Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye E-golf

Startet av Audunk, fredag 06. januar 2017, klokken 09:13

« forrige - neste »

Audunk

Disse bilene begynner jo å dra endel på årene men fortsatt selges de for 30-50 000 på finn.
Hvor lenge kan man forvente å kunne bruke en sånn for den må skrapes? Jeg skjønner selvsagt at det kommer mye annet på vedlikeholdet, men dersom jeg kjøper en som er i god stand og er helt nazi på vedlikehold, hvor lenge tror dere det kan holde? Evt hvor lenge vil den holde dersom jeg kun gjør det minimale for å vedlikeholde den?
På en bil som har gått rundt 100 000 km, må jeg påregne å bytte mye deler ila de neste 2-3 årene dersom batteriet fortsatt er bra/har nylig blitt byttet?
Kanskje vanskelige/umulige spørsmål å svare på men om noen har noen inputs hadde jeg vært veldig takknemlig

elektrolux

Vi holder liv i en del slike biler. Den som er kjørt mest er kjørt 155 000 km og ingenting tyder på at den skal gi seg med det første.

Selve batteriet klarer neppe mer enn 150 000 km, men lett brukte batteri er lett tilgjengelige.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#2
Sitat fra: Audunk på mandag 14. november 2016, klokken 18:10
Disse bilene begynner jo å dra endel på årene men fortsatt selges de for 30-50 000 på finn.

De annonseres på finn for dette - ja.  Men blir de solgt ??  for det ??
Jeg har ikke se noen grunn til å gi mere enn 20.000 for en bil med NiCd batterier.

Men ellers enig med Elektrolux. De kan går langt. Problemområdet ut over de elbilmessige er kuleledd og hjullager foran, men de koster ikke stort. Noen få får problemer med bakakselen.

Har min første Saxo fremdeles. Har gått 125.000km til nå.  Har noen P106'er også ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Audunk

Sitat fra: Elmo på mandag 14. november 2016, klokken 19:37


De annonseres på finn for dette - ja.  Men blir de solgt ??  for det ??
Jeg har ikke se noen grunn til å gi mere enn 20.000 for en bil med NiCd batterier.

Men ellers enig med Elektrolux. De kan går langt. Problemområdet ut over de elbilmessige er kuleledd og hjullager foran, men de koster ikke stort. Noen få får problemer med bakakselen.

Har min første Saxo fremdeles. Har gått 125.000km til nå.  Har noen P106'er også ;D

Det virker som de fleste som jeg har sett bli lagt ut til 30-40 000 blir liggende en god stund, så det er meget mulig du har rett i det. Håper ihvertfall det :) Tenkte kanskje jeg skulle prøve å prute ned til 25-30 000 ved et evt kjøp, men kanskje det vil være mulig å gå enda lavere?

Den som har gått 125 000 km, er det uten batteribytte? Hvor langt går isåfall den mellom hver lading?

Jeg kommer til å flytte til Åsgårdstrand neste sommer, og vil da trenge to biler. Tenker å ha en Saxo eller P106 som bil nr 2, som kun vil bli brukt til kjøring rundt omkring i Åsgårdstrand, til Horten og Tønsberg, og togstasjonen. Vil en av disse være et bra valg for det? Evt tenker jeg å kjøpe en av disse såkalte trillingene, men da må jeg jo betydelig opp i pris, og vil heller bruke de ekstra kronene på en bra førstebil.

elektrolux

Biler som er 16 år gamle må regnes som hobby. Skal du ha en bil som starter og tar deg fra A til B på daglig basis er det nok bedre å kjøpe en trilling, eller en 2012 Leaf
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Audunk

Mener du at den vil være for upålitelig og jeg vil ofte ha startproblemer med den eller er det fordi komforten er bedre på en trilling?
70-80 000 for bil nr to blir å tøye budsjettet ganske mye tror jeg.... Kan selvfølgelig kjøpe en billigere fossilbil men da er det fort vekk mye mer løpende utgifter da, så i lengden vil jeg vel ikke spare noe på det i forhold?

elektrolux

De vil nok kreve noen reparasjoner i året. Beste er å kjøpe 2 og bytte mens du fikser på den andre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#7
Ingen startproblem og brukbar komfort i Saxo/P106. De har bensinvarmeapparat så man fryser aldri.

Det Elektrolux mener er at når man får problem med ett batteri eller to (av 20) så er det alt for dyrt å reparere på verksted så man er i praksis nødt til å mekke selv.
Jeg skriver når og ikke hvis fordi det skjer garantert før eller siden. Kanskje om 2 uker, kanskje om 2 år eller kanskje enda lenger. Jeg har to slike biler i daglig drift og jeg har byttet minst ett batteri i året på hver av dem de siste 3-4 årene. Men så har jeg ekstra batterier stående og bruker etter hvert bare noen timer på bytte-jobben.
Et annet "problem" er at batteriene ikke har godt av å stå oppladet over tid. Derfor egner de seg best til daglig kjøring av minst halve rekkevidden, helt bortimot hele rekkevidden. Og den skal helst ikke lades før den er under 20-30% (dvs det bør være regelen og ikke unntaket).
Alt dette over gjelder de originale NiCd batteriene. Og jeg ville IKKE betalt mere enn 20.000 for en NiCd bil !

Men så er det en god del av disse som er ombygget til Lithium batterier. Når disse først går så har de ikke batteriproblemene som NiCd har. De kan kjøres og lades når man vil.
Men problemet her er at ikke alle ombyggingene er bra gjort, og hvis man får problemer så er det veldig vanskelig (umulig?) å finne noen som kan eller vil reparere dem. Dog er det vel ingen som gidder å spandere ombygging av disse lenger, så vil jeg tro at de som fremdeles går vil holde lenge.
En bil med lithum batterier kunne jeg kanskje stukket meg til å betale 30.000 for.




Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Audunk

Jeg regner med NiCd er det samme som NiCa? De fleste bilene på finn som ligger ute nå står det at det er NiCa batterier. Og er det det samme som blybatterier eller er det noe annet igjen?
Tusen takk for god hjelp!

Audunk

Hvor får du forresten tak i batterier, og hvor mye koster de?

Elmo

#10
Sitat fra: Audunk på tirsdag 15. november 2016, klokken 23:49
Jeg regner med NiCd er det samme som NiCa?
Kopiert fra Wikipedia:
Nickel is a chemical element with symbol Ni and atomic number 28.
Cadmium is a chemical element with symbol Cd and atomic number 48.
Ergo NiCd ;D ;)  Nikkel-Cadmium i platene inni batteriene.

Sitat fra: Audunk på tirsdag 15. november 2016, klokken 23:49
Og er det det samme som blybatterier eller er det noe annet igjen?
Nei, blybatterier er enkelt sagt vanlige (bensin-)bilbatterier. Med bly (Pb) i platene inn batteriene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#11
Sitat fra: Audunk på tirsdag 15. november 2016, klokken 23:49
Hvor får du forresten tak i batterier, og hvor mye koster de?
Batterier får man billigst ved å kjøpe en "hel" delebil som noen andre har gitt opp nettopp pga for mange ødelagte batterier (det vil oftest si at 6 er ødelagte og 14 er OK), eller kjøpe det antallet man trenger av noen som har gjort førstnevnte. Delebil få man for 5-10000, og så får du tilbake 3000 i vrakpant når resten skrotes.
Du kan være heldig å få kjøpt batterier for 2-300 pr stk, men testede garanterte batterier kan du fort måtte gi 1000-1500 for.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Audunk

Sitat fra: Elmo på onsdag 16. november 2016, klokken 00:07
Sitat fra: Audunk på tirsdag 15. november 2016, klokken 23:49
Jeg regner med NiCd er det samme som NiCa?
Kopiert fra Wikipedia:
Nickel is a chemical element with symbol Ni and atomic number 28.
Cadmium is a chemical element with symbol Cd and atomic number 48.
Ergo NiCd ;D ;)  Nikkel-Cadmium i platene inni batteriene.

Tenkte meg at en av de bare var feil betegnelse ja. Er bilforhandleren på finn som ikke har fulgt med i naturfagtimen da :)

Sitat fra: Elmo på onsdag 16. november 2016, klokken 00:23
Batterier får man billigst ved å kjøpe en "hel" delebil som noen andre har gitt opp nettopp pga for mange ødelagte batterier (det vil oftest si at 6 er ødelagte og 14 er OK), eller kjøpe det antallet man trenger av noen som har gjort førstnevnte. Delebil få man for 5-10000, og så får du tilbake 3000 i vrakpant når resten skrotes.
Du kan være heldig å få kjøpt batterier for 2-300 pr stk, men testede garanterte batterier kan du fort måtte gi 1000-1500 for.

Hvordan finner du ut hvilke som er bra og hvilke som er dårlige når du kjøper en delebil? Og hvordan kvitter du deg med de dårlige batteriene?
Ble faktisk enda litt mer gira på å kjøpe meg en saxo/106 nå, dersom jeg får en til under 20 000. Mekkinga høres jo gøy ut :) Sikkert en tilfredsstillende følelse å fikse bil selv også, særlig for en som meg som ikke har drevet noe med bil før.

elektrolux

#13
Elbilhjelpen.no AS fikk i sin tid utviklet et instrument kalt RoboMeter nettopp for NiCd biler.

NiCd og NiMh er selvballanserende og trenger ikke BMS på cellenivå slik Litium må ha og til dels Bly i lange serier burde hatt. ( Golf Citystrømer har Robometerfunksjon )

Think og PSA med NiCd hadde derfor en meget primitiv BMS med kun 2 parameter. Totalspenning og telte Ahr. Når totalspenningen faller under et visst nivå trigges sparemodus mens Ahr viser antatt ladetilstand.

Problemet er når en celle kortslutter, eller mister kapasitet så forstyrrer dette systemet som ikke lengre klarer å beregne korrrekt opplading/utlading.

Robometeret utnytter det faktum at NiCd cellene er usedvanlig stabile i spenning i forhold til ladetilstand og last og sammenligner derfor kontinuerlig 2 halvdeler av batteriet opp mot hverandre. Nesten som en vektskål. Så lenge spenningen er lik på begge sider av midtpunktet, som ikke trenger være perfekt i midten, er alt bra, men mister en 1 av 100 celler spenning går alarmen.

Med et slikt instrument i bilen får du beskjed når det er på tide å finne fram kjeledressen og bytte ut en blokk før den smelter ned og medfører følgeskader som følge av eksplosjon eller unødvendig overlading/belastning på de andre cellene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Audunk på onsdag 16. november 2016, klokken 01:13
Hvordan finner du ut hvilke som er bra og hvilke som er dårlige når du kjøper en delebil? Og hvordan kvitter du deg med de dårlige batteriene?
Det finnes avanserte testinstumenter for å teste hvilke som er virkelig gode. Men man får en ganske god indikasjon (mer enn godt nok for hjemmebruk) ved å måle spenningen med belastning (feks frontlyspære i paralell med voltmeteret).
Dårlig batterier leverer man "gratis" på lokal gjevinningsstasjon.

Sitat fra: Audunk på onsdag 16. november 2016, klokken 01:13
Ble faktisk enda litt mer gira på å kjøpe meg en saxo/106 nå, dersom jeg får en til under 20 000. Mekkinga høres jo gøy ut :) Sikkert en tilfredsstillende følelse å fikse bil selv også, særlig for en som meg som ikke har drevet noe med bil før.
Ja, veldig gøy å få til, og egentlig ikke så vanskelig. Mye hjelp å få er på forumet og på Elbilwiki (http://elbilwiki.no/index.php/PSA)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA