Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får du din Ampera-e levert ?

Startet av pendleren88, mandag 02. januar 2017, klokken 19:42

« forrige - neste »

pendleren88

Jeg har bestilt en ny i3 94 ah som blir levert i januar 2017! ;D

Jeg har i dag en fast p-plass i borettslag, alle plassene har fra tidligere ladestolper for motorvarmere. Se bilde for kontakttype og sikringer. Jeg vurderer om det er mulighet for å sette opp en liten (og enkel) ladestasjon for å oppnå raskere lading på bilen. Det er ikke en fast vegg ved den eksisterende ladestolpen. Selve ladeboksen bør ikke være dominerende siden jeg må søke borettslaget om tillatelse. Veldig fint hvis boksen kan demonteres når jeg flytter (dog bruk av elektriker).

Noen gode forslag til løsninger?
Bestilt Bmw i3 den 31.10.16, produsert 15.12.16 og levert 16.01.17.

elektrolux

Du nevner stikk? I så fall kan kanskje en semiportabel ladestasjon være interresant?

Kan plugges rett i eksisterende stikk via Cee installasjons kit.

Leveres også med innebygget kWt teller godkjent som seriemåler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pendleren88

Nøyaktig en slik løsning jeg ser for meg.

Legger ved et litt større bilde av den eksisterende løsningen. Vil dette være en stor monteringskostnad med elektriker? Dette blir vel den minst "invasive" løsningen, ved å legge inn CEE i skapet og koble til en semiportabel ladestasjon?

Hva vil eventuelt kravene til en slik løsning være (tenker på sikringsstørrelse, jordfeilvern ++)?
Bestilt Bmw i3 den 31.10.16, produsert 15.12.16 og levert 16.01.17.

elektrolux

Her kan du innenfor regelverket koble deg direkte til Schuko stikket med en ladekabel eller semiportabel ladestasjon.

Ladestasjonen jeg linket til har 22 cm mellom monterings skruene. Ser umiddelbart ut som stolpen din kanskje er litt for smal for dette?

Ideelt burde schuko stikkene vært byttet til Cee før du plugger ladestasjonen til.

Alternativt kunne du kanskje skrudd en Siemens ladekabel fast inne i ladestolpen, og kun trukket ut selve ladeledningen for tilkobling til bil.

Gjerne med en slik dummy med brankett på utsiden for oppheng og parkering av ladekabelen mellom bruk:
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pendleren88

Er det noen forskjell på disse løsningene (medfølgende ladekabel, ladeboks ++) i forhold til ladehastighet? Eller blir dette begrenset av den 16A kursen?
Bestilt Bmw i3 den 31.10.16, produsert 15.12.16 og levert 16.01.17.

elektrolux

Begrensningen er kursens størrelse som er 16A. Schuko'en ser også litt støvete og oksydert ut, så du kan risikere at ladestyrken blir justert ned grunnet varmgang.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nofuelno

Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

elektrolux

I så fall i kombinasjon med en slik automat:

Det ville også hindret tyveri da løsningen blir såpass integrert i stolpen.

Med det sagt kan du faktisk bygge om ene eller begge deler av Defa stolpen til en mode 3 stolpe med en din montert kontroller, + nevnte jordfeilautomat + et mode 3 stikk på siden av stolpen. Legg gjerne til en din montert kWt teller så blir dette riktig så flott. Eneste problemet er kostnaden på arbeidet.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. november 2016, klokken 07:03
I så fall i kombinasjon med en slik automat:

Det ville også hindret tyveri da løsningen blir såpass integrert i stolpen.

Med det sagt kan du faktisk bygge om ene eller begge deler av Defa stolpen til en mode 3 stolpe med en din montert kontroller, + nevnte jordfeilautomat + et mode 3 stikk på siden av stolpen. Legg gjerne til en din montert kWt teller så blir dette riktig så flott. Eneste problemet er kostnaden på arbeidet.

God løsning :)

Men jeg ville heller gått for fast kabel istedenfor Type 2 uttak da det gir en enklere ombygging. Det som trengs er da:

Jordfeilvern type B - 4 moduler
Sikring 16A 2-pol - 2 moduler
Kontroller - 2 moduler
Kontaktor - 1 modul
Pigtail-kabel 5m med Type 2 støpsel i ene enden

Bredden blir 9 moduler, jeg tror det går da de to eksisterende jordfeilautomatene ser ut til å ta 7 moduler og det ser ut til å være mer enn en modul ledig på venstre side. Hvis det bare er 8 totalt går det ved å bruke din kombiautomat isteden, på 5 moduler.

Pris for alt over er 3775,- + porto fra meg. Elektrikerjobb ca. 1 time tipper jeg, maks 2.

Om tilførselen til stolpen faktisk er 32A kan man bygge en 32A ladestolpe ved å bruke 1 modul mer i bredden og 100 kroner ekstra på en større kontaktor :)


Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

3irikur

Fantastisk at dere selgere er så aktive på forumet! Det gjør det veldig lett å forstå hva som eksisterer av ladeløsninger på markedet :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

jkirkebo

Sitat fra: 3irikur på fredag 11. november 2016, klokken 11:18
Fantastisk at dere selgere er så aktive på forumet! Det gjør det veldig lett å forstå hva som eksisterer av ladeløsninger på markedet :)

Ja, det er hyggelig å kunne hjelpe :) Men det er litt av en balansegang også, vil jo helst ikke overøse forumet med reklame heller...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Stemmer det. Hårfin balanse, og ikke minst konkurranse.

Gjør litt vondt når en må anbefale konkurrerende bedrifter sine løsninger fordi disse er bedre, men det er alltid bedre enn at kunden finner det ut i ettertid og blir en misfornøyd kunde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pendleren88

Fikk tilbud fra en lokal elektriker på arbeid med å bytte ut eksisterende kontakt til CEE:

SitatOm du ønsker kan vi montere en 16A enfase CEE-kontakt i eksisterende stolpe, men da må vi koble bort en av de to eksisterende uttakene. Dette har en kostnad på 2-3000,- ink. Mva. Et lite forbehold om at det er nok strømkapasitet i eksisterende stolpe.

Kan man ikke sette inn et kombinasjonsstikk med både Schuko og CEE slik at jeg ikke begrenser de som evt. ønsker å bruke stolpen til f. eks. en motorvarmer i fremtiden? Er det dyrt med 2-3000 kr for denne jobben? Jeg ønsker å lade sikkert, men på en måte som ikke krever stor ombygging i det eksisterende anlegget.
Bestilt Bmw i3 den 31.10.16, produsert 15.12.16 og levert 16.01.17.

elektrolux

Den aller rimeligste og fremdeles trygge måten å lade fra denne stolpen er å bruke original ladekabel i det stikket som står der.

Da sperrer du heller ikke for motorvarmere. Er det kostnadskontroll på forbruket det er snakk om bruker gjerne en tilkoblet motorvarmer like mye strøm som en elbil som trekker mer under lading, men ingenting når batteriet er fulladet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

pendleren88

Jeg har hørt så utrolig mye angående sikkerhet ved Schuko. Derfor jeg ser for meg en løsning ved å legge til et CEE stikk og skifte til en 16A ladekabel slik at man også oppnår raskere lading av bilen. Noen som har erfaring med hva en slik løsning med å legge til en CEE burde koste?
Bestilt Bmw i3 den 31.10.16, produsert 15.12.16 og levert 16.01.17.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA