Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min 75D har sluttet å regenerere

Startet av mack_, onsdag 04. januar 2017, klokken 15:12

« forrige - neste »

PST

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 22. november 2016, klokken 18:47
Sitat fra: PST på tirsdag 22. november 2016, klokken 16:13
Sitat fra: sjokomelk på søndag 20. november 2016, klokken 18:43
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. november 2016, klokken 10:45
Xdigital finnes vel bare som jordfeilautomat (ikke jordfeilbryter), og heller ikke som type B?
xDigital er navnet på jordfeilautomatene. Og så finnes det xEffect som er de løse jordfeilbryterne med samme funksjoner. Finnes i både type A, B og B+.

Jeg har xDigital jordfeilautomater på alt, bortsett fra kursen til bilen. Der er det xEffect type B og en vanlig automatsikring.

Etter min mening markeds beste løsning når det gjelder jordfeilbrytere. Så lenge Eaton er markedsledene på digitale vern vil nok prisene være hårreisende for noen.
Vurderer å bytte til xDigital i sikringsskapet mitt slik at jeg slipper å bruke testknappen hver måned på vernene som jeg har nå.

Ja du kan jo tro at dette er gjengs hos ola dunk rundt om kring: at man tar strømmen på alle kurser en gang i mnd  ;D. Hvis dette er nødvendig er det blitt lagt mye penger i jordvernautomater til ingen nytte ....

Har ingen illusjon en gang at Ola Dunk bruker testknappen noen gang. Men vis en leser bruksanvisningen (helst på et annet språk en Norsk) så står det at testknappen på jordfeilbryteren må brukes med jevne mellomrom for at den skal virke slik den er ment.

Ferry

Noen som vet hvorfor testknappen må brukes jevnlig? Det må jo være en teknisk årsak. Eller er det kun en myte?

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.


Griffel

Sitat fra: Ferry på onsdag 23. november 2016, klokken 07:41
Hva er magnetisk klebing?
Jordfeilbryter holdes inne med en permanentmagnet, ubalanse i strøm gjennom bryter svekker magnetkoblingen slik at den løser ut ved hjelp av en fjær.
Dette er jo nokså fintfølende, (noen mA) og ikke alt for nøyaktig.
Den magnetiske koblingen kan forsterke seg og det kan være andre mekaniske feil. Pålitligheten øker ved testing, en bryter opp begynnende klebing.

Test minst en gang per år. Test av brytere indikerer at 10år gamle brytere som ikke er testet vil ha en feilrate rundt 10%.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jorgen86

Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Ingeniøren

Sitat fra: Griffel på onsdag 23. november 2016, klokken 14:55
Sitat fra: Ferry på onsdag 23. november 2016, klokken 07:41
Hva er magnetisk klebing?
Jordfeilbryter holdes inne med en permanentmagnet, ubalanse i strøm gjennom bryter svekker magnetkoblingen slik at den løser ut ved hjelp av en fjær.
Dette er jo nokså fintfølende, (noen mA) og ikke alt for nøyaktig.
Den magnetiske koblingen kan forsterke seg og det kan være andre mekaniske feil. Pålitligheten øker ved testing, en bryter opp begynnende klebing.

Test minst en gang per år. Test av brytere indikerer at 10år gamle brytere som ikke er testet vil ha en feilrate rundt 10%.

Mao ikke mye å rope ulv for. Feilrate 1% pr år og konsekvensen er at jordfeilautomaten blir en automat som brorparten av landets husstander forsatt har. Og å teste dette 1-2 ganger i året for å redusere feilraten til nesten ingen ting kan jeg leve med  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Ikke dumt å ta en runde hver vår i forbindelse med bytte til sommerdekk.

Smør bremser, bytt batteri i brannvarslerene, og trykk på testknappen på jordfeilvernene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#53
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. november 2016, klokken 07:19
Sitat fra: Griffel på onsdag 23. november 2016, klokken 14:55
Test minst en gang per år. Test av brytere indikerer at 10år gamle brytere som ikke er testet vil ha en feilrate rundt 10%.

Mao ikke mye å rope ulv for. Feilrate 1% pr år og konsekvensen er at jordfeilautomaten blir en automat som brorparten av landets husstander forsatt har. Og å teste dette 1-2 ganger i året for å redusere feilraten til nesten ingen ting kan jeg leve med  ;D
Her har du missforstått. Dette var resultatet av test i en større gruppe husholdninger (tror det var Danmark). Jordfeilbrytere som ble testet etter 10år, og hvor husholdningen ikke hadde brukt testknappen siden den var installert for rundt 10år siden hadde en feilrate på ca. 10%. 10 år gamle brytere som var teste regelmessig hadde lav feilrate.

Bryterene har mao. sundt av mosjon. Magnetkrets brytes opp og stive ledd beveges.

Mekanisk levetid er flere tusend koblinger så en test en til to ganger per år sliter ikke bryteren ut.

Altså har bryteren fått stå utestet noen år er sansynligheten for at den ikke virker når den skulle ikke lenger ubetydelig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Jorgen86 på onsdag 23. november 2016, klokken 21:38
Hva gjelder ved renovering?
Grovt sett: så lenge du erstatter noe "gammelt som lovlig" med noe som er bedre rent sikkerhetsmessig.

Altså bytte automatsikringer 16A med jordfeilautomater 16A uten at elektrikker behøver å dokumentere dette med kotsluttningsberegninger. Bytte en dårlig komfyrkontakt med en bedre uten å montere komfyrvakt.

Men det kan jo være fornuftig med litt til som f.eks overspenningsværn og/eller komfyrvakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 24. november 2016, klokken 09:24
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. november 2016, klokken 07:19
Sitat fra: Griffel på onsdag 23. november 2016, klokken 14:55
Test minst en gang per år. Test av brytere indikerer at 10år gamle brytere som ikke er testet vil ha en feilrate rundt 10%.

Mao ikke mye å rope ulv for. Feilrate 1% pr år og konsekvensen er at jordfeilautomaten blir en automat som brorparten av landets husstander forsatt har. Og å teste dette 1-2 ganger i året for å redusere feilraten til nesten ingen ting kan jeg leve med  ;D
Her har du missforstått. Dette var resultatet av test i en større gruppe husholdninger (tror det var Danmark). Jordfeilbrytere som ble testet etter 10år, og hvor husholdningen ikke hadde brukt testknappen siden den var installert for rundt 10år siden hadde en feilrate på ca. 10%. 10 år gamle brytere som var teste regelmessig hadde lav feilrate.

Bryterene har mao. sundt av mosjon. Magnetkrets brytes opp og stive ledd beveges.

Mekanisk levetid er flere tusend koblinger så en test en til to ganger per år sliter ikke bryteren ut.

Altså har bryteren fått stå utestet noen år er sansynligheten for at den ikke virker når den skulle ikke lenger ubetydelig.

Hvordan ble de testet? Vard et slik at de ble testet  på f.eks 31mA og ikke løste ut, eller løste de ikke ut på f.eks 100mA heller? Om de ikke løser ut i det hele tatt er det alvorlig, men om de er kun littegrann utenfor spec og løser ut på f.eks 33mA er det ikke helt samme krisen føler jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minim

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. november 2016, klokken 13:05
Sitat fra: Griffel på torsdag 24. november 2016, klokken 09:24
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. november 2016, klokken 07:19
Sitat fra: Griffel på onsdag 23. november 2016, klokken 14:55
Test minst en gang per år. Test av brytere indikerer at 10år gamle brytere som ikke er testet vil ha en feilrate rundt 10%.

Mao ikke mye å rope ulv for. Feilrate 1% pr år og konsekvensen er at jordfeilautomaten blir en automat som brorparten av landets husstander forsatt har. Og å teste dette 1-2 ganger i året for å redusere feilraten til nesten ingen ting kan jeg leve med  ;D
Her har du missforstått. Dette var resultatet av test i en større gruppe husholdninger (tror det var Danmark). Jordfeilbrytere som ble testet etter 10år, og hvor husholdningen ikke hadde brukt testknappen siden den var installert for rundt 10år siden hadde en feilrate på ca. 10%. 10 år gamle brytere som var teste regelmessig hadde lav feilrate.

Bryterene har mao. sundt av mosjon. Magnetkrets brytes opp og stive ledd beveges.

Mekanisk levetid er flere tusend koblinger så en test en til to ganger per år sliter ikke bryteren ut.

Altså har bryteren fått stå utestet noen år er sansynligheten for at den ikke virker når den skulle ikke lenger ubetydelig.

Hvordan ble de testet? Vard et slik at de ble testet  på f.eks 31mA og ikke løste ut, eller løste de ikke ut på f.eks 100mA heller? Om de ikke løser ut i det hele tatt er det alvorlig, men om de er kun littegrann utenfor spec og løser ut på f.eks 33mA er det ikke helt samme krisen føler jeg.

Litt enig med en taler over her igrunnen. Er ikke krise uansett da store deler av norske installasjoner står uten slikt uansett. En annen ting er jo at om du har vært på FSE kurs nylig så lærer man jo at det bare er å forberede gravsteinen på 10mA og oppover så med 25mA er det mer eller mindre bankers :)

Selvfølgelig er det bra at dette har kommet inn som et krav, men la oss ikke ta helt av. Synst 10% er bra jeg :)
-TMS 85D
-03 VW Polo

PST

Sitat fra: minim på torsdag 24. november 2016, klokken 17:27
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 24. november 2016, klokken 13:05
Sitat fra: Griffel på torsdag 24. november 2016, klokken 09:24
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 24. november 2016, klokken 07:19
Sitat fra: Griffel på onsdag 23. november 2016, klokken 14:55
Test minst en gang per år. Test av brytere indikerer at 10år gamle brytere som ikke er testet vil ha en feilrate rundt 10%.

Mao ikke mye å rope ulv for. Feilrate 1% pr år og konsekvensen er at jordfeilautomaten blir en automat som brorparten av landets husstander forsatt har. Og å teste dette 1-2 ganger i året for å redusere feilraten til nesten ingen ting kan jeg leve med  ;D
Her har du missforstått. Dette var resultatet av test i en større gruppe husholdninger (tror det var Danmark). Jordfeilbrytere som ble testet etter 10år, og hvor husholdningen ikke hadde brukt testknappen siden den var installert for rundt 10år siden hadde en feilrate på ca. 10%. 10 år gamle brytere som var teste regelmessig hadde lav feilrate.

Bryterene har mao. sundt av mosjon. Magnetkrets brytes opp og stive ledd beveges.

Mekanisk levetid er flere tusend koblinger så en test en til to ganger per år sliter ikke bryteren ut.

Altså har bryteren fått stå utestet noen år er sansynligheten for at den ikke virker når den skulle ikke lenger ubetydelig.

Hvordan ble de testet? Vard et slik at de ble testet  på f.eks 31mA og ikke løste ut, eller løste de ikke ut på f.eks 100mA heller? Om de ikke løser ut i det hele tatt er det alvorlig, men om de er kun littegrann utenfor spec og løser ut på f.eks 33mA er det ikke helt samme krisen føler jeg.

Litt enig med en taler over her igrunnen. Er ikke krise uansett da store deler av norske installasjoner står uten slikt uansett. En annen ting er jo at om du har vært på FSE kurs nylig så lærer man jo at det bare er å forberede gravsteinen på 10mA og oppover så med 25mA er det mer eller mindre bankers :)

Selvfølgelig er det bra at dette har kommet inn som et krav, men la oss ikke ta helt av. Synst 10% er bra jeg :)


Jeg synes å få 10% i rabatt på hus forsikringen etter en elkontroll der anlegget er iorden og at jordfeilbryterne løste ut som de skulle, er bra. ;)

minim

Det er jo 90% sjangse for at de ville gjort det etter 10 år uansett. Sikkert 100% om de verifiserte det med å trykke på knappen og ikke med eurotester :p
-TMS 85D
-03 VW Polo

Jorgen86

Sitat fra: Griffel på torsdag 24. november 2016, klokken 10:05
Sitat fra: Jorgen86 på onsdag 23. november 2016, klokken 21:38
Hva gjelder ved renovering?
Grovt sett: så lenge du erstatter noe "gammelt som lovlig" med noe som er bedre rent sikkerhetsmessig.

Altså bytte automatsikringer 16A med jordfeilautomater 16A uten at elektrikker behøver å dokumentere dette med kotsluttningsberegninger. Bytte en dårlig komfyrkontakt med en bedre uten å montere komfyrvakt.

Men det kan jo være fornuftig med litt til som f.eks overspenningsværn og/eller komfyrvakt.

Takk for den, han elektrikkeren jeg snakker med ang dette, sier jeg må ha ett sånt værn det er snakk om her og sier jeg kan få det sabla billig hos han, bare 3000 ink mva det mente jo han var en knell pris, jeg har kjøpt inn alt av deler til jobben selv, kabel 32a sikring og cee stikk, eneste jeg mangler da er jo denne jordfeilautomaten, er derfor jeg lurer på hva jeg egentlig må ha.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA