Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slutt på mva-fritak for ladestasjoner og elektrikerarbeid

Startet av Bjørn Erik Ness Vold, fredag 06. januar 2017, klokken 07:04

« forrige - neste »

Bjørn Erik Ness Vold

Har akkurat kjøpt vår første Elbil (brukt). Det er en Mitsubishi i-Miev 2011 modell, med 71000 km på telleren.
Bilen ble kjøpt hor forhandler på Østlandet, men vi bor i Rogaland så vi har ikke fått sett eller prøvekjørt bilen før vi fikk den. Vi fikk opplyst av selger og av tidligere eier at den har en rekkevidde på 80-90 km på vinterstid, men mer om sommeren. Bilen er velholdt og inkl ny service. Batteritest viser tilnærmet 100%.

I dag har jeg brukt bilen til jobb som den er ment å skulle brukes til og det er 67 km tur/retur. Været var regn og 10 grader og AC var ikke i bruk. På vei hjem så skrudde radioen seg av rundt ca 60 km, og når jeg parkerte hjemme så var de 2 streker på batteriindikator og 7 km kjørelengde igjen ifølge måler.
Ser for meg at når minusgradene kommer så vil rekkevidden bli ytterligere redusert...

På bakgrunn av opplysningene vi fikk før kjøp så lurer jeg på om det er mulighet for noen reklamasjonsrett/heving av kjøpet da vi mener bilens rekkevidde er langt under opplyst?

Noen som har erfaring med dette?

Ebe

du har kjørt 67+7 = 74 km, dette inkludert ett langt stopp midt på dagen? Kjører du i ett får du lengre rekkevidde. Er ikke dette ganske nærme disse 80 km dere fikk opplyst? Det er i alle fall etter min tolkning ikke "langt under opplyst" rekkevidde?

Så må du vurdere kjørestil, hastighet, typografi osv, osv... tror du skal jobbe hardt med å få noe tilbake her.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

gigafactory

En ting er sikkert, det er ikke én trilling på veien fra 2011 som har tilnærmet 100% batterikapasitet uten å ha byttet batteripakke i nyere tid.

elektrolux

Du vil nok lære deg å kjøre mer effektivt etterhvert slik at rekkevidden øker.

Det som spiser rekkevidde er unødvendig regenerering, rask akselerasjon og høy fart opp bakker, mange småturer der varmeapparatet spiser mye rekkevidde, vinterdekk og regn ( Som nå ).

Radio og elektriske vinduer reduserer ikke rekkevidden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Foreslår at du sjekker lufttrykket i hjulene før du gjør noe annet. Fyll rundt 10 % mer enn fabrikkens anbefaling.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Sele

Hvorfor kjøper man biler usett og uprøvd i 2016?

tutti

Mange elbiler har mye mindre rekkevidde enn det selgerne noen ganger sier.

En egolf reklameres med 192 km, men om vinteren har jeg vært nede i 80 km.

Sånn er det bare.

Kjøp heller en Zoe med 400 km batteri så slipper du rekkeviddeangst, selv midt på vinteren, hvis du kan.

Bjørn Erik Ness Vold

Sitat fra: Sele på mandag 14. november 2016, klokken 21:14
Hvorfor kjøper man biler usett og uprøvd i 2016?

Bilen er sett på bilder i finn annonse, nylig service og tilbakemelding fra forrige eier + garanti og garanti for at forestående eu kontroll vil bli godkjent.
Alt det og at det ikke var tilsvarende bil i nabofylker gjorde at vi kjøpte bilen.

Trekkoppbil

#8
Elbiler vil ha kort rekkevidde på første tur.

Har man gammel el-bil, så vil man ta i bruk alle triks for strekke rekkevidda, og man vil planlegge hver eneste sving, hver bakketopp og hver dalbånn,  for å kjøre så økonomisk som mulig.

Visse triks kan være som nevnt:
-Å kjøre jevnt.
-Ligge bak trailer, når det passer.
-Holde låg fart, når det passer eller er tvingende nødvendig.
-Velge kjørerute med omhu. Velg vei med kort strekning, liten fart, færrest hindringer og enklest topologi.
-Trille i nøytral, når det er hensiktsmessig.
-Kjøre i tørt vær.
-Høyt dekktrykk.
-Energidekk. Gjerne smale dekk. På noen andre biler kan man gå ned i felgdimensjon og opp på profil.

Man lærer seg å lade over alt: På jobb, på handleturer osv. Man velger butikker og tannlege mm, etter lademuligheter.

Hurtiglade når batteriet er passe tomt, og ikke hurtiglade høyere enn det som er praktisk.

Batteritest som viser tilnærma 100% på ett 5 år gammelt batteri, høres merkelig ut.  Kan du dokumentere at du blei lova at batteriet skulle være tilnærma 100%, og har du noen måte å måle hva virkelig kapasitet er?
Kjører man litt i grenseland av rekkevidda til daglig, så er det stor forskjell på et batteri med 100% kapasitet, og ett med f.eks 80% kapasitet.  Du kan prøve å google etter en måte å lese av "state of health" på den typen bil.

Jejl

#9
Tror nok ikke du kan regne med noe heving eller annen erstatning på grunnlag av litt kortere rekkevidde enn forventet/opplyst av selgeren. Selgeren har jo ikke lik bruk som du vil ha, og kan av flere grunner få lengre rekkevidde.

Foreslår å bare å prøve å gjøre det beste ut av det, å forsøke å kjøre disse 67km fremover mot vinteren.
Utenom rådene som allerede er gitt, så var det vel fryktelig mye regn og vann i veibanen i dag. Det øker forbruket med rundt 15%, og forbruket kan forbedres litt ved å unngå å kjøre i idealsporet i veibanen, der mesteparten av vannet ligger.
At du avslutter ladingen like før kjøringen utgjør også mye, siden batteriet da er varmt. Forvarming av kupeen med strøm fra kabelen utgjør også litt(Her må du sjekke at du ikke trekker mesteparten av strømmen fra batteriet, for da kan forvarming gjøre vondt verre.)

Beste tipset er vel kanskje dieselvarmer hvis du ser det ikke går i det hele tatt mot vinteren, men det koster endel.

Ellers dreper farten rekkevidden, så du kan jo kanskje slå av 5km/t (eller mer) å se hvor mye det utgjør.

Bjørn Erik Ness Vold

Sitat fra: Jejl på mandag 14. november 2016, klokken 21:56
Tror nok ikke du kan regne med noe heving eller annen erstatning på grunnlag av litt kortere rekkevidde enn forventet/opplyst av selgeren. Selgeren har jo ikke lik bruk som du vil ha, og kan av flere grunner få lengre rekkevidde.

Foreslår å bare å prøve å gjøre det beste ut av det, å forsøke å kjøre disse 67km fremover mot vinteren.
Utenom rådene som allerede er gitt, så var det vel fryktelig mye regn og vann i veibanen i dag. Det øker forbruket med rundt 15%, og forbruket kan forbedres litt ved å unngå å kjøre i idealsporet i veibanen, der mesteparten av vannet ligger.
At du avslutter ladingen like før kjøringen utgjør også mye, siden batteriet da er varmt. Forvarming av kupeen med strøm fra kabelen utgjør også litt(Her må du sjekke at du ikke trekker mesteparten av strømmen fra batteriet, for da kan forvarming gjøre vondt verre.)

Beste tipset er vel kanskje dieselvarmer hvis du ser det ikke går i det hele tatt mot vinteren, men det koster endel.

Ellers dreper farten rekkevidden, så du kan jo kanskje slå av 5km/t (eller mer) å se hvor mye det utgjør.

Det er installert kupevarmer på 220V så den trekker ikke strøm fra batteriet

arthur

#11
Sitat fra: Sele på mandag 14. november 2016, klokken 21:14
Hvorfor kjøper man biler usett og uprøvd i 2016?

Kjøper man av en forhandler og bor på annen kant av landet så er det helt greit, naturlig og rimelig så lenge man har dokumentasjon på hva man har kjøpt. Hvis det skulle være seg at realitetene ikke er i henhold til avtale så har man en sak, meget god sådan. Til tross for hva folk synes å tro finnes det ikke noe som heter undersøkelsesplikt! Har man en dårligere sak hvis man ikke har undersøkt det man kjøper? Nei, trolig har man faktisk en bedre sak mot selger.

Ellers lurer jeg også på denne påståtte batteritesten som skal vise tilnærmet 100%. Har du dette dokumentert?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

#12
Jeg er bare forundret over at folk velger og gjøre dette når man daglig kan lese om advarsler i aviser og på tv. Uansett hvor mye rettigheter du har så blir det en kamp du må utkjempe. Så bør spørsmålet bli om du ønsker og utsette deg for det. For meg blir svaret på det spørsmålet et klart nei.

- I de fleste tilfeller kan du ikke angre. Angrerett er kun aktuelt for kjøp fra forhandler, men da må salget ha skjedd utenfor dens vanlige forretningssted. Dersom selve kjøpsavtalen er inngått via nett, for eksempel på bakgrunn av en FINN-annonse, så vil normalt sett ikke angrerettsreglene få anvendelse. Dette har Høyesterett besluttet i en dom fra 2010, påpeker NAF.

Jeg aner ikke på hvilken måte trådstarter har kjøpt bilen.

arthur

Vel, vi kjøper jo alle en bolig til to, fem eller ti millioner etter å ha tilbrakt kanskje totalt 30 minutter i huset og da i selskap med en rekke andre personer, potensielle kjøpere, og hvilken trygghet gir egentlig det besøket mht teknisk tilstand?

Nei, angrerett har man ikke, men man har et "hav" av rettigheter med hensyn til å kunne heve kjøpet, få redusert pris og/eller at varen blir reparert. Dette fremgår både av lovverk og rettspraksis og man har tilgang til hjelp også.

Når det er sagt så er det forskjell på å ha rett og å få rett, men norske forbrukere er meget godt tatt vare på, også i kjøp/salg mellom private, og her var det jo snakk om en profesjonell selger sågar.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Sele

Så er spørsmålet igjen om man ønsker og utsette seg selv for dette kontra et tryggere kjøp.

Forbrukerrådet får rundt 100.000 henvendelser i året. Rundt 10 prosent av dem omhandler kjøp og salg av bil, noe som gjør bil til den vanligste saken Forbrukerrådet må megle i. Den førsteplassen har blitt holdt gjennom Forbrukerrådets mer enn 60 år lange historie.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA