Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av elektrolux, fredag 06. januar 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 16. november 2016, klokken 21:21
Hele kjernen her er ....

Hele kjernen her er at enten så leser du ikke hva jeg - og andre her - skriver, eller så har du gått helt tom for argumenter.

Så lenge du prøver å legge ord og mener til meg som jeg aldri har gitt utrykk for, så gidder jeg rett og slett ikke lengre respondere på meningsløse påstander fra deg. F.eks. har jeg da aldri påstått at noe ikke er subsidier *fordi* begge parter tjener på det? Det jeg sa var at det ikke var noen som *tapte* på det, noe som var din påstand. Og det har da heller ingen ting med om det heter subsidier eller avgiftsletter å gjøre.

Kom heller tilbake når du har klart å finne på noen reelle argumenter og ikke bare stråmenn.

... Ja, også kan du finne frem hvor den artikkelen lå som du påsto at jeg siterte feil. Jeg har nå dokumentert at sitatet mitt var ett korrekt sitat fra artikkelen denne tråden  ble startet med. Sitatfusk er løgn, og jeg setter svært liten pris på å bli kalt for løgner. Så håper du har noe å vise for deg, slik at det kan bli oppklart som en missforståelse og ikke bare en falsk beskyldning for å dekke over at du ikke hadde noen argumenter å komme med.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AppleKnocker

Artikkelen ligger først i tråden. Hvis du velger ut deler av den og ser bort fra andre for at den skal fremstå ubalansert, så for det stå for din regning.

Grunnen til at jeg gidder å krangle med deg om dette, er at jeg mener du og andre med ditt syn ødelegger for elbilsaken.

Alle, og senest Marianne Marthinsen nå idag, ser at elbilfordelene er subsidier.Og de har en høy kost.

De dyreste Teslaene bør ikke subsidieres like sterkt lenger, sier Aps finanspolitiske talsperson, Marianne Marthinsen, til avisen. I dag koster elbilregimet 4 milliarder kroner i året.


Du bidrar til å trekke oss ned i søla ved å nekte på at dette er subsidier og nekte for at er kostnad som må fordeles på skattebetalerme. Da har du tapt. Ikke bare begrepsdiskusjonen - den er ikke viktig. Men du har tapt din stemme som en relevant aktør i å forklare hvorfor vi må ha elbilfordeler. Ingen gidder å høre på en trassig fyr som prøver å definere seg vekk fra realitetene. Dette koster. Noen må betale.
Det som må frem er at kostnaden er en investering som vil gi en gevinst. Ikke i år, men over tid.

Gjør i hvert fall elbilsaken den tjenestene å aldri argumentere som Komiske Ali utenfor et forum av frelste elbilmennesker. Vær så snill!

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Sele

Det er et tankekors at man velger og opprettholde avgiftsfritak for de dyreste elbilene. Samtidig vil man innføre full årsavgift på elbilene. Alle forstår at det betyr null for Tesla eierne og rammer de med en vanlig elbil.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-miljoe/solvik-olsen-mener-ap-tuller-om-tesla/a/23849356/

Øyvind.h

#153
Ja for Tesla-eierne er jo så rike og alle andre er fattige   ::)
Polariseringskampanjen i media har fungert veldig bra.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Carl Anton Stenling

Slik salgsutviklingen for elbiler har vært hittil i år så er det for tidlig å skru til avgiftskruen enten det gjelder mva. eller årsavgift. Det bør være åpenbart for en hver oppegående politiker.

Så kan partiene heller krangle om utjevning og skatteletter på andre arenaer enn miljøtiltakene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Sele

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. november 2016, klokken 22:20
Ja for Tesla-eierne er jo så rike og alle andre er fattige   ::)
Polariseringskampanjen i media har fungert veldig bra.

To av tre Tesla-eiere hadde en inntekt før skatt på 700.000 kroner eller mer. Det er en like stor andel som for dem som kjøpte BMW 5-serie. I totalmarkedet var det 28 prosent som tjente 700.000 kroner eller mer.

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 16. november 2016, klokken 22:04
Artikkelen ligger først i tråden. Hvis du velger ut deler av den og ser bort fra andre for at den skal fremstå ubalansert, så for det stå for din regning.

Nei, den artikkelen du referer til inneholder ikke det du siterte her. Den inneholder det jeg siterte, noe jeg dokumenterte med ett skjermbilde. Dersom du får opp noe annet enn meg på samme siden så forventer jeg at du dokumenterer det.


Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 16. november 2016, klokken 22:04
Grunnen til at jeg gidder å krangle med deg om dette, er at jeg mener du og andre med ditt syn ødelegger for elbilsaken.

Alle, og senest Marianne Marthinsen nå idag, ser at elbilfordelene er subsidier.Og de har en høy kost.

Du glemte noe: Alle som vil ha bort elbil incentivene - fra Spetalen når han satset på hydrogen til nå Marianne Marthinsen i AP - insisterer på at det er subsidier. Ja, også media, da det tydeligvis høster flere klikk. Slik politikere prøver å høste stemmekveg - også der gir en tabloid tilnærming gevinst.

Vi som har gjennomskuet triksene til lobbyistene og media velger å kalle det ved sitt rette navn slik at missforståelser kan unngåes. Og det er grunnen til at jeg gidder å diskutere dette.




Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 16. november 2016, klokken 22:04
Du bidrar til å trekke oss ned i søla ved å nekte på at dette er subsidier og nekte for at er kostnad som må fordeles på skattebetalerme.
NÅ FÅR DU SLUTTE Å TILLEGGE MEG MENINGER JEG IKKE HAR OG IKKE HAR GITT UTRYKK FOR!

... ja, også dokumenter som alt nevnt at du har fått opp en annen artikkel enn meg på den linken, slik at missforståelsen (som det forhåpentligvis er) kan bli oppklart.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

#157
Sitat fra: Sele på onsdag 16. november 2016, klokken 22:33
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. november 2016, klokken 22:20
Ja for Tesla-eierne er jo så rike og alle andre er fattige   ::)
Polariseringskampanjen i media har fungert veldig bra.

To av tre Tesla-eiere hadde en inntekt før skatt på 700.000 kroner eller mer. Det er en like stor andel som for dem som kjøpte BMW 5-serie. I totalmarkedet var det 28 prosent som tjente 700.000 kroner eller mer.

Flott om du kan supplere med snittinntekt for kjøpere av det du anser som vanlig elbil. Vurder gjerne korreksjon for ekstremt rike som kjører de forskjellige modellene. Om du faktisk ønsker å nyansere bildet fremfor å polarisere.

Sitat– I dette bildet er det viktig å huske at de som kjøper nybil, tjener vesentlig mer enn befolkningen generelt, sier Hovde.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sylwester

#158
En ting som slår meg når jeg leser den artikkelen er jo at en Tesla muligens kjører lengre per år enn de andre bilene. Hvis du får en som kjører 20 mil om dagen til å bytte til en dyr tesla så får du samme effekt som om du gir 1/4 til 4 elbilbrukere som kjører 5 mil hver. Alternativet frem til neste år ville være en fossilbil så i mine øyne så fungerer elbilfordelen. Å fokusere på at det finnes noen som kjøper den for å speile seg blir litt teit.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Sele

#159
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. november 2016, klokken 22:50
Sitat fra: Sele på onsdag 16. november 2016, klokken 22:33
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. november 2016, klokken 22:20
Ja for Tesla-eierne er jo så rike og alle andre er fattige   ::)
Polariseringskampanjen i media har fungert veldig bra.

To av tre Tesla-eiere hadde en inntekt før skatt på 700.000 kroner eller mer. Det er en like stor andel som for dem som kjøpte BMW 5-serie. I totalmarkedet var det 28 prosent som tjente 700.000 kroner eller mer.

Flott om du kan supplere med snittinntekt for kjøpere av det du anser som vanlig elbil. Vurder gjerne korreksjon for ekstremt rike som kjører de forskjellige modellene. Om du faktisk ønsker å nyansere bildet fremfor å polarisere.

Sitat– I dette bildet er det viktig å huske at de som kjøper nybil, tjener vesentlig mer enn befolkningen generelt, sier Hovde.

Derfor jeg vil vri avgiftstaket fra Tesla og nedover slik at de som ikke har råd til og kjøpe elbil kan nettopp det.
Men jeg forstår at Tesla eierne kjemper med nebb og klør for og beholde fritaket,menneskelig det. For det handler mest om penger og svært lite om miljøet.

Forøvrig så vil elbilforeningen få en utmeldelse fra meg i morgen da de velger og fronte rike i stedet for en sosial profil.

Gardin

Siden Teslaeiere i gjennomsnitt har ganske høy inntekt, så bidrar de mye mer til fellesskapet en gjennomsnittsbefolkningen gjennom en mye høyere inntektsskatt. Både elbilfordelene og alle andre offentilge goder finansieres i stor grad av de "rike". Det er uansett ikke de fattige som blir sittende med regninga.

Huff, nå har jeg virkelig tråkket i salaten her :o


Robert Sund

@Carl Anton Stenling
+1

Jeg mener den norske modellen har virket godt, og bedre enn for de fleste andre land.

Men også andre land har tiltak for å redusere utslipp fra transport.

1) I Kina har de bestemt at 8% av salget skal være elbil fra og med 2018, og 12% fra 2020. De har også bestemt at minimum 70% av disse skal være produsert i Kina. I 2015 ble det solgt 21M biler i Kina. De legger opp til et poengsystem der elbiler får 4 poeng og hybrider 2 (sansynligvis PHEV). Tyske myndigheter (på vegne av tyske produsenter) prøver å få Kina til å droppe elbiler. Kina har satset voldsomt på elektriske busser og prognosene viser fulldekning i løpet av få år; og da må produsentene enten eksportere, avvikle/redusere, eller innovere.

De satser fornybar energi samtidig, og er en makt å regne med. De er "makeløst" proteksjonistisk.

2) USA har føderal skattelette for elbiler, med en fast sum $7500, for de med høy nok inntekt. Stater som California gir i tillegg støtte basert på lav inntekt unntatt for hydrogen der det ikke er noen inntektsbegrensing i det hele tatt. Stater som California har også ett poengsystem for å presse produsentene til å redusere utslipp. Hydrogen gir mer poeng enn noen elbil.

Forhandlernettet saboterer elbiler aktivt og innhett. Det er stater der Tesla ikke får selge biler (selv) eller reparere biler.

3) Tyskland og Frankrike gir en fast sum der halvparten går fra produsentene og rett tilbake til produsentene, og halvparten kommer fra myndighetene, for alle unntatt Tesla. Tyskland satte grensen så nær salgsprisen for Tesla at Tesla nå har fjernet vesentlig funksjonalitet for 60kWh modellen til en lavere pris og som da ikke lengre er rammet av den tekniske handelshindringen; deretter kan funksjonaliteten gjenopprettes mot betaling.

4) I Canada baseres intensivene på hvor dugelig bilen er, så resultatet ligner til en viss grad Norge. Ett stort batteri gir mer intensiver, til biler som da har kostet mer.

5) I Norge har fossilbiler høye avgifter, mens elbiler har avgiftsfritak. Det betyr at kjøper selv betaler bilen fullt ut, og selv må vurdere hvor dugelig bilen er (til kjøpers bruk). Fossilbilister må betale avgifter (i tillegg) men slipper å betale for ett stort batteri.


Detaljregulering av hvilken bil kjøperne bør velge har sikkert både fordeler og ulemper. Leaf mistet muligheten til å redusere lading til 80% på grunn av hvordan EPA målte rekkevidde. Dieselgate og utslipp fra hybrider i kulde viser også "målefeil". Skal større biler som kjører langt miste støtte, og skal kjøperne oppfordres til bensin eller til diesel? Skal støtten til småbiler senke prisen under produksjonskost? Skal nullskatteytere regnes som fattige?

Hva man har tenkt konsekvensene skal bil påvirker hva man velger.


(Oi, mange nye innlegg)

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på onsdag 16. november 2016, klokken 23:56
3) Tyskland og Frankrike gir en fast sum der halvparten går fra produsentene og rett tilbake til produsentene, og halvparten kommer fra myndighetene, for alle unntatt Tesla. Tyskland satte grensen så nær salgsprisen for Tesla at Tesla nå har fjernet vesentlig funksjonalitet for 60kWh modellen til en lavere pris og som da ikke lengre er rammet av den tekniske handelshindringen; deretter kan funksjonaliteten gjenopprettes mot betaling.

Her er jeg litt usikker på om jeg har oppfattet det rett eller ei, men slik jeg tolket det jeg leste så betydde dette at Tesla "ribbet" 60kWh modellen at "Model S" kom innenfor (basisprisen kom under grensa), og at alle Model S derved kan være godkjent for å få denne støtten. Men slik jeg tolker deg her så er det kun den ribbete 60 utgaven som blir godkjent (total salgssum kommer under grensa)?  Er det korrekt? Eller gjelder det bare alle "Model S 60"? Det sto altså litt uklart der jeg leste om det...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Gardin

Man kan godt legge et tak på avgiftfritaket, slik at de dyre elbilene blir mye dyrere, men hva ønsker man å oppnå med dette?

Man opnår hvertfall en kraftig reduksjon i salget av dyre elbiler, og da blir det vanskelig å oppnå regjeringens mål om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler om få år. Hvis alle biler skal bli uttslippsfrie må som kjent også de dyre bilene bli utslippsfrie, og det skjer ikke av seg selv.

Det vi egentlig ønsker er kanskje at de rike kjøper dyre bensinbiler slik at de betaler mest mulig i avgifter? Det er helt greit det, men da får man omdefinere målet med elbilsatsningen til at alle nye bile skal om få år være nullutslippsbiler, bortsett fra biler som er skikkelig dyre.

Robert Sund

Sitat fra: Sele på onsdag 16. november 2016, klokken 22:15
Det er et tankekors at man velger og opprettholde avgiftsfritak for de dyreste elbilene. Samtidig vil man innføre full årsavgift på elbilene.
Dette er ett svært stort poeng.

Man skulle heller senke årsavgiften med en hundrelapp. Det hadde kostet halvparten av hva en fyllestasjon for hydrogen koster, for samtlige 100.000 elbiler!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA