Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan man köra Leaf Røros-Kristiansund-Åndalsnes-Lillehammer?

Startet av Hansi, søndag 01. januar 2017, klokken 21:56

« forrige - neste »

Schled

Manglende antispinn legger en demper på kjøpelysten ja.
Lydløsmotor og masse dreiemoment burde gjort antispinn til en selvfølge.
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

HCO

Sitat fra: elektrolux på søndag 29. oktober 2017, klokken 23:16
Manglende antispinn er turn off for meg. Farlig kombinasjon med mye kraft fra omtrent "trinnløs" motor. Da spinner en gjerne ut.

Ikke enig. Det er svært lett å modulere kreftene både på Zero og Energica. En rask bensinsykkel har en mye krappere effektkurve, og kan oppleves som "villere" enn de nevnte elsyklene, under ellers like forhold.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Balrog

Antispinn er ikke noe problem. Hver gang jeg spinner slipper jeg gassen og får feste umiddelbart. Men unngå våte fotgjengerstriper! (Jeg har full regen på min custom setting). Sklei av gårde i et islagt kryss i forrige uke, men klarte å "ta meg inn" så jeg unngikk velt.

Synes rekkevidden er grei, men tur-retur uten destination charging kunne vært lenger.

Vet ikke om jeg hadde prioritert mer vekt for hurtiglader...

Mitt største ønske på min Zero er Cruise control + LED-lys foran. Det er jo pokkers umulig å holde fartsgrensene med den...
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Schled

Det er et problem for Zero at kjøpere av sykler i deres prisklasse forventer at sykkelen har antispinn.

For meg er det en faktor selv om den i seg selv ikke er avgjørende. Men manglende anti spinn OG ikke mulighet for lading på offentlige ladeplasser er for meg en showstopper.

Så, er det noen som vet om Zero syklene kan lades på offentlige ladeplasser?
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

HCO

Sitat fra: Schled på tirsdag 31. oktober 2017, klokken 07:58
Det er et problem for Zero at kjøpere av sykler i deres prisklasse forventer at sykkelen har antispinn.

Jeg ville ikke forventet antispinn på en sykkel til 105-140', men det skal sies at jeg prioriterer andre ting når jeg ser etter sykkel.

Forøvrig mener jeg at dersom man ikke klarer å håndtere en 70hk motorsykkel uten antispinn, bør man holde seg til bil!
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Schled

Så, så trenger ikke å bli ufin.... Har bil også og den har antispinn.
Nå er ikke jeg alene om antispinn bekymringen, så ja jeg vil kalle det et problem for Zero.

Det er jo heller ikke antall hk som er er årsaken til at jeg er bekymret for mangelen på antispinn det er dreiemomentet. Dreiemomentet på denne sykkelen er i samme klasse som 1000ccm + syklene. Den har allerede drive by wire så det burde være en smal sak for Zero å implementere antispinn.

Men for meg er diskusjonen rundt antispinn en liten avsporing. Det er noe som trekker ned men ikke en show stopper alene.
Men hvis den i tillegg ikke kan lades på offentlige ladeplasser så vil jeg nok droppe å kjøpe en.
Jeg trenger en til og fra jobb sykkel Zero SR hadde vært ideelt til dette. Den (18år) gamle 400ccm MCn jeg har i dag (som hverken har ABS eller antispinn) skal pensjoneres.
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

elektrolux

BMW C evolution har antispinn. Jeg skulle til å bestille den nye Zero med 11 kW (A2) til jentungen, men tør rett og slett ikke uten antispinn.

Den lokale forhandleren kunne fortelle om 2 til dels alvorlige ulykker med sin Zero grunnet at fører spinner ut i svinger.

Det er ikke uten grunn at jeg insisterer på at ungene ( og meg selv ) har maks 2 syl på MC og alt tilgjengelig utstyr som ABS og Antispinn.

Litt mer om veigrep på MC her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Big-bang_firing_order
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

HCO

#22
Sitat fra: Schled på onsdag 01. november 2017, klokken 06:53
Så, så trenger ikke å bli ufin....

Neida, jeg bare syntes diskusjonen tok litt gubbete retning   ;D

Zero SR er en fantastisk sykkel å kjøre, med kjøreegenskaper og komponenter som man normalt bare finner på de sprekeste sportssyklene. I tillegg (som jeg nevner over) er det lett å modulere kreftene med gasshåndtaket, så jeg synes ikke Zero fortjener å bli diskvalifisert på grunn av en bagatell som antispinn.

Det er andre ting som er viktigere enn antispinn for å bli tryggere på motorsykkel. Jeg har snakket med mange, inkludert en kamerat som har en Panigale (!), som klager på grepet på dekkene, men som aldri har sjekket dekktrykket med noe mer presist enn en bensinstasjons-måler. Og i tilfelle det skulle være noen tvil: Nei, man skal ikke overfylle luft i motorsykkeldekk, slik man gjør i bil og spesielt elbil. Man skal snarere fylle mindre enn oppgitt i stort sett alle situasjoner (unntatt når man skal banke motorvei i timesvis).
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

HCO

Jeg har forøvrig en kamerat som har pendlet ut og inn av Oslo daglig med en Zero SR hele 2017-sesongen. Han mener SR er en perfekt pendlersykkel, blant annet ved at man kan glemme gir og clutch og at den er så kompakt og smidig/kjapp.

Nå skal det sies at denne kameraten også har en bensinsykkel, da Zero er ganske ubrukelig til turkjøring utenfor batterirekkevidden. Iallefall dersom man skal kjøre sammen med andre som har bensinsykkel, de gidder ikke å ta 4 timers kaffestopp midtveis i søndagsturen mens Zero-en lader...
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA