Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er Leafen en sommerbil ?

Startet av Muffinman, tirsdag 03. januar 2017, klokken 16:48

« forrige - neste »

Muffinman


Trekkoppbil

Som du spør, får du svar.

Her er det en med prisantydning 109-130usd, men prisen kan være noe annet, og frakt og moms kan komme i tillegg:
https://www.alibaba.com/product-detail/Accept-product-customized-dostar-evse-16A_60517356362.html?spm=a2700.7724838.0.0.DzEuRs
Det var bare en av de første jeg fant. Det kan være billigere, hvis man leiter videre.

Her er det en type1-evse til 50-80usd: https://www.alibaba.com/product-detail/Portable-SAE-j1772-EVSE-Charging-Plug_60258336863.html?spm=a2700.7724838.0.0.Og7eT9
Når man handler med kinerse, kan man bare specce som man vil, og spørre om å få f.eks type2-plugg.

Om kina-EVSE'r er billige over levetida si, er en helt annen sak.
Jeg innbiler meg at det er billigere å kjøpe en brukt Panasonic-kladd som er robust, og det har jeg holdt meg til. Noen av dem er på 10A, og da er de vel ikke så mye å ha dem heller.

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Rio

Sitat fra: Muffinman på fredag 11. november 2016, klokken 10:23
Type 2 på bilsiden, hva som helst av kontakt på den andre.

Her får du 16 A CEE og 10 A Schuko for kr 3990 på Bilia, produsert av Mennekes.

http://accessories.volvocars.com/no-no/V60/Accessories/Document/VCC-491727/2016

Med 16 A lader du 60% raskere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Det samme gjør du selvfølgelig også hos oss:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/siemens-6-8-10-13-16a-ladekabel-cee-til-type?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2

Faktisk 3890.- for Schuko modellen som er bare 40 kr mer enn No-fuel sitt spesialtilbud.

Siemens har tydeligvis ikke fulgt med i timen og bare bygget en ladekabel i Siemens kvalitet uten å skjekke markedet. Her får en nemlig spitzen kvalitet kombinert med markedets laveste pris.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjetilK

Er det greit at jeg hijacker tråden for å sette litt mer begrensninger på vegg-siden? Jeg har en rød CEE 32A på veggen og en Zoe i garasjen, og vil bort fra 10A Schuko. Hva er best "bang-for-the-buck" jeg kan få?

4000 kr for 16A 1-fase er ikke ille, men er det andre alternativer?

Grunnen til at jeg ikke kjøper en ordentlig vegglader ennå er at jeg tenker at om få år vil jeg ha ladbar bil nummer to inn i garasjen, og da passer det bedre å kjøpe vegglader til begge bilene da.  Derfor lader jeg foreløpig med Zaptec, men den ble en skuffelse med bare 10A.
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

elektrolux

Siden vi snakker billigst mulig ladekabel for 400V 32A stikk er denne en god kandidat. Gir deg 7,4 kW lading.

For 22 kW lading fra stikket ditt kan denne brukes.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: KjetilK på tirsdag 15. november 2016, klokken 13:28
Er det greit at jeg hijacker tråden for å sette litt mer begrensninger på vegg-siden? Jeg har en rød CEE 32A på veggen og en Zoe i garasjen, og vil bort fra 10A Schuko. Hva er best "bang-for-the-buck" jeg kan få?

4000 kr for 16A 1-fase er ikke ille, men er det andre alternativer?

Grunnen til at jeg ikke kjøper en ordentlig vegglader ennå er at jeg tenker at om få år vil jeg ha ladbar bil nummer to inn i garasjen, og da passer det bedre å kjøpe vegglader til begge bilene da.  Derfor lader jeg foreløpig med Zaptec, men den ble en skuffelse med bare 10A.

Jeg ville gått for vegglader nå. Jeg kan levere 3x32A ladestasjon med integrert B-vern og kort tilførselskabel med rødt CEE-støpsel for 6000,- + porto. Se her:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Denne har type 2 uttak og kan derfor brukes av alle typer moderne elbiler.

Ønsker du senere å kunne lade to elbiler samtidig kan du kjøpe en til og få begge oppgradert med lastdelingsutstyr for 900,- ekstra (se lengre ned på web-siden). Da vil du få 3x32A tilgjengelig når én bil lader og 3x16A når begge to lader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjetilK

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. november 2016, klokken 14:08
Siden vi snakker billigst mulig ladekabel for 400V 32A stikk er denne en god kandidat. Gir deg 7,4 kW lading.

Kult! Jeg så den hos'n Ali, og tenkte at den ville være et bra valg, men at det kan være greit å ikke kjøpe sånt fra Kina, men å ha noen i Norge å klage til hvis noe skulle gå galt. :-) Hva slags garanti får man på den?
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

KjetilK

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. november 2016, klokken 15:23
Jeg ville gått for vegglader nå. Jeg kan levere 3x32A ladestasjon med integrert B-vern og kort tilførselskabel med rødt CEE-støpsel for 6000,- + porto. Se her:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Denne har type 2 uttak og kan derfor brukes av alle typer moderne elbiler.

Ønsker du senere å kunne lade to elbiler samtidig kan du kjøpe en til og få begge oppgradert med lastdelingsutstyr for 900,- ekstra (se lengre ned på web-siden). Da vil du få 3x32A tilgjengelig når én bil lader og 3x16A når begge to lader.

OK, det er faktisk ganske interessant! Men er det da en proprietær protokoll som brukes av lastbalansereren? Altså, hvis jeg kjøper denne, binder jeg meg da til å kjøpe vegglader nummer to fra samme produsent?

Egentlig er jeg såpass til nerd at jeg aller helst vil bygge noe selv med OpenEVSE el.l., men jeg er også der at jeg gjerne kjøper et ferdig kit hvis det er tilgjengelig. Men det var altså prosjektet jeg da skulle ta når jeg kjøper bil nummer 2. :-)
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

elektrolux

Vi gir vanlig norsk garanti. Vi har også reservedeler til disse slik at en eventuell reklamasjon raskt kan løses.

Meget gode kabler med svært få problemer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: KjetilK på tirsdag 15. november 2016, klokken 22:09
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. november 2016, klokken 15:23
Jeg ville gått for vegglader nå. Jeg kan levere 3x32A ladestasjon med integrert B-vern og kort tilførselskabel med rødt CEE-støpsel for 6000,- + porto. Se her:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Denne har type 2 uttak og kan derfor brukes av alle typer moderne elbiler.

Ønsker du senere å kunne lade to elbiler samtidig kan du kjøpe en til og få begge oppgradert med lastdelingsutstyr for 900,- ekstra (se lengre ned på web-siden). Da vil du få 3x32A tilgjengelig når én bil lader og 3x16A når begge to lader.

OK, det er faktisk ganske interessant! Men er det da en proprietær protokoll som brukes av lastbalansereren? Altså, hvis jeg kjøper denne, binder jeg meg da til å kjøpe vegglader nummer to fra samme produsent?

Egentlig er jeg såpass til nerd at jeg aller helst vil bygge noe selv med OpenEVSE el.l., men jeg er også der at jeg gjerne kjøper et ferdig kit hvis det er tilgjengelig. Men det var altså prosjektet jeg da skulle ta når jeg kjøper bil nummer 2. :-)

Det er ingen protokoll involvert, det er et lite rele som kobles inn samtidig som hovedkontaktoren, relet kobler inn en motstand på IC-porten på den andre ladestasjon. Motstanden brukes til å kode strømstyrken som signaliseres.

Det er altså et helt proprietært system, men meget enkelt i oppbygning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjetilK

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 15. november 2016, klokken 23:13
Det er ingen protokoll involvert, det er et lite rele som kobles inn samtidig som hovedkontaktoren, relet kobler inn en motstand på IC-porten på den andre ladestasjon. Motstanden brukes til å kode strømstyrken som signaliseres.

Det er altså et helt proprietært system, men meget enkelt i oppbygning.

Aha, det høres jo veldig greit ut! Jeg får tenke litt på det. Og snakke litt med kona. :-)
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

Muffinman

Takk for svar alle sammen, er egentlig ikke ute etter en kabel men var mest nysgjerrig på hvor langt ned prisene er kommet etter noen år med økende antall elbiler på norske veier. Tror jammen jeg ville brukt pengene på en Kirkebø   semiportabel boks med tilnærmet Tesla UMC-funksjonalitet om jeg skulle handlet nå. Det tror jeg ville vært mest for pengene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA