Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester i media

Startet av Olee, onsdag 04. januar 2017, klokken 21:21

« forrige - neste »

Olee

Er det noen som har erfaring med tilleggsvarmer i nyere Leaf med varmepumpe? Ser det er mange tråder om vannvarmere, men lite som omhandler luftvarmere. Fikk merke på langtur at varmepumpa ikke hjelper så mye når det er -15 ute  ;D Da ønsker man seg gjerne litt ekstra varme :)

leafnor

Ikke erfaring, men tenker at siden det ikke er noe vann å varme i biler med VP så må det til en varmer for luft. Typisk slike som man monterer bår.
Har Eber varmer i min båt http://webshop.nettbaat.no/products/batvarmer-eber-d2-airtronic-dieselvarmer
Nå er størrelsen så at eksakt hvor denne skulle får plass vet jeg ikke. Likeså, hvor føre luften.
Den bør supe kupeluft, og avgi i kupe selvfølgelig. Masse "rør" og styr tror jeg det ville bli.
Det beste skulle være om en kanskje fikk montert en mindre væskebarmer, men slik at den varmet fordamperrøret på VP i bilen. Både før det går inn i fordamper og ut. Må til noe utradisjonelt, men ville virke.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

3irikur

Sitat fra: Olee på lørdag 12. november 2016, klokken 20:59
Er det noen som har erfaring med tilleggsvarmer i nyere Leaf med varmepumpe? Ser det er mange tråder om vannvarmere, men lite som omhandler luftvarmere. Fikk merke på langtur at varmepumpa ikke hjelper så mye når det er -15 ute  ;D Da ønsker man seg gjerne litt ekstra varme :)

Er du sikker på at bilen er som den skal? Jeg hadde problem med at det kun var varmepumpe som varmet, og ikke den andre delen av varmeapparatet. Fikk det fikset på garanti, og nå blir  det varmt uansett utetemp :) 

Bruker dog mye strøm på varme da...
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

bob-bob

Sitat fra: 3irikur på søndag 13. november 2016, klokken 06:25
Sitat fra: Olee på lørdag 12. november 2016, klokken 20:59
Er det noen som har erfaring med tilleggsvarmer i nyere Leaf med varmepumpe? Ser det er mange tråder om vannvarmere, men lite som omhandler luftvarmere. Fikk merke på langtur at varmepumpa ikke hjelper så mye når det er -15 ute  ;D Da ønsker man seg gjerne litt ekstra varme :)

Er du sikker på at bilen er som den skal? Jeg hadde problem med at det kun var varmepumpe som varmet, og ikke den andre delen av varmeapparatet. Fikk det fikset på garanti, og nå blir  det varmt uansett utetemp :) 

Bruker dog mye strøm på varme da...

Ja sjekk at varmelementet i bilen din virker. Gå inn på forbruk, og se på strømtrekk på varme når du setter temperatur på maks.  Varmeapparat skal da trekke ihvertfall 3,5 kw eller mer ( varmepumpe trekker maks 1,5 kw alene)  . Gjør den ikke det , er sannsynligvis elementet defekt. Har skjedd på flere biler tidligere. Leaf med VP skal være mer enn varm nok i minus 15 om du ikke kjører på Eco. ( på Eco innstilling får ikke varmeapparat full effekt...)

Olee

Dårlig formulert av meg.. Bilen fungerer som den skal, blir god og varm. Problemet er at det bruker mye strøm. Hadde bare VP funket og ikke PTC-elementet, hadde forrige tur blitt svært kald!

Det høres ut som en del rør her og der ja leafnor.. Suger alle slike varmere kupeluft? Blir dårlig effekt med friskluft kanskje?  :(

Gurba


nr1rayner

Ideelt sett burde den trekt luft fra kupeen ja, men det er vel ekstra jobb å få til det.
Husk at typiske dieselvarmere er på 5kw, mer enn tilstrekkelig nok til å varme bilen vel..
Forbruk av diesel ligger grovt sett på 0,1 l pr kw pr time, altså ca 0,5 liter/time på en normal dieselvarmer, på full guffe..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kjbu

Luftvarmer i Leaf med VP må kobles til innsugsluften til kupeen, ellers blåser den kald luft på bein, vindu etc. For man vil jo ha frisk luft inn i bilen også.
Må finne hvor innsuget er og koble dieselvarmeren slik at den blåser varm luft dit.

Jeg har ligget mange nattetimer og tenkt på dette, men venter til bilen er 5 år og garantien er over.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA