Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Dnn ., tirsdag 03. januar 2017, klokken 17:24

« forrige - neste »

Dnn .

Hei

Ettersom jeg kjører på landevei i ny og ne, og syns lysa er helt ræva da jeg er vant til bra adaptive bi-xenon fra Audi så vurderer jeg å oppgradere lysa litt.

Sjekket i går og så at det er H4 pære (en pære som er både fjern og nær...) . Denne har jo 2 "glødere" som byttes mtp om du har nær eller fjern. Jeg vil helst bare ha xenon i fjern, da det er både rånete og blendende å ha det i nær. Er det i det hele tatt mulig?

nr1rayner

Kjøp annen pære, Osram Nightbreaker f.eks.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Dnn .

sitter Philips x-tremevision der nå. Prøvd begge pærene på tidligere biler og syns philips>Osram.

Lynet

Finnes spenningsforsterker på ebay som løfter spenningen til det du vil. 15V vil gi godt lys men dårlig levetid.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

nr1rayner

Pærer som f.eks. Nightbreaker bør IKKE ha over 14,0v, da smelter tråden (erfart på bil med ca 14,3v).
Er du fornøyd med nærlyset er det nok mer hensiktsmessig å sette på noen ekstralys enn å rote med noe xenon-kit.

Jeg har prøvd endel xenon-kit, og egentlig aldri vært fornøyd med noen av de, har da prøvd både H4, H1 og H7. Nå er det temmelig billige kit jeg har kjøpt, så et mer påkostet kit er vel bedre.
De jeg vel var minst fornøyd med var nettopp H4. Nærlyset var utrolig bra, men fjernlyset en vits.
Vet det er flere som er fornøyd med sine kit, så det kan jo absolutt hende du blir fornøyd med en slik løsning.

Du kan vel hente endel på å få økt spenningen til pæra gjennom tykkere kabler, det er vel flere som har målt ca 1v spenningstap til pæra, og når ladespenning allerede er nede på 13v er det ikke mye igjen..

Jeg monterte en 10" LED-bar under skiltet. Min ble av ikke-Emerket type, så MÅ demonteres ved f.eks. PKK..  >:(
Men det finnes flere E-merkede typer som du nok blir fornøyd med  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Jeg kjøpte lysforsterker på Biltema.
Merkbar forskjell.
SVART EUROLEAF 2013

Elgar

Jeg endte på et sett fra ebay med LED til fjernlysene mine:

http://www.ebay.com/itm/231921195073?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Har enda ikke kikket på hvor mye plass det er i hulrom i og rundt lykter, men det er mulig jeg tar meg bryet med å dokumentere oppgraderingen. Hvis alt passer og annonsen holder hva den lover bør det bli en formidabel forbedring av sikt på mørke landeveier fremover. Det er visst litt leveringstid, men jeg håper å få booket ekspresslevering ila et par uker.

E_S

En H4-lykt vil aldri gi bra lys sammenlignet med mer moderne teknologi, men om det er som fjernlyset på Visia/Tekna er ledningene supertynne og spenningsfallet stort, så å bytte til tykkere ledning og evt. relé for å få samme spenning på pærene og batteriet vil gjøre betydelig forskjell.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Elgar

Har lest fra en del Leafeiere at man kan oppnå utrolig mye bedre lys med LED i fjernlysene, så jeg satser på det. Driver og ser på LED for parklysene og tåkelysene også (min har ikke DRL).

Einar_S

Jeg er lite fornøyd med LED kjørelys! På vei hjem i kveld kunne jeg like gjerne festet stearinlys på panseret med dobbeltsidig tape. LED lampene klarer jo ikke å tine rimet fra disse gullfiskbollene som sitter over/foran lyskasterene. Nei takke meg til gode gamle jodlamper som gir fra seg litt varme.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

ragwo

Sitat fra: lifern på fredag 11. november 2016, klokken 21:45
Jeg kjøpte lysforsterker på Biltema.
Merkbar forskjell.

Du har ikke tilfeldigvis artikkelnummeret?
Eldrid - 2013 Leaf

JBS

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

nr1rayner

Sitat fra: Einar_S på fredag 06. januar 2017, klokken 00:51
Jeg er lite fornøyd med LED kjørelys! På vei hjem i kveld kunne jeg like gjerne festet stearinlys på panseret med dobbeltsidig tape. LED lampene klarer jo ikke å tine rimet fra disse gullfiskbollene som sitter over/foran lyskasterene. Nei takke meg til gode gamle jodlamper som gir fra seg litt varme.

Mulig du mener nærlys, kjørelys er P13W-pærene som sitter i grøftelysene.
Nærlysene på Leaf med LED er utrolig bra, hvis "glassene" er fri for is og snø. Da er det kjekt med lyktespylere  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Dnn .

Endte med å bestille LED-bar. Får denne på tirsdag så idag la jeg opp ledningsnett. Blir spennende å se hvor bra det blir! Kjøpte ekstralys-holder og ledningsnett (med rele, sikring div) på biltema, så med alt endte det på 1500kr (kjøpt en "ebay" ledbar som ikke er CE-merket, men er veldig lik Rigid SR20 =)

Elgar

@Dnn Har du link til ledbaren du bestilte på ebay?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA