Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av elektrolux, fredag 06. januar 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

Ferry

Jeg har mer sansen for forslaget om 140.000,- utbetalt ved kjøp av elbil. Da skal jeg kjøpe mange billige elbiler :)

arthur

At man får en fordel er vel nokså åpenbart, men ikke alle synes å skjønne at enhver fordel må være i form av penger inn på en konto!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Øyvind.h

Så når man kjøper mat på restaurant som man tar med og derfor betaler redusert mva, så FÅR man penger av staten? Har man lav lønn og betaler lite skatt FÅR man altså penger av staten.

Det er i praksis det man kan utlede av VGs fremstilling, selv om ingen er uenige i at det er fordelaktig å kjøpe elbil fremfor eksosbil. Det bør det også være grunnet reduksjon i helseutgifter, reduksjon i globale utslipp etc.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AppleKnocker

Jeg håper dere som latterligjør denne artikkelen har vett til å ikke argumentere slik ute i den virkelige verden. Snakk om å gjøre seg dum og skade elbilsaken.

Det er jo helt åpentbart at de som kjøper en elbil får en rekke fordeler. Fordelen kunne vært gitt ved at vi betalte normal pris for en bil med ordinære påslag for avgift, og så fikk avgiftene refundert senere. Det ville gitt noen ekstra transaksjoner, men resultatet ville blitt eksakt det samme.

En Tesla-eier får 297.000 kroner i avgiftslette. En Nissan Leaf-eier får 63.600
Stort mer presist går det ikke an å si det.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Øyvind.h

Kun semantikk. Ikke noe å hisse seg opp over :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AppleKnocker

Sitater fra denne tråden hvor Teslaeiere forsøker å plukke i filler ubestridelige fakta, er mer til skade for elbilsaken enn slike som Lundteigen.

Pinlig.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kavorka

En forutsetning for at regnestykket skal bli rett er at like mange hadde kjøpt Tesla uten avgiftslette.

Det hadde vel kun vært en brøkdel av dagens kjøpere som hadde sittet med en Tesla da. Tapet  staten har hatt på meg er evt avgiften jeg hadde betalt for en fossilbil, hvis jeg i det hele tatt hadde kjøpt ny bil...

Øyvind.h

Sitat fra: Kavorka på tirsdag 15. november 2016, klokken 08:45
En forutsetning for at regnestykket skal bli rett er at like mange hadde kjøpt Tesla uten avgiftslette.

Isolert sett er sikkert tallene i VGs avgiftsberegning riktige. Men i praksis er det helt irrelevant, for som du påpeker er incentivmodellen ment for å flytte kjøpere bort fra eksosbiler og over til elektriske biler. Uten incentivene hadde salget vært mye lavere. Ergo blir dette bare lek med tall som i hovedsak bare fyrer opp elbilmotstandere  :(
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele

#23
Det fyrer elbilmotstandere enda mer opp når man ser tallene på Tesla kontra andre elbiler tror nå jeg.
Med 140 000 i fritak hadde man da solgt mindre av elbilen Tesla?

cra

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. november 2016, klokken 08:52
Isolert sett er sikkert tallene i VGs avgiftsberegning riktige. Men i praksis er det helt irrelevant,

Samme problemstillinga rundt brua her jeg bor. Mange har kjøt seg elbil og kjører nå gratis over brua, og hylekoret har vært i gang en stund allerede. selskapet ber nok en gang om forlenging av bomperioden (selv om antallet passeringer langt overgår prognosene), og elbilistene får skylda. Isolert sett er tallene klare; ca 10% av passeringene er med elbil, og andelen er økende, men mange av passeringene er ikke reelt tap. Mange kjører nå ungene på trening, kjlrer hjem for så å hente dem igjen halvannen time seinere. De fleste hadde ikke gjort dette om de skulle betalt 25kr pr passering; det er 100kr dagen bare for at ungene skal være på trening.

Det er nesten så jeg vurderer å arrangere faste trolle-turer der vi samler en haug med elbiler og kjører fram og tilbake over bare for å føkke opp tallene.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arthur

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 15. november 2016, klokken 08:35
Jeg håper dere som latterligjør denne artikkelen har vett til å ikke argumentere slik ute i den virkelige verden. Snakk om å gjøre seg dum og skade elbilsaken.

+1
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Øyvind.h

Sitat fra: Sele på tirsdag 15. november 2016, klokken 08:57
Det fyrer elbilmotstandere enda mer opp når man ser tallene på Tesla kontra andre elbiler tror nå jeg.
Med 140 000 i fritak hadde man da solgt mindre av elbilen Tesla?

140K flatt i avgiftsreduksjon hadde nok påvirket salget noe. Samtidig ville de rimeligste modellene vært relativt uforandret i pris. De dyreste ville fått størst utslag. Da kan man kompensere ved å gå litt ned i utstyr eller motoreffekt for man får fortsatt en bil som overgår fossile alternativ. Så det ville påvirket Teslas inntjening og noe påvirkning på salg, men ikke mye tror jeg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kavorka

Sitat fra: arthur på tirsdag 15. november 2016, klokken 09:07
Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 15. november 2016, klokken 08:35
Jeg håper dere som latterligjør denne artikkelen har vett til å ikke argumentere slik ute i den virkelige verden. Snakk om å gjøre seg dum og skade elbilsaken.
+1
-1

Sele

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. november 2016, klokken 09:11
Sitat fra: Sele på tirsdag 15. november 2016, klokken 08:57
Det fyrer elbilmotstandere enda mer opp når man ser tallene på Tesla kontra andre elbiler tror nå jeg.
Med 140 000 i fritak hadde man da solgt mindre av elbilen Tesla?

140K flatt i avgiftsreduksjon hadde nok påvirket salget noe. Samtidig ville de rimeligste modellene vært relativt uforandret i pris. De dyreste ville fått størst utslag. Da kan man kompensere ved å gå litt ned i utstyr eller motoreffekt for man får fortsatt en bil som overgår fossile alternativ. Så det ville påvirket Teslas inntjening og noe påvirkning på salg, men ikke mye tror jeg.

Fordelene burde være like når man kjøper en elbil. Det burde ikke være sånn at valg av bilmerke bestemmer hvilken fordel du skal få. Så derfor tror jeg Lundteigen er inne på noe som kan forlenge fritaket for elbiler.

Øyvind.h

Sitat fra: Sele på tirsdag 15. november 2016, klokken 09:24
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. november 2016, klokken 09:11
Sitat fra: Sele på tirsdag 15. november 2016, klokken 08:57
Det fyrer elbilmotstandere enda mer opp når man ser tallene på Tesla kontra andre elbiler tror nå jeg.
Med 140 000 i fritak hadde man da solgt mindre av elbilen Tesla?

140K flatt i avgiftsreduksjon hadde nok påvirket salget noe. Samtidig ville de rimeligste modellene vært relativt uforandret i pris. De dyreste ville fått størst utslag. Da kan man kompensere ved å gå litt ned i utstyr eller motoreffekt for man får fortsatt en bil som overgår fossile alternativ. Så det ville påvirket Teslas inntjening og noe påvirkning på salg, men ikke mye tror jeg.

Fordelene burde være like når man kjøper en elbil. Det burde ikke være sånn at valg av bilmerke bestemmer hvilken fordel du skal få. Så derfor tror jeg Lundteigen er inne på noe som kan forlenge fritaket for elbiler.

Like i form av lik avgiftsreduksjon i prosent eller kroner? Utfordringen med flatt beløp er at man da kan hente ut en bil som staten må betale i sin helhet. I Frankrike subsidierte de elbilene med pengeoverføring til kjøperne (om ikke jeg har misforstått). Det førte til mye kjøp og direkte eksport, blant annet til Norge.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA