Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slutt på mva-fritak for ladestasjoner og elektrikerarbeid

Startet av Bjørn Erik Ness Vold, fredag 06. januar 2017, klokken 07:04

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Sele på tirsdag 15. november 2016, klokken 08:24
Så er spørsmålet igjen om man ønsker og utsette seg selv for dette kontra et tryggere kjøp.

Hvis vi et øyeblikk forholder oss til saken her, kjørelengde, så lurer jeg på hvordan en prøvekjøring hadde avdekket trådstarters bekymring.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

#16
 Jeg så nå i alle fall hva praksis forteller kontra teori når jeg prøvde forskjellige elbiler. Jeg synes det blir litt søkt og klage på rekkevidde på en elbil som er så avhengig av forskjellige parameter. Oppgitt rekkevidde er utopi og noe man burde funnet ut ved litt søk på nettet.
Som denne: http://www.dinside.no/motor/testkjort-mitsubishi-i-miev-klar-for-kundene/61732696

Leafen min er oppgitt med rekkevidde på 199km. Har aldri vært i nærheten og kommer aldri til og komme i nærheten av det. Skulle jeg klaget til min forhandler?

arthur

Sitat fra: Sele på tirsdag 15. november 2016, klokken 10:07
Jeg så nå i alle fall hva praksis forteller kontra teori når jeg prøvde forskjellige elbiler.

Så du fikk prøve en demo-bil fra forskjellige forhandlere over tid, med forskjellig type vær og sesong og slik at du på basis av dette kunne gjøre deg opp en klar mening om rekkevidde? Imponerende!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Carl Anton Stenling

#18
I forhold til trådstarters problem:

Du har en utfordring knyttet til at elbilen har (for) liten margin i rekkevidden for det aktuelle bruksmønsteret. Det er lett å være etterpåklok, men det hadde nok vært bedre å velge en brukt elbil med litt mer margin.

Hvis selgeren er en profesjonell selger så kan du jo undersøke muligheten for å bytte bilen inn i f.eks. en brukt Leaf med grei rekkevidde.

Alternativt kan du sjekke om det finnes lademulighet på jobben eller i nærheten.

Dersom du bruker litt tid på å optimalisere kjørestil, dekk/lufttrykk m.v. så er det også en mulig vei fremover. Husk imidlertid at bilen vil miste ytterligere noe rekkevidde etterhvert som tiden går.

Et annet alternativ er å avfinne seg med at enkelte dager er rekkevidden ikke tilstrekkelig. Kanskje du kan kjøre til et egnet kollektivknutepunkt og reise kollektivt deler av strekningen? Når det er varmt i været kan du kjøre helt frem.

En ren heving av kjøpet kan være vanskelig når rekkevidden er såpass nær det du har fått oppgitt. Hvis selgeren er profesjonell burde han imidlertid ikke solgt bilen til deg hvis han var klar over at marginen for det tenkte bruksområdet blir knap. Her vil det være avgjørende hvorvidt du har gitt informasjon om hvordan bilen er tenkt brukt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

TB

#19
Sitat fra: Bjørn Erik Ness Vold på mandag 14. november 2016, klokken 15:27
Vi fikk opplyst av selger og av tidligere eier at den har en rekkevidde på 80-90 km på vinterstid, men mer om sommeren. Bilen er velholdt og inkl ny service. Batteritest viser tilnærmet 100%.
Verkstaden sin batteritest på desse bilane viser alltid 100%, men er ingen test på kapasitet, men meir ein test på at "batteriet fortsatt er der og fungerer." App på Andriod telefon kan vise kapasitet på batteriet. Dei fleste har mista 15-20% frå nytt batteri. Stor reduksjon i starten, så flater det ut.

Sitat
I dag har jeg brukt bilen til jobb som den er ment å skulle brukes til og det er 67 km tur/retur. Været var regn og 10 grader og AC var ikke i bruk. På vei hjem så skrudde radioen seg av rundt ca 60 km, og når jeg parkerte hjemme så var de 2 streker på batteriindikator og 7 km kjørelengde igjen ifølge måler.
Rekkevidden er normal. Som fleire skriv er det mange parameter her, slår du av varmen og vifta kjem du mykje lenger. Ulempen er at sikten raskt blir så dårlig at du ikkje ser vegen..  ;D

Radio som slår seg av må være ein annan årsak. Det er berre varmen som slår seg av, det skjer etter siste strek på batterimåleren forsvinn, men gjerne litt før lampen med skilpadde tennes. Det er rapportert det er mellom 2 - 10 km igjen etter skilpadda tennes. Eg har aldri testa dette, så vis respekt for skilpadda.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

AmocoCadiz

På trilling påvirkes kjørelengde for hvert trinn på varme og vifte uten at man nødvendligvis merker mye til den økte varmeeffekten, du kan prøve skru ned på varme og  vifte noen hakk, noe som gir mer kjørelengde.
Og senke fart hvis mulig, det hjelper veldig mye.

sylwester

Men trådstarter skrev at AC var av og jeg tok det som at varmeanlegget ikke var på i det hele tatt. Har jeg misforstått det?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Jeg opplever trådstarters problem dithen at han rett og slett har kjøpt en bil som ikke er egnet til den tiltenkte bruken, enkelt og greit. Hvem som skal ta "skylden" for det synes for meg nokså åpenbar, og i denne saken er det ikke selgeren.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Bjørn Erik Ness Vold

Vel, takk for tilbakemeldinger. Jeg bruker bilen tur retur jobb og når jeg parkerer hjemme så er det 3km igjen ifølge telleren. Jeg gjør ikke noe mer sak ut av det, men får bruke bilen til det den er ment til og se etter hvert når sommeren kommer om jeg kan strekke distansen litt lenger :-) For øvrig skal arbeidsplassen min flytte til nytt lokale nærmere mitt hjemsted om en stund så da ordner det seg nok. Det er for øvrig 2 ladepunkter på strekningen så jeg kommer meg nok hjem uansett :-)

Er det slik at lys, radio og setevarme har eget batteri?

Carl Anton Stenling

#24
12 V-batteriet til lys, radio og setevarme lades fra fremdriftsbatteriet. Imidlertid er det lite å spare på disse tingene siden effektforbruket er moderat.
Dersom du skal optimalisere forbruket så er det nok først og fremst optimalt lufttrykk/dekk og (lavere) hastighet som monner. Det er min erfaring etter å ha kjørt elbil i 18 år :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Caspar

Mange gode råd og tips her, men hvis dette var første turen til trådstarter med elbil så er det vel ikke noe å bekymre seg for. Jeg tipper at han raskt legger seg til en kjørestil som er mer forenlig med en elbil med små marginer på rekkevidde. Jeg kjenner ikke tvillingene men jeg regner med at det er mulig å vise antal Kwh pr mil også er det vel noen drevne tvillingsjåfører her på forumet som kan opplyse om hva som er realistisk å klare.
Guttungen har en Jeep med en tørst V8 som han ikke bruker om vinteren. For noen år siden så kjøpte han seg en Think Classic til vinterbruk, og når han tok ut Jeepen igjen på våren så brukte den markant mindre bensin enn han var vant til. Han måtte etterhvert innse at det var fordi han hadde lagt seg til et "gammelelbil kjøremønster" i løpet av vinteren og det nøt han godt av når bensinslukeren skulle på veien igjen. 
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

TB

Sitat fra: Caspar på tirsdag 06. desember 2016, klokken 08:50
Mange gode råd og tips her, men hvis dette var første turen til trådstarter med elbil så er det vel ikke noe å bekymre seg for. Jeg tipper at han raskt legger seg til en kjørestil som er mer forenlig med en elbil med små marginer på rekkevidde. Jeg kjenner ikke tvillingene men jeg regner med at det er mulig å vise antal Kwh pr mil også er det vel noen drevne tvillingsjåfører her på forumet som kan opplyse om hva som er realistisk å klare.
Instrumentering i trillingene er svært enkel:
- effektmeter, nål som viser forbruk / regenerering, likner måleren i klassiske PSA og Think.
- batterimåler med streker (ligner Leaf sine streker, men har 16 streker.)
- "gjett-o-meter", med rest km til tomt.

Det er ingen visning av kWh.
80-90 km på vinterstid er mulig, men krev lite eller ingen varme og forsiktig kjøyrestil.

Ved fint, tørt vær, uten varme og utenfor motorveg er 120 km eller meir mulig å oppnå.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

arthur

Med bruk av varme, samt setevarme, har jeg i det siste kommet til at rundt 80 kilometer er høyst realistisk med fornuftig kjøring med vår Miev (trilling). Blandet kjøring inklusive motorvei med 80-100 km/t (E-18 inn til Oslo).
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA