Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Slasto, onsdag 04. januar 2017, klokken 13:47

« forrige - neste »

Slasto

Bestilte en ioniq i går. Valgte da en type2 ladekabel i tillegg.
Nå er jeg litt usikker på om dette egentlig er en 32a 1fas, eller mindre?
Denne kom på 2000kr med rabatt hos forhandler.

I såfall, noen som vet dette? Og hva bestilte dere i tillegg av kabler?

nr1rayner

Litt vanskelig for oss å svare på hva du har bestilt...
Men du bør bestille 32A kabel, da bilen støtter det. Med 16A kabel får du bare 3,6kw lading.

type2-type2 er vel nesten et "must" i dag hvis man skal bruke offentlig ladepunkt.
Jeg vil også anbefale å anskaffe en ekstra kabel til schuko. Har man en i bakhånd blir det ikke akutt trøbbel hvis man får problem med den originale.
Med mindre man har ladeboks på veggen hjemme, da er jo den originale kabelen en nødløsning uansett  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Slasto

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 12. november 2016, klokken 11:08
Litt vanskelig for oss å svare på hva du har bestilt...
Men du bør bestille 32A kabel, da bilen støtter det. Med 16A kabel får du bare 3,6kw lading.

type2-type2 er vel nesten et "must" i dag hvis man skal bruke offentlig ladepunkt.
Jeg vil også anbefale å anskaffe en ekstra kabel til schuko. Har man en i bakhånd blir det ikke akutt trøbbel hvis man får problem med den originale.
Med mindre man har ladeboks på veggen hjemme, da er jo den originale kabelen en nødløsning uansett  ;)

Takker for svar.
Grunnen til at jeg ikke vet er at jeg har glemt å spørre selgeren om det.
Vil anta det er en 32A 1fas kabel. Men om det ikke er det blir nok å avbestille og kjøpe en "uoriginal".
SKal se om jeg ikke bestiller en vanlig shuko lader som reserve.

tuono

#3
Eh....Du har en husmorlader (schuko) i bagasjerommet fra den dagen du mottar bilen. Så det trenger du ikke å kjøpe i tillegg.

Ut i fra prisen, så skal det være en 32A du har bestilt. Om ikke er du lurt for å si det rett ut. 2000 inkludert rabatt tilsier state of the art 32A

elektrolux

Sitat fra: tuono på lørdag 12. november 2016, klokken 14:02
Ut i fra prisen, så skal det være en 32A du har bestilt. Om ikke er du lurt for å si det rett ut. 2000 inkludert rabatt tilsier state of the art 32A

Stemmer det.  Mva fri pris på en 7,4 kW mode 3 kabel fra oss er til sammenligning 1350.-
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Slasto

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. november 2016, klokken 14:16
Sitat fra: tuono på lørdag 12. november 2016, klokken 14:02
Ut i fra prisen, så skal det være en 32A du har bestilt. Om ikke er du lurt for å si det rett ut. 2000 inkludert rabatt tilsier state of the art 32A

Stemmer det.  Mva fri pris på en 7,4 kW mode 3 kabel fra oss er til sammenligning 1350.-

Ja. Mulig jeg avbestiller den og bestiller en kabel fra dere i stedet. skal snakke med selgeren på mandag og høre om det er en 32a eller mindre.

nr1rayner

Sitat fra: tuono på lørdag 12. november 2016, klokken 14:02
Eh....Du har en husmorlader (schuko) i bagasjerommet fra den dagen du mottar bilen. Så det trenger du ikke å kjøpe i tillegg.

Nei, du trenger strengt tatt ikke.
Men hvis du bruker den for hjemmelading vil jeg si du absolutt bør.

Som jeg har skrevet mange ganger før, hvis du skal fylle fossilbilen og det er noe krøll på en stasjon kjører du til neste.
Hvis ladekabelen streiker, hva gjør du da?
Har du en ekstra kabel i bakhånd klarer du deg bare du kommer deg til den. Har du ikke blir du ventende til du får ordnet med den originale, eller må belage deg på QC, eller type2 stolper...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tuono

Sliter litt med å følge deg. Men vi prioriterer alle forskjellig. Om jeg har forstått deg rett da. Kan ikke se noen grunn for å ha to schukoladere i tillegg til type 2 kabel. Om man skal dublisere alt som kan gå i stykker.....

Ronald Dunk

Når det gjelder ladekablene som er foreslått her, type 2 til type 2. Vil det ikke være noe framtidsrettet å kjøpe 32A med 3 fase, og ikke 1 fase? Selv om Ioniq kun tar 1 fase, så har man kanskje kabelen noe lenger, med ny bil i framtiden? Spør fordi jeg lurer selv.

nr1rayner

Sitat fra: tuono på lørdag 12. november 2016, klokken 19:12
Sliter litt med å følge deg. Men vi prioriterer alle forskjellig. Om jeg har forstått deg rett da. Kan ikke se noen grunn for å ha to schukoladere i tillegg til type 2 kabel. Om man skal dublisere alt som kan gå i stykker.....
Sier ikke at man skal dublisere alt (da må man jo bl.a. ha sånn ca 2 sett sommer og 2 sett vinterhjul), men noe så essensielt som lading bør man sikre seg med.
Ryker en mulighet bør man ha en annen i bakhånd.
Bruker man f.eks. schuko hjemme og har type2-stolpe i nærområdet, flott, da har man jo en backup.
Har man ladestasjon hjemme har man jo backup uansett, med i verste fall original schuko-kabel på skjøteledning hjemme, og event. type2.

Men lader man hjemme med shuko, og eventuelle ladepunkt i nærområdet også er schuko bør man ha en backup liggende.
Jeg prioriterer å sørge for at kjærra får strøm, så den kan brukes til det den skal brukes til  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nofuelno

Sitat fra: Slasto på lørdag 12. november 2016, klokken 16:47
Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. november 2016, klokken 14:16
Sitat fra: tuono på lørdag 12. november 2016, klokken 14:02
Ut i fra prisen, så skal det være en 32A du har bestilt. Om ikke er du lurt for å si det rett ut. 2000 inkludert rabatt tilsier state of the art 32A

Stemmer det.  Mva fri pris på en 7,4 kW mode 3 kabel fra oss er til sammenligning 1350.-

Ja. Mulig jeg avbestiller den og bestiller en kabel fra dere i stedet. skal snakke med selgeren på mandag og høre om det er en 32a eller mindre.
Ikke mye å spare på å avbestille den kabel hos bilselger da du må betale 25% mva hos andre.
Det er mest sannsynlig en 32A kabel du får.


Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

zyp

Sitat fra: Ronald Dunk på lørdag 12. november 2016, klokken 19:40
Når det gjelder ladekablene som er foreslått her, type 2 til type 2. Vil det ikke være noe framtidsrettet å kjøpe 32A med 3 fase, og ikke 1 fase? Selv om Ioniq kun tar 1 fase, så har man kanskje kabelen noe lenger, med ny bil i framtiden? Spør fordi jeg lurer selv.

Jeg vil si det er naturlig å la kabelen følge med bilen når du selger den, neste eier vil sannsynligvis også ha bruk for den. Da blir det ganske meningsløst å kjøpe en kabel som er dyrere, tyngre og mer uhåndterlig når den ikke gir noen ekstra fordeler med bilen den vil høre til.

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 12. november 2016, klokken 20:00
Men lader man hjemme med shuko, og eventuelle ladepunkt i nærområdet også er schuko bør man ha en backup liggende.

Hadde det ikke vært bedre å legge pengene i en bedre løsning hjemme enn å kjøpe dobbelt opp av dårligste løsning?

Forøvrig er vel det at ladekabel slutter å fungere et problem som du kan løse om det oppstår, ikke noe du trenger å være forberedt på.

Ronald Dunk

Sitat fra: zyp på lørdag 12. november 2016, klokken 20:23
Sitat fra: Ronald Dunk på lørdag 12. november 2016, klokken 19:40
Når det gjelder ladekablene som er foreslått her, type 2 til type 2. Vil det ikke være noe framtidsrettet å kjøpe 32A med 3 fase, og ikke 1 fase? Selv om Ioniq kun tar 1 fase, så har man kanskje kabelen noe lenger, med ny bil i framtiden? Spør fordi jeg lurer selv.

Jeg vil si det er naturlig å la kabelen følge med bilen når du selger den, neste eier vil sannsynligvis også ha bruk for den. Da blir det ganske meningsløst å kjøpe en kabel som er dyrere, tyngre og mer uhåndterlig når den ikke gir noen ekstra fordeler med bilen den vil høre til.

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 12. november 2016, klokken 20:00
Men lader man hjemme med shuko, og eventuelle ladepunkt i nærområdet også er schuko bør man ha en backup liggende.

Hadde det ikke vært bedre å legge pengene i en bedre løsning hjemme enn å kjøpe dobbelt opp av dårligste løsning?

Forøvrig er vel det at ladekabel slutter å fungere et problem som du kan løse om det oppstår, ikke noe du trenger å være forberedt på.
Godt poeng. Da blir det 1 fase for min del.

Dokken

Med fare for å dumme meg ut nå..
Jeg venter på min første elbil, en IONIQ.

Forstår jeg det slik at laderen som følger med bilen er en mode 2 Schuko, og at jeg for å kunne hurtiglade trenger en 1-fas type 2 til type 2?
Bruker jeg alltid min egen kabel på offentlige ladestasjoner, eller er det noen typer der kabelen er fastmontert og koples til bilen?

tuono

#14
Er grønn på dette selv, men:
-Den som følger med kjenner du jo. Type 2 I en ende og sånn husmorkontakt I den andre.

-Type2/type 2 mode 3. Fås enten I 16A eller 32A utførelse. Brukes på nyere offentlige ladestasjoner (gratis) og/eller I hjemmeladere som den du sikkert har fått tilbud om da du kjøpte bilen. Er veldig greit å ha en sånn kabel som dette I tillegg til den overnevnte som følger med. Etter min erfaring da. Andre mener de klarer seg lenge med den som følger med.
Disse hjemmeladerne kommer ofte I to utførelser. Med fast kabel, eller med bare uttak (må kjøpe kabel I tillegg). Synes det siste er greiest, da man da har en type 2/2 kabel tilgjengelig uansett.

-Hurtigladere. Har kabel og alt. Det du trenger er en betalingsløsning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA