Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Barentshavet ulønnsomt

Startet av Ampéreson, torsdag 05. januar 2017, klokken 21:40

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Sitat fra: TrondW på torsdag 18. mai 2017, klokken 23:18
Byttet stabilisatorstag på 85D i dag. Har dette noen påvirkning på hjulstilling / spissing? Burde det vært tatt 4 - hjuls kontroll?
Har ingen påvirkning. Er for komfort og stabilitet

wasted1980

Hmmmm...fikk akkurat en telefon fra Tesla som sa at dette ikke går på garanti fordi det er en slitedel (Koster 3700,-). Hva er riktig??

* FR SUSP STABAR PASSIVE SUSP (6007084-00-D)

* BOLT HF M10x1.50x30 (10.9)-U-MP-G720 (2007069)
TMS "P"75D Full pakke

TM≡ Reservert 01.04.16

P85 | Perlehvit | Panorama | Luft | Tech | Hi-Fi | Dobbeltlader | Vinterpakke | Skinn + Alacantara | Carbon | Spoiler | 7 seter | 20" Tomason TN9 | SOLGT

Muffinman

Hvor langt er bilen gått? Er vel ikke spesielt vanlig å bytte slike deler før 100.000km, men jeg antar det kommer an på under hvilke forhold bilen er kjørt, og på hvilken måte.

wasted1980

Den er gått snart 100000. Bilen er blitt kjørt rolig hele perioden (foruten første uken da det var veldig gøy med P:en...) :)
TMS "P"75D Full pakke

TM≡ Reservert 01.04.16

P85 | Perlehvit | Panorama | Luft | Tech | Hi-Fi | Dobbeltlader | Vinterpakke | Skinn + Alacantara | Carbon | Spoiler | 7 seter | 20" Tomason TN9 | SOLGT

Rolf Gjerdsjø

Å måtte bytte forstillingsdeler er ikke uvanlig når du har såpass kjørelengde. Hvor fort de slites kommer an på mange faktorer, deriblant veistandard der du kjører, men rundt 100k for et stabstag er helt normalt.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Muffinman

Jeg har hatt mange biler, og aldri byttet stabstag noen gang til tross for kilometerstand langt over 100k. Den eldste bilen i signaturen har gått 123k, og her var alt i skjønneste orden ved nylig sjekk.

Lacaixxa

Vet ikke om det henger sammen, men Byttet front susp / begge camber armene på garanti. Kun ventet siden mars -(!)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på fredag 02. juni 2017, klokken 13:57
Jeg har hatt mange biler, og aldri byttet stabstag noen gang til tross for kilometerstand langt over 100k. Den eldste bilen i signaturen har gått 123k, og her var alt i skjønneste orden ved nylig sjekk.

Jeg måtte bytte stabstag på Touranen vi hadde før, tipper det var på ca. 110.000km.

Det kommer nok mye an på hvor mye bilen veier, hvor mye man pleier å ha i den og hvor bra/dårlige veier man kjører på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Muffinman på fredag 02. juni 2017, klokken 13:57
Jeg har hatt mange biler, og aldri byttet stabstag noen gang til tross for kilometerstand langt over 100k. Den eldste bilen i signaturen har gått 123k, og her var alt i skjønneste orden ved nylig sjekk.

Jeg har byttet på flere av bilene jeg har eid (men ikke alle), og da har det vært alt fra 80'-140'. Vanligvis er det bærebruker eller bærekuler som går først, men stabstagene er å betrakte som en slitedel på samme måten. Det er mange årsaker til at de kan ryke, alt fra delekvalitet til produsentens hjulgeometri, i kombinasjon med veistandarder.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Brede

Her klunker det så det holder, så må nok byttes  her også ved førstkommende service.
Jeg har byttet foringer på stabstag på stort sett alle biler jeg har hatt siste årene, mistenker at haugevis av fartsdumper i nærområdet er synderne..
Dersom dette ikke går på garantien (som jeg forsåvidt kan godta) så vurderer jeg å bytte disse selv om en får kjøpt fra Tesla. Vanligvis en enkel operasjon på de fleste biler.

No_pilot

Fikk anmerkning for slitasje på høyre sway bar, på første EU-kontroll i vinter (P85 Sep13 56000km).
Tesla Rud byttet både sider på garanti, uten minste krangling, kun 10 dgr venting :-)

Corrections: Link - Sway Bar - Front - Pair
Part Quantity Unit Price
FR SUSP STABAR LINK RH (6008915-00-A) 1.00 0.00 0.00
NUT HFPT M10x1.25 [10]-ZnNi (2007090-00-B) 4.00 0.00 0.00
FR SUSP STABAR LINK LH (6007098-00-A) 1.00 0.00 0.00
Total Parts 0.00
Replaced sway bar links.
Total Labor & Miscellaneous Items 0.00
S P85 sep-13, solgt mar-17
S 85D nov-15
Model 3 reservert
Jaguar I-Pace reservert

Muffinman

#26
Vi snakker nok ikke om selve stabstaget, men lenkearmene som kobler dette til opphenget på hver side. På disse er det kommet en ny bulletin som sier at noen biler har fått disse dårlig tiltrukket og med ulyder som følge. Stagene skal byttes. Gjelder S og S, bygget et par dager i mars  2017.

Simen1

Høres ut som det er min tur til å måtte bytte/stramme lenkearmene. Hva er sjansen for at Tesla dekker det? September 2013-modell, 129 000 km, tredje eier.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Maximus

Lenkearmene/raklestagene er slitedeler, spesielt på rufsete veier her i Norge. Har de holdt 129000 km vil jeg si de begynner å ha gjort den jobben de skal, men man taper jo ingenting på å spørre forhandler.

Til sammenligning varte de dårligste jeg har vært borti, kjøpt hos en av norges større rekvisitaforhandlere, igjennom en vinter før de på nytt måtte byttes. Det var til en annen bil enn Tesla.

snd

Sitat fra: Simen1 på lørdag 21. oktober 2017, klokken 17:37
Høres ut som det er min tur til å måtte bytte/stramme lenkearmene. Hva er sjansen for at Tesla dekker det? September 2013-modell, 129 000 km, tredje eier.
Skal være dekket av 8 års serviceavtale hvis du har det. Den dekker alle slitedeler unntatt dekk. Usikker på reklamasjonsretten...
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA