Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Til oss med levering (sent i) desember

Startet av tomrh, lørdag 31. desember 2016, klokken 13:28

« forrige - neste »

stefse

Fra innsettelsestalen:
We stand at the birth of a new millennium, ready to unlock the mysteries of space, to free the Earth from the miseries of disease, and to harness the energies, industries and technologies of tomorrow.

Kimanektingen og alt det andre har fått veldig mye fokus i Norsk media, men synes det blir vel mye svartmaling. At de kommer til å utvinne skiferolje er vel ganske gitt uansett hvilken president som ble valgt.

Satsingen på fornybar energi vil kanskje ta en annen form, med større krav til lønnsomhet, og mindre subsidiering. Men det er helt klart potensial for verdiskapning og arbeidsplasser her, og det tror jeg vil bli det sentrale temaet. Skal ikke se bort fra at Elon Musk kommer enda mer på banen fremover heller. Hans tempo passer bra for en administrasjon som søker raske resultater.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

doldis1

Jepp, jeg har sagt det før, og jeg gjentar meg gjerne, ikke undervurder denne mannen!
Hylekoret fra venstresida må gjerne ta en pause, så får vi vurdere resultatene av Trumps politikk før evt.
klagingen fortsetter igjen...

SitatTrump has announced that he has named Tesla and SpaceX CEO Elon Musk to his Strategic and Policy Forum. Also among the newest additions to this group of advisors is Uber CEO Travis Kalanick.

eivhelle

Sitat fra: stefse på lørdag 21. januar 2017, klokken 18:20

Satsingen på fornybar energi vil kanskje ta en annen form, med større krav til lønnsomhet, og mindre subsidiering. Men det er helt klart potensial for verdiskapning og arbeidsplasser her, og det tror jeg vil bli det sentrale temaet. Skal ikke se bort fra at Elon Musk kommer enda mer på banen fremover heller. Hans tempo passer bra for en administrasjon som søker raske resultater.
Jeg tror nok at Trump vil forstå det økonomiske aspektet. Problemet er først og fremst at han har lovet folk nye jobber og å starte opp igjen kull industrien, som neppe vil blir lønnsom nå når prisen på solceller stadig vekk blir lavere. Smarte entreprenører som Elon Musk kan sikkert klare seg godt med Trump som president, men jeg tror nok at de sinte arbeidsløse hvite mennene som stemte ham inn kommer til å bli skuffa.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ketill Jacobsen

Ble positivt overrasket av Trump's tale. Han snakket sammenhengende i hele setninger og uten å gjenta et poeng fra hver setning en eller to ganger (stort sett) og uten å rakke ned på noen (stort sett). Men viktigere var at han gjentok hovedpunktene fra valgkampen til toss for at han har tatt om bord (i sin regjering) den sumpen han skulle drenere, som Wall Street-folk og milliardærer som i flere tiår har tatt fra folk både penger og arbeidsplasser. Han vil bygge ut USA's infrastruktur (veier, jernbaner, flyplasser) og vil skape masse nye godt betalte jobber til de som har slitt i lange tider. Å få til alt dette vil være svært krevende for å si det forsiktig, men talen var i det minste en god start ved å markere et skarpt skille mellom det som har vært og det som skal komme.

Fortsatt anser jeg Trump for å være livsfarlig for verdensfreden og tviler sterkt på at han vil lykkes med sine gode intensjoner. Får håpe at han slutter med å insisterer på å tale til hele USA's befolkning (Twitter) og samtidig ikke tåle at en av dem sier han imot uten å slenge dritt om personen. Men han slutter nok ikke. Dessverre.

Panduck

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 21. januar 2017, klokken 21:20
Ble positivt overrasket av Trump's tale. Han snakket sammenhengende i hele setninger...

Du er inne på noe her. Bare man legger lista lavt nok, kan denne mannen virkelig imponere!

stefse

Er det noe vi har fått i bøtter og spann av de siste 20 år er den politisk prat, perfekte taler og floskelspråk. Faktisk kan det bli litt interessant med noe nytt, selv om jeg langtfra deler alle synspunkter.  Så foreløpig velger jeg å se an evt. handlinger. Alle som har hatt noe med en gjengs politiker å gjøre vet at handling og prat er to forskjellige ting ;)

Hvis jeg skal prøve å si noe positivt ellers, så tror/håper jeg at Trump vil få folk mer engasjert i politikk. Ofte er politikk ganske kjedelige greier, med lange beslutningsprosesser, lobbyisme og et byråkrati som lett kan bli fjernt for vanlige folk. Man slutter å bry seg, fordi det er det samme som skjer uansett hvem som sitter med embedet. Mistenker at dette var noe av årsaken til at amerikanerne gikk for Trump på tross av alle tilkortkommenheter.

Demokratene hadde forresten alle muligheter til å vinne, om de hadde lest samtiden riktig, og satset på riktig hest. Men det ble for radikalt for dem, så da måtte de skiftes ut på annen måte. 8)

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

arthur

Når man leser innlegg her så får man inntrykk av amerikansk kullproduskjon har stoppet opp, men den er vel fortsatt nærmere 1.000 millioner ton i året, ikke akkurat et lite volum?
Prdoblemet er at prisen i markedet er lavere enn produksjonskostnadene på en betydelig andel av amerikansk kull samt at det ikke er av den mest klimavennlige sorten.
Trump skal øke produksjon av noe, blant annet kull, stål, bilproduksjon osv, som hverken er konkurransedyktig eller av beste merket rent kvalitetsmessig så kan bli vanskelig å gjøre når det hele skal finansieres av lavere skatter til de rikeste!
Samtidig skal han skaffe en masse jobber til folk med liten eller ingen utdannelse i et arbeidsmarked hvor ledigheten er omtrent som i Norge hvilket vel betyr at velkvalifisert arbeidskraft ikke akkurat står klare og i kø?

Joda, han representerer noe nytt og har klart å selge sitt svært enkle budskap i god kombinasjon med direkte løgner, men det amerikanske "publikum" er ikke akkurat av den mest imponerende og velopplyste sorten hva angår forståelse av politikk og internasjonal handel.
Drøy påstand? Muiligens det, men har tross alt både bodd og jobbet der en del år!

Så langt har han blant annet gjort følgende for de mindre bemidlete: http://www.latimes.com/business/la-fi-trump-fha-cut-20170120-story.html
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Øystein16

Men det er helt klart potensial for verdiskapning og arbeidsplasser her, og det tror jeg vil bli det sentrale temaet. Skal ikke se bort fra at Elon Musk kommer enda mer på banen fremover heller. Hans tempo passer bra for en administrasjon som søker raske resultater.

Elon Musk er vel meir opptatt av automatisering enn å skapa arbeidsplassar. Her på forumet er mange opptatt av å kjøpa/eiga bil. Det er ikkje sikkert at det er den delen av massemarkedet som er av størst interesse på sikt. Bilar og anna med programmerte betalingsordningar vil nok kome meir og meir og enda meir, men eg tvilar på at formålet er å skapa fleire arbeidsplassar.

stefse

Sitat fra: Øystein16 på søndag 22. januar 2017, klokken 10:15
Men det er helt klart potensial for verdiskapning og arbeidsplasser her, og det tror jeg vil bli det sentrale temaet. Skal ikke se bort fra at Elon Musk kommer enda mer på banen fremover heller. Hans tempo passer bra for en administrasjon som søker raske resultater.

Elon Musk er vel meir opptatt av automatisering enn å skapa arbeidsplassar. Her på forumet er mange opptatt av å kjøpa/eiga bil. Det er ikkje sikkert at det er den delen av massemarkedet som er av størst interesse på sikt. Bilar og anna med programmerte betalingsordningar vil nok kome meir og meir og enda meir, men eg tvilar på at formålet er å skapa fleire arbeidsplassar.
Elon Musk har kreert mange arbeidsplasser i forhold til hvis han ikke hadde eksistert. Moderne, konkurransedyktige arbeidsplasser vil ha mer og mer innslag av automatisering.
Men når jeg leser fremtidsvyene til enkelte, så virker det som alt må bli digitalt og automatisk helst i går, ellers går vi dukken. Automatisering og digitalisering er en megatrend som vi alle må jobbe kontinuerlig med. Den politiske utfordringen er å sørge for at dette kommer folk til gode, istedetfor at enda mer kapitalmakt samles på færre hender. Dette punktet har Trump til gode å levere på, og jeg vil bli overrasket om han klarer det...
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

timingbeltkiller

Sitat fra: stefse på søndag 22. januar 2017, klokken 11:24
Men når jeg leser fremtidsvyene til enkelte, så virker det som alt må bli digitalt og automatisk helst i går, ellers går vi dukken. Automatisering og digitalisering er en megatrend som vi alle må jobbe kontinuerlig med. Den politiske utfordringen er å sørge for at dette kommer folk til gode, istedetfor at enda mer kapitalmakt samles på færre hender. Dette punktet har Trump til gode å levere på, og jeg vil bli overrasket om han klarer det...
I prinsippet er dette en enkel sak å løse.
Du må innse og ta konsekvensen av penger gir mer direkte forbruk
og med det mer produksjon og handel (= arbeidsplasser)
jo lenger ned på inntektsstigen de tilføres.

Den nåværende trenden med stadig større andel til de aller rikeste
finansiert med stadig minkende kjøpekraft nedover gir motsatt resultat.

Riktig som du antyder Trump og rikmannsklubben han omgir seg med
vil snarere endre dette negativt enn positivt for flertallet av de som stemte på han.

Proteststemmer er OK som påpeking av misnøye.
Men vinner de mot formodning valg,
blir resultatet snarere katastrofe enn misnøye fjerning.
In casu sannsynligvis en global katastrofe.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Sitat fra: doldis1 på lørdag 21. januar 2017, klokken 19:26
Jepp, jeg har sagt det før, og jeg gjentar meg gjerne, ikke undervurder denne mannen!
Hylekoret fra venstresida må gjerne ta en pause, så får vi vurdere resultatene av Trumps politikk før evt.
klagingen fortsetter igjen...

Nå føler jeg meg ikke spesielt truffet av betegnelsen "venstresida", men likevel blir jeg svært skremt av å ha denne personen i posisjonen "verdens mektigste mann". Og nei, frykter ikke spesifikt for Tesla/Musk - de vil nok klare seg selv under Trump, men om han følger opp hva han sa under valgkampen (og alt ser ut til at han vil det) så frykter jeg følgende for kloden vi lever på, både klima/miljømessig og på en del andre områder som ikke er så relevante for forumet/tråden vi er i. Vi får bare håpe at (pris-)utviklingen av solceller/batterier har kommet langt nok til at overgangen ikke er til å stoppe uten bli direkte sabotert.

Men så langt er det eneste ontopic vi kan klage på at de har fjernet alt om klimaendring fra websidene til det hvite hus.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arthur

Her er nok et innlegg fra "venstresiden":

http://www.aftenposten.no/okonomi/George-Soros-om-Trump---En-bedrager_-skoyer-og-bondefanger-Han-kommer-til-a-mislykkes-613465b.html

Mannen eier ikke stil, viser fullstendig mangel på respekt for kvinnen og egentlig folk generelt, er en nptorisk løgner og bryr seg ikke om det, vil ikke forholde seg til pressen, men snakke direkte til (sitt) publikum hvor hans mange løgner går jem, dessverre!

Kan bare ikke fatte og begrip at noen her klarer å "heie" på ham!

Uten tvil en klassisk narsissist!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

doldis1

SitatKan bare ikke fatte og begrip at noen her klarer å "heie" på ham!

Uten tvil en klassisk narsissist!

Hvis du mente at jeg er "noen her" som " heier" på ham har du nok bomma litt  ;) Jeg fastslår kun det
faktum at enn så lenge har Trump ikke foretatt seg noe som helst annet enn å ha sagt at Obamacare
skal helt eller delvis avskaffes..
Jeg vil se konkret hva han gjør FØR jeg dømmer..... Han virker å være litt i overlag hårsår men det vil til
syvende og sist være politikken han får karakter for..
Den samme skjebnen vil Obama lide når det går opp for tilhengerne at mannen var en fantastisk taler men
bortsett fra det blir Obama-kapittelet i historieboka syltynt...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA