Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spennende FiatChrysler konsept

Startet av Wattson, tirsdag 03. januar 2017, klokken 18:15

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: Sven-E på søndag 13. november 2016, klokken 00:01
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 12. november 2016, klokken 21:05
Oslo-Trondheim.
Den stekingen krever ca 85kWh på sommeren og drøye 100kWh på vinteren.
Det må være noe spesielt med bilen din hvis den ikke bruker mer enn 85Wh/km om sommeren og ikke mer enn 100Wh/km om vinteren.
Jeg ligger på et årsgjennomsnitt på ca. 220Wh/km på min.
Det er stor forskjell på å forbruke X kWh på en strekning og et snittforbruk på X Wh/km  ;)

Amoss

Sitat fra: Sven-E på søndag 13. november 2016, klokken 00:01
Og: "avgift for Supercharging som belastes inkrementelt" - altså gradvis eller trinnvis økning.

Dette har vært oppe før, men det var kanskje i en annen tråd?  De fleste - meg inklusive - tolker dette som at dette belastes kunden dette forbruket trinnvis - eller fortløpende. Ikke som "økende". Men er enig i at de i så fall har valgt ett utrykk åpner for akkurat denne missforståelsen.

Både trinnvis og økende er begge regnet som alternative synonymer til inkrementelt, men å slå dem sammen til "trinnvis økning" slik du gjorde blir ikke nødvendigvis korrekt. Ett annet uttrykk jeg har sett brukt om hverandre med "inkrementell" er "i små steg".

Hva Tesla faktisk har ment vet ingen før Tesla har utdypet dette eller de første har begynt å motta regninger for supercharger bruk.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Sitat fra: Sven-E på søndag 13. november 2016, klokken 10:11
Sitat fra: Sbr på søndag 13. november 2016, klokken 00:51
Sitat fra: Sven-E på søndag 13. november 2016, klokken 00:01
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 12. november 2016, klokken 21:05
Oslo-Trondheim.
Den stekingen krever ca 85kWh på sommeren og drøye 100kWh på vinteren.
Det må være noe spesielt med bilen din hvis den ikke bruker mer enn 85Wh/km om sommeren og ikke mer enn 100Wh/km om vinteren.
Jeg ligger på et årsgjennomsnitt på ca. 220Wh/km på min.
Det er stor forskjell på å forbruke X kWh på en strekning og et snittforbruk på X Wh/km  ;)
Men når strekningen er 1000km (1k) så blir vel snittforbruk pr. 1000km det samme som forbruk på 1000km.
(500km hver vei.)

Nå må du lese det jeg skriver. Strekningen Oslo-Trondheim krever ca 85kWh på sommeren og 100kWh på vinteren. Jeg har strøm tilgjengelig både hjemme og på destinasjon. Lader i begge ender. Å basere hele turen på supercharger er jo bare tøvete og tidkrevende.

Sitat fra: Sven-E på søndag 13. november 2016, klokken 00:01
Og hvis du til stadighet fyller batteriet ditt til 100% (stakkars batteri) - og det gir en kjørelengde på ca. 330-340km, så mangler du fortsatt 160 - 170 km med strøm hver vei.

Jeg har kjørt den runden sikkert 7-8 ganger de siste 3 årene, så jeg har relativt god kontroll på forbruket :)
Om ønskelig kan jeg legge ut bilder jeg tar ved ankomst destinasjon både sommer og vinter, med og uten enorm takboks etc som viser forbruket. Tallene mine er godt dokumenterte, men forutsetter naturligvis lading både før avreise og på destinasjon.

For øvrig har jeg ingen betenkeligheter med å lade til 100% en håndfull ganger hvert år rett før avreise. Bilen er til for å brukes så det er uaktuelt å kvie seg for å bruke full kapasitet en sjelden gang i blant.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

E_S

Kjørte Værnes-Oslo for et par dager siden. Havnet med et snittforbruk på ca. 220 Wh/km. Begynte fra Værnes med 85% batteri, var litt skeptisk til stigningene ved Kvikne før jeg kom til Alvdal, men kom dit med 16%, ladet til 70%, kjørte til Elverum, kom dit med ca. 20%. Ble stående og prate med noen der, så ladet til 91% og kjørte til Oslo hvor jeg ankom med 48%. Helt kurant, men å kjøre Oslo-Trondheim uten to ladestopp er på vinteren for spesielt interesserte. På sommeren kan det vel såvidt gå, men jeg ser ikke noen grunn til å gjøre det, da det totalt ikke tar noe lenger tid med to kortere stopp fremfor ett langt. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Øyvind.h

#34
Sitat fra: Sven-E på søndag 13. november 2016, klokken 12:13
Jammen så fint for deg at du har raske lademuligheter i begge ender da.
Men tenke seg til, det er det ikke alle som har.
Teslas innstramming på bruk av nettverket er garantert en pådriver for å få folk til å åpne øynene for bedre ladeopplegg hjemme og på destinasjoner.

Hjemme har jeg 230V32A. På destinasjonen syd for Trondheim bruker jeg vanlig stikkontakt slik jeg tipper svært mange gjør på sporadisk destinasjonslading.

Sitat fra: Sven-E på søndag 13. november 2016, klokken 12:13
Har man 8 mil til, og 8 mil fra jobb, så mangler det 160km på batteriet før man får startet på langturen.
Med 15A lading hjemme, og ingen fast lading i andre enden, så er det ikke alltid like lett å starte med fullt batteri.
I stede for å utsette reisen i 10 timer, så er det faktisk mye enklere for noen av oss å heller stå 10 minutter på SuC.
Ja jeg forstår at ikke alle kan starte med 100% før avreise. Flaks at man har 400kWh inkludert på supercharger til å dekke eventuelle langturer :)

Sitat fra: Sven-E på søndag 13. november 2016, klokken 12:13
Om du klarer å kjøre hele strekningen med 85kW, så fint for deg.
Men går det ikke veldig sakte?
Og er det ikke fint å kunne ha på klima og musikk på en langtur?
Kjører akkurat slik jeg ville gjort med fossibil. Dvs. godt driv litt over grensen, men ingen grisekjøring. Klima og musikk bruker jeg helt normalt. Jeg har riktignok merket at kupeluften ofte er mer behagelig ved å ha litt høyere sirkulasjon av uteluft og droppe AC enn lav sirkulasjon og AC kjøling, men det er en annen sak. Svært lite å si for forbruket.

Men det skal sies at min destinasjon er litt syd for Trondheim. Jeg bor riktignok langt øst i Oslo og får et minus der, men det går noe mer energi helt inn til Trondheim sentrum. Så la oss si ca 90kWh på sommeren og 110kWh på vinteren. Med ca 75kWh utnyttbart trenger man da minimum 30kWh på sommeren (la oss si minimum 40 for buffer) og 80kWh på vinteren.
Totalt 5-10 langturer til og fra Trondheim hvert år. Og et godt incentiv for å sørge for mulighet for lading i begge ender.

Sitat fra: Sven-E på søndag 13. november 2016, klokken 12:13
Nå var for øvrig ikke meningen med innlegget mitt å starte en diskusjon om hvor mye man bruker på en t/r Trondheim - Oslo, men heller å belyse at 400kW er mye mindre enn det høres ut som.  Så jeg foreslår at folk heller ser på hvor langt man faktisk kan kjøre.
kjøre gratis hvert år.
Og jeg synes 400kWh er en bra inkludert mengde. Faktisk 2000km ved kun lading på supercharger. Mengden er samtidig ikke ekstremt høy slik at man får et incentiv til å bry seg om lading både hjemme og på destinasjoner istedenfor å legge hele langtur-belastningen på supercharger.

Vi får nok bare være enige om å være uenige ift inkludert energimengde.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Afterburner

Støtter de som synes 400 kW er lite. Men likevel forståelig at Tesla nå gjør en endring på dette. Om det er så smart får vi vente å se. For egen del så er superladerne en avgjørende grunn til at jeg kjøpte Tesla. De bruker jeg så ofte jeg trenger. Og det er ganske ofte viser det seg. Da jeg verken har gode lademuligheter på jobb eller hjemme. Jeg ser nå at jeg må få til en bedre lademulighet hjemme. Men likevel er jeg i tillegg avhengig av god lademulighet på jobb. Det skjer nok ikke med det første. Jobb for meg er 17 mil hjemmefra. Så i dag er jeg helt avhengig av superladerne. En fin bonus er at det er gratis så lenge leg beholder bilen jeg har nå.
____________________
2016 TMS P90DL - Plukket opp 30. sep. 2016
Facelift. Perlehvit med alt utstyr.

nie

Jaja
Etter min mening er nå det viktigste med superladerne i prioritert rekkefølge følgende:

1. At de faktisk finnes langs de veiene hvor jeg ferdes.
2. At de har mange nok ladepunkter til at det, normalt sett, ikke er kø og at køen på utferdsdagene er til å leve med, dvs inntil 10-15minutt.
3. At prisen ikke overstiger prisen for chadehmoh-lading

Mine langreiser går stort sett i to retninger.
Til den ene destinasjonen er alt perfekt.
Gratis, køfri superlader etter 260 km kjøring. Både punkt 1, 2 og 3 er innfridd.

Til den andre destinasjonen er det verre; det finnes ingen supercharger, kun to punkter med chadehmo som blir mer og mer presset etterhvert som antall Tesla øker og Golf+Leaf i større grad legger ut på lengre turer.

Med dette perspektivet blir spørsmålet om betalt eller gratis superlader svært enkelt; jeg betaler mer enn gjerne for bruk av superladere hvis det er det som skal til for å få opp dekningsgraden på strekninger som idag er dårlig dekket. Det aller meste av min lading vil uansett skje hjemme.

Trustno1

Mye forvirring rundt begreper som lager unødvendig mye rare diskusjoner her. Ikke for å være pirkete, men når man blander begrepene så er det fort å diskutere på helt feil premisser.

kWh = mengde energi - energien man har på batteriet.
kW = Effekt - hvor fort man tømmer eller lader batteriet
Wh/km = Forbruk/ hvor økonomisk man kjører.

Disse begrepene kan ikke brukes omhverandre, da snakker man om helt forskjellige ting.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

RaBalder

Hvis/når Tesla begynner å ta betalt for SuperCharger.

Dette er vel ingen garanti for at det dukker opp flere superchargere i Norge...  ::)  ???

fredag

Hva tror dere prisen blir pr kWh? 3kr? 5kr? Mer?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Trustno1

Sitat fra: fredag på søndag 13. november 2016, klokken 20:07
Hva tror dere prisen blir pr kWh? 3kr? 5kr? Mer?

Særlig mer enn 5kr kan det nok ikke bli, i all den tid man har sagt at det skal bli billigere enn å fylle en bensintank.

Personlig hadde jeg sett en pris som ligger på ca det dobbelte av gjeldene strømpris. Det gjør det ikke urimelig dyrt, samtidig som man sikrer at man ikke lader på stasjonene for å spare penger.  Gjerne litt progressiv prising slik at man også får bukt med at folk står parkert unødvendig lenge.

Muffinman

I og med at Tesla mener at 400kWh holder til å kjøre 1600km regner de nok energi levert fra ladestasjonen. Tapet i ladestasjonen er sannsynligvis inkludert i kvoten, slik at det man får inn på batteriet og kan utnyttes til kjøring blir mindre.

Porsgrunn

Har tenk litt på dette og er først og fremst glad jeg ikke skal tenke ut en modell som er enkel og fungerer ganske likt på tvers av landegrenser.

Jeg tror Tesla mener alvor når de sier at de ikke ønsker å tjene penger på dette, at det skal være et tilbud for å gjøre bilen mer komplett. Utgangspunktet sånn jeg ser det er da å finne en modell som både får nettverket til å fungere mest mulig etter intensjonene og blir mest mulig selvfinansierende. Sånn jeg ser det betyr det at prismessig må det ligge litt over det som er lavest av selvkost og prisen på å lade hjemme. Når det gjelder å brukes etter intensjonen er det tilgang(tid) som er knappfaktor ikke strøm.

Om vi holder oss til å tenke norske forhold tenker jeg at det de billigste kWh da bør koste minst 1,5 kr.

Om vi sier for enkle tall sin skyld at laderne kan gi opptil 120 kW blir det  3 kr minuttet.

Prisen bør synke med lavere hastighet f. eks ved 90 kW som med samme strømpris blir kr 2,25 per minutt.

Ved 60 kW blir det 1,5 kr minuttet. Så kommer det viktigste poenget. For å få folk til å bruke laderne mest mulig effektivt må det stoppe her. Det skal være dyrt å stå unødig lenge og det bør fortsette å koste selv når bilen ikke lader lenger for å unngå at plassene brukes til parkering mens desserten inntas.

Mulig forslagene mine er litt lavt priset, men det er ikke poenget mitt. Poenget er at prismodellen bør være enkel med noen få trinn og at det bør koste mindre for strømmen når laderne brukes smart enn når de misbrukes. Det må også være et element som oppfordrer til å flytte bilen når du har fått det du må ha. Om dette virker vil laderne kunne betjene et mye større antall biler på en bedre måte.

jkirkebo

Sitat fra: fredag på søndag 13. november 2016, klokken 20:07
Hva tror dere prisen blir pr kWh? 3kr? 5kr? Mer?

1,50 til 2,00.

Billig nok til at få klager, dyrt nok til at det lønner seg å lade hjemme eller på destinasjonen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA