Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av elektrolux, fredag 06. januar 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 16. november 2016, klokken 09:26
det er alle som har kjøpt model s som gjør at andre får lov til å kjøpe model 3. Uten salg av model s ingen model 3 , men arthur/orkelbog du vil kanskje at jeg kjøper bensinbil isteden. Ps boble ja men du slapp fortsatt bilbelte så det var mulig å ligge slik som man ville.

Siden det er en fri verden så kan du kjøpe akkurat hva du vil for meg, men jeg ser poenget i at man kan begrense fordelen slik at flere får glede av denne heller enn at relativt få får glede av mye (besparelse, subsidie, rabatt, fordel, avgiftslette - kall det hva du vil!).
Hvis noen vil kjøpe en Tesla og bare få delvis fritak for avgifter/moms osv så vil det f.eks være penger igjen til å la elbilene slippe bompenger helt, ikke bare delvis som nå blir "regelen".


Med fem personer pluss hund i en boble og bagasje for en ferie så var det ikke snakk om å kunne velge hvor man ville ligge.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Amoss

Sitat fra: Sele på onsdag 16. november 2016, klokken 13:58
Dette blir jo fullstendig feil og kun et argument hvis man ønsker og kverulere.

... og nettopp derfor argumenterte jeg ikke for det ;)

Sitat fra: Sele på onsdag 16. november 2016, klokken 13:58
Dette fordi det kun er de beste elbilene når det gjelder rekkevidde som når opp til fossilene og som dermed er mest sammenlignbare. Der er Tesla i en egen klasse.

... men hadde jeg gjort det så kommer jo du med argumentene for å gjøre det slik ;)

... skjønt Amprea-e når den kommer til neste år vil jo snike seg inn på den rekkevidde-klassen til Tesla. Så da vil de ikke lengre være alene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

RonnyØ

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 16. november 2016, klokken 10:12
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 16. november 2016, klokken 10:04
Helt enig i at dyre Teslaer til over millionen bør betale avgift. Slik forslagene fra flere er utforma vil basismodellene som 60 og 75 få marginalt med avgifter og P100D og X100D får noen hundretusener oppå. Helt greit og rettferdig spør du meg.

Det hadde vært hyggelig om man definerte målet med avgiftsletten. Jeg tror fortsatt meningen er/var å ha avgiftslette for å nå et utslippsmål. Dersom dette fortsatt er tilfellet er det skivebom å bruke det samme virkemiddelet til å oppnå sosial utjevning.

Sist jeg sjekket hadde staten opptil flere andre avgifter som kan brukes til å ta fra de rike for å gi til de fattige

Støttes! Norge A/S er så dyrt å drive, at "miljø er fint det, men ikke for enhver pris.."
Husqvarna Automower 320

cra

Sitat fra: Amoss på onsdag 16. november 2016, klokken 13:41
Men er ikke overbevist om at struping av drivstofftanken egentlig er så viktig...  Det viktige er at så mye som mulig av hverdagskjøringen til flest mulig blir på eldrift.

Det er jeg forsåvidt helt enig i. Men med liten bensintank blir man jo "nødt" til å kjøre elektrisk. Den eneste bakdelen ved å gjøre det slik er at det blir veldig billig å fylle full tank!  ;) ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ferry

Sitat fra: cra på onsdag 16. november 2016, klokken 12:49
Tenk om vi kunne komme dithen at en hybrid var en elbil med 4-5 liter nebsin til et nødagregat, i stedet for en bensinbil med batteri til et par mil.

Vi er jo for så vidt der, med BMW i3 rex. En bil det nesten ikke selges noen av. Koster 95.000,- ekstra. Store hybrid-SUV-er til 3 ggr. prisen selger derimot bra.

Øyvind.h

Sitat fra: Sele på onsdag 16. november 2016, klokken 13:40
Elbilene har jo blitt så gode nå at avgiftsfritak for elbiler ikke er nødvendig mener flere politikere.

De som tjener veldig godt mener kanskje at elbilene nå har blitt så gode at man ikke lenger trenger avgiftsfritak.

Så lenge en stor familiebil med god rekkevidde (dvs fullverdig fossilerstatter for en vanlig barnefamilie) fortsatt koster 7-800.000,-+ så er de ikke gode nok etter mitt syn. De må videre ned i pris før de kan betegnes som gode nok. De som kjøper dagens dyre biler baner vei for fremtidens rimeligere alternativer fra samme produsent.

Når elbilen er stor nok, med god nok rekkevidde og pris folk flest kan betale så er den god nok. Men da snakker vi nok 2020 eller senere. Ikke 2017.

Synes nå jeg da :) Men jeg er hverken rik eller politiker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: cra på onsdag 16. november 2016, klokken 14:44
Den eneste bakdelen ved å gjøre det slik er at det blir veldig billig å fylle full tank!  ;) ;D

Nå ja, er vel en bakdel til?  At man kan få rekkevidde angst også med en hybrid. Hele argumentet for å velge hybrid (etter mitt skjønn) måtte da være å kunne ha en elbil uten å få med rekkeviddeangsten på kjøpet? At om man kjører rimelig lite i hverdagen, men noen ganger på litt lengre turer, så kjører man elektrisk til vanlig, og kan fortsatt trygt legge ut på langtur og være sikker på at man får "ladet" bilen på en hver bensinstasjon. Får man mulighet til å også lade batteriet på langturen så er jo det ett pluss.

Men altså - sier ikke at jeg er helt i mot ideen, kun at jeg ikke er like overbevist om at det er så lurt. Å få opp den tilgjengelige el-rekkevidden er uansett det jeg anser som viktig her. (Og at den er tilgjengelig også - eller spesielt - når det er kaldt.)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AppleKnocker

Vel Amoss, du siter faktisk VG feil i din iver etter å påpeke at vinklingen er tabloid. Av alt jeg har lest om elbiler, er faktisk saken som tas i denne tråden noe av det mest balanserte jeg har lest.

Men mener du virkelig at dagens "ordninger" for elbiler ikke koster noe? Mener du at Staten ikke merker at 100 000 biler er solgt uten mva og engangaavgift? Og de samme bilene i lang tidhar kjørt gratis i bompengeringer og på ferger? Null kost?

Den eneste grunnen til det må i så fall være vi alle disse bilene er kjøpt som ekstra biler utover de bilene som folk uansett ville kjøpt. Og at all bruken kommer i tillegg til bruk av fossilbiler.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kanutten

Sitat fra: kjølholdt på onsdag 16. november 2016, klokken 13:25
hvis tesla nå skal avgiftbelegges i større grad. hvilken bil kan jeg kjøpe i 2017 som har 45 mil rekkevidde plass til 5 og bagasje for 5 personer for en sommerferie anyone.........................

Svaret er vel fortsatt Tesla? Jeg antar at dine behov ikke bestemmes av avgiftsnivået.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

turfsurf

[quote author=arthur link=topic=30813.msg527668#msg527668 Jeg har barndomsminner med folkevogn boble med fem i familien pluss en hund på diverse ferieturer (også med ski) uten at jeg kan huske at disse feriene var annet enn vellykkete, men klart kravene til comfort i hue og raua har endret seg så kanskje lastebil er løsningen.
[/quote]
Ja, vi var og 6 i familien med en Opel Kadett 69 modell, men ikke var det sikkert, ikke var det behagelig, og ikke kjørte vi ti timers dagsetapper til Italia med den.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Amoss

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 16. november 2016, klokken 16:37
Vel Amoss, du siter faktisk VG feil i din iver etter å påpeke at vinklingen er tabloid.

Javel?  Det må være godt jobba til å være "klipp og lim" i så fall :p  Hva mener du så du at det står i den tittelen jeg må ha klart å kopiere feil?


Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 16. november 2016, klokken 16:37
Men mener du virkelig at dagens "ordninger" for elbiler ikke koster noe? Mener du at Staten ikke merker at 100 000 biler er solgt uten mva og engangaavgift? Og de samme bilene i lang tidhar kjørt gratis i bompengeringer og på ferger? Null kost?

Har jeg sagt det?  Har jeg noen gang påstått at dette ikke koster staten noe som helst? Jeg har bare påpekt at tallet som fremkommer er feil - og også påpekt hvorfor det er feil. Hvor stort det reelle inntektstapet for staten rent faktisk er vil vel neppe noen med 100% sikkerhet kunne uttale seg om, da det vil innbefatte synsing om hva de som idag kjøper elbiler ville gjort dersom incentivene ikke var på plass. Kostnaden for staten er altså tapet av avgiftskroner fra hva kundene hadde gjort dersom elbilene ikke hadde noen avgiftsfordeler eller andre incentiver. Så det eneste vi kan fastslå er at beløpet er mindre enn det som oppgies her i den tabloide pressen.


"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

AppleKnocker

Så du innser at det koster noe. Det er jo et steg fremover.
Da antar jeg at du også er enige at når det er en kost, så må noen betale.
De som åpenbart ikke betaler er oss feite Teslaeiere. Altså er det noen andre.

Men du vil ikke være med på at når noen betaler for at andre skal slippe, så er det subsidier. Eller stønad om du vil være rar  :P.

Hva skal vi kalle en spade da, hvis det er for vanskelig å kalle det ved sitt rette navn?

Gave? Velferd? Almisser fra arbeidsfolk til direktører?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

arthur

Nå har vi da i alle fall kommet dithen at det er en viss forståelse for at elbil-incentivene har en kostnad for samfunnet, ikke dårlig. Denne kostnaden kan man da muligens hevde ellers ville ha kommet andre, eller noe annet, til gode?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

turfsurf

Om det er en kostnad er vel snakk om perspektiv. Elbiler reduserer lungeplager, astma og andre sykdommer. Mener det var TØI (gidder ikke sjekke) som regnet på dette, og mente at i løpet av noen få år gikk regnskapet i null. Så ser man kun på potensielle tapte inntekter, så koster det, men man får redusert store utgifter til helsevesenet. Hilsen jobbsyklende astmatiker som banner hver gang en dieselbil kommer durende forbi.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

ladov

Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 16. november 2016, klokken 18:11
...
De som åpenbart ikke betaler er oss feite Teslaeiere. Altså er det noen andre.
...
Eh nei, det er ikke 'de andre' som betaler, det er 'alle'. Elbilstøtten har en kostnad som deles på alle, siden 'alle' også inkluderer meg, så er jeg med å betale for både min egen Zoe og alle Teslaer. Dessuten har dette en plusside, som turfsurf påpekte, som også deles på alle.

Skulle gjerne sett et skikkelig regnestykke på dette, det blir ikke lett. Vi kan jo se på statens inntekter fra engangsavgifter over tid og prøve å regne ut hva elbilkostnaden er, *etter* at vi har tatt hensyn til endringer i avgiftsmodellen for øvrige biler *og* justert for fluktuasjoner i kjøpekraft..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA