Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Til oss med levering (sent i) desember

Startet av tomrh, lørdag 31. desember 2016, klokken 13:28

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Ferry på torsdag 10. november 2016, klokken 19:39
Sitat fra: epsilone6 på torsdag 10. november 2016, klokken 12:33
Gud bedre, er du en av de som er utdannet på youtube?

Skulle det være negativt? Det er masse å lære på Youtube o.l. Forelesninger på NTNU f.eks. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt tilgang til Youtube da jeg gikk på skole. Det er ikke en erstatning for å gå på skole, men et veldig bra supplement.

Her snakker vi om folk som bruker YouTube som en erstatning for skole.

Det blir dobbelt latterlig at de fortsetter ETTER at Exxon har innrømmet at de har betalt folk for å lyve om det. Ikke bare latterlig, men faktisk ganske surrealistisk - de forsvarer oljeselskap som har innrømmet klimaskeptikerbløffen!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gurba

Jeg er ferdig med denne diskusjonen. Vi kommer aldri til å bli enige uansett og jeg har på følelsen av at det ligger ukvemsord i luften så da er det like greit å avslutte. Men kanskje vi kan være enige om at elbiler er fornuftig pga begrenset mengde olje tilgjengelig og lokalt miljø?

Amoss

Sitat fra: stefse på torsdag 10. november 2016, klokken 17:53
Jorda går neppe under med det første, og fortsett gjerne klimadebatten i andre tråder/nettsteder.

Tråden handler om Trump, og Trump er en uttalt klimaskeptiker. Så du kan like eller misslike det, men klimadebatten er faktisk relevant i denne tråden. Skjønt en debatt om følgende av at Trump ikke innser fakta er mer on-topic enn at det finnes andre som heller ikke innser det.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele

Sitat fra: Amoss på torsdag 10. november 2016, klokken 22:20
Jorda går neppe under med det første, og fortsett gjerne klimadebatten i andre tråder/nettsteder.

Tråden handler om Trump, og Trump er en uttalt klimaskeptiker. Så du kan like eller misslike det, men klimadebatten er faktisk relevant i denne tråden. Skjønt en debatt om følgende av at Trump ikke innser fakta er mer on-topic enn at det finnes andre som heller ikke innser det.

Når ble teori fakta?

Rio

Sitat fra: Gurba på torsdag 10. november 2016, klokken 21:34
Jeg er ferdig med denne diskusjonen. Vi kommer aldri til å bli enige uansett og jeg har på følelsen av at det ligger ukvemsord i luften så da er det like greit å avslutte. Men kanskje vi kan være enige om at elbiler er fornuftig pga begrenset mengde olje tilgjengelig og lokalt miljø?

Det er ingen ukvemsord her. :)

Det er likevel latterlig når Exxon har innrømmet at de betalte folk for å lyve, at andre forsetter å forsvare løgnen til Exxon.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Amoss

Sitat fra: Sele på torsdag 10. november 2016, klokken 22:53
Når ble teori fakta?

Snakket vel strengt talt om en "President Elect" som har omtalt klimateorien som svindel. Uansett om teorien er korrekt eller ei så tar jeg det som fakta at den er seriøst og ærlig ment av de som har formet denne teorien og de som ellers har jobbet med og bekreftet/videreutviklet den.
ReservationId 364902

stefse

Sitat fra: Amoss på torsdag 10. november 2016, klokken 22:20

Jeg er usikker på om det gagner elbilsaken og snakke for mye om klima. Man bør holde det til enkle ting som folk kan relatere seg til. Alle skjønner at eksos ikke er bra, og at oljealderen uansett er på hell.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

eivhelle

Sitat fra: Sele på torsdag 10. november 2016, klokken 22:53

Når ble teori fakta?
Global oppvarming er ikke teori. Den er målbar og enkel å dokumentere. Det som man derimot ikke kan bevise med 100% sikkerhet er hvor stor betydning menneskelig aktivitet har. Og man kan heller ikke si med 100% sikkerhet hvor galt det kommer til å gå om man ikke får redusert CO2 utslippene i tide. Det svaret får vi først i etterkant og da er det for seint å snu hvis worst case scenarioet skulle være riktig.

Det ser ut som om Trump har planer om å gi oljeindustrien full kontroll over energipolitikken. Samtidig har USA gjennom Paris avtalen forpliktet seg til å redusere sine CO2 utslipp. Og siden avtalen er ratifisert kan ikke USA trekke seg fra avtalen før det har gått minst 4 år. Dvs hvis de ikke vil fremstå som avtalebrytere i forhold til resten av verden, og da vil i praksis ingen avtaler USA inngår med resten av verden være til å stole på. Så det blir interessant å se hvordan Trump har tenkt å takle dette. Han har tross alt også tenkt å reforhandle alle handelsavtaler på nytt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Rio

Trump bryr seg jo ikke hva andre i USA tenker om ham, så jeg tviler på at han bryr seg så mye om hva folk utenfor USA tenker om ham! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Amoss

Sitat fra: stefse på torsdag 10. november 2016, klokken 23:28
Jeg er usikker på om det gagner elbilsaken og snakke for mye om klima. Man bør holde det til enkle ting som folk kan relatere seg til. Alle skjønner at eksos ikke er bra, og at oljealderen uansett er på hell.

Forstår hva du mener, og du har rett i at om du prøver å "overtale" noen til å gå over til elbil - eller i det minste bli litt mer "pro-elbil" - og de er klima-skeptikere så er det kanskje ikke klima man bør trekke frem først.

Men denne tråden handler altså ikke om elbil er bra eller ei, men om følgende av at Trump har blitt valgt som den neste presidenten i USA. At han er en klima-benekter er derfor svært relevant. Men her inne på elbil.no burde det vært helt unødvendig å diskutere *om* klima-teoriene er (mer eller mindre) korrekt eller ei, kun hvilke følger det blir for elbil-saken av at Trump ser på den seriøse klimaforskningen og dets konklusjoner som "svindel" eller "bløff". At han tilsynelatende - det jeg har fått med meg - heller ikke bryr seg om lokale forurensinger er også alarmerende.
ReservationId 364902

arthur

Sitat fra: Gurba på torsdag 10. november 2016, klokken 21:34
Men kanskje vi kan være enige om at elbiler er fornuftig pga begrenset mengde olje tilgjengelig og lokalt miljø?

Akkurat det med begrenset mengde olje er litt interessant for jeg kan huske at da jeg gikk på folkeskolen (het det den gang!) så ble vi fortalt at verdens gjenværende oljeressurser ville vare i 30 år med dagens (den gang) forbruk. Antall år har holdt seg konstant over disse femti årene siden folkeskolen, men forbruket har vel økt en god del ganger. Det betyr ikke at jeg tror ressursene er ubegrensede, men det har gått bedre enn fryktet og alternative kilder for energi er tilgjengelige, dog med en noe høyere kostnad enn fossilt brensel som vel neppe noen mener er positivt for folkehelsen at vi bruker. Vi vet at det er skadelig for miljøet, og det er stor grunn til å tro at det har en uheldig påvirkning på klima, men graden er det uenighet om med unntak av Carl Ivar og noen "sånne" som har sin helt egen tro.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

tomrh

Sitat fra: Rio på torsdag 10. november 2016, klokken 23:07
Det er likevel latterlig når Exxon har innrømmet at de betalte folk for å lyve, at andre forsetter å forsvare løgnen til Exxon.
Akkurat som tobakksindustrien. Det er ingen som kan forsvare tobakk i dag, men jeg observerer at de som røyker stadig vekk griper fatt i halmstrå som kan forsvare det de gjør fordi de ikke vil/klarer å slutte.

Se for oss at et norsk politisk parti ønsker å avskaffe røykeloven og fjerne avgiftene på tobakk, og hevdet at de påståtte helseskadelige effektene av den var en konspirasjon. Hadde ikke det vært helt absurd? Men om Norge var storeksportør av tobakk, og et flertall av velgere hadde ønsket å fortsette å røyke, og lobbyister fra tobakksindustrien hadde kjøpt politikere, så ville nok parolen "opphev røykeloven" og en karismatisk sigar-røykende partileder sanket stemmer fra de som ellers ikke bryr seg, som bare ønsker en hvilkensomhelst forandring fordi de nå må betale halve lønna for tobakken og røyke ute i bitende kulde, for "det kan jo ikke bli verre"...

Men det er lettere å få folk til å forstå at tobakk er skadelig, for effektene ser vi på egen og andres helse. Det er værre med klima der effektene er mindre tydelige.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sele

Dette blir litt feil sammenligning mener nå jeg. At tobakk er skadelig er dokumentert via forskning.
Klima er et komplekst kaotisk system som styres av mange prosesser som virker sammen på måter vi ikke helt forstår.

tomrh

Sitat fra: Sele på fredag 11. november 2016, klokken 07:53
Dette blir litt feil sammenligning mener nå jeg. At tobakk er skadelig er dokumentert via forskning.
Det pågikk faktisk lenge en forskerkrig rundt tobakk. Det ble publisert haugevis av resultater som forsvarte tobakk, der bl.a. leger stod bak. Tobakksindustrien hadde sterke interesser og finansierte forskning som kunne dokumentere at tobakk ikke var skadelig. Så hvem skulle mannen i gata tro på?

Det er akkurat der klimadebatten er i dag, så sammenligningen er høyst reell.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA