Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Finns det fordeler med ladbare hybrider ?

Startet av Vegard Winther, mandag 02. januar 2017, klokken 13:06

« forrige - neste »

Vegard Winther

Hei.

Før vi fikk oss Tesla har vi kun hatt eldre biler som vi har kjørt maskinvask på om vinteren.
Det tar jeg ikke sjansen på med Tesla-en vår.

Hadde en tur retur Brumunddal-Oslo i går på sørpeføre - og bilen ser ikke ut.
Så jeg lurer - hvordan gjør dere det med vasking av bilen vinterstid?
Setter stor pris på alle gode tips.

Vegard

o.b.lix

Bilvaskemaskin - med børster!

I mine øyne er bil en bruksgjenstand og jeg orker ikke å vaske bil manuelt.

Men om man er redd for lakken, finnes drøssevis med innendørs selvvaskehaller der bilen kan vaskes manuelt og skånsomt.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Spinner

Øyvind.h

Selvvask. Å ødelegge lakk og plast/lykter med børstevask får andre ta ansvar for :) Evt børsteløs for underspyling.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 10. november 2016, klokken 11:31
Bilvaskemaskin - med børster!

Sitatvaske bil manuelt.
Å stelle, vedlikeholde og forbedre bilen er jo mer enn halve morroa. Du går glipp av ting  ;)

Kanutten

Sitat fra: Muffinman på torsdag 10. november 2016, klokken 12:42
Å stelle, vedlikeholde og forbedre bilen er jo mer enn halve morroa. Du går glipp av ting  ;)

Veldig uenig :)
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Muffinman

Å kjøpe en bil og kjøre den kan (nesten) alle. Å gjøre den til sin egen krever litt innsats  :)

madsskon

Vaskemaskin. Med børstevask. Full pakke med asfaltrens og poleringsvask på hver 6 vask. Å vaske bil for hånd er like kjedelig som å brette sammen klær.
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Muffinman

Da kan du jo få kona til å vaske bilen også ;)

cra

Sitat fra: madsskon på torsdag 10. november 2016, klokken 13:46
Vaskemaskin. Med børstevask. Full pakke med asfaltrens og poleringsvask på hver 6 vask. Å vaske bil for hånd er like kjedelig som å brette sammen klær.

Ikke helt enig. Når jeg bretter klær kan jeg i det minste se noe på TV eller prate med andre. Og jeg er en reser på firkanta ting som håndduker og vaskekluter! Dritdårlig på hettegensere. ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ampéreson

Har alltid vaska, polert og vokset bilen for hånd. Ville aldri kjørt den gjennom en børstemaskin. Manuelt vaskearbeid er forsåvidt veldig sytalaust når det er temperert. Om vinteren finner jeg meg en vaskekjeller, evt. kun forvask med skumpistol for så å høytrykkspyle etterpå.

Siden jeg er over gjennomsnittet interessert i å ha en godt polert og vokset bil er bilen også svært lett å holde ren. Dette fordi overflaten er såpass glatt, mao. jevn, porene i lakken, småriper og skader er fylt med polering og voks. Dette nyter jeg godt av om vinteren hvor det faktisk er nok bare med skumpistol og høytrykkspyler i selvvasken til Statoil.

Kan anbefale dette produktet på det sterkeste: året bilpleieprodukt til bare 200 kr. Jeg har før brukt Swissvax som skal være det beste, men dette er faktisk mye bedre. Ligger mange på ebay som selger, er også av og til å få tak i på nett i Norge.
https://www.detailersclub.no/pages/nyheter/%C3%A5rets-bilpleieprodukt-2015-r147/
2014 P85+ Grønn
Model Y Performance, forhåndsbestillt

BMW850

Behandlet med Opticoat når bilen var ny. Håndvask på sommeren og børsteløs på vinteren. Som ny etter 2,5 år.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

ChrML

Vasker selv bilen på div selvvask steder. Fungerer meget bra ned til ca -10 grader uten at for mye fryser fast.

Forsøkte å vaske ute når det var -25 men det var litt i overkant :)

Tesla er myk i lakken. Ville aldri funnet på kjøre den inn i børstevask for å etterhvert få fine langsgående vaskestriper. Bøtte og svamp er også Nono med mindre du er glad i sirkelstriper.

VigdisA

Lakkforsegling og ukentlig vask i selvvaskehall (uten børster) fungerte fint forrige vinter.
Satser på å gjøre det denne vinteren også.
Jeg liker å se at bilen blir fin, og det er mye morsommere enn å brette sokker i allefall ;-)
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

JorgenM

Lar være å vaske så opparbeides et beskyttende skittlag som bevarer lakken gjennom vinteren :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA