Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av elektrolux, fredag 06. januar 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

Robert Sund

@Amoss
Der ble jeg usikker.

Jeg håper det gjelder alle.

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på torsdag 17. november 2016, klokken 00:27
Jeg håper det gjelder alle.

Det gjør jeg også :)  ... også håper jeg at noen vet med sikkerhet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Robert Sund

Sitat fra: Sele på onsdag 16. november 2016, klokken 23:08

Derfor jeg vil vri avgiftstaket fra Tesla og nedover slik at de som ikke har råd til og kjøpe elbil kan nettopp det.
Lave driftsutgifter vil i alle fall være gunstig for de med trang økonomi. Lave driftsutgifter vil også være gunstig for Norge som nasjon. Jeg er enig i at det bør legges til rette for det.

SitatMen jeg forstår at Tesla eierne kjemper med nebb og klør for og beholde fritaket,menneskelig det. For det handler mest om penger og svært lite om miljøet.
Her tror jeg du bommer grovt. Teslaeierne vil få en massiv økning i verdien på bilen hvis nyprisen øker mye, fordi det er den eneste bilen i klassen. Nysalget vil derimot stupe.

SitatForøvrig så vil elbilforeningen få en utmeldelse fra meg i morgen da de velger og fronte rike i stedet for en sosial profil.
Elbilforeningen fronter elbiler.

Det er ikke gitt at det er best for miljøet å bruke ressursene slik ordningen er i dag. Kanskje de dyreste Teslaene ville bli solgt uansett om avgiftene øker. Kanskje man ville fått mer miljø for pengene hvis en dyr fossilbil ble solgt istedet og pengene finansierte flere elektriske småbiler. Politikere (og debatanter) utviser skråsikkerhet. Konsekvensene vil sansynligvis være samensatt.

Jeg mener at det å senke prisen under selvkost fort fører til problemer. I dag selges elbiler til selvkost p.g.a. avgiftsfritaket. Om fordelene er verd problemene er en vurderingsak. Jeg mener det offentlige burde ta en tydeligere rolle i utbyggingen av ladeinfrastruktur; det burde muliggjøre lengre transport med billigere elbiler, for fattige, og for alle andre. Lading ved lasteramper for lastebiler burde vært tatt tak i for lenge siden. Prisstruktur og felles "brikke" burde vært tatt tak i for lengst. Det er bare flaks at vi ikke har hundrevis forskjellige operatører som krever abbonement (eller 200 kr nødlading) da myndighetene tror på anbud som optimalisering. Jeg mener slikt gir bedre effekt enn å subsidiere billige elbiler under selvkost. Andre meninger er like legitime.

Det at rike og inflytelsesrike personer er med på elbilbølgen er nyttig for alle som har eller vil ha elbil.

Om den eneste produsenten som ikke lobber mot elbiler lykkes er det bra for alle elbilister. Og for miljø. Og for klima. Foreningen for alle bilprodusentene utenom Tesla har allerede forsøkt å ramme elbiler i USA etter valget av Trump.

Jeg eier ikke noen Tesla. Jeg har ingen planer om å eie noen Tesla. Det samme med aksjer i Tesla.

IMHO (In my humble opinion)

arthur

Jeg tror vår kjære samferdselsminister har løst dette problemet da det åpenbart uansett er av midlertidig art ved å si;

"– På sikt skal elbilfordelene vekk, men da snakker vi flere år fram." 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2016/11/Arbeiderpartiet-vingler-i-elbil-politikken
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Det eneste korrekte hadde vært et fast tilskudd for kjøp av elbil. Og dette handler ikke om misunnelse men snarere rettferdighet. Da tror jeg også elbilen hadde fått større aksept hos folket.

For dette henger ikke på greip: En Tesla-eier får 297.000 kroner i avgiftslette. En Nissan Leaf-eier får 63.600.

Dette bidrar til misunnelse og skaper elbilhatere. Likt tilskudd så kan man selv kjøpe den elbil som lommeboken tillater.

Øyvind.h

Sitat fra: arthur på torsdag 17. november 2016, klokken 05:43
Jeg tror vår kjære samferdselsminister har løst dette problemet da det åpenbart uansett er av midlertidig art ved å si;

"– På sikt skal elbilfordelene vekk, men da snakker vi flere år fram." 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2016/11/Arbeiderpartiet-vingler-i-elbil-politikken

Og det er vel kanskje en fin avrunding av denne tråden. Nedtrapping av incentivene må ikke styres av misunnelse, polarisering, media eller antakelser. Hele poenget med incentivene var å få opp salget og kompensere for at bilene hadde for høy pris og kommet for kort utviklingsmessig. Utviklingen har nå kommet et godt stykke på vei selv om det fortsatt er veldig langt igjen før det finnes elbiler i alle former og fasonger.  Prisene er fortsatt veldig høye, spesielt for de som trenger familiebil med god plass og god rekkevidde. Vi blir jo lurt av avgiftene i Norge som gir kunstig dyre fossilbiler.

Samferdselsministeren har helt rett i at incentivene må bort i fremtiden. Rundt 2020 og utover er en god start for trinnvis innføring av mva.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øystein16

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. november 2016, klokken 08:10
Sitat fra: arthur på torsdag 17. november 2016, klokken 05:43
Jeg tror vår kjære samferdselsminister har løst dette problemet da det åpenbart uansett er av midlertidig art ved å si;

"– På sikt skal elbilfordelene vekk, men da snakker vi flere år fram." 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2016/11/Arbeiderpartiet-vingler-i-elbil-politikken

Og det er vel kanskje en fin avrunding av denne tråden. Nedtrapping av incentivene må ikke styres av misunnelse, polarisering, media eller antakelser. Hele poenget med incentivene var å få opp salget og kompensere for at bilene hadde for høy pris og kommet for kort utviklingsmessig. Utviklingen har nå kommet et godt stykke på vei selv om det fortsatt er veldig langt igjen før det finnes elbiler i alle former og fasonger.  Prisene er fortsatt veldig høye, spesielt for de som trenger familiebil med god plass og god rekkevidde. Vi blir jo lurt av avgiftene i Norge som gir kunstig dyre fossilbiler.

Samferdselsministeren har helt rett i at incentivene må bort i fremtiden. Rundt 2020 og utover er en god start for trinnvis innføring av mva.

Faktum er at målet for dei gjeldande insentiva er nådd. Derfor må dei vurderast på nytt. Å spela på jantelov og misunning er bare dumt.

Øyvind.h

#172
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 17. november 2016, klokken 09:59
Faktum er at målet for dei gjeldande insentiva er nådd. Derfor må dei vurderast på nytt. Å spela på jantelov og misunning er bare dumt.

Før du setter to streker under svaret ditt foreslår jeg følgende:

1.Gå inn på topp-10 listen over Norges mest solgte biler.
2.Kartlegg hvilke hel-elektriske alternativer som finnes til de forskjellige fossilene/hybridene på listen
3.Kartlegg nettopris på fossil vs elektrisk konkurrent, der elektrisk konkurrent faktisk finnes
4.De bilene som er elektriske på listen – sjekk hva lik fossil koster avgiftsfritt

Eller for å gjøre det enda enklere – vis meg en elbil i Passat-klassen med god rekkevidde, god plass og en nettopris for folk flest. Eller en bruttopris med avgifter som folk flest kan betale.

Fortell meg deretter at målene for incentivene er nådd og at det er på tide å slenge avgifter og mva på toppen av prisen for elbilen.

Presset på avgiftsendring vi ser nå er drevet frem av media og skyldes polarisering, antakelser og misunnelse. Resultatet blir at helt vanlige barnefamilier ikke lenger har råd til å kjøpe elbil, for den eneste elbilen som dekker behovet er blitt for dyr. Selvfølgelig hyggelig for de som gjerne vil «utjevne forskjeller», men det vil åpenbart føre til overgang til fossilbiler. Altså en reversering av fremskrittene incentivene har sørget for.

Fra 2020 kan man snakke om trinnvis innføring av mva. Det har samferdselsministeren forstått. AP forsøker å spille grupper opp mot hverandre (ikke ulikt Donald Trump gitt). Det fungerte jo bra i USA.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele

Før man innfører avgifter på elbiler lik fossiler så bør man endre incentivene.

http://www.dagbladet.no/kultur/elbilsubsidene-bor-reformeres/65285145

Amoss

Sitat fra: Sele på torsdag 17. november 2016, klokken 10:38
Før man innfører avgifter på elbiler lik fossiler så bør man endre incentivene.

http://www.dagbladet.no/kultur/elbilsubsidene-bor-reformeres/65285145

Endelig en litt mer ballansert fremstilling av saken enn de normale tabloide oppslagene - selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i konklusjonen. Her innrømmes det jo også egentlig at det er misunnelsen som ligger bak om man evnt. skulle endre på noe. Og det trekkes frem det jeg også har vært inne på tidligere i tråden:
Sitat
Det gjør imidlertid også at beregningene blir noe kunstige. En må anta at Tesla-eierne hadde kjøpt en like dyr bensinbil eller kjøpt Teslaen selv uten subsidien, for å kunne beregne med sparte utgifter ved eventuelle kutt i avgiftene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Sele

Eller du kan kalle det rettferdighet..
Men når subsidier i hundretusenkroner-klassen går til de rikeste, blir argumentet snudd på hodet. Det alene taler for en omlegging av elbilsubsidiene.

AppleKnocker

Det forteller ganske mye at en leder om elbilsubsidier blir publisert under "Kultur" på dagbladet.no

Folk flest forstår ikke hvordan subsidier påvirker tilbud og etterspørsel. Eksempel: om man får 140' flatt i støtte, vil ikke en Twizy bli gratis selv om prisen nå er under 140'. De som selger biler er fortsatt ute etter å maksimere sin profitt.

Den mest effektive veien videre for bilavgiftene, er et tverrpolitisk forlik med minst 10 års horisont. Her må man beslutte fremtidige avgifter på elbil og fossilbil og forskjellen bør øke for hvert år inntil fossilbil blir uaktuelt for de fleste å kjøpe. Bil i Norge har alltid vært en melkeku, og billige luksusbiler er et smutthull som vil bli tettet.

Men det er viktig at Finansdepartementet tar jobben med å lage avgifter som maksimerer andelen elbiler. Hvis deltidsbønder som Lundteigen og bustetroll i kulturredaksjonene får herje fritt, går det galt.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

gigafactory

"De billigste elbilene kjører ikke langt nok til å kunne konkurrere med bensinbiler. Fortsatt er hovedproblemet at 85 prosent fortsatt kjøper biler som forurenser. Det vil også svekke vår rolle som driver av den beste elbilteknologien. Det taler for å beholde subsidiene."

Beste sitatet jeg har sett på DB. Det er bare Tesla som har drevet teknologien i nevneverdig grad, resten har vært mest opptatt av å holde igjen til de gjøre noe med tanke på utslippskravene. Da er det viktig at teknologien har kommet såpass langt i 2020 at de må kjempe om kundene med cutting edge-løsninger, ikke noe forbanna teknologisamarbeid hvor de i praksis er enige om å forbedre halvhjertede elbiler litt etter litt, og for all del ikke kannibalisere mer lønnsomme fossilvarianter. Det er en grunn til at vi bare ser små (og ofte rare) elbiler, de prøver å skape et segment som kannibaliserer minst mulig. De vil at ressurssterke miljøbevisste folk skal kjøpe en overpriset compliance car som bil nr 2. De vil at hipstere, som kanskje kunne greid seg med fixien sin, skal knalle rundt i en i3 i stedet for. Ingen regel uten unntak, men det er essensen av elbilbransjen frem til nylig, i min mening. Heldigvis ser det ut til at vi har nådd et tipping point, men det tror jeg ikke vi hadde gjort på samme måte hadde det ikke vært for Tesla og "mann, leder, alder 30-50, god inntekt" i kombinasjon med statlige elbilinsentiver verden rundt. Alternativet kunne vært at Preben Sosialkriger hadde kjørt rundt i en 27,45 kWh e-Golf, fortsatt uten batterivarme, i 2021, men veien dit hadde i det minste vært "rettferdig" da.

DagfinnN

Sitat fra: Sele på torsdag 17. november 2016, klokken 11:11
Eller du kan kalle det rettferdighet..
Men når subsidier i hundretusenkroner-klassen går til de rikeste, blir argumentet snudd på hodet. Det alene taler for en omlegging av elbilsubsidiene.
Jeg har Tesla og er ikke blant de rikeste. Jeg skrapte dypt i kassa for å legge 200k mer på bordet i 2015 enn alternativet som var en fossil.
Uten subsidier ville det blitt en ny fossil. Jeg hadde ikke hatt råd til å legge 400k ekstra på bordet. Det er enn så lenge kun Tesla jeg kan kjøre til hytta med - 25 mil og over 1000 høgdemeter over Hjerkin uten ladestopp. Jeg kjører ofte nok til at ladestopp med chademo er uaktuelt.
Det er 12.000 Teslaer i Norge. Mange av disse er nok eiere med "normal" inntekt.
Uten Tesla ville jeg aldri tenke på og legge fossilen ut til salg - noe jeg gjør i disse dager. Om ett år eller mer kommer det biler som er alternativ. I dag finnes de ikke.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Sele

Det er jo derfor jeg sier incentivene må endres før man innfører avgifter på elbiler på lik linje med fossilbiler. Vi er ikke lenger i starten på elbileventyret vi har kommet langt på vei og som du sier det kommer biler med lengre rekkevidde. Og husk på at undersøkelsen fra TNS Gallup er et snitt det vil alltid finnes avvik.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA