Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Åpne fellesgarasje med telefon fra Tesla

Startet av MortenCB, mandag 02. januar 2017, klokken 12:13

« forrige - neste »

MortenCB

Hei,

Jeg har kjøpt en Citroën C-Zero 2012-modell brukt og har noen spørsmål jeg håper noen her kan svare på:

1) Jeg forstår det sånn at den ikke kan hverken stilles inn til å varme opp bilen på et bestemt tidspunkt, eller varme opp mens den lader.  Da blir det vel å få montert noe som kan løse det problemet - har noen info eller link til info om det?  Er det noen som monterer slikt i Bergensområdet?  Gjerne med en sånn ring bilen varm funksjon.

2) Er det noen facebook-gruppe for trillingene?

3) Hvor får man billigst tak i en ladekabel som passer i type2-ladere?  Hvor mange kw vil den da kunne lade på?

4) Tåler 10A ladekabelen med kladd på som følger med å være ute i all slags vær?

mvh Morten-Christian
Elbilist siden 1998, først Kewet i mange år, byttet til Tesla Model S i 2014 og nå også en Citroën fra 2016.

Beamer Screamer

Vedr. spørsmål 1 så er det riktig at det ikke går an å forvarme de franske trillingene.

Løsningen blir en kupevarmer fra DEFA. Disse kan styres på flere ulike måter avhengig av hvilken pakke du velger. De fleste verksteder er vel i stand til å montere en slik varmer.

Jeg fikk det gjort hos BOS der jeg kjøpte bilen. Betalte vel 3000 for varmer + montering. Jeg fikk de til å montere varmeren i fotbrønnen på passasjersiden og kontakten på bakfangeren rett ved den vanlige ladeporten og det funker veldig fint.

Etter min mening er forvarming en veldig stor fordel om vinteren både mht. varme i bilen og dugg.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

pwb

1. Her kan man velge mellom elektrisk eller drivstoffvarmer. Elektrisk (DEFA) hvor man putter inn ei kupevarmervifte og får en plugg i støtfangeren bak som en helt vanlig motorvarmer, det virker bra men man er jo avhengig av å koble til strøm og den tar ikke strøm via ladekabelen. Drivstoffvarmer kan fint monteres men er dyrt og man må passe på å fylle opp tanken. Har begge deler selv og selv om det blir varmt og godt med dieselvarmer så brukte jeg den veldig lite sist vinter og regner med å ikke bruke den i vinter da jeg klarer med meg 4-5 mil rekkevidde før jeg har tilgang til lading.

2. Sikkert, det finnes i hvertfall en norsk gruppe for i-miev.

3. Bilen kan maks lade på 14A altså ca 3200watt, mange selger disse kablene og det er ca samme pris over alt.

4. Ja, hadde vært rart hvis den ikke kunne det. Har ladet med min i all slags vær og ikke vært bekymret for noe.

alda

Grattis med bilen!
Du vill bli överraskad över hur bra den är på vintern, trodde själv jag skulle vara tvingad att använda fossilbilen när vintern var som värst i fjol, men den funkade fint oxå i sträng kyla.
Saknar dock en möjlighet att starta värmen med fjärrkontroll, och att det inte går att värma mens den står på laddning är MYCKET irriterande...

Ett annat problem som irriterar mig är dugg på innsidan av frontruten, som på vintern fryser til is... Tar gärna imot tips på hur man tacklar det bäst...
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

pwb

Sitat fra: alda på fredag 11. november 2016, klokken 09:04


Ett annat problem som irriterar mig är dugg på innsidan av frontruten, som på vintern fryser til is... Tar gärna imot tips på hur man tacklar det bäst...

Varme opp på ruta og vintersko.

alda

Sitat fra: pwb på fredag 11. november 2016, klokken 09:25
Sitat fra: alda på fredag 11. november 2016, klokken 09:04


Ett annat problem som irriterar mig är dugg på innsidan av frontruten, som på vintern fryser til is... Tar gärna imot tips på hur man tacklar det bäst...

Varme opp på ruta og vintersko.
Du sier.... hehe, tack för tips
Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå"   - solgt 03/20
Tesla Model S60D 2016 (20.09) - "Big Blue"
-Reservert Tesla Model 3 03/18 - kansellerad
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"

pwb

Du kan prøve å kjøre full vifte og maks varme med resirkulasjon etter at du har fått bort is/dugg hvis det er kaldt. Når lufta inni bilen har tørket opp (iskald luft som varmes opp blir jo tørr) så kan man veldig ofte kjøre med resirkulering en god stund og det tjener man fort noen varmegrader på.

65lars

Interessant lesing, siden jeg fremdeles er en "newbie" her - har kun kjørt rundt 2K km.

Har forsøkt forskejellige kombinasjoner, og en av dere, (husker ikke akkurat nå hvem, kanskje var det pwb eller tomrh), inspirerte meg. - satte varme på 2, og vifte på halv, luftstrøm mot kupeen.  Det tok 5 minutter, men det ble faktiskt godt og varmt, selv om det "stjal" rundt 20 km av (GOM) kjørelengden, mens varmen sto på.  Satte varmen til 1, deretter av, og fikk igjen ca. 15 km kjørelengde.  Godt og temperat de neste 20 minuttene.

Men siden jeg ikke helt forstår dette, ei heller er på vei til å betale for en defa varmer, om det er en diesel variant eller kun elektrisk, her er hva jeg gjorde for noen dager siden, da bilen var ganske så iset ned.

Trakk den 20m Industrielle skjøteledningen (som jeg også bruker til lading) inn i kupeen, hvor jeg har en liten vifteoven fra Clas O.  Satt den på en liten metall plate - gulv- passasjersete.
Koblet til.  Satte ovnen på fullt.  Sjekket ut av vinduet hvert 2. minutte - og 15 minutter senere satte jeg meg inn i en godt forvarmet bil, uten is på noen vinduer.

Mvh,
Reodor  :)
Trilling, bestilt KIA

elektrolux

Sitat fra: MortenCB på torsdag 10. november 2016, klokken 09:17
3) Hvor får man billigst tak i en ladekabel som passer i type2-ladere?  Hvor mange kw vil den da kunne lade på?

Har til gode å se noen slå denne på pris. Vil gi deg 3,2 kW lading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. november 2016, klokken 17:58
Sitat fra: MortenCB på torsdag 10. november 2016, klokken 09:17
3) Hvor får man billigst tak i en ladekabel som passer i type2-ladere?  Hvor mange kw vil den da kunne lade på?

Har til gode å se noen slå denne på pris. Vil gi deg 3,2 kW lading.

God pris, men hvordan kan den være kodet til 16A lading? Nivåene er jo definert til 13A, 20A, 32A og 63A?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Har 680R koding som nok er 20A.

Men om det betyr 20A lading av f.eks en 6,6 kW leaf vites ikke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA