Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spennende FiatChrysler konsept

Startet av Wattson, tirsdag 03. januar 2017, klokken 18:15

« forrige - neste »

Wattson

"Fri bruk - inntil 400 kWh" en dårlig spøk eller?? Det rekker jo ikke mer enn til to ganger t/r oslo trondheim med en model S. Jeg kjører 25-30 kkm årlig, hvorav 10 kkm til og fra jobb med lading hjemme og litt på jobb - resten på langtur og 95% lading på superladere samt 5% på hotell.  Med så mye langkjøring blir bilen helt ubrukelig bare med henblikk på all den tiden det skulle ta å lade dette utenfor superladenettverket. Spennende å se hva superladerne vil koste nye eiere når "minikvoten" er brukt opp?
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

GOS

Sitat fra: Wattson på lørdag 12. november 2016, klokken 00:26
"Fri bruk - inntil 400 kWh" en dårlig spøk eller?? Det rekker jo ikke mer enn til to ganger t/r oslo trondheim med en model S. Jeg kjører 25-30 kkm årlig, hvorav 10 kkm til og fra jobb med lading hjemme og litt på jobb - resten på langtur og 95% lading på superladere samt 5% på hotell.  Med så mye langkjøring blir bilen helt ubrukelig bare med henblikk på all den tiden det skulle ta å lade dette utenfor superladenettverket. Spennende å se hva superladerne vil koste nye eiere når "minikvoten" er brukt opp?

De kan jo fremdeles lade på SC etter at de 400 kWh er brukt opp....må bare betale litt
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Amoss

Sitat fra: Wattson på lørdag 12. november 2016, klokken 00:26
"Fri bruk - inntil 400 kWh" en dårlig spøk eller??

Nei. Tror altså at Tesla totalt har feilberegnet hvor mye disse laderne ville bli brukt. De har sett på statistikk og sett hvor mye folk normalt drar på "langtur", og basert regnskapet på at de i snitt er på langtur sånn ca 1000 miles i året, og grovt regnet med at da burde 400kWh/året være mer enn nok i snitt. Det de har oversett er f.eks.:
1. Statistikk lyver
2. Når man tilbyr "gratis drivestoff" så tiltrekker de seg bl.a. kunder som kjører mer enn snittet
3. Når man først har "gratis drivstoff" og en bil det er gøy og behagelig å kjøre, så kjører man mer enn man ellers ville gjort. Har sett mer enn en kommentar her som går på det...
4. Når man først har betalt for drivstoff for bilens levetid så er det noen som er villige til å bruke mye tid på å "få valuta for pengene", og bruker disse som hjemmeladere.

Basert på dette tror jeg derfor at de nå har valgt å sette grensen der de egentlig trodde/beregnet at de ville ligge på i snitt. Så lenge man er snille og holder seg pent til snittbruket de har basert seg på så er de fortsatt gratis :) ... er jo ikke alle som kjører tur/retur Oslo/Trondheim (eller tilsvarende) flere ganger i året - om man altså ikke har tilgang på en bil som er morsom å kjøre og med "gratis" drivstoff :p

Men er enig i at det blir spennende å se hvor mye de vil ta når kvoten er brukt opp... Håper de er edruelige når prisen settes.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Hyperstress

Less than filling up a comparable gasoline car...

Tipper de legger seg på ca samme som standaren i Norge, 2,5kr pr minutt. Blir veldig rart om de tar vesentlig mer i alle fall.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

OleI

Tror vi må tenke annerledes, for meg ser det ut til at fokuset ligger på kWh og ikke på minutter. Ser heller for meg at du forhåndsfyller kWh ala kontantkort og bruker av det.

Øyvind.h

400kWh dekker mange helgeturer Oslo-Trondheim.
Den stekingen krever ca 85kWh på sommeren og drøye 100kWh på vinteren.
Dvs har man fulladet hjemme før avreise og lader på destinasjon før hjemreise holder det med rundt 40kWh lading på supercharger på sommeren og 60kWh på vinteren.

Dvs 400kWh dekker da 10 runder tur/retur Trondheim om sommeren eller 6 turer på vinteren. Helt gratis.

Etter de 5-10 turene må man altså betale litt for å lade på supercharger. Om betalingsviljen ikke finnes kan man jo alltids kjøpe bensin eller dieselbil. Så slipper man gratis drivstoff overhodet.


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Hyperstress

Sitat fra: OleI på lørdag 12. november 2016, klokken 08:26
Tror vi må tenke annerledes, for meg ser det ut til at fokuset ligger på kWh og ikke på minutter. Ser heller for meg at du forhåndsfyller kWh ala kontantkort og bruker av det.
Ja, tenkte ikke nødvendigvis i minutter, men at kostnaden er ca lik som annen hurtiglading. Det må vel egentlig nesten bli pr kwh, siden det er så stor forskjell i effekt når en deler lader med en annen.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

peik

Betaling er i hovedsak positivt. Tilgangen på bynære ladere er altfor dårlig i dag. Tenker da på Lier og Solli ved Sarpsborg.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

jkirkebo

Sitat fra: Wattson på lørdag 12. november 2016, klokken 00:26
"Fri bruk - inntil 400 kWh" en dårlig spøk eller?? Det rekker jo ikke mer enn til to ganger t/r oslo trondheim med en model S. Jeg kjører 25-30 kkm årlig, hvorav 10 kkm til og fra jobb med lading hjemme og litt på jobb - resten på langtur og 95% lading på superladere samt 5% på hotell.  Med så mye langkjøring blir bilen helt ubrukelig bare med henblikk på all den tiden det skulle ta å lade dette utenfor superladenettverket. Spennende å se hva superladerne vil koste nye eiere når "minikvoten" er brukt opp?

Poenget er nok at Tesla vil at du skal bruke littegrann energi på å skaffe deg lading der du er. Med fulladet bil vil en 90kWh utgave kanskje trenge 25kWh ladet på SC hver vei for å nå fram. Da har du nok i kvota til 8 ganger tur/retur.

Vi kjører også 25-30kkm årlig. Bruker ikke bil til jobb så mesteparten av kjøringen er langturer da vi har en Leaf til småkjøring. Jeg er garantert godt under de 400kWh i forbruk årlig på SC.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Sitat fra: peik på lørdag 12. november 2016, klokken 09:21
Betaling er i hovedsak positivt. Tilgangen på bynære ladere er altfor dårlig i dag. Tenker da på Lier og Solli ved Sarpsborg.

Helt klart. Dessverre vil det ikke hjelpe på kort sikt da de gamle bilene vil tusle og gå i mange år til (og på toppen kreve oftere og oftere lading). Om Solli er hardt belastet nå, blir det jo ikke noe bedre med de gamle bilene + M3-horden som kommer. Har Tesla planer om å utvide eksisterende SC-anlegg?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Wattson

Den stekingen krever ca 85kWh på sommeren og drøye 100kWh på vinteren.
Dvs har man fulladet hjemme før avreise og lader på destinasjon før hjemreise

Mitt utgangspunkt var langkjøring og ikke dine forutsetninger med bl.a. lading på destinasjon før hjemreise. Vi har også tydeligvis helt forskjellig erfaringer med forbruk om vinteren, men det var ikke poenget mitt. For å benytte bilen på langkjøring som jo Tesla oppfordrer er man pokka nødt til å bruke SC'ene, hvis man ikke skal bruke vanvittig mye tid på andre ladealternativer. Så dette stiller jo Tesla i en monopolsituasjon som jeg ikke liker, hvis jeg skulle bytte inn bilen min i ny Tesla.  For de som kjører lite om året spiller ikke dette stor rolle - men for oss som kjører på lange turer mener jeg dette er vesentlig for valg av ny bil
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Amoss

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 12. november 2016, klokken 08:49
Ja, tenkte ikke nødvendigvis i minutter, men at kostnaden er ca lik som annen hurtiglading. Det må vel egentlig nesten bli pr kwh, siden det er så stor forskjell i effekt når en deler lader med en annen.

En mulighet for å løse det problemet og fortsatt fakturere pr. minutt kunne være å sette avgiften til å være pr. superlader (altså A/B par) slik at om to lader på samme A/B par så deles avgiften - eller deler av avgiften - på disse to. 100% riktig eller rettferdig blir det ikke, men nærmere enn å ta full avgift av begge bilene i dette tilfellet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på lørdag 12. november 2016, klokken 10:01
Sitat fra: peik på lørdag 12. november 2016, klokken 09:21
Betaling er i hovedsak positivt. Tilgangen på bynære ladere er altfor dårlig i dag. Tenker da på Lier og Solli ved Sarpsborg.

Helt klart. Dessverre vil det ikke hjelpe på kort sikt da de gamle bilene vil tusle og gå i mange år til (og på toppen kreve oftere og oftere lading). Om Solli er hardt belastet nå, blir det jo ikke noe bedre med de gamle bilene + M3-horden som kommer. Har Tesla planer om å utvide eksisterende SC-anlegg?

Jeg håper ikke de vil utvide f.eks Solli ytterligere. Jeg liker ikke tendensen med ekstra store SC (som Nebbenes) spredt tynt utover. Vil mye heller ha mindre SC (8 uttak) og større tetthet. Istedenfor å utvide Solli ville jeg foreslått en SC på Vinterbro og en på Svinesundsparken. Det ville gitt mye bedre flatedekning. Slik det er nå har f.eks jeg 283km fra hytta, og første SC jeg passerer er Soli som er 17km hjemmefra. Altså 266km fra hytta og i praksis helt ubrukelig. En SC på Vinterbro ca. 8 mil hjemmefra ville derimot hjulpet betraktelig.

Flere SC vil også gjøre at man kan kjøre batteriet lengre ned før lading og lade opp til kanskje bare 50%. Det går mye raskere enn å lade til f.eks 80%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El-boy

#28
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 12. november 2016, klokken 08:49
Sitat fra: OleI på lørdag 12. november 2016, klokken 08:26
Tror vi må tenke annerledes, for meg ser det ut til at fokuset ligger på kWh og ikke på minutter. Ser heller for meg at du forhåndsfyller kWh ala kontantkort og bruker av det.
Ja, tenkte ikke nødvendigvis i minutter, men at kostnaden er ca lik som annen hurtiglading. Det må vel egentlig nesten bli pr kwh, siden det er så stor forskjell i effekt når en deler lader med en annen.
Problemstillingen kan jo lett løses ved at men har en traiff for lading med effekt under 60KW på f.eks 2.50kr/min og f.eks 4.00kr/min ved ladeeffekt over 60kW.

Det som er saken er at en bør ta betalt pr.min også om ladeeffekten får ned til 0 (full-ladet), slik brukeren får et incentiv for å koble ifra laderen når en har nok strøm, slik en får frigjort laderen for andre trengende.

Jeg har lekt meg litt med kalkulatoren på hva superlading koster Tesla som selskap i Danmark. Jeg får flere titalls millioner DKK/år, kanskje oppimot 100 mill DKK/år som ett pessimistisk estimat (sett ifra Tesla sitt ståsted). Det er ingen overraskelse at Tesla måtte ta grep.

Det med gratis superlading har vert diskutert ganske utførlig i tråden "Hvordan unngå "anarki" på superladerene"
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25663.msg436503.html#msg436503

Øyvind.h

400kWh dekker mange helgeturer Oslo-Trondheim.
Den stekingen krever ca 85kWh på sommeren og drøye 100kWh på vinteren.
Dvs har man fulladet hjemme før avreise og lader på destinasjon før hjemreise holder det med rundt 40kWh lading på supercharger på sommeren og 60kWh på vinteren.

Dvs 400kWh dekker da 10 runder tur/retur Trondheim om sommeren eller 6 turer på vinteren. Helt gratis.

Etter de 5-10 turene må man altså betale litt for å lade på supercharger. Om betalingsviljen ikke finnes kan man jo alltids kjøpe bensin eller dieselbil. Så slipper man gratis drivstoff overhodet.

Sitat fra: Sven-E på lørdag 12. november 2016, klokken 20:34
Eller fra Oslo til Stockholm, holder det også nesten til 1 tur.
Den forstod jeg ikke helt. Tastebommert? Oslo-Stockholm er jo bare 53 mil. Såvidt lenger enn Oslo-Trondheim?
Sjeldent jeg kjører til Stockholm, men kjører årlig de snaue 30 milene til Gøteborg. Da er det direkte kjøring uten lading som gjelder, plugger i i parkeringshuset og kjører rett hjem igjen. Forbi Uddevalla og eventuella andre superchargere på veien.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA