Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys

Startet av Tesla P85D, onsdag 04. januar 2017, klokken 18:34

« forrige - neste »

Tesla P85D

Vår tesla har straks passert 50.000 km. Det er en 2015 model. Så om 1-1,5 år nærmer vi oss 100.000 km. Vi er veldig fornøyd med bilen, men vi vurderer faktisk å bytte den ut før vi passerer 100.000 km. Da til fordel for en ny tesla eller en brukt med lav km stand og garanti.

Men i.o.m at vi kun vurderer bytte ifht til garanti så lurer jeg litt på hva som lønner seg. Det er jo langt fra gratis å bytte til ny bil.

Men kostnadene etter at man ikke har garanti ser jeg for meg at også fort kan bli dyrt med tesla.

Noen meninger rundt dette?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Afterburner

Skal du bytte hadde jeg byttet lenge før 100K. Da går garantien ut og mange vil da vegre seg for å kjøpe bilen. Skal du da få solgt må du mye ned i pris. Om du vil bytte bil ville jeg vurdert å gjort det allerede nå. Men det koster deg sikkert en del. Så det blir jo et regnestykke ift. hva du ga for bilen, hva du får igjen for den og hva du må gi for ny. Uansett vil nok det mest gunstige være å beholde bilen og kjøre den i mange år til. Som alltid.
____________________
2016 TMS P90DL - Plukket opp 30. sep. 2016
Facelift. Perlehvit med alt utstyr.

Trustno1

Kan aldri se for meg at det er økonomisk gunstig å bytte bil for å beholde garantien. Avskrivningen du må ta er sannsynligvis mye høyere enn hva eventuelle reperasjonskostnader vil bli.

Selv har jeg nå en P85D som er 1,5 år gammel med 65k km på telleren. Ingen planer om å bytte den ut med det første. Regner med å kjøre minst like mye de neste 1,5 årene.

Uansett er det jo garanti ubegrenset km på drivverk og batteri, samt reklamasjonsrett på de fleste delene som ikke er slitedeler.

Kim Kim

Enig med Trustno1 her.
100 000 km er jo også en magisk grense på fossilbiler. På Tesla og elbiler generelt tror jeg det med tiden vil bli en ny grense siden de slites helt annerledes/mindre.

I tillegg til Tesla sin 8 års ubegrensede garanti på motor og drivverk.

På den annen side bytter jeg alltid biler selv før 5 år, men det er vel heller for at jeg ønsker noe nytt og liker nye biler :) Økonomien i det er så som så

Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Sense

5 års garantien er viktig for mange. Å ha ett års garanti igjen ser ut til å sikre en skeptisk brukbilkjøper.

Jeg har også vurdert å bytte. Verdifallet vil oftest være stort de første 2 årene av bilens levetid, deretter flater kurven ut.

Når det er sagt, så ser jeg for meg at Tesla er en vanskelig bil å eie hvis ikke alt fungerer topp. Da popper det opp advarsler over hele skjermen, sensorer går amok og alarmer slår ut. Og bilprodusentene passer på å gjøre det vanskelig å fikse tekniske feil selv.
Det var enklere før på eldre biler. Var det noe som ikke virker, så kunne du noen ganger ignorere det mens bilen kunne kjøres likevel.

Jeg har regnet ut at det vil koste meg ca. 400 - 450 000 å bytte ut til ny versjon i dag, da riktignok med 4 hjulstrekk, som jeg ikke har i dag. Men da sparer jeg riktignok noen tusenlapper i kommende verkstedregninger, hvis jeg beholder bilen utover 5 år.
Synes det er litt for mye i prisforskjell, så lenge bilen fungerer fint i dag. Samtidig vil prisforskjellen bli større mot en ny bil, jo lenger jeg beholder bilen.

Et annet moment er hvor sulten er man på å eie en oppdatert versjon med autopilot og annet snacks. Er man villig til å betale 400 000 for det, kontra å spare penger på å beholde bilen til neste generasjon kommer? For min del har jeg mer enn nok utgifter til å vedlikeholde eiendommer og har egentlig ikke noe annet valg enn å beholde akkurat nå.

Hvis man likevel bestemmer seg for å bytte nå, er det sikkert smartere enn å vente til april, når ubegrenset gratis superlading forsvinner. Da beholder kanskje våre biler seg litt lenger i pris en stund.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA