Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Til oss med levering (sent i) desember

Startet av tomrh, lørdag 31. desember 2016, klokken 13:28

« forrige - neste »

Gurba

Sitat fra: stefse på torsdag 10. november 2016, klokken 13:27
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. november 2016, klokken 12:16
Og om man ikke bryr seg om globalt klima er det vel fortsatt interessant å redusere lokal forurensning? Eksos bort fra byene!
Denne debatten viser med tydelighet at det er viktig å fokusere på elbiler der det monner mest, nemlig for å redusere lokale utslipp av giftig og helseskadelig eksos. Den positive effekten er helt ubestridelig, samme hvor mange youtube filmer man finner på nett.

Miljøgevinsten kan vi vel alle enes om selv om vi er uenige i klimadebatten. Derfor mener jeg at det er bedre å dreie utslippsdebatten om det alle kan enes om i stedet for noe det er så stor uenighet om.

arthur

Sitat fra: Gurba på torsdag 10. november 2016, klokken 11:14
Det er en del år siden det ble bevist at co2 i atmosfæren ikke har innvirkning på klimaet og stadig flere forskere innser dette.

Har du litt bakgrunn/belegg for denne påstanden? Jeg vet at Carl Ivar mener det, sa det senest i går på radio/TV, men jeg tenker på litt tyngre kunnskap/informasjon!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Chivas

Foreslår at dere heller tar den CO2, temperatur, klimadebatten på http://vgd.no/samfunn/miljoe-og-klima

Der har du begge "leire" godt samlet. Sikkert ikke dumt for de av dere som blindt tror på msm sin ensidige dekning, siden man her kan få litt mer nyansert bilde på hva som er fakta.

Gurba

Sitat fra: arthur på torsdag 10. november 2016, klokken 13:42
Det er en del år siden det ble bevist at co2 i atmosfæren ikke har innvirkning på klimaet og stadig flere forskere innser dette.

Har du litt bakgrunn/belegg for denne påstanden? Jeg vet at Carl Ivar mener det, sa det senest i går på radio/TV, men jeg tenker på litt tyngre kunnskap/informasjon!

Hva Carl I sier er jeg ikke så opptatt av. Det var et program på NRK for mange år siden om et dansk forskerteam som hadde bevist at CO2 i atmosfæren ikke hadde noen effekt på klimaet, men at det er solaktiviteten som styrer.

https://www.sciencedaily.com/releases/2014/08/140818095204.htm

Sele

Sitat fra: arthur på torsdag 10. november 2016, klokken 13:42

http://forskning.no/meninger/kronikk/2012/04/nyanserte-meninger-om-co2-og-klima

OlafGTE

Man kan tro hva man vil, vi har tross alt trosfrihet her i landet. Men det blir litt kleint når man ikke klarer å holde religion/spiritualisme/konspirasjonsparanoia ut av en ellers seriøs diskusjon.

Når noen linker til nyhetsspeilet, er det som oftest et tegn på at alle muligheter for saklig diskusjon er døde og begravde.

Gurba

Dere får tro hva dere vil. Det spiller liten rolle for sannheten blir ikke endret uansett. :)

Sele

De som er personlig overbevist om at Klimapanelets teori er rett, kan, på samme måte som marxistene, finne bekreftelser i avisene hver dag.

tomrh

Der det er sterke politiske og økonomiske interesser i sving, kommer gjerne sannheten i annen rekke. Vi strever med det hele tiden ift elbilene, det er stadig vekk noen såkalte forskere som setter opp CO2-regnskap der de har "glemt" utslipp fra produksjon av olje, mens strømmen selvfølgelig kommer utelukkende fra kullkraft. Det er lett å få folk flest til å riste på hodet og slutte å tro verken på det ene eller det andre ved å spre halvsannheter. Tobakksindustrien benyttet tilsvarende metoder, for når leger kunne anbefale tobakk trodde folk på det. Slik er det også i klimaspørsmålet.

Uansett hva man måtte tro om den menneskeskapte andelens betydning, er det viktig å være føre var. Angremulighetene er små om vi ikke handler nå, det er for sent å stå og se på at jorda går under og si "ups, tok visst feil..".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

stefse

Jorda går neppe under med det første, og fortsett gjerne klimadebatten i andre tråder/nettsteder.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

timingbeltkiller

Jorda går ikke under før sola slokner om noen milliarder år.
Det er rovdyrarten storhjerna primat det spøker for.
Dersom den går dukken, vil det store flertall av andre arter
i dyre- og planteriket juble. Med god grunn!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

eivhelle

Hvor mye utslipp av CO2 har å si for global oppvarming, er bare en liten del av et stort problem. Det essensielle problemet er at vi mennesker pr. idag har et overforbruk av jordens resurser. Det resulterer i at regnskogen hugges ned og at store deler av verden lider under mangel på vann. Global oppvarming forsterker bare et allerede stort problem ved at havet stiger eller at deler av jorden blir for varm og tørr til at folk kan leve der.

Bruk av fossilt drivstoff i bil er et typisk eksempel på overforbruk der man bruker 3-5 ganger mer energi  sammenlignet med en batteridrevet elbil. Og jeg synes det er et greit sted å starte. Så får man etter hvert se om man også klarer å redusere forbruket av kjøtt (og da spesielt fra storfe, som raper metan og beslaglegger store deler av verdens tilgang på dyrket mark til forproduksjon).
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ferry

Sitat fra: epsilone6 på torsdag 10. november 2016, klokken 12:33
Gud bedre, er du en av de som er utdannet på youtube?

Skulle det være negativt? Det er masse å lære på Youtube o.l. Forelesninger på NTNU f.eks. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt tilgang til Youtube da jeg gikk på skole. Det er ikke en erstatning for å gå på skole, men et veldig bra supplement.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA