Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Dnn ., tirsdag 03. januar 2017, klokken 17:24

« forrige - neste »

Elgar

Nevermind. Fikk tak i Rigid SR 20 "brukt" på finn. Aldri tatt ut av esken, og fulgte med skiltbrakett og ekstra farget glass som funker bra for tåke. Noen som har en grei forklaring på hvordan jeg kan bruke en strømtyv til å hente styrestrøm? Skal på biltema og kjøpe strømtyv nå.

nr1rayner

Jeg koblet strømtyv på kabel til den originale fjernlyspæra.
Kan slenge ved noen bilder når jeg hæler/orker å gå ut  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

DannyRS

Jeg satte i en "piggyback" i sikringsholderen for fjernlysa og brukte dette signalet som styrestrøm til relèet som styrer led bar. Dette så jeg slapp å røre det originale ledningsnettet.
'14 Nissan Leaf Acenta

Elgar

Interessant, DannyRS. Hvor kjøpte du piggybacken? På tema?

Er det en slik du refererer til?:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Sikring/Flatsikringsholder-med-uttak-2-stk-2000035590/

Og hvor finner jeg denne sikringsholderen?

DannyRS

Den fra feiltema passer ikke, trenger lengre pinner. Jeg kjøpte fra ebay. (Er en stund siden jeg kobla opp, så jeg kan huske feil.)

Sikringene finner du i den såkalte IPDM boksen, til høyre for 12v batteriet. Sitter på innsiden av lokket så må manøvrere den forsiktig opp-ned. Jeg brukte en leder med veldig lite tverrsnitt for å enkelt få den ut av boksen igjen. Prøvde først å lirke den ut sammen med de andre kablene.
'14 Nissan Leaf Acenta

JBS

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Dnn .

Elgar: kjøpte den av en kompis som får kineserne til å lage ting til han sine specs. Han ville sammenlignet den med rigid sr2 20, men er ikke ce-merket.

Jeg kjøpte ekstralys skiltramme på biltema, samt dette: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Belysning/Belysning-ovrig/Rele--og-kabelsett-for-ekstralys-2000033658/
Som jeg koblet opp. Orket ikke gjøre noe veldig stort og avansert ut av det så gjorde det enkelt og kanskje litt feil. Men alt funker og er veldig fornøyd. Kan legge ut bilde ikveld hvor bra ledbaren lyser.

Elgar

Dnn .

Den grønne går til Relekit som styrestrøm som jeg linket til.
Den hvite ledningen er strøm som går til fjernlys som blir brukt som styrestrøm. Hvis du ser under lykta i motorrommet så ser du 3 ledninger gå under der. Bare en er hvit.
Ser jeg glemte å legge ut bilde av ledbaren, gikk vist i glemmeboka. Skal prøve å gå ordnet det idag, da jeg skal på harry tur uansett :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Elgar

Takk for det! Har sendt deg pm også...

Elgar

Min USA modell har ingen hvite kabler under der...
På kabelsettet fra Rigid er det en bryter. Rød, blå, og sort kabel. Sort er kun til lys i bryteren. Regner med rød er fra pluss på batteriet siden det er der jeg har koblet den røde med stort øye. Er det da den blå som skal hente strøm fra fjernlys og den blå gå til jord? Kan jeg stjele strøm fra det siste strekket til selve pæra?

Dnn .

Kan stjele lys direkte fra pæra om du vil. Bare bruk multimeter først for å se at du tar riktig ledning.

Her er bilder av ledbaren min. Veldig fornøyd :)

Elgar

Veldig bra lys det der!

Da fikk jeg endelig lys i ledbar på fjernlys! Takk for tålmodig bistand  :)

Her har jeg laget en egen tråd med LED bar prosjektet mitt:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31846.0.html

Får Xenon kit til fjernlysene om en dag eller to også, som jeg kanskje også dokumenterer hvis jeg orker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA