Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spennende FiatChrysler konsept

Startet av Wattson, tirsdag 03. januar 2017, klokken 18:15

« forrige - neste »

lunitiks

Hvordan blir selve betalingsløsningen for dette? Skal man kjøpe kreditter på nettet, som et slags kontantkort? Eller gis det tilgang til visa/mastercard som belastes etter tid/forbruk?

Tenker at dette kan jo ha litt å si for incentivene til å flytte på seg når bilen er ferdigladet, eller?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Lynet

3 kroner pr kWh, pluss 10 kroner pr minutt med ladekabel tilkoblet ETTER at lading er fullført (100%).
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Øggen

#47
Støtta "lyn forslaget" over.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Hyperstress

Sitat fra: lunitiks på søndag 13. november 2016, klokken 21:21
Hvordan blir selve betalingsløsningen for dette? Skal man kjøpe kreditter på nettet, som et slags kontantkort? Eller gis det tilgang til visa/mastercard som belastes etter tid/forbruk?

Tenker at dette kan jo ha litt å si for incentivene til å flytte på seg når bilen er ferdigladet, eller?
Det beste hadde vært trekk fra kort, men om de kjører «kontantkort» varianten så skaffer de seg jo gratis lån og masse cash, slik de pleier..
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Wattson

Til Sven-E +1.
Du formulerte deg veldig godt slik at svært mange nok kjenner seg igjen.
skjønner overhode ikke at noen synes at 400 kWh er ok.  Vært på en lenger tur nå i sydsverige og på sjælland og har "brukt opp kvoten" min og vel så det på under en uke.
Markedsføringen til Tesla med å stimulere til langturer er ihvertfall totalt misvisende når de i stedet burde kommunisere: flott bil med muligheter for superlading inklusivt for ett par-tre dagers langtur en gang i året, bare den ikke blir lang.
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

fonberg

Sitat fra: Wattson på søndag 13. november 2016, klokken 23:23
Til Sven-E +1.
Du formulerte deg veldig godt slik at svært mange nok kjenner seg igjen.
skjønner overhode ikke at noen synes at 400 kWh er ok.  Vært på en lenger tur nå i sydsverige og på sjælland og har "brukt opp kvoten" min og vel så det på under en uke.
Markedsføringen til Tesla med å stimulere til langturer er ihvertfall totalt misvisende når de i stedet burde kommunisere: flott bil med muligheter for superlading inklusivt for ett par-tre dagers langtur en gang i året, bare den ikke blir lang.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Bjoris

Dette minner om samme sutringen som det var når CHAdeMO laderene begynte å koste penger. Faktum var at den vi har her jeg bor var opptatt konstant. Når det ble betaling så forsvant køeene, jeg antar folk da ikke ladet før det måtte. Min erfaring er at det er sjelden en trenger å ladet på disse laderene og at en blir som andre sier litt flinkere til å saktelade der en stopper når det koste en slump penger.

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

nie

Sitat fra: Wattson på søndag 13. november 2016, klokken 23:23
Til Sven-E +1.
Du formulerte deg veldig godt slik at svært mange nok kjenner seg igjen.
skjønner overhode ikke at noen synes at 400 kWh er ok.  Vært på en lenger tur nå i sydsverige og på sjælland og har "brukt opp kvoten" min og vel så det på under en uke.
Markedsføringen til Tesla med å stimulere til langturer er ihvertfall totalt misvisende når de i stedet burde kommunisere: flott bil med muligheter for superlading inklusivt for ett par-tre dagers langtur en gang i året, bare den ikke blir lang.

Øyvind.h

#53
I sommer kjørte jeg fra ca Strømstad til helt syd på øya Falster i Danmark (Falster er en øy syd for Sjælland). Ruta var Stømstad – Falkenberg Supercharger – Køge Supercharger – Marielyst syd på Falster.
Med stappfull bil, enorm takboks (Thule Motion 900XXL) og høy fart klarte jeg et snittforbruk på deler av strekningen godt over 300Wh/km.
Falkenberg Supercharger: Ladet fra 6% til 77%. Ca 60kWh der altså (ja startet med 100% fra hytta, men kjørte fort og hadde høyt forbruk :) )
Køge Supercharger: ikke notert, men stod bare 5-6 minutter for å være sikker på å komme frme. Så kanskje 10kWh.

Å kjøre fra hytta og helt ned til sødre del av Falster medførte altså 70kWh lading på supercharger. Hadde jeg startet i Oslo hadde jeg nok passert 100kWh lading på den turen.

Ved ankomst Marielyst på Falster (leid hytte) plugget jeg i og ladet til pris 2,50NOK per kWh. Det gjorde jeg under hele oppholdet, selv om det lå en supercharger ca 20-30 minutter unna som vi faktisk passerte på et par av utfluktene.

Hjemreisen var via København, så ingen lading på supercharger nødvendig. Jeg ladet riktignok 2-3 timer på et eOn punkt til 99,- DKK, men det skyldes at eON hadde reserverte plasser veldig sentralt midt i København. Oppdaget etter parkering at jeg også måtte betale for parkeringen i tillegg til lading, så det ble dyr strøm  ;D Føltes dog godt å bruke en infrastruktur som skulle vært mye bedre utbygget.

Totalt ladet på Supercharger på denne turen: 70kWh. Skulle jeg kjørt samme rute, både tur/retur med start i Oslo istedenfor på hytta ville jeg brukt drøye 200kWh av kvoten. Eller halve årsforbruket. Fortsatt nok til å kunne kjøre gratis et par turer til Trondheim og et par andre langturer, før jeg må betale litt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cirion

Uten å spare på kruttet, avreise mandag 31. Oktober Asker - Alicante...
Data er fra VisibleTesla. Møkkavær mesteparten av veien.

Med 400kWh gratis på superladerne, ville jeg rukket til Luxenburg...

Asker Solli   20,0kWh   97,2km
Solli Uddevalla   37,9kWh   136,0km
Uddevalla Falkenberg   44,6kWh   180,2km
Falkenberg Løddekøping   41,6kWh   152,9km
Løddekøping Slagelse   33,6kWh   160,1km
Slagelse Middelfart   21,8kWh   115,1km
Middelfart Busdorf   46,1kWh   150,5km
Busdorf Rade   29,3kWh   149,7km
Rade Stuhr   22,4kWh   86,4km
Stuhr Lohne   12,9kWh   69,2km
Lohne Kamen   45,6kWh   143,7km
Kamen Erfstadt   27,9kWh   124,4km
Erfstad Mensbech   35,9kWh   173,8km

Totalt              419,6kWh/1739,2km
Snitt forbruk 241,3Wh pr. km
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

OleI

Bare nysgjerrig, snittfart og temp under turen??

Cirion

Sitat fra: OleI på torsdag 17. november 2016, klokken 13:48
Bare nysgjerrig, snittfart og temp under turen??
Vått og kaldt, samt noe jævlig med vind... Nøyaktige tall har jeg ikke.
Snitt fart logger ikke Visible Tesla.

Lå nok 10-20 over i Sverige, men det var ikke forhold til det over alt.
I Danmark, var det ille nok å holde fartsgrensene.
I Tyskland derimot fikk vi testet toppfart ved flere anledninger.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Alle får lade? Men ekstrem bruk koster ekstra. Det forhindrer misbruk og medfører at nettverket kan vokse mer. Win win.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nie

Sitat fra: Sven-E på torsdag 17. november 2016, klokken 20:30
Sitat fra: nie på mandag 14. november 2016, klokken 08:03
"Kvoten din er oppbrukt på en uke".  So what?
...da må du vel betale for deg da? ....akkurat som jeg må betale for min Chadehmoh-bruk på 50% av mine langturer, fordi det ikke finnes superlader.
Akkurat - siden du ikke får brukt dem, så er det urettferdig at andre får lade på Tesla Superladere.
Sa jeg det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA