539073.html

Så, forfatteren av den forrige artikkelen du linket til er ikke enig i kritikken han får?  For en overraskelse. 

Men om du har tenkt å fortsette den debatten så anbefaler jeg at du gjør det i den tråden som omhandler dette falsumet, så kan vi heretter forbigå linken med en pinlig stillhet i denne :=)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

cra

Sitat fra: Sele på tirsdag 15. november 2016, klokken 10:33
En Tesla-eier får 297.000 kroner i avgiftslette. En Nissan Leaf-eier får 63.600.
Hvorfor skal bilmerke bestemme fordelen du skal få ved og velge en elbil?

Bilmerke har da ingenting med saken å gjøre?!?  :o Skulle Nissan komme med en bil til 10 millioner vil hver av dem slippe unna 2,5 millioner bare i mva, uten at noebn så mye som ser på navnet.  Alle får like mye fordel, men noen vil selvsagt synes at det er urettferdig på samme måte som at om skatteprosenten settes ned med 1% så vil den som tjener en million  "få dobbelt spå mye i skattelette" som en som "bare" tjener en halv million. Slik er det nå engang med prosentregning. Den største fordelen med systemet slik det er nå er at det er skitenkelt å administrere. Tenk for en kostnad det er i byråkrati å skulle styre med flytting av penger fram og tilbake.....
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sele

Det er jo merkelig at man kan sitte og si at et system med et fast beløp på 140K blir for dyrt og finner på all verdens unnskyldninger for at dette ikke er gjennomførbart. Så støtter en økonom retningen som Sp foreslår med fast beløp i støtte slik at vanlige elbiler får mest økonomisk støtte.

Er det omfordelingen som er feil eller er det bare feil fordi det er for dyrt og gjennomføre?


Trond.Strom

Jeg synes det er ganske artig at "rike" mennesker ikke skal belønnes for å være miljøvennlige. "fattige" mennesker derimot er det meget viktig at er miljøvennlige så de burde belønnes mer. Kanskje vi kunne hatt et system der man må kjøpe en trilling eller tilsvarende liten og miljøvennlig elbil  og levere denne på det lokale fattighuset dersom man kjøper seg en vilkårlig bil som koster mer enn 500k?


Jeg som trodde elbil godene i Norge var for å nå et utslippsmål i 2020 og nå i 2030. Ikke for å utjevne sosiale forskjeller....

arthur

Kanskje man skal "belønnes" likt og uavhengig av hvor rik man måtte være? Nå kan sikkert mange enes om det, men hva betyr det i praksis. Eksempelvis mener jeg at man kan gi fritak for avgifter opp til et beløp som tilsier en "normal" bil hvilket betyr alle dagens elbiler med unntak av Tesla. Er det diskriminering av Tesla? Sikkert noen som mener det, men man kan være miljøvennlig og få dekket sitt transportbehov med mange andre biler etter mitt syn.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

jkirkebo

Sitat fra: Sele på tirsdag 15. november 2016, klokken 14:22
Det er jo merkelig at man kan sitte og si at et system med et fast beløp på 140K blir for dyrt og finner på all verdens unnskyldninger for at dette ikke er gjennomførbart. Så støtter en økonom retningen som Sp foreslår med fast beløp i støtte slik at vanlige elbiler får mest økonomisk støtte.

Er det omfordelingen som er feil eller er det bare feil fordi det er for dyrt og gjennomføre?

Når noe potensielt kan koste hundrevis av milliarder må man selvsagt se på den økonomiske siden av det. Dessuten er det ikke utslippsfritt å produsere elbiler, er det riktig å subsidiere på en slik måte at vi får en enormt "overforbruk" av biler? Eller på en slik måte at kun de produsentene som har de billigste elbilene faktisk får solgt noen?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

For min del hadde det fortsatt blitt brent diesel om ikke det var for at Tesla var innefor rekkevidde (i alle fall nesten - jeg måtte strekke meg en del). Slik tror jeg det er for mange; det er ikke automatikk i at de som kjøper en dyr bil har mye penger til overs. For min del vil jeg "ta det igjen over tid"; jeg vet hvor mange hundre tusen jeg har svidd av i diesel de siste par tiåra.

Om administrasjonen blir for dyr eller ikke bestemmer ikke jeg, men pr i dag er der ytterst få (så godt som ingen) alternativer til Tesla når det gjelder biler som (praktisk) kan erstatte det meste av kjøring. Jeg kjenner flere som gjør de samme turene som jeg gjør med Tesla, men det er ikke i nærheten av like praktisk eller komfortabelt (plass til alt man skal ha med).

Det er selvsagt gledelig at det stadig kommer flere biler med bedre rekkevidde, men ingen av dem er foreløpig i nærheten av å ha samme tilgang til rimelig rask lading. Inntil valgmulighetene er vesentlig bedre ser jeg ingen grunn til å gjøre justeringer for å gi et spesifikt merke noen disfavør, bare fordi mange ikke har råd til bilen uansett.

Rent praksis kan de innføre full mva og engangsavgift på elbiler fra i morgen av; je ghar kjøpt de bilene jeg skal ha i overskuelig framtid. Men det ville utvilsomt få negative følger for alle med elbil at salget stuper med tanke på nye modeller, og vedlikehold og lademuligheter av de bilene som ruller pr i dag.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trond.Strom

Sitat fra: arthur på tirsdag 15. november 2016, klokken 15:26
Kanskje man skal "belønnes" likt og uavhengig av hvor rik man måtte være? Nå kan sikkert mange enes om det, men hva betyr det i praksis. Eksempelvis mener jeg at man kan gi fritak for avgifter opp til et beløp som tilsier en "normal" bil hvilket betyr alle dagens elbiler med unntak av Tesla. Er det diskriminering av Tesla? Sikkert noen som mener det, men man kan være miljøvennlig og få dekket sitt transportbehov med mange andre biler etter mitt syn.

En direkte konsekvens av det du sier er at det vil bli mindre fordelaktig å kjøpe en Tesla S kontra BMW7 serie enn å kjøpe en E-Golf kontra bensin Golf.

Ettersom batteriene er den viktigste grunnen til at elbiler er dyrere enn fossilbiler burde muligens en eventuell "fast" sum bli direkte knyttet opp til antall KWh batteri i bilen. f.eks 2650 kroner per KWh så det går ca. i null for en Leaf.





cra

Sitat fra: arthur på tirsdag 15. november 2016, klokken 15:26
Kanskje man skal "belønnes" likt og uavhengig av hvor rik man måtte være?

Man blir jo nettopp det; 0% mva og kr 0 i engangsavgift for alle. ;)

Og hvem bestemmer hva som er en "normal" bil? Se nedover i Europa hva som er "normale" biler der. Det er ikke store greiene. HVem er normale; de eller vi?

Før Tesla hadde vi en Caravelle, noe jeg anser som en helt normal bil for en stor familie med minde, dine og våre barn. Jeg hadde planer/ønske om å kjøpe en ny, helt til det viste seg at Tesla faktisk ville koste mindre enn ny Caravelle med de fordelene (0% mva og 0,- i engangsavgift). Jeg var relativt fornøyd med forbruket på Caravella, men et sekssifret beløp brent opp over mange år gjorde det enkelt å bytte når muligheten først bød seg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA