Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min 75D har sluttet å regenerere

Startet av mack_, onsdag 04. januar 2017, klokken 15:12

« forrige - neste »

Jorgen86

Er sånn det fort blir tenker jeg, men 1500 spenn i timen er jo nesten værre enn møller skal ha når de skrur bil det.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.


kodalse

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Jorgen86

Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Ingeniøren

En grunn til at jeg klipper håret selv....med kort sveis går det veldig greit....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Tilbake til kontakter og schuko. Hvis denne kontakten er så dårlig, hvorfor er den da den dominerende kontakten i Europa ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rio

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 01. desember 2016, klokken 10:30
Tilbake til kontakter og schuko. Hvis denne kontakten er så dårlig, hvorfor er den da den dominerende kontakten i Europa ?

Fordi den:

1) Ble vedtatt som en standard for lenge siden. Det har vært flere forsøk på å endre, men det har ikke ført frem.

2) Den brukes stort sett brukes enten til langt mindre strømstyrker, eller midlertidig med høye strømstyrker (kompressor, verktøy, osv.)

3) Andre land i Europa har gjerne betongbygg, som brenner dårlig. ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#82
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 01. desember 2016, klokken 10:30
Tilbake til kontakter og schuko. Hvis denne kontakten er så dårlig, hvorfor er den da den dominerende kontakten i Europa ?
Utviklet før krigen og egnet til sitt bruk. Det er nok en av de beste av alle eldre kontakter til sitt bruk. Tåler korttidig 16A.
Forsøk på  utvikle en bedre normkontakt i Europa gikk i dvale for mange år siden. Mange sprikende krav.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Schuko fungerer greit nok. Svært sjeldent vi bytter stikk her i huset.

VVB på 3 kW over 20 år gammelt Schuko som viser null tegn til degradering mens vi bytter gjerne stikk i garasjen med 5 års mellomrom etterhvert som behovet melder seg.

Slik jeg forstår reglene er det lov å bytte stikk selv. Eller må en få et firma til å gjøre det? I så fall ville det være kontraproduktivt for sikkerheten da et slikt besøk gjerne gjør skader på lommeboka på nærmere 2000 kr, mens selvgjort koster under 100 lappen. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PST

Sitat fra: elektrolux på fredag 02. desember 2016, klokken 06:58
Schuko fungerer greit nok. Svært sjeldent vi bytter stikk her i huset.

VVB på 3 kW over 20 år gammelt Schuko som viser null tegn til degradering mens vi bytter gjerne stikk i garasjen med 5 års mellomrom etterhvert som behovet melder seg.

Slik jeg forstår reglene er det lov å bytte stikk selv. Eller må en få et firma til å gjøre det? I så fall ville det være kontraproduktivt for sikkerheten da et slikt besøk gjerne gjør skader på lommeboka på nærmere 2000 kr, mens selvgjort koster under 100 lappen. ;)

Privat personer har ikke lov til å bytte stikkontakter selv. Kan kun bytte deksel på stikkontakten.

Muffinman

Sitat fra: elektrolux på fredag 02. desember 2016, klokken 06:58
mens selvgjort koster under 100 lappen. ;)
Jeg er redd selvgjort i mange tilfeller kan koste langt mer enn en hundrelapp. I tillegg vil nok enhver risikovurdering lyse rimelig rødt i forhold til sikkerhet om helt ufaglærte skal ha lov til å fikle med dette.

elektrolux

#86
Da må vi vurdere om vi har råd til å bytte stikk like ofte som før.  :o

Og så bare bytte dekselet på de som viser tegn på degradering slik at de i alle fall ser friske og fine ut. ;D

Blir omtrent som en bare skulle få lov å vaske og pusse på bremsene på egen bil, men ikke lov å demontere og gjøre en skikkelig jobb. 

Blir bare helt feil, og skulle dette stemme vil det som sagt være kontraproduktivt for sikkerheten. Eller at folk bruker sunn fornuft som  tross alt de fleste av oss er utstyrt med og gjør oss til forbrytere og holder utstyret i orden slik at vi får økt sikkerhet både i eget hus og i egen bil. Jeg stoler i alle fall ikke på at verkstedet gjør en god jobb på kjøretøy jeg selv skal ut på veien med. Har sett alt for mye slurv til at det er mulig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Hvor godt selvgjort er vil nok variere sterkt. Jeg har ingen problemer med å bytte en kontakt selv, og gpr jevnlig over og etterstrammer festeskruene på kontakter i huset, spesielt nær dører.

Sist jeg gjorde større oppussing gjorde jeg etter avtale med elektriker det meste av rørlegging/trekking selv, men han ville skru på plass kontaktene. Helt greit for meg; det ble uansett mye færre timer, og han så naturligvis over at rør ikke hadde for skarpe bend, knekker e.l. En vinn-vinn situasjon; mindre timer å betale for meg, og mindre arbeid men likevel godt betalt for lite for ham. :)

Å koble det elektriske er jo ikke vanskelig; man må bare vite hvordan det skal gjøres. Det er når man ikke vet det blir problemer.

En bekjent ble forresten "tatt" for å ha lagt opp noen utenpåliggende elektriske ledninger selv da han hadde tilsyn. Han hadde kjøpt "boka" og lest seg opp på hvordan alt skulle gjøres, og fulgt den til punkt og prikke. Inspektøren ble mistenksom fordi ting var "for etter boka", med sirlige 30cm mellom festeklips. Utover det fikk han skryt for at det var godt gjennomført.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ferry

Sitat fra: cra på fredag 02. desember 2016, klokken 09:21
Jeg har ingen problemer med å bytte en kontakt selv, og gpr jevnlig over og etterstrammer festeskruene på kontakter i huset, spesielt nær dører.

Bruker du momenttrekker?

Ingeniøren

Sitat fra: Ferry på fredag 02. desember 2016, klokken 10:39
Sitat fra: cra på fredag 02. desember 2016, klokken 09:21
Jeg har ingen problemer med å bytte en kontakt selv, og gpr jevnlig over og etterstrammer festeskruene på kontakter i huset, spesielt nær dører.

Bruker du momenttrekker?

Det trenger man da ikke. Man kjenner bare over og det er ingen problem å kjenne at noen skruer ha løsnet og så drar man bare etter så det sitter like stramt. Har aldri sett en elektriker som bruker momentnøkkel noe sted...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA